ایمنی ماشین دامپتراک
ایمنی ماشین دامپتراک
ایمنی ماشین دامپتراک
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 20
مراقبت های ضروری برای کاربری
- احتیاط های پیش از شروع بکار
- احتیاط برای سوخت گیری
- احتیاط برای گریسکاری
- تنظیم حالت اپراتوری
- احتیاط برای انجام اپراتوری
- بازرسی بعد از کار روزانه
- احتیاط های ایمنی
- کارکرد توقف اضطراری (خرابی ترمز)
نکات کلیدی برای اپراتوری
- نزدیک شدن به لودر
- مهارتهایی برای تخلیه داخل محور عمودی
- بالا رفتن از شیب با بار
- پایین آمدن از شیب با بار
ممنوعیت برای علل ساختاری
- حرکت نکردن با بار اضافی
- خودداری کردن از حرکت با بار نامتعادل
- سنگ های بزرگ را بارگیری نکنید.
- خودداری از تعویض دنده جلو به عقب در هنگام حرکت
- هنگام بالا رفتن از تپه از تغییر مکرر دنده یک به دو و برعکس جلوگیری کنید
- سعی هرگز نکنید در هنگام توقف فرمان را بچرخانید.
- به سرعت در مسیرهای ناهموار و گودال هایی که در پایین شیب ها قرار دارد حرکت نکنید.
- در هنگام تخلیه پدال گاز را تا آخر فشار ندهید.
- هرگز سعی نکنید از میان زمین های خراب حرکت کنید.
- ممنوعیت های مربوط به ریتاردر و کاربرد ترمزها
توجهات ویژه در طراحی جاده و روش اپراتوری بعنوان فاکتورهای موثر بر طول عمر
مراقبت های ضروری برای کاربری
۱- احتیاط های پیش از شروع به کار
پیش از استارت ماشین مطمئن شوید که جریان بازرسی و سرویس مطابق روشی که در کتاب سرویس نگهداری توضیح داده شده انجام شود.
- اگر هر در هنگام بازرسی خرابی پیدا کردید، فوراً اقدامی مطابق کتاب انجام دهید. ادامه اپراتوری بدون انجام عمل مناسب ممکن است خرابی های مهمی بوجود بیاورد.
- اگر قضاوت درباره نرمال یا غیرنرمال بودن خرابی مشکل می باشد لطفاً مشورت بخواهید از مسئول ماشین یا نمایندگی ماشین
۲- گرم کردن ماشین
ماشین را پیش از شروع بکار بقدر کافی گرم کنید.
کارکردن با ماشین بدون گرم کردن بقدر کافی ممکن است عمر موتور و قطعات هیدرولیکی را کوتاه کند. بکار بردن دنده و اهرم دامپ بدون گرم کردن کافی ممکن باعث عکس العمل ضعیف یا یک تغییر ناگهانی می تواند یک حادثه مهم را بوجود آورد.
۳- تخلیه آب: شیر تخلیه تانک را برای تخلیه آب داخل آن بکشید (ببینید۶ بازرسی بعد از کار کردن)
۲- احتیاط برای سوخت گیری
- هنگام سوخت گیری دقت کنید گرد و خاک و ذرات معلق در هوا وارد تانک سوخت نشوند.
- سوخت را طبق مشخصات موجود در کتاب تهیه کنید. استفاده از سوخت های متفرقه ممکن است بطور جدی به موتور آسیب برساند.
- از سوخت هایی که در بشکه انبار می شوند استفاده نکنید زیرا ممکن است ناخالصی هایی از قبیل گرد و خاک و آب وارد آن شده باشند. استفاده از این قبیل سوخت ها ممکن است باعث گرفتگی سیستم سوخت یا گرفتگی سریع صافی ها و فیلتر سوخت شود.
- برای سوخت گیری بار ماشین را تخلیه و سپس خاموش کنید اپراتور باید سوخت گیری را جهت ایمنی بیشتر در بیرون ماشین تماشا کند.
- پس از اتمام سوخت گیری بعد از هماهنگی با ماشین سوخت رسان شروع به حرکت کنید.
3- احتیاط برای گریس کاری
۱- مدت زمان گریس کاری
مطمئن شوید که گریس کاری طبق مشخصه و زمان توصیه شده در کتاب انجام می شود در غیر این صورت ممکن صدای پین بلند شود یا خوردگی بوش بوجود بیاید.
بوجود آمدن سنگینی و چسبندگی بوش یا پین نیازمند تعویض هستند و نتیجه آن یک هزینه زیاد می باشد. در صورت گریسکاری اتوماتیک بصورت چشمی آمدن گریس را چک کنید زیرا خرابی گریسکاری ممکن بعلت نبود گریس و یا خرابی لوله ها بوجود آمده باشد.
۲- روش های گریسکاری
- ماشین را خاموش کنید.
- گریسکاری دستی را برای شفت محرک پولی، فن و ترمز پارکینگ انجام دهید.
- از گریسکاری بیش از حد بدقت جلوگیری کنید مخصوصاً برای پولی فن و ترمز پارکینگ.
- گریسکاری بیش از حد ممکن است در بعضی وقت ها باعث لیز خوردن تسمه فن پولی و یا باعث ایجاد دود در ترمز پارکینگ شود.
- گریسکاری را ادامه دهید تا گریس جدید با فشار گریس کهنه را از انتهای پین خارج کند گریس کهنه ای که خارج می شود را پاک کنید.
- خوردگی سریع یک پین یا بوش می تواند کمترین نتیجه خارج نشدن گریس کهنه باشد.
۵. احتیاط های لازم برای اپراتوری
- صدای بوق برای اخطار به افراد دور ماشین و هماهنگی با وضعیت اطراف پیش از شروع به کار
- در هنگام بارگیری به دقت وجود هرگونه خرابی را در لودر چک کنید، در صورت مشاهده روغن ریزی و رنگ دود اگزوز غیر نرمال به اپراتور لودر اطلاع دهید.
- بین اپراتورهای دامپتراک باید یک ارتباط دوطرفه برقرار باشد و در حین کار وضعیت مسیر حرکت، وضعیت لاستیک ها، روغن ریزی و دود اگزوز را در صورت وجود هرگونه خرابی به یکدیگر گزارش کنند.
- هنگام دیدن هرگونه ریزش سنگ و یا خرابی سطح جاده در هنگام حرکت از آن دوری کنید و جهت تمیز کردن و یا تعمیر جاده اطلاع دهید.
- سعی کنید به میزان مناسب و لازم بارگیری نمایید تا از ریزش سنگ از مخزن بار جلوگیری شود مخصوصاً در تغیرات ناگهانی فرمان گیری های ناگهانی، حرکت ها و توقفات ناگهانی در شیب ها کاهش سرعت حرکت در ابتدای ورود به سربالایی ها.
جابجایی ناچیز وضعیت میله غربیلک فرمان خرابی نیست موقعیت میله ممکن است منحرف شود به سبب ریزش روغن هنگامی که غربیلک فرمان به انتهای چرخش خود رسیده باشد.
۶- بازرسی بعد از کار روزانه
بعد از پایان کار روزانه نکات زیر را بررسی کنید:
- تخلیه آب از تانک هوا
- بعد از پایان کار روزانه شیر تخلیه را برای تخلیه آب مخلوط شده بکشید .
- همچنین آب را پیش از شروع بکار روزانه تخلیه کنید.
- در زمستان هوا را بطور کامل تخلیه کنید زیرا در صورت باقیماندن مقدار کم آب باعث یخ زدگی می شود. بعد از استارت ماشین و تخلیه آب صبر کنید تا هوای تخلیه شده مجدد ذخیره شود.
- خرابی لاستیک ها
- خرابی ظاهری لاستیک و تغییر سایز آن و رسیدن به حد نهایی را بررسی کنید (رسیدن به سیم)
- گرفتم مواد خارجی از قبیل برداشتن سنگ و غیره. بررسی خرابی های احتمالی روی کف لاستیک
- بررسی رینگ برای شکستگی، ترک خوردگی و یا تغییر شکل رینگ داخلی و بیرونی.
- بازرسی اکتشافی
- بازرسی های دقیق را برای هر گونه گم شدگی و یا روغن ریزی انجام دهید.
- شستن گل و لای و لجن های چسبیده به قسمت های زیربندی بوسیله شستشوی پیش از انجام سرویس های دوره ای.
- مطمئن شوید که مطالب لازم را به اپراتور شیفت بعد بطور کامل گزارش داده اید.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ اصول کلی ایمنی ماشین آلات و جراثقال ها در فعالیت های عمرانی
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)