چک لیست ایمنی بهداشت حرفه ای

چک لیست آسانسور

چک لیست آسانسور

چک لیست آسانسور

 

با توجه به تماسهای مکرر کاربران و بعضی از مالکین ساختمانهایی که دارای آسانسور می باشد، عملیات و کارهایی که باید توسط سرویسکار آسانسور انجام شود را سئوال می کنند..

از آنجایی که چگونگی سرویس و نگهداری ادواری آسانسور از اهمیت بسزایی برخوردار بوده و اگر نگهداری آسانسور بر اساس دستورالعملهای مربوطه به صورت دقیق و متعهدانه انجام شود، ضمن افزایش عمر و کارایی اسانسور، مصرف کنندگان آسانسور شاهد خرابیهای مکرر آسانسور نیز نخواهند بود.

ضمن اینکه اگر بازرسی و نگهداری ادواری و ماهیانه آسانسور  با برنامه و طبق جدول های مربوطه انجام گردد، از هزینه های گزاف لوازم یدکی و دستمزدهای غیر معمول نیز کاسته می شود.

در گذشته رسم بود، شرکتهای بزرگ پس از نصب به مدت یکسال مسئولیت تعمیر و نگهداری آسانسور را به عهده می گرفتند، با توجه باینکه آسانسور ماشینی است که پس از مونتاژ و راه اندازی، عیوب و نواقص احتمالی آن بروز می کند، نگهداری آن توسط نصاب آسانسور باعث می شد، این شرکتها با کنترل و دقت لازم در طول دوره نصب آسانسور، آسانسوری را به خریدار تحویل نمایند که از کیفیت لازم برخوردار بوده و کمترین مشکلات را داشته باشد.

اما در شرایط فعلی شاهد هستیم که بعضی از فروشندگان آسانسور پس از نصب آسانسور نگهداری آسانسور را به عهده نمی گیرند و بخشی از مشکلات از همین نقطه آغاز می گردد.

در اینجا به نکته ی حساسی نیز باید اشاره کرد که بعضی از مالکین با استعلام گرفتن از شرکتها، همیشه به دنبال پائین ترین قیمتهای ارائه شده از سوی شرکتها یا افرادی که به صورت انفرادی نگهداری آسانسور را به عهده می گیرند، می باشند.

در صورتی که به جای توجه به قیمت پائین، باید به توانایی و تخصص شرکت یا فردی که قرار است نگهداری آسانسور را به عهده بگیرد، حساس باشند.
پس هرگز به خاطر قیمت پائین سرویس و نگهداری، آسانسور را در سرازیری استهلاک سریع و مشکلات پس از آن قرار ندهید.

یک نمونه از فرمه ای ویژه سرویس ادواری آسانسور

البته لازم به یادآوری است که با تنوع آسانسورهای فعلی، این موارد در بعضی از آسانسورها متفاوت می باشد، اما چون غالب اسانسورهایی که در حال کار و سرویس دهی می باشد، از نوع کششی است، تمرکز اطلاعات برای اینگونه آسانسورها معطوف شده است.

بر اساس تجربه وقتی سرویسکار برای بازدید ادواری و ماهیانه آسانسور به ساختمانی مراجعه می کند باید با همراه داشتن لیست کامل عملیاتی که باید انجام شود، پس از مراجعه به مسئول ساختمان و هماهنگی با وی جهت اینکه طی زمان عملیات سرویس و نگهداری، چون آسانسور باید از سرویس خارج شود، این موضوع به اطلاع ساکنین رسانده شود. سپس با ثبت ساعت شروع کار سرویس اسانسور، عملیات را از موتورخانه آسانسور به شرح زیر آغاز می کند:

  1. بازدید روغن گیربکس
  2. بازدید روغن موتور
  3. بازدید لنت ترمز
  4. بازدید کنتاکت های سیستم ترمز
  5. بازدید کنتاکت گاورنر
  6. بازدید سیم بکسل گاورنر
  7. بازدید کنتاکت های سیم بکسل و سیستم اورلد
  8. بازدید و کنترل سیم بگسل ها (نداشتن زدگی، روغن مغری کنفی، و کشش مناسب باشند)
  9. کنترل سفت بودن کلیه بولت ها و پیچ و مهرهای اتصالات
  10. کنترل تمامی اجزاء متحرک آسانسور در موتورخانه
  11. اطمینان از وجود قلاب و پلاک تناژ آن در بالای چاه آسانسور
  12. دقت به دمای موتورخانه نسبت به فصل
  13. تست فن مونورخانه
  14. مناسب بودن روشنایی موتورخانه
  15. تمیزکاری قطعاتی که روغنی شده و گردگیری کلیه تجهیزات
  16. نظافت کامل موتورخانه
  17. اطمینان از وجود دستورالعمل زمان قطع برق و دستورات مربوط به انتقال کابین به نزدیکترین طبقه، در موتورخانه
  18. اطمینان از وجود برچسب شماره قطعات اصلی آسانسور جهت شناسایی

(موتور گیربکس، تابلو کنترل، و…در موتورخانه های دوبله)

پس از انجام و بازدید موارد فوق سرویس کار با ثبت ساعت پایان عملیات این مرحله و ثبت کلیه جزئیات و عملیان انجام شده، این فرم را امضاء و مرحله دوم را آغاز می نماید

در این مرحله، تجهیزات داخل کابین را بررسی و کنترل و سرویس می نماید:

  1. باز و بسته شدن نرم و روان درب کابین
  2. توقف همسطح کابین در تمامی طبقات
  3. محکم بودن بستهای دستگیره داخل کابین
  4. مناسب بودن اتصال ائینه به دیوار کابین (بدون لقی باشد)
  5. اتصال کامل شستی داخل کابین در محل مربوطه
  6. عملکرد مناسب کلید توقف اضطراری
  7. عملکرد مناسب کلید باز نگه داشتن درب کابین
  8. عملکرد مناسب کلید بستن درب کابین
  9. عملکرد کلید زنگ اخبار
  10. اطمینان از سالم بودن چراغ روشنایی اضطراری
  11. اطمینان از سالم بودن شارژر(باطری) روشنایی اضطراری
  12. نصب پلاک ظرفیت و مشخصات آسانسور
  13. نصب دستورالعمل زمان قطع برق برای مسافرین
  14. سالم بودن کفپوش کف کابین
  15. نظافت داخل کابین
  16. محکم بودن سقف کاذب و بی صدا بودن آن

پس از اتمام کارهای داخل کابین باید با دقت اجزای بیرونی کابین را مرد بررسی و سرویس قرار دهد:

  1. کنترل اتصالات دیوارها و فرانت پانلهای کابین (بدون لقی و لرزش باشد)
  2. کنترل اتصالات و زه های سقف و کف کابین
  3. موجود بودن نرده حفاظ دور سقف کابین برای ایمنی نصاب و تعمیرکار و سرویس کار
  4. اتصالات سیستم درب کابین به صورت صحیح و مناسب باشد بدون درگیری و سر و صدا کار کند (موتور درب)
  5. رگلاژ بودن تسمه نقاله یا بازوی بازکننده درب
  6. سرعت باز و بسته شدن درب کابین مناسب و طبق زمان تعین شده باشد.
  7. فعال بودن سیستم بازگشت سریع درب در صورت وجود مانع مقابل درب کابین
  8. شدت ضربه زدن درب در برخورد با مانع مناسب و بی خطر باشد.
  9. عملکرد کمان درب بازکن مناسب و دقیق باشد. (در کابین های بدون درب مگنت درب بازکن)
  10. سالم بودن لقمه های کفشک ریل درب کابین
  11. باز و بسته شدن نرم و بی صدای درب کابین
  12. سالم بودن سیل (ریل) درب و تمیز بودن شیارها
  13. عمود بودن لنگه دربها و محکم بودن پیچ های نگهدارنده دربها.
  14. عملکرد کنتاکت های درب کابین در زمان باز و بسته شدن درب
  15. کیپ شدن درب با فرانت پانل در زمان بسته شدن درب کابین
  16. فعال بودن سیستم ترمز درب (کلاچ درب)
  17. در مدار بودن فتوسل درب
  18. فعال بودن سیستم اورلد/ کنترل وزن
  19. عدم سائیدگی لقمه های کفشک ریل کابین
  20. عدم سائیدگی لقمه های کفشک ریل وزنه
  21. تنظیم بودن فاصله بین کفشک های ریل کابین و ریل (کابین لقی نداشته باشد)
  22. تنظیم بودن فاصله بین کفشک های ریل وزنه و ریل (فریم وزنه لقی نداشته باشد)
  23. وزنه های تعادل به خوبی مهار شده باشند.
  24. عدم لقی کابین در جهات مختلف نسبت به ریلها
  25. سالم بودن روغندان های ریل کابین / و سلامت نمد روغن رسان به ریل ها
  26. سالم بودن روغندان های ریل وزنه / و سلامت نمد روغن رسان به ریل ها
  27. تست روغن کنف داخل سیم بکسل (خشک نبودن سیم بکسل ها)
  28. مهار بودن سیستم رویزیون روی کابین و بدون عیب بودن سیتم سیم کشی ها
  29. موجود بودن رویزیون پرتابل (رویزیون متحرک دستی)
  30. در مدار و فعال بودن کلید استپ رویزیون
  31. فعال بودن کلید جهت بالادر رویزیون
  32. فعال بودن جهت پائین در رویزیون
  33. موجود بودن پوشش و حفاظ مناسب روی کابلها و سیم کشی سقف کابین
  34. در مدار بودن کنتاکت پاراشوت
  35. در مدار بودن کنتاکت شالتر
  36. کنترل یک نواخت بودن فاصله ریلها در طول چاه و روان بودن حرکت کابین (عدم تنگ و گشاد شدن ریل های عمودی)
  37. تمیز و روغنی بودن ریل های کابین
  38. تمیز و روغنی بودن ریل های وزنه
  39. کنترل کلیه براکتهای ریل کابین و محکم بودن لقمه های ریل
  40. کنترل کلیه براکتهای ریل وزنه و محکم بودن لقمه های ریل
  41. کنترل پشت بندهای ریل کابین/ کامل بودن پیج و مهره
  42. کنترک پشت بندهای ریل وزنه/ کامل بودن پیچ ومهره
  43. کنترل نقاط اتصال هنگل کابل به کابین وزیر سقف و آزاد بودن آن در حین حرکت کابین و عدم درگیری کابل ها با دیگر قطعات
  44. کنترل کلمس های کلیه سیم بکسهای روی کابین
  45. محکم بودن سینی زیر درب کابین و تنظیم فاصله آن
  46. محکم بودن تجهیزات ریز کابین

پس از اتمام بازدید و سرویس این بخش و ثبت ساعت اتمام بازدید قسمت داخل چاه شروع می شود:

  • کامل و سالم بودن کلیه لامپ های روشنایی
  • فعال بودن کلید قطع و وصل روشنایی در پائین چاه
  • موجود بودن پله مناسب برای وارد شدن به کف چاه
  • تمیز بودن کف چاه آسانسور
  • عدم وجود آب و رطوبت در کف جاه آسانسور
  • سالم بودن سکوهای ضربه گیر کابین و وزنه تعادل
  • استقرار مناسب ضربه گیر های کابین روی سکوها
  • استقرار مناسب ضربه گیرهای وزنه تعادل روی سکوها
  • کشش مناسب سیم بکسل گاورنر بر روی فلکه ته چاه
  • عملکرد مناسب فلکه ته چاه و کنترل بوشها و گیریس کاری یا روغنکاری آن
  • کنترل سینی های زیر درب طبقات و رعایت فاصله استاندارد آنها
  • عملکرد مناسب بازوی قفل درب/ کمان درب/ مگنت درب (در تمامی دربهای طبقات)
  • سالم بودن ریل آلومینیومی دربها (درب های اتوماتیک)
  • سالم بودن دیکتاتورها و فشار مناسب ضربه (درب های لولایی)
  • تمیز بودن ریل های آلومینیومی (درب های اتوماتیک)
  • کشش مناسب فنر درب (درب های لولایی)
  • تنظیم بودن فاصله کابین با درب های طبقات
  • آزاد بودن زنجیر جبران و عدم درگیری آن با اجزای داخل چاه (در آسانسورهای 9 طبقه به بالا)
  • آزاد بودن زیر ریل های کابین
  • آزاد بودن زیر ریل های وزنه
  • اطمینان از نصب مهار روی وزنه های تعادل در قاب وزنه
  • کنترل سالم و مناسب بودن تسمه کشی و حفاظ عمودی وزنه ها
  • کنترل سالم بودن پوشش کامل کانال های سیم کشی داخل چاه
  • کنترل کلیه کلمس های سیم بکسل قاب وزنه

پس از اتمام کلیه مراحل سرویس اسانسور توسط سرویسکار، یک نسخه از فرم چک لیست انجام شده که دارای

  • تاریخ
  • ساعت شروع عملیات
  • ساعت خاتمه عملیات می باشد و به امضاء سرویسکار رسیده است، تحویل مسئول ساختمان می گردد.

ضمن اینکه مسئول ساختمان موظف است روی فرم مخصوص سرویس کار صحت عملیات و زمان ثبت شده را تائید و امضاء نماید.

 

 

  • هر گونه سوالی در رابطه با چک لیست آسانسور داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

    هر مطلبی لازم داشتید, کافیه سفارش دهید تا در سایت قرار گیرد.

 

مدیر وبسایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای, علاقمند به ایمنی و بهداشت و نرم افزارهای مربوطه هستم و همراه با تیم تخصصی سعی می کنم که محیطی پرباری را برای شما عزیزان فراهم کنم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فید برنر
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله زیر را حل کنید: *