ممیزی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت کار
ممیزی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت کار
ممیزی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت کار
دوره ممیزی OHSAS 18001
فرمت: PDF تعداد صفحات: 261
تهیه و تنظیم: مهندس علیاری
اهداف آموزشی:
- ایجاد توانایی تشریح هدف یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
- ایجاد توانایی تشریح اهدف مستند سازي یک سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
- ایجاد توانایی مستند سازي سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
- ایجاد توانایی برنامه ریزی، اجرا، گزارش دهی و پیگیری یک ممیزي براساس ISO 19011 و با تفسیر صحیح الزامات OHSAS 18001:2007
مقدمه ای بر ایمنی و بهداشت
ایمنی و بهداشت چیست؟
تعاریف ایمنی و بهداشت:
- بهداشت: شرایط (وضعیت) بدن یا روان
- ایمنی: قرار نگرفتن در معرض خطر یا ریسک
در صنعت، مفهوم ایمنی و بهداشت پیشگیري از حادثه و آسیب های ناشی از کار می باشد.
حادثه به هر اتفاق برنامه ریزي نشده که موجب:
- جراحت
- بیماری
- آسیب یا خسارت به دارایی ها، محیط کار یا مواد
جایی که هیچ جراحت یا خسارتی اتفاق نیافتد «رخداد» به «شبه رخداد» تعبیر می شود.
بیماریهاي ناشی از کار:
- هر گونه بیماري، ناتوانی یا سایر مشکلات که بر فرد اثر گذاشته و به وسیله شرایط کاري آنها ایجاد شود.
- بیماریهاي ناشی از کار می تواند دائمی یا موقتی باشد.
هزینه ایمنی و بهداشت چیست؟
عدم توجه به مسائل ایمنی و بھداشت دو گونه ھزینه در بر دارد:
- ھزینه ھای انسانی
- ھزینه ھای مالی
هزینه های انسانی:
سازمان ILO (بین المللی نیروي کار) نشان می دهد سالانه بالای برآورد 250 میلیون حادثه ناشی از کار باعث از دست رفتن ساعات کاري می شود، اتفاق می افتد.
- 685000 حادثه در روز ،یا 475 حادثه در دقیقه، 8 حادثه در ثانیه
- 3000 مرگ و میر کاري در هر روز یا 2 فوت در دقیقه
- در صورتی که روش های عملی و اطلاعات مناسب ایمنی در دسترس بوده و مورد استفاده قرار گیرد سالانه جان 600000 نفر حفظ می شود.
- سالانه 160 میلیون مورد بیماریهاي شغلی رخ می دهد.
حوادثی که منجر به مرگ نمی شود باعث کاهش زندگی افراد می گردد:
- فیزیکی – قطع عضو یا ناتوانی حرکتی
- روانی – فشار روحی و افسردگی
تعداد ھزینه ھای مالی (جراحت ھا و بیماری ھای شغلی در ایالات متحده (1992)
(cost($B |
number |
Category |
3.8 |
6,529 | Injuries Fatal |
144.6 | 13,247,000 |
Non fatal |
19.5 |
60,290 | Illnesses Fatal |
5.8 | 862,200 |
Nonfatal |
173.9 |
TOTAL |
بهبود ایمنی و بهداشت:
بهبود در ایمنی و بهداشت به چندین فاکتور ذیل بستگی دارد:
- دانش کافی در مورد دلایل و اثرات حوادث و آسیب های شغلی
- آشنایی با رویکرد متناسب براي ارزیابی بر مبناي ریسک
- تعداد دعاوی موفق براي جبران خسارت های بر علیه سازمان ها
- قوانین سخت گیرانه ترو جرایم بزرگتر
- اهمیت دادن به خوشنامی
- ضروری دانستن اخلاق
بطور روز افزون باور اینکه بهداشت و ایمنی نمی تواند فقط با موارد ذیل مدیریت شود افزایش می یابد:
- قوانین اجباری
- فردی
- احساس جمعی
اکنون اینکه ایمنی و بهداشت به مدیریت شدن از طریق ابزارهاي سیستم مدیریت کنش گرا نیاز دارد پذیرفته شده است (در جاهایی که تمام جنبه هاي ایمنی و بهداشت با عملیات روزانه عجین شده اند.)
خطا در مدیریت – موارد حادثه
از فجایعی از جمله آتش سوزي Piper Alpha و غرق شدن Herald از جمله نتایج مدیریت نادرست است:
- تحت فشار قرار گرفتن افراد
- افزایش خستگی
- فقدان آموزش
- فقدان تجربه
- سیستم های کنترلی کاملا غلط
- ارتباطات ضعیف
چه چیزهایی را در خط مشی و برنامه ریزی جستجو کنیم
تجزیه و تحلیل ریسک هاي ایمنی و بهداشت شغلی بدان معناست که یک سازمان درک کند چگونه آنها بر سلامتی افراد تاثیر می گذارند.
- تعریف خطر: منبع یا وضعیت آسیب بالقوه به شکل جراحت یا بیماری، صدمه به اموال، خرابی محیط کار، یا ترکیبی از آنها
- تعریف مخاطره (Risk): ترکیب احتمال وقوع یک رویداد خطرناک مشخص و تبعات آن
سيستم مديريت Management System
مجموعه ای متشکل از اجراء بهم پیوسته به منظور برنامه ریزی سازماندهی، هدایت و کنترل امور در جهت نیل به مقاصد و اهداف سازمان
- اثر بخشی Effectiveness: میزانی که فعالیت های برنامه ریزی شده تحقق یافته و نتایج برنامه ریزی شده بدست آمده است.
- کارآیی Efficiency: رابطه میان نتایج بدست آمده با منابع استفاده شده.
سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت Health & Safety Management System :
مجموعه ای متشكل از اجزاء بهم پيوسته در راستای تحقق اهداف معين بهداشت شغلی و ايمنی در يک سازمان در چارچوب برنامه ريزی، سازماندهی، هدايت و كنترل اجزاء
مزایای ایجاد، استقرار و نگھداری سیستم مدیریت ایمنی
- ایجاد نگرشی طرح ریزی شده و مستند در ارتباط با مدیریت ایمنی و بهداشت شغلی
- افزایش آگاهی و دانش سازمان در خصوص ایمنی و بهداشت شغلی
- ایجاد محیط کار ایمن و سالم
- کاهش ریسک مواجهه با حوادث و بیماری های شغلی
- رعایت قوانین مرتبط با حوادث و بیماریهای شغلی
- کاهش زمان و هزینه تلف شده در اثر حوادث و بیماریهای شغلی
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
- اجزاء سيستم مديريت ايمنی و بهداشت حرفه ای
- تشریح بندهای OHSAS 18001
- ممیزی ISO 19011
- اصول ممیزی Principles of auditing
- انواع ممیزی Types of auditing
- مدیریت ممیزی Audit Managingَ
- گزارش ممیزی
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ چک لیست ممیزی سیستم مدیریت ایمنی و بهداشت
⇐ جزوه دوره ممیزی سیستم های مدیریت بر مبنای استاندارد ISO 19011
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)