کلیات بهداشت مدارس
کلیات بهداشت مدارس
کلیات بهداشت مدارس
فرمت: pdf تعداد صفحات: 80
فهرست:
فصل اول: آموزش بهداشت
- تعریف بهداشت مدارس
- آموزش بهداشت
- شورای سلامت مدرسه
فصل دوم: بهداشت محیط مدارس
- آئین نامه بهداشت محیط مدارس
- شاخص های تامین سلامت دانش آموزان در مدارس
- میز و نیمکت
- کوله پشتی و کیف های مدرسه
- انحرافات ستون فقرات
- بوفه مدرسه
فصل سوم: بهبود تغذیه در مدارس
- رفتارهای غذایی کودکان دبستانی
- رفتارهای تغذیه ای نامطلوب در کودکان سنین مدرسه و توصیه های کاربردی برای اصلاح
- اهمیت صبحانه در سلامتی دانش آموزان
- نهار در مدرسه
- تغذیه دانش آموزان در فصل امتحانات
- اهمیت شیر در مدارس
- اهداف اجرایی طرح شیر مدارس
- نکات مورد توجه در اجرای طرح شیر در مدارس
- شرایط نگهداری پاکت های شیر استریل
- برنامه آهن یاری در مدارس
فصل چهارم: بیماریهای شایع در مدارس
- بیماریهای شایع در مدارس
فصل پنجم: پیشگیری از سوانح و حوادث در سنین مدرسه
- اهمیت پیشگیری از سوانح و حوادث در سنین مدرسه
- توصیه های لازم برای پیشگیری از سوانح و حوادث در مدارس
- اتاق ارائه خدمات بهداشتی
فصل ششم: تحریک فیزیکی و فعالیت بدنی در مدارس
- مقدمه
- تاثیر ورزش بر سلامت
- ورزش و بیماریهای ناشی از کم تحرکی
- بیماری ها و تاثیر فعالیت جسمانی منظم
- منابع
پیشگفتار
مدرسه فضای اجتماعی خاصی است که آموزش و رشد شخصیت نوجوانان و جوانان در پناه روشهای آموزشی صحیح و مناسب، فضای فیزیکی مطلوب و محیط مساعد روانی پایه گذاری می شود.
توجه به سلامت این گروه بدلیل اینکه بخش عظیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند و اینکه در شرایط سنی هستند که آسیب پذیر بوده و در معرض ابتلا به بیماریها و خطر سوانح و حوادث می باشند، از اهمیت ویژه ای برخوردار است. هم چنین چون این گروه در سن فراگیری بوده و قادرند آموزش های بهداشتی را به خوبی بیاموزند، بکار گیرند و آن را به خانواده ها انتقال دهند، می توانند به نحو مطلوبی در ارتقاء سطح سلامت جامعه موثر باشند.
موضوع ارتقاء سلامت جامعه، امروز به عنوان یک مفهوم کلیدی در راستای توسعه جوامع به حساب می آید چرا که انسان سالم محور توسعه پایدار محسوب می شود. آموزش سلامت به نوجوانان و جوانان موجب افزایش دانش، نگرش و مهارت های حامی سلامت در میان آنان شده تا بتوانند زندگی فردی و اجتماعی سالمی داشته باشند.
مقدمه
کودکان و نوجوانان آینده سازان کشور هستند، بدین سبب سلامت جسمی ،روانی و اجتماعی آنان تضمین کننده سلامت حال و آینده جامعه است .توجه به بهداشت این گروه از اهمیت ویژه ای برخوردار است چرا که:
- بخش عظیمی از جمعیت کشور را تشکیل می دهند
- به دلیل کامل نشدن مهارت ها و شرایط سنی، آسیب پذیر و در معرض ابتلا به بیماریهای عفونی خطرناک هستند.
- پایه گذاری رفتارهای بهداشتی در این سنین صورت می گیرد. با این کار می توان گام بزرگی در پیشگیری از بیماری ها در سنین بالاتر که هزینه های زیادی را بر جامعه تحمیل می کند برداشت.
- از مهمترین گروه های در معرض خطر حوادث، سوانح و نیز خشونت هستند.
- دانش آموزان چون در سن فراگیری هستند قادرند آموزش های بهداشتی را به خوبی بیاموزند، بکار گیرند و به خانواده و اجتماع انتقال دهند.
با توجه به این نکات برنامه ی بهداشت مدارس از جایگاه و اهمیت ویژه ای در ارتقای سطح سلامت دانش
آموزان، اولیاء آنان و کارکنان مدارس به اهداف خود دست یابند.
بازوان اجرایی برنامه ی بهداشت مدارس در نظام شبکه های بهداشتی درمانی کشور در مناطق روستایی، بهورزان و در مناطق شهری کاردان های بهداشتی مدارس هستند که فعالیت های مرتبط را با هماهنگی مسئولین آموزش و پرورش به مورد اجرا می گذارند، بنابراین ضروری است بهورزان عزیز دانش ها و مهارت های لازم برای اجرای برنامه ی بهداشت و ارائه خدمات بهداشتی در مدارس را بیاموزند و این مهم را مورد توجه قرار دهند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)