ممیزی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت کار

ممیزی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت کار

ممیزی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت کار

ممیزی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت کار

دوره ممیزی OHSAS 18001

فرمت: PDF  تعداد صفحات: 261

تهیه و تنظیم: مهندس علیاری

اهداف آموزشی:

  • ایجاد توانایی تشریح هدف یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
  • ایجاد توانایی تشریح اهدف مستند سازي یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
  • ایجاد توانایی مستند سازي سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
  • ایجاد توانایی برنامه ریزی، اجرا، گزارش دهی و پیگیری یک ممیزي براساس ISO 19011 و با تفسیر صحیح الزامات OHSAS 18001:2007

مقدمه ای بر ایمنی و بهداشت

ایمنی و بهداشت چیست؟

تعاریف ایمنی و بهداشت:

  • بهداشت: شرایط (وضعیت) بدن یا روان
  • ایمنی: قرار نگرفتن در معرض خطر یا ریسک

در صنعت، مفهوم ایمنی و بهداشت پیشگیري از حادثه و آسیب های ناشی از کار می باشد.

حادثه به هر اتفاق برنامه ریزي نشده که موجب:

  • جراحت
  • بیماری
  • آسیب یا خسارت به دارایی ها، محیط کار یا مواد

جایی که هیچ جراحت یا خسارتی اتفاق نیافتد «رخداد» به «شبه رخداد» تعبیر می شود.

بیماریهاي ناشی از کار:

  • هر گونه بیماري، ناتوانی یا سایر مشکلات که بر فرد اثر گذاشته و به وسیله شرایط کاري آنها ایجاد شود.
  • بیماریهاي ناشی از کار می تواند دائمی یا موقتی باشد.

هزینه ایمنی و بهداشت چیست؟

 

مهندسی اقتصاد اسکونژاد

هزینه های ناشی از عدم توجه به مسائل ایمنی و بهداشت

 

عدم توجه به مسائل ایمنی و بھداشت دو گونه ھزینه در بر دارد:

  • ھزینه ھای انسانی
  • ھزینه ھای مالی

هزینه های انسانی:

سازمان ILO (بین المللی نیروي کار) نشان می دهد سالانه بالای برآورد 250 میلیون حادثه ناشی از کار باعث از دست رفتن ساعات کاري می شود، اتفاق می افتد.

  • 685000 حادثه در روز ،یا 475 حادثه در دقیقه، 8 حادثه در ثانیه
  • 3000 مرگ و میر کاري در هر روز یا 2 فوت در دقیقه
  • در صورتی که روش های عملی و اطلاعات مناسب ایمنی در دسترس بوده و مورد استفاده قرار گیرد سالانه جان 600000 نفر حفظ می شود.
  • سالانه 160 میلیون مورد بیماریهاي شغلی رخ می دهد.

حوادثی که منجر به مرگ نمی شود باعث کاهش زندگی افراد می گردد:

  • فیزیکی – قطع عضو یا ناتوانی حرکتی
  • روانی – فشار روحی و افسردگی

تعداد ھزینه ھای مالی (جراحت ھا و بیماری ھای شغلی در ایالات متحده (1992)

(cost($B

number

Category

3.8

6,529Injuries Fatal
144.613,247,000

Non fatal

19.5

60,290Illnesses Fatal
5.8862,200

Nonfatal

173.9

TOTAL

بهبود ایمنی و بهداشت:

بهبود در ایمنی و بهداشت به چندین فاکتور ذیل بستگی دارد:

  • دانش کافی در مورد دلایل و اثرات حوادث و آسیب های شغلی
  • آشنایی با رویکرد متناسب براي ارزیابی بر مبناي ریسک
  • تعداد دعاوی موفق براي جبران خسارت های بر علیه سازمان ها
  • قوانین سخت گیرانه ترو جرایم بزرگتر
  • اهمیت دادن به خوشنامی
  • ضروری دانستن اخلاق

بطور روز افزون باور اینکه بهداشت و ایمنی نمی تواند فقط با موارد ذیل مدیریت شود افزایش می یابد:

  • قوانین اجباری
  • فردی
  • احساس جمعی

اکنون اینکه ایمنی و بهداشت به مدیریت شدن از طریق ابزارهاي سیستم مدیریت کنش گرا نیاز دارد پذیرفته شده است (در جاهایی که تمام جنبه هاي ایمنی و بهداشت با عملیات روزانه عجین شده اند.)

خطا در مدیریت – موارد حادثه

 

تاثیر خطاهای انسانی بر قابلیت اطمینان عملکردی سیستمها

خطا در مدیریت

 

از فجایعی از جمله آتش سوزي Piper Alpha و غرق شدن Herald از جمله نتایج مدیریت نادرست است:

  • تحت فشار قرار گرفتن افراد
  • افزایش خستگی
  • فقدان آموزش
  • فقدان تجربه
  • سیستم های کنترلی کاملا غلط
  • ارتباطات ضعیف

چه چیزهایی را در خط مشی و برنامه ریزی جستجو کنیم

تجزیه و تحلیل ریسک هاي ایمنی و بهداشت شغلی بدان معناست که یک سازمان درک کند چگونه آنها بر سلامتی افراد تاثیر می گذارند.

  •  تعریف خطر: منبع یا وضعیت آسیب بالقوه به شکل جراحت یا بیماری، صدمه به اموال، خرابی محیط کار، یا ترکیبی از آنها
  • تعریف مخاطره (Risk): ترکیب احتمال وقوع یک رویداد خطرناک مشخص و تبعات آن

سيستم مديريت Management System

مجموعه ای متشکل از اجراء بهم پیوسته به منظور برنامه ریزی سازماندهی، هدایت و کنترل امور در جهت نیل به مقاصد و اهداف سازمان

  • اثر بخشی Effectiveness: میزانی که فعالیت های برنامه ریزی شده تحقق یافته و نتایج برنامه ریزی شده بدست آمده است.
  • کارآیی Efficiency: رابطه میان نتایج بدست آمده با منابع استفاده شده.

سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت Health & Safety Management System :

مجموعه ای متشكل از اجزاء بهم پيوسته در راستای تحقق اهداف معين بهداشت شغلی و ايمنی در يک سازمان در چارچوب برنامه ريزی، سازماندهی، هدايت و كنترل اجزاء

مزایای ایجاد، استقرار و نگھداری سیستم مدیریت ایمنی

  • ایجاد نگرشی طرح ریزی شده و مستند در ارتباط با مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
  • افزایش آگاهی و دانش سازمان در خصوص ایمنی و بهداشت شغلی
  • ایجاد محیط کار ایمن و سالم
  • کاهش ریسک مواجهه با حوادث و بیماری های شغلی
  • رعایت قوانین مرتبط با حوادث و بیماریهای شغلی
  • کاهش زمان و هزینه تلف شده در اثر حوادث و بیماریهای شغلی

ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.

  • اجزاء سيستم مديريت ايمنی و بهداشت حرفه ای
  • تشریح بندهای OHSAS 18001
  • ممیزی ISO 19011
  • اصول ممیزی Principles of auditing
  • انواع ممیزی Types of auditing
  • مدیریت ممیزی Audit Managingَ
  • گزارش ممیزی

 

  • هر گونه سوالی در رابطه با ممیزی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت کار داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

    هر مطلبی لازم داشتید, کافیه سفارش دهید تا در سایت قرار گیرد.

 

حتما بخوانید:

چک لیست ممیزی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت

جزوه دوره ممیزی سیستم های مدیریت بر مبنای استاندارد ISO 19011

جزوه دوره ممیزی داخلی سیستم مدیریت HSE

نمونه چک لیست ممیزی عملیات بهداشت صنعتی

 

مدیر وبسایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای, علاقمند به ایمنی و بهداشت و نرم افزارهای مربوطه هستم و همراه با تیم تخصصی سعی می کنم که محیطی پرباری را برای شما عزیزان فراهم کنم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فید برنر
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله زیر را حل کنید: *