• آموزش VIP
Phone: 09338413734
  • 0سبد خرید فروشگاه
سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای
  • خانه
    • پرتال
    • سایت متخصصین بهداشت و درمان
  • انجمن
  • وبلاگ
  • فروشگاه
    • سبد خرید
    • پرداخت
    • راهنمای خرید
    • دانلود محصولاتی که خریدم!
    • بازنشانی گذرواژه
  • تبلیغات
  • استخدام
    • ثبت روزمه
    • ثبت آگهی استخدام
    • نویسندگی
  • خدمات
    • سفارش ترجمه
  • ابزارهای آنلاین
    • ابزار حمل دستی بار
    • ابزارهای اندازه گیری صدا
    • ابزار سن و روشنایی
  • ورود یا ثبت نام
  • ▼خروج از حساب کاربری
    • ویرایش حساب کاربری
  • منو منو

خانه | عوامل زیان آور محیط کار | عوامل زیان آور ارگونومیکی | ارگونومی اداری

ارگونومی در محیط کار

ارگونومی اداری

نویسنده: Sirvan Sheikhiدسته بندی: عوامل زیان آور ارگونومیکیلینک کوتاه: https://acgih.ir/?p=292

ارگونومی اداری

0 دیدگاه /در عوامل زیان آور ارگونومیکی/توسط Sirvan Sheikhi/لینک کوتاه https://acgih.ir/?p=292

ارگونومی اداری

ارگونومی اداری

 فرمت: PPT       تعداد صفحات: 19 

مقدمه:

کامپیوتری شدن منجر به افزایش آسیب های شغلی و استرس های ذهنی شده است که مرتبط با ماهیچه و استرس هایی شود . CTD است که می تواند منجر به شکایت در حالیکه افزایش آن در ادارات منجر به استرس ارگونومی می شود که می تواند مستقیما باعث اختلالات ترومای تجمعی شود که شامل تاندون ،سندروم تونل کارپال و بعضی از درد های کمر گردد .ارگونومی علمی است که در ارتباط با روش کار و متقابلا فاکتورهای محیطی توجه می کند وبا مشخص کردن چگونگی انجام روشهای کار ، می خواهد شخص را از آسیب ها مصون نگه دارد.

هدف ، طراحی شغل مناسب جهت اپراتور ، ترجیحا قدرت فیزیکی بدن کارگربایستی متناسب با شغل باشد بوسیله ایجاد محیط قابل قبول با رعایت اصول ارگونومی نظیر :

  • اجتناب از پوسچر نادرست ، تکراری ،گسترده ،فشار مستقیم ، خستگی و فشار
  • ادراک چگونگی تنظیم محیط کار و برآورد نیازهای شخصی – کاربرد اصول و عادتهای مناسب

صدمات عمومی مرتبط با وضعیت ارگونومی ضعیف در ادارات شامل موارد ذیل :

آسیب علت
تاندون حرکات تکراری
سندروم تونل کارپال حرکات تکراری با مچ خمیده
درد های کمر بلند کردن – خمیدگی – پوسچرهای خمیده
فشار شانه / گردن پوسچر سر به جلو – پوسچر نوسان به عقب
اختلالات گردش خون فشار استاتیک

صدمات مذکور همه ناشی از یک عامل غیر عادی / فاکتور ریسک نظیر :

  • طراحی ایستگاه کاری غیر ارگونومی
  • حرکات تکراری نظیر تایپ کردن برای مدت طولانی بدون استراحت .
  • پوسچرهای نادرست ، گردن خمیده یا بیش از حد روبه جلو یا مچ خمیده بیش از حد به عقب
  • پوسچرهای استاتیک – نشسته برای مدت طولانی بدون بلند شدن یا دراز کشیدن
  • محدویت های جریان خون برای بافتهای درگیر کار
  • دسترسی غیر اصولی نظیر پایین رفتن بداخل کشو یا پشت صندلی چند بار در روز

هدف از این مطلب ذکر فاکتور غیر اصولی و خطرناک واضح مرتبط با کار در ادارات ووظایف کاری آنها می باشد و ارائه راه حل های عمومی در ارتباط با مشکلات کار با کامپیوتر و موارد بهداشتی آن است . تلاش می شود رفتار کارمندان و جلوگیری از آسیب از طریق العمل چیدمان ایستگاه کاری ارگونومی ، پوسچر مناسب شناسایی فاکتورهای ریسک و دستورالعمل حمل و نقل اجراء شود .

2- چیدمان ایستگاه کاری :

مهم است که بدانید چگونه طراحی و ترتیب وسایل کارتان باعث ناراحتی می شود . ایستگاه کاری کامپیوتر تشکیل شده از محیط اطراف کامپیوتر که شامل وسایل اثاثیه ( صندلی و نیمکت ومیز ) ، تجهیزات کامپیوتر ( کامپیوتر ، مانیتور ، صفحه کلید و ماوس ) لوازم (نگهدارنده مدرک ، تلفن ، زیر پایی )و فاکتورهای محدود کننده (سروصدا- روشنایی- درجه حرارت و…) میباشد.

2.1 : صندلی : صندلی شما بایستی با انجام شرح وظایف شما متناوب باشد.نشستن بر روی صندلی بایستی مناسب باشد که استرس وناراحتی درد پشت محدود شود.از زمانی که یک شخص کامپیوتری را مورد استفاده قرار می دهد مهم است که بداند چطور یک صندلی مطابق با وضعیت ارگونومی انتخاب می کند .

شرایط خوب یک صندلی اروگونومی:

  • قابل تنظیم: میزان ارتفاع نشستن بایستی با میزن ارتفاع پیشنهادی قابل تنظیم باشد.
  • تکیه گاه: تکیه گاه برای هر دو حالت عمودی ورو به جلو و عقب قابل تنظیم باشد.
  • عمق نشیمنگاه: انتخاب نشیمنگاه باید براین اساس باشد که کاربرهای کوتاه قدوبلند قد هر دو از آن استفاده کنند.
  • پایداری و استحکام: 5 نقطه مطابق عکس جهت محکم کردن صندلی توصیه شده است.

در تنظیم صندلی بایستی قادر باشید؟

  • تنظیم ارتفاع نشیمنگاه بطوریکه پای شما در حالت استراحت روی کف باشد بایستی از یک زیر پایی استفاده کنید.
  • راست و مستقیم بنشینید بطوری که شانه ها پشت صندلی را لمس کنند.
  • صندلی بایستی موازی کف و زانوها در امتداد سطح مفصل ران باشد.
  • پشت زانوها بایستی با لبه نشیمنگاه تماس نداشته باشد بایستی بین پشت زانو و کناره نشیمنگاه فاصله  انگشت باشد. (5/08-10/16 سانتی متر)
  • به هنگام تنظیم صندلی از یک زیر پایی استفاده کنید.واین حالت باعث عدم قرارگیری پاهای شما بر روی زمین می شود.
  • اطمینان حاصل کنید که مقدار فضا (5-7سانتیمتر)بین رانهاوسطح زیرین ایستگاه کاری وجود دارد.
  • سطح زیرین میز بایستی فضای کافی برای پاها وزانوها داشته باشد تا شما بتوانید از امتداد وکناره های میزبراحتی خارج شوید.
  • بررسی کنید که این عمق نشیمنگاه طوری باشد که تکیه گاه کاربر با ناحیه مهره کمری تماس برقرار کند واز افزایش فشار به عقب پاها و پشت زانوها جلوگیری بعمل آید.
  • در هنگام نشستن خود رابه پشتی صندلی بچسبانید.
  • بررسی کنید که تنظیم تکیه گاه بازو (دسته صندلی)مانع حرکت بازو و کار نشود.تکیه گاه بازو بایستی بدون نقص باشد و فاصله بین تکیه گاه بازوها بایستی قابل تنظیم شود.
  • ارتفاع و عرض تکیه گاه بازو طوری تنظیم گرددکه پهلو و شانه ها روی صفحه کلید نیفتد.
  • اگر تکیه گاه بازو بیش از حد ارتفاع داشته باشد باعث سفت شدن شانه ها شده و باعث درد در ناحیه شانه ها وگردن می شود.
  • از دسته صندلی خمیده استفاده نکنیداگر تکیه گاه بازو بیش از حد پایین است آنها را بالا آورید…
  • آرنج ها بایستی به آرامی روی دسته صندلی قرار گیرند بطوریکه باعث ناراحتی عصبی نگردد.
  • تنظیم ارتفاع تکیه گاه پشتی که حفره داخلی پایین کمر ( زاویه 100-119 درجه ) بالا و پایین کمر را حمایت کرده باشد .
  • صندلی در امتداد ستون فقرات ( قوس ) خستگی و ناراحتی را از بین می برد .

پیشنهادات :

  • توانایی چرخاندن حرکت 360 درجه حول محدوده دسترسی کار جهت نشستن و بلند شدن و کاهش استرسهای پیچش دوی ستون فقرات می شود .
  • اجتناب از وضعیت استاتیک دروضعیت ( نشستن / ایستادن ) برای مدت طولانی
  • در موقع انجام وظایف روزانه ، کمی نشستن و ایستادن / پیاده روی بین روز داشته باشد .
  • پشت صندلی بایستی لومبار کمره را ساپورت کند . اگر از یک حوله لوله شده یا رول لومبار یا کوسن استفاده میکنید پایین کمر را حمایت می کند .
  •  اطمینان حاصل کنید برای گودی کمرتان مناسب می باشد اگر بطور ناصحیح استفاده شود ممکن است وضعیت را بدتر کند .
  •  اگر پاهایتان روی کف زمین قرار نمی گیرد از یک زیر پایی استفاده کنید .

ادامه مطلب که شامل موضوعات زیر است را با دانلود فایل پاورپوینت مشاهده کنید.

  • خط مشی ارگونومی

  • خستگی

  • اختلالات اسکلتی عضلانی(MSDs)

  • وضعیت های بدنی ( پوسچرهای ) استاتیک

  • عوارض نشستن طولانی مدت در حالت ثابت

  • محیط کار اداری

  • ستون فقرات

  • نشستن طولانی مدت


بروزرسانی اولپ در تاریخ 1397/2/9: فایل راهنمای کاهش ناراحتی های اسکلتی عضلانی در کارهای اداری در 75 صفحه به موضوعات زیر پیوست شد

  • اصول کاهش ناراحتی های اسکلتی عضلانی کارهای اداری
  • آموزش
  • بررسي شواهد WMSDs برای حصول بانک اطلاعاتی
  • ارگونومي اداری
  • اختلالات عضلانی – استخوانی MSDs
  • ریسک فاکتورهای ارگونومی در مشاغل اداری
  • راهکارهای كنترلي
  • نکاتی در مورد ارگونومی اداری
  • نکاتی در مورد MSDs

 

بروزرسانی دوم: پاورپوینت دوم ارگونومی اداری در 153 اسلاید پیوست شد.

بروزرسانی سوم: فایل pdf ارگونومی برای ادارات در 27 صفحه پیوست شد.

 

دانلود
برای دیدن لینک دانلود در سایت ثبت نام و اکانت خود را ویژه کنید
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
فرمت و حجم فایل

حجم فایل: 3 & 9.2 & 5.7 MB

Click me

VIP
آموزش فعال کردن اکانت VIP
منبع
دانشجویان بهداشت حرفه ای

 

همین امروز پژوهش ها و مقالات خود را در پرتال دانشجویان بهداشت حرفه اي ثبت کنید!
  • هرگونه سوالی در رابطه با ارگونومی اداری داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

    هر مطلبی لازم داشتید, کافیه سفارش دهید تا در سایت قرار گیرد.

 

حتما بخوانید:

⇐ بهداشت حرفه ای و ارگونومی در دفاتر اداری

⇐ چه رابطه ای بین ارگونومی و استرس شغلی وجود دارد؟

⇐ دستورالعمل ایمنی در دفاتر اداری

⇐ ارگونومی و شاخه های آن

⇐ خطای انسانی حلقه ارتباطی ارگونومی و ایمنی

 

برچسب ها: CTDارگونومی اداریاصول کاهش ناراحتی های اسکلتی عضلانی کارهای اداریبررسي شواهد WMSDs برای حصول بانک اطلاعاتیپیشهادات جهت مشکلات ارگونومیچیدمان ایستگاه کاریراهنمای کاهش ناراحتی های اسکلتی عضلانی در کارهای اداریریسک فاکتورهای ارگونومی در مشاغل اداریفاکتور ریسک
3.8/5 - (5 امتیاز)
اشتراک این مطلب
  • اشتراک در Facebook
  • اشتراک در Twitter
  • Share on WhatsApp
  • اشتراک در LinkedIn
  • اشتراک در Reddit
  • اشتراک با ایمیل
https://acgih.ir/wp-content/uploads/2017/06/ergonomics.jpg 364 620 Sirvan Sheikhi https://acgih.ir/wp-content/uploads/2019/12/lego.png Sirvan Sheikhi2013-01-25 23:47:022019-04-12 00:21:48ارگونومی اداری
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

ورود
عضویت

دسته‌ها

آخرین کاربران Vip

  • آواتار کاربران ehsandarban
  • آواتار کاربران Keyvanmehrrezai
  • آواتار کاربران mesarichloo
  • آواتار کاربران Behnammrd
  • آواتار کاربران Alishahi
  • آواتار کاربران ebrahimi.mahdis
  • آواتار کاربران Mehri Amini
  • آواتار کاربران Atefeh2011
  • آواتار کاربران SaeedehAlizadeh
  • آواتار کاربران hamed fakhari golpayegani

تعداد کل کاربران ویژه: 14016

تبلیغات متنی

  • 1000 نکته کنکوری + خلاصه جزوات ارشد بهداشت حرفه ای
  • جزوات و سوالات تستی آزمون استخدامی
  • اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار
  • تبلیغات شما در این مکان

درباره ما:

سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای در سال 1391 راه اندازه شد و با ارائه خدماتی همچون نوشتن و ترجمه مقالات تخصصی, مشاوره و … توانست بعنوان مرجع, برای دانشجویان و دانش آموختگان این رشته شناخته شود و همواره سعی می کند که با بکار بردن بروز ترین متدها رضایت مشتریان و کاربران محترم را فراهم کند.

عضویت در خبرنامه
  • samandehi
  • 81
قبلیبعدی
  • 09338413734
  • آ.غ - بوکان - خیابان سردار عزیزخان، کافی نت و نوشت افزار کالج
تمام حقوق مادی و معنوی برای دانشجویان بهداشت حرفه ای محفوظ است
  • ارسال مطلب
  • ارتباط با ما
  • درباره ما و قوانین سایت
رفتن به بالا
  • ورود
  • عضویت

فراموشی رمز عبور؟

به جامعه 51587 نفری مهندسین سایت بپیوندید
:معادله را حل کنید − =
هر مشکلی در فرایند ثبت نام داشتید از طریق پیامک به شماره 09338413734 اطلاع دهید. (از مرورگرهای کروم و موزیلا استفاده کنید)

رمزتان را فراموش کرده اید؟ لطفا ایمیلتان را وارد کنید تا لینک بازیابی رمز را برایتان بفرستیم. ایمیل بازیابی معمولا به پوشه SPAM فرستاده می شود.

:معادله را حل کنید − =

برگشت برای ورود به سایت