مقیاس سنجش توانایی مدیریت استرس
مقیاس سنجش توانایی مدیریت استرس
مقیاس سنجش توانایی مدیریت استرس
شما چقدر در پیشگیری و کاهش استرس کارکنانتان توانا هستید؟
از پرسشنامه زیر برای سنجش رفتارتان استفاده کنید
مقیاس سنجش توانایی مدیریت استرس به این منظور طراحی شده است که به شما نشان دهد تا چه حد از رفتارهای مؤثر برای پیشگیری و کاهش استرس در محیط کار خود برخوردار هستید . هدف این است که رفتارها و سبک مدیریتی شما را به خودتان منعکس کند. خواهشمند است عبارتهای زیر را بخوانید و نظر خود را درباره هریک از آنها با انتخاب یکی از گزینه ها مشخص نمایید. نتایج حاصل محرمانه باقی خواهد ماند و ارائه نظرات دقیق و صریح شما درباره سبک مدیریتی خود، بازخورد مفیدتری را برایتان به همراه خواهد داشت. سپس، شما می توانید که از دستورالعمل های پايان هر جدول برای محاسبه ی نمره ی خود در حوزه ی رفتاری مورد نظر استفاده کنید.
ارزیابی کلی که در صفحهی 6 آمده است به شما امکان میدهد تا از نمرات پرسشنامه برای سنجش اثربخشی خود در پیشگیری و کاهش استرس کارکنان استفاده کنید. این نمرات به شما نشان میدهد که آیا در حوزه خاصی نیاز به رشد دارید و یا در کدام حوز هها به طور مؤثر و منطقی رفتار می کنید.
در صفحه 7 نکاتی مطرح شده است که نشان می دهند چگونه از نتایج این ارزیابی برای افزایش اثربخشی خود در کاهش و پیشگیری استرس های کاری از طریق رفتارهای مدیریتی استفاده کنید. سرانجام، صفحه 8 خلاصه ای از شايستگي های لازم برای پیشگیری و کاهش استرس های شغلی را توضیح میدهد.
حوزه اول: محترم و منطقی بودن: مدیریت هیجانها و یکپارچگی | |||||
رفتار/ شايستگي |
کاملاً مخالفم | مخالفم | تا حدودی موافقم | موافقم | کاملاً موافقم |
یکپارچگی |
|||||
من یک الگوی خوب هستم. |
|
||||
من با كاركنانم با احترام رفتار میکنم. |
|||||
من صادق هستم. |
|||||
من آنچه را که میگویم انجام میدهم. |
|||||
من هرگز پشت سر كاركنانم غیبت نمیکنم. |
|||||
مدیریت هیجانها |
|||||
من در موقعیت های پرفشار با آرامش رفتار می کنم. |
|||||
من رویکرد هماهنگی را برای مدیریت در پیش میگیرم. |
|||||
اخلاق من قابل پیشبینی است. |
|||||
من استرس خودم را به كاركنانم منتقل نمیکنم. |
|||||
من در تعیین زمان اتمام کار انعطافپذیر هستم. |
|||||
من نسبت به پیشنهادهای كاركنانم برای بهبود پذیرا هستم. |
|||||
رویکرد مردمدارانه |
|||||
من به اعضای تیمم اجازه میدهم خودشان برای برنامه های کاریشان برنامه ریزی کنند. |
|||||
من ضرب الاجل های واقعگرایانه ای تعیین می کنم. |
|||||
من به کارکنانم بیشتر بازخوردهای مثبت میدهم تا بازخوردهای منفی |
|||||
من با مشکلات خودم مقابله میکنم تا اینکه به دیگران تکیه کنم. |
|||||
من به تعادل زندگی کاری كاركنانم اهمیت می دهم. |
|||||
در هر ستون تعداد علامت هایی را که گذاشته اید جمع بزنید. |
|||||
اکنون نمره هر ستون را در اعداد مورد نظر ضرب کنید. |
×2 | ×2 | ×3 | ×4 | × 5 |
نمرات ستونها را با هم جمع بزنید (حداکثر نمره 85 است). |
|||||
اکنون نمره ی کلی خود را بر 85 تقسیم کنید و در 100 ضرب کنید. |
(…../85) × 100= |
حوزه دوم: مدیریت روابط | |||||
رفتار/ شايستگي |
کاملاً مخالفم | مخالفم | تا حدودی موافقم | موافقم | کاملاً موافقم |
مدیریت پیشرو |
|
||||
من اهداف کاری را به روشنی با كاركنانم در میان می گذارم. |
|||||
من برنامه های کاری را تدوین می کنم. |
|||||
من به طور مداوم بر برنامه های کاری كاركنانم نظارت می کنم. |
|||||
من كاركنانم را تشویق میکنم تا نحوه سازماندهی کارشان را مرور کنند. |
|||||
در موارد ضروری من کارهای اضافی كاركنانم را متوقف می کنم. |
|||||
من به طور خلاقانه کار می کنم. |
|||||
من پروژه ها و وظایف محوله به کارکنانم را تا زمان تحویل آن پیگری می کنم. |
|||||
من فرایندهای کاری را به منظور ارتقای نتایج کار مرور می کنم. |
|||||
من برنامه کاری آینده را اولویت بندی میکنم. |
|||||
حل مسأله |
|||||
من با مشکلات به طور منطقی مقابله می کنم. |
|||||
من مشکلات كاركنان را شخصاً پیگیری می کنم. |
|||||
من با مشکلات به محض وقوع آنها مقابله می کنم. |
|||||
من در هنگام تصمیم گیری با اعتماد به نفس و سریع عمل می کنم. |
|||||
مشارکت/ تفویض اختیار |
|||||
من به کارکنانم سطح مناسبی از مسئولیت های کاری می دهم. |
|||||
من به درستی تعیین میکنم که چه زمانی با كاركنانم مشورت کنم و چه وقت تصمیم بگیرم. |
|||||
من كاركنانم را از آنچه که در سازمان رخ میدهد مطلع می کنم. |
|||||
من برای كاركنانم به عنوان یک ناظر وشخص مجرب عمل می کنم. |
|||||
من کارها را به طور عادلانه ای به دیگران تفویض می کنم. |
|||||
من به كاركنانم کمک می کنم تا در موقعیت و نقش خود رشد کنند. |
|||||
من مشارکت در کل گروه را تشویق می کنم. |
|||||
من جلسات منظم گروهی را برگزار می کنم. |
|||||
من سطح مناسبی از سرپرستی و مدیریت را به كاركنانم واگذار می کنم. |
|||||
در هر ستون تعداد علامت هایی را که گذاشته اید جمع بزنید. |
|||||
اکنون نمره هر ستون را در اعداد مورد نظر ضرب کنید. |
×2 |
×2 | ×3 | ×4 |
× 5 |
نمرات ستونها را با هم جمع بزنید (حداکثر نمره 110 است). |
|||||
اکنون نمرهی کلی خود را بر 110 تقسیم کنید و در 100 ضرب کنید. |
(…../110) × 100= |
حوزه سوم: مدیریت کارکنان |
|||||
رفتار/ شايستگي |
کاملاً مخالفم | مخالفم | تا حدودی موافقم | موافقم | کاملاً موافقم |
در دسترس بودن |
|
||||
من ترجیح می دهم با كاركنانم به صورت رو در رو صحبت کنم تا اینکه از ایمیل استفاده کنم. |
|||||
من مرتباً فرصتهایی را برای كاركنانم فراهم می کنم تا به طور تک به تک با هم گفتگو کنند. |
|
||||
من به تلفن ها و ایمیل های كاركنانم در زمان مناسب پاسخ می دهم. |
|||||
من در موارد ضروری برای گفتگو با کارکنانم در دسترس هستم. |
|||||
اجتماعی بودن |
|||||
من به كاركنانم مشاوره مي دهم. |
|||||
من با كاركنانم معاشرت می کنم. |
|||||
من مایلم که در محیط کار شوخی و خنده داشته باشیم. |
|||||
مشارکت همدلانه |
|||||
من افراد را تشویق می کنم که در گفتگوها و بحث ها وارد شوند. |
|||||
هنگامی که یکی از كاركنانم درخواست کمک میکند، به او گوش می دهم. |
|||||
من تلاش می کنم تا چیزهایی را پیدا کنم که به كاركنانم در کار انگیزه میدهد. |
|||||
من تلاش میکنم تا مسئله را از دیدگاه كاركنان ببینم. |
|||||
من به وضيعت زندگي كاركنانم در خارج از محيط كار اهميت مي دهم. |
|||||
من معمولاً از كاركنان حالشان را میپرسم. |
|||||
من برای همه ی كاركنان اهمیت یکسانی قائل هستم. |
|||||
من بررسی میکنم که همه افراد حالشان خوب باشد تا اینکه فرض کنم حالشان خوب است. |
|||||
در هر ستون تعداد علامت هایی را که گذاشته اید جمع بزنید. |
|||||
اکنون نمره هر ستون را در اعداد مورد نظر ضرب کنید. |
×2 |
×2 | ×3 | ×4 |
× 5 |
نمرات ستونها را با هم جمع بزنید (حداکثر نمره 75 است). |
|||||
اکنون نمرهی کلی خود را بر 75 تقسیم کنید و در 100 ضرب کنید. |
(…../75) × 100= |
حوزه چهارم: مدیریت موقعیت های دشوار آخرین مجموعه ی رفتارها/ قابلیتها به نحوه مدیریت شما بر موقعیت های دشوار در گروهتان مانند حل اختلاف و تعارض بین کارکنان اشاره دارد. اگر شما این موقعیت ها را تجربه نکرده اید، بهتر است که این قسمت را کامل نکنید، اما لطفاً به خاطر داشته باشید که اگر با یک موقعیت دشوار مواجه شدید به این قسمت رجوع کنید و قسمت شايستگي های مدیریت برای کاهش و پیشگیری از استرس را مطالعه کنید. |
|||||
رفتار/ شايستگي |
کاملاً مخالفم | مخالفم | تا حدودی موافقم | موافقم | کاملاً موافقم |
مدیریت تعارض |
|
||||
من در موقعیت های تعارض آمیز به عنوان یک میانجی عمل می کنم. | |||||
من با بحثها کوچک قبل از انکه به مشاجره های بزرگ تبدیل شوند، مقابله می کنم. |
|||||
من به طور عینی با تعارضات کارکنان مقابله می کنم. |
|||||
من به طور پیشگیرانه با تعارضات مقابله می کنم. |
|||||
من مسائل را حل میکنم تا اینکه سعی کنم حافظ صلح باشم. |
|||||
استفاده از منابع سازمانی |
|||||
من در موارد ضروری از توصیه های مدیران دیگر استفاده می کنم. |
|||||
من از قسمت منابع انسانی به عنوان یک منبع کمک برای مقابله با مشکلات استفاده می کنم. |
|||||
من از کمیته بهداشت شغلی در موارد ضروری کمک می گیرم. |
|||||
مسئولیت پذیری برای حل مشکلات |
|||||
من پس از حل مسائل، تعارض های بین کارکنان را پیگیری می کنم. |
|||||
من از کارکنان در مواردی که مورد سو ءاستفاده قرار گرفته اند حمایت می کنم. |
|||||
من کاملاً روشن می کنم که اگر مشکلی پیش بیاید، مسئولیت کامل آن را به عهده می گیرم. |
|||||
در هر ستون تعداد علامت هایی را که گذاشته اید جمع بزنید. |
|||||
اکنون نمره هر ستون را در اعداد مورد نظر ضرب کنید. |
×2 |
×2 | ×3 | ×4 |
× 5 |
نمرات ستونها را با هم جمع بزنید (حداکثر نمره 60 است). |
|||||
اکنون نمرهی کلی خود را بر 60 تقسیم کنید و در 100 ضرب کنید. |
(…../60) × 100= |
روش محاسبه نمره های پرسشنامه
شما اکنون نمره های نسبی هر یک از چهار حوزه ی رفتاری را که به عنوان رفتارهای مهم در پیشگیری و کاهش استرس شغلی شناخته شده اند، محاسبه کرده اید. (اگر شما توانایی خود را در مدیریت موقعیت های دشوار محاسبه نکرده اید، نمره های سه حوزه ی رفتاری اول را محاسبه کنید). برای تفسیر این نمره ها از راهنمای زیر استفاده کنید.
≥75% : نیازمند توانمندسازی: در این حوزه شما م یتوانید از توانمندسازی بهره مند شوید. لطفاً دوباره به پرسشنامه رجوع کنید و رفتارهایی را که می توانید بیشتر از آنها استفاده کنید تا در کاهش و پیشگیری استرس در کارکنان مؤثر باشید را پیدا کنید.
76% تا 89%: خوب؛ شما در مورد رفتارهایی که برای کاهش و پیشگیری مؤثر استرس در دیگران لازم هستند، آگاهی مناسبی دارید. بهتر است که به پرسشنامه برگردید و رفتارهایی را که می توانید به منظور افزایش اثربخشی خود در مدیریت استرس دیگران به خزانه رفتاریتان اضافه کنید، را پیدا نمایید.
≥ 90%: مؤثر؛ شما از رفتارهای مؤثر برای کاهش و پیشگیری از استرس کارکنان برخوردارید.
نیمرخ حوزه های شايستگي مدیریت استرس
شايستگي |
درصد |
اثربخشی |
محترم و منطقی بودن |
||
مدیریت روابط |
||
مدیریت کارکنان |
||
مدیریت موقعیت های دشوار |
|
چند توصیه:
- به منظور افزایش اثربخشی خود در پیشگیری و کاهش استرس در محیط شغلی ما کارهای زیر را پیشنهاد میکنیم. حوزهی رفتاری که در آن کمترین نمره را کسب کردهاید، مشخص کنید و بر آن به عنوان اولویت اول تمرکز کنید. اگر شما چندین رفتار یا حوزه را شناسایی کردهاید، در هرمرحله بر روی یکی از آنها کار کنید. لازم نیست که در یک مرحله همه چیز را تغییر دهید.
- به پرسشنامه دوباره رجوع کنید و رفتارهای مربوط به آن حوزه را بررسی کنید. در صفحهی بعد خلاصهای از این چهار حوزهی رفتاری و رفتارهای کلیدی مربوط به آنها آمده است. رفتاری را که در آن کمترین نمره را گرفتهاید، پیدا کنید و توجه نمایید که برای بهبود این رفتار چه کارهایی باید انجام دهید. ممکن است در این زمینه فقط نیاز باشد که آگاهیتان در مورد نحوه رفتارتان در لحظهی مورد نظر بیشتر شود و تغییرات کوچکی در رفتارتان انجام دهید.
- بهتر است که از کارکنان خود بپرسید که آیا به نظر آنها نیز انجام بیشتر آن رفتار خاص مفید است یا خیر و رفتار شما نسبت به رفتارهای قبلیتان چه تغییری کرده است.
- اگر شما احساس میکنید که انجام این تغییرات رفتاری برای شما دشوار است، به کمک گرفتن فکر کنید. برای مثال، دریافت حمایت و راهنمایی غیررسمی از مدیر خودتان و یا قسمت منابع انسانی ممکن است سودمند باشد. ممکن است دریافت حمایت و راهنمایی رسمی نیز برای شما مفید باشد و یا برای رشد این مهارتها بخواهید در یک دورهی آموزشی شرکت کنید.
شايستگي |
زیر مقیاس های شايستگي |
محترم و منطقی بودن: مدیریت هیجانها و یکپارچگی |
یکپارچگی: رفتار صادقانه و محترمانه با کارکنان |
مدیریت هیجانها: رفتار همسان و آرام در گروه |
|
رویکرد مردمدارانه: مدریت متفکرانه و عادلانه |
|
مدیریت روابط |
مدیریت کار خلاقانه: نظارت و مرور کارهای روزمره، برنامه ریزی و اولویت بندی برای کارهای آینده |
حل مسأله: مقابله با مشکلات به طور منطقی، درست و مسؤلانه |
|
مشارکت/ تفویض اختیار: برگزاری جلسات، گوش دادن و مشاوره با گروه، رهبری کردن، فرصت دادن به افراد برای رشد و استقلال |
|
مدیریت کارکنان |
|
|
|
|
|
مدیریت موقعیت های دشوار |
|
|
|
|
موضوعات بیان شده و فرم ها را در قالب فایل ورد در زیر دانلود کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ مدیریت و استرس های ناشی از كار از دیدگاه ارگونومی
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)