نقش منابع انسانی در آموزش و برنامه ریزی مدیریت بحران
نقش منابع انسانی در آموزش و برنامه ریزی مدیریت بحران
نقش منابع انسانی در آموزش و برنامه ریزی مدیریت بحران
فرمت: PDF تعداد صفحات: 9
فهرست:
- چکیده و مقدمه
- تعریف مدیریت بحران
- فرایند مدیریت بحران
- نقش منابع انسانی در مدیریت بحران
- ارتباط مدیریت بحران منابع انسانی
- برنامه ریزی برای مدیریت بحران
- آموزش مدیریت بحران
- یافته های تحقیق
- بحث و نتیجه گیری
- منابع
چکیده
رویدادهای بحرانی تهدیدی پر هزینه برای سازمان محسوب میشوند. نقش منابع انسانی در سازمان ها و شرکت ها به طور قابل ملاحظه ای تغییر کرده است تا تحولات و نیازهای مختلفی را در محیط کار جای دهد. درگیر شدن منابع انسانی در مدیریت بحران باعث شده است که منابع انسانی نقش فعالی در آموزش و برنامه ریزی مدیریت بحران داشته باشند. مطالعات نشان می دهد که سازمانهایی که رفاه کارمندان را در برنامه مدیریت بحران گنجانیده اند، در مقایسه با سازمان هایی که فقط نگران محافظت از سیستم ها، فرایندها، زیرساخت ها و روابط عمومی هستند، به احتمال زیاد موفق می شوند. منابع انسانی به دلیل درک نیازهای کارمندان و نقش آنها در بقای سازمانی، در برنامه ریزی مدیریت بحران شریک حیاتی محسوب می شوند. به عنوان یکی از نقشهای مهم منابع انسانی، آموزش در هنگام مدیریت بحران از اهمیت ویژهای برخوردار است. در این مقاله به بررسی نقش منابع انسانی در آموزش و برنامه ریزی مدیریت بحران می پردازیم. منابع انسانی برای اطمینان از اینکه کارکنان از بحران های احتمالی که ممکن است در سازمان به وجود آید، از نقش خود در مقابله با بحران آگاه هستند. منابع انسانی مهارت و دانش لازم را برای اطمینان از اینکه کارکنان می توانند با مشارکت در فرایند مدیریت بحران به پایداری سازمان کمک کنند، ارائه می دهد.
واژه های کلیدی: آموزش مدیریت بحران، برنامه ریزی مدیریت بحران، مدیریت بحران، مشارکت کارکنان، منابع انسانی
مقدمه
ادبیات امروزی ثابت می کند که نقش منابع انسانی به طور قابل ملاحظه ای تکامل یافته و مسئولیت های دیگری را نیز بر اساس تغییر محیط کار شامل می شود (نازنین و حسین ، 2016). نقش منابع انسانی بسیار خواستارتر است و به دانش و مهارت های گسترده ای نیاز دارد تا اطمینان حاصل شود که تمام این نیازهای سازمانی برآورده می شود. مدیریت بحران از جمله مدیریتی است که انتظار می رود منابع انسانی در آن مشارکت داشته باشد، با توجه به اطمینان از نیازهای کارمندان، در طول و پس از بحران، در هنگام تهیه برنامه های مدیریت بحران مورد توجه قرار می گیرد (مان 2، 2014).
شیوع بحرانها در سازمانها در این سالها به طور قابل توجهی افزایش یافته است، زیرا انواع مختلف تهدیدات در داخل و خارج از محیط کار پدید می آید. این خواستار افزایش آگاهی از چنین تهدیداتی و گنجاندن اقدامات کاهش دهنده برای رفع بحرانها در هنگام وقوع است. بر این اساس، منابع انسانی می تواند در مدیریت بحران یک نقش ضروری در نظر گرفته شود و باید از اولویت های اساسی برخوردار باشد. مدیریت بحران به فرآیند پیش بینی، شناسایی، پیشگیری و مدیریت حوادث احتمالی با قرار دادن برنامه هایی برای مقابله با بحران در هنگام وقوع اشاره دارد (نصر اصفهانی، 1393).
منابع انسانی نقش مهمی در مدیریت بحران از طریق آموزش و برنامه ریزی دارند تا اطمینان حاصل شود که کارکنان قادر به حرکت در اوقات آشفته هستند. نقش منابع انسانی در مدیریت بحران تقویت آمادگی در بین پرسنل و در نتیجه اطمینان از برنامه ریزی موثر در برابر بحران اقتصادی، بلایای طبیعی و شیوع بیماری های ناشناخته است. از طریق حضور نیروی انسانی در مدیریت بحران، مشخص شده است که سازمان هایی در شرایط بهتر قرار دارند که در هنگام بروز بحران مقابله کنند.
در این مقاله به نقش منابع انسانی در آموزش و برنامه ریزی مدیریت بحران پرداخته شده است. این کارکرد منابع انسانی را به عنوان یک کارکرد مدیریت بحران مورد بررسی قرار داده و تلاش می کند تا نقشی را که منابع انسانی در حصول اطمینان از آمادگی سازمان به وجود آورده و افراد پرسنل را به خوبی آموزش دادهاند تا در صورت بروز بحران، مقابله کنند.
2. تعریف مدیریت بحران
مدیریت بحران عبارت است از تلاش نظام یافته توسط اعضاى سازمان همراه با ذینفعان خارج از سازمان در جهت پیشگیری از بحران ها و یا مدیریت اثربخش آن در زمان وقوع (رضوانى، 1385). با توجه به اینکه بحران ها در هر زمان ممکن است رخ دهند، مدیریت بحران که شامل شناسایی، پیشگیری و مدیریت بحران های احتمالی است به طور فزایندهای در حوزه های مدیریتی اهمیت پیدا کرده است (وردارلر 3، 2016). هدف این است که اطمینان حاصل شود در صورت بروز بحران حداقل خسارت وارد شده و سازمان می تواند در اسرع وقت به موقعیت اصلی خود بازگردد. مدیریت بحران به مجموعه ای از فرایندها اشاره دارد که از طریق آن سازمان تضمین می کند که فعالیت های تجاری می تواند با حداقل تأثیر در ذینفعان پایدار یا از سر گرفته شود و در جایی که از درس های آموخته شده می توان برای بهبود شیوه های فعلی استفاده کرد. بنابراین مدیریت بحران یک فرآیند مهم در تقویت پایداری فعالیت های سازمان و تجارت محسوب می شود.
3. فرایند مدیریت بحران
توضیحات مختلفی برای روندهای مربوط به مدیریت بحران در سازمانها ارائه شده است. مدیریت بحران به سه مرحله اساسی تقسیم می شود که عبارتند از: پیش از بحران، بحران و پس از بحران. پیش از وقوع بحران به دوره قبل از بحران اشاره دارد، جایی که سازمان فعالیت هایی را برای شناسایی بحران های احتمالی و تدوین برنامه هایی برای چگونگی حل آنها انجام می دهد. مرحله بحران مربوط به دوره ای است که بحران در آن رخ میدهد. این مرحله فرصتی برای سازمان برای اجرای برنامه مدیریت بحران تدوین شده در مرحله قبل از بحران به منظور کاهش یا از بین بردن تأثیر منفی بر روی بحران ارائه میدهد. مرحله پس از بحران دوره پس از بحران است و شامل اقدامات بهبودی برای بازگرداندن سازمان به حالت اولیه خود است. هر یک از این مراحل بسیار مهم است زیرا همه آنها تعیین می کنند که سازمان چگونه می تواند با بروز بحران مقابله کند.
نظامیدو (2015) مراحل اصلی مدیریت بحران را توضیح میدهد، و خاطر نشان می کند که هر مرحله توانایی بهبودی شرکت را در هنگام مواجهه با بحران را دارد و اولین قدم به سمت مدیریت بحران کارآمد، شناسایی بحران های احتمالی پیش روی سازمان است. این شامل اسکن کردن محیط داخلی و خارجی مشاغل برای ایجاد نوع تهدیداتی است که یک شرکت در طول فعالیت خود می کند (نظامیدو و فوتیوس 4، 2015). بحران ها ممکن است از فرایندهای سازمانی شکست خورده گرفته تا تبلیغات بد در محیط داخلی و بلایای طبیعی و انسانی در محیط خارجی و شیوع همه گیری بیماری های ناشناخته باشد. مرحله دوم شامل شناسایی تاثیراتی است که بحران ها بر سازمان می توانند داشته باشند. این شامل تاثیر بحران بر روندها، عملیات، دارایی سازمان، تصویر عمومی و عملکرد کارمندان است. پس از دستیابی به این هدف، گام بعدی شناسایی بهترین رویکردها برای حل بحران هنگام وقوع است. این شامل توسعه یک برنامه مدیریت بحران است که شامل رویه هایی است که باید در صورت بروز بحران دنبال شود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ مدیریت بحران در سوانح هسته ای و پرتوی
⇐ دانلود کتاب مقدمه ای بر سامانه فرماندهی حوادث در مدیریت بحران
سلام
فایل نقش منابع انسانی در مدیریت بحران مشکل داره باز نمیکنه
سلام. تست شد مشکل نداره. برنامه winrar را روی گوشی یا سیستم کامپیوتر نصب کنید و فایل دانلود شده را با اون باز کنید