مدیریت شاهدان در حوادث و رویدادها
مدیریت شاهدان در حوادث و رویدادها
مدیریت شاهدان در حوادث و رویدادها
فرمت: pdf تعداد صفحات: 24
فهرست:
- مسائل شاهدان بعد از یک رویداد مهم
- اولویت های تیم بررسی برای مدیریت شاهدان
- شناسایی شاهدان
- مصاحبه با شاهدان
- عوامل انسانی مرتبط با مصاحبه ها
- جمع آوری اطالعات از شاهدان
- اظهارات اولیه شاهد
- انجام مصاحبه
- انجام فعالیت های بعدی
- انجام مصاحبه های بعدی
- قابلیت اطمینان اظهارات شاهدان
- خلاصه
بلافاصله پس از وقوع یک رویداد، احتمالا تعدادی شاهد وجود خواهد داشت که اطلاعات بسیار مهمی را برای تیم تحقیق فراهم می کنند. این اطلاعات شامل آگاهی از وظایف و فعالیت هایی که قبل و حین رویداد انجام می شدند و همچنین مشاهدات حسی (آنچه دیده، شنیده، بو و احساس کرده) می باشند. شناسایی شاهدان بالقوه و به دست آوردن اطلاعات از آنها، بخشی از مراحل بررسی است. افزایش استفاده از وسایل الکترونیکی شخصی باعث شده است که شاهدان چه در داخل و چه در خارج از محدوده محل کار قادر به ثبت شواهد مهم و قابل اطمینان از رویداد باشند.
به یاد آوردن وقایع توسط افراد و اطلاعات به دست آمده از دستگاه های الکترونیکی شخصی بخش مهمی از روند بررسی است. این فصل دستورالعمل ها و توصیه های عملی در مورد چگونگی مدیریت شاهدان و اطلاعاتی که آنها می توانند برای روند بررسی ارائه دهند را در اختیار قرار میدهد. پس از جمع آوری اطلاعات از شاهدان، این اطلاعات و سایر شواهد فیزیکی و الکترونیکی بررسی می شوند.
خلاصه
فرآیندی که در شکل ۱ نشان داده شده است، فعالیت های جمع آوری مدارک کلی در زمینه مدیریت شاهدان و شواهد فیزیکی را ارائه می دهد. هدف جمع آوری اطلاعات تعیین عوامل علیت، علت های ریشه ای و ارائه و اجرای پیشنهادات است.
این فرآیند تکراری بوده و با تجزیه و تحلیل شواهد و آزمون فرضیهها، اغلب نیاز به کسب اطلاعات بیشتری از شاهدان و منابع دیگر دارد. معمولا مصاحبه های پیگیری به تائید، رد یا روشن شدن برخی ناسازگاریها کمک می کنند.
شکل ۱. رابطه بین شاهد و جمع آوری شواهد فیزیکی و تجزیه و تحلیل آنها
مسائل شاهدان بعد از یک رویداد مهم
به دنبال یک واقعه مهم مانند انفجار یا آتش سوزی بزرگ، محیط بررسی میتواند چالش های بزرگی مانند شناسایی و رسیدگی به شاهدان در برگیرد. اطلاعات شاهدان به زمان حساس است، زیرا اطلاعات حافظه کمرنگ شده و تغییر می کند. از طرفی دسترسی به شاهدان بلافاصله بعد از رویداد می تواند محدود شود.
برخی از شاهدان حیاتی ممکن است در ابتدا در دسترس نباشند و یا در بیمارستان بوده و برخی دیگر هنگام رویداد مشغول انجام وظیفه ای بوده و یا در خانه در حال استراحت و بهبود می باشند. شاهدان دیگر نیز میتوانند در ایمن سازی محل و یا بازرسی اولیه از محل رویداد و تجهیزات، نقش داشته باشند. به دنبال یک رویداد مهم ممکن است به مشاوره روانشناسی برای کارکنان نیاز باشد. هنگام برنامه ریزی مصاحبه ها باید از مصاحبه کنندگان با تجربه برای ایجاد ارتباط با افراد آسیب دیده، استفاده شود.
مطبوعات یا دیگر ارگانها ممکن است شاهدان را تحت فشار قرار دهند تا اظهاراتی ارائه و به سؤالات پاسخ دهند. محل کار ممکن است تحت کنترل یک سازمان نظارتی باشد (به عنوان مثال OSHA و EPA در ایالات متحده و HSE/EA در انگلیس). این سازمانها ممکن است از شاهدان بخواهند اظهاراتی ارائه دهند. رسانه های اجتماعی مختلف فرصتی برای به اشتراک گذاشتن اطلاعات درست و نادرست (یا حدس و گمان) در مورد جزئیات رویداد و دلایل احتمالی آن فراهم می کنند. این اطلاعات می توانند ادراکات شاهد را تغییر دهند و به طور بالقوه منجر به اظهارات غیر قابل اعتماد گردند.
بررسی یک رویداد بزرگ ممکن است ماه ها طول بکشد. در این دوره احساسات کارکنان ممکن است تحت تأثیر عواملی مانند شوک، ناباوری، غم، عصبانیت و یا کینه قرار گیرد؛ به خصوص اگر این رویداد باعث آسیب های دائمی یا مرگ شده باشد. همچنین کارکنان ممکن است نگران امنیت شغلی خود باشند زیرا گاهی اوقات در مورد بازسازی و یا بازگشایی محل کار، عدم اطمینان وجود دارد.
این موارد و بسیاری از موارد دیگر نکات مهمی هستند که باید هنگام مدیریت شاهدان یک رویداد، مورد توجه قرار گیرند. بنابراین به دلیل دسترسی محدود به شاهدان و پتانسیل تغییر حافظه آنها در طول زمان، تعیین برنامه مصاحبه های شاهدان از اولویتهای اصلی بررسی رویداد است.
اولویت های تیم بررسی برای مدیریت شاهدان
تیم بررسی رویداد اولویت های فراوانی برای هماهنگی در مورد بررسی صحنه رویداد و شناسایی و بازیابی شواهد فیزیکی دارد که بعضی از آنها نسبت به گذشت زمان حساس هستند. با این حال اطلاعات شاهدان نیز حساس به زمان هستند و باید مداخله زودهنگام برای بازیابی دانش و اطلاعات شاهدان به عمل آید تا به نفع فرآیند بررسی باشد.
شاهدان باید در اسرع وقت و به صورت جداگانه شناسایی شوند و در حالتی که جزئیات رویداد هنوز تازه است به ارائه اظهارات اولیه تشویق شوند. از بحث و گفتگو بین شاهدان باید اجتناب شود زیرا این امر ممکن است منجر به تغییر در خاطرات برخی از افراد شود که احتمالا آگاهانه یا ناخودآگاه اتفاق بیافتد. در برخی موارد به ویژه در مواقعی که سرعت به جای دقت در اولویت باشد، ممکن است اظهارات اولیه توسط شاهدان یا سرپرستان نوشته شوند. در مراحل بعدی تیم بررسی می تواند مصاحبه های دقیق و ساختاریافته تری انجام دهد.
شناسایی شاهدان
هر فردی که ممکن است اطلاعاتی در رابطه با رویداد داشته باشد، شاهد بالقوه محسوب میشود. این مفهوم فراتر از آن دسته از افرادی است که به صورت سنتی شناسایی شده اند و یا درگیر مستقیم و شاهد عینی واقعه بوده اند. شاهدان غیر مستقیم که خارج از تیم عملیاتی هستند، معمولا اطلاعات ارزشمندی ارائه می دهند.
مسئول حمل و نقل، بخش های تحویل کالا و پیمانکاران اشاره کرد. افراد مذکور ممکن است به طور معمول از واحد فرآیند بازدید کنند و با جنبه های عملیات عادی آشنا باشند و متوجه برخی از شرایط، اظهارات یا اقدامات غیر معمول شوند.
امروزه به طور فزایندهای افراد در حال ضبط رویدادها با دستگاه های الکترونیکی شخصی مانند تلفن های همراه هستند. این شاهدان ممکن است در زمان رویداد در محل کار یا خارج از آن بوده و اطلاعات بسیار مفیدی در اختیار داشته باشند. آنها همچنین ممکن است جزئیات را در شبکه های اجتماعی به اشتراک بگذارند که برای کشف جزئیات بیشتر می توان با آنها تماس گرفت.
همچنین ممکن است با کارکنان واکنش در شرایط اضطراری نیز مصاحبه شود. در طول فعالیتهای شرایط اضطراری، ممکن است به طور اجتناب ناپذیری، کارکنان مسئول، شواهد را مختل کنند، تغییر دهند یا از بین ببرند. در مصاحبه می توان موقعیت و وضعیت اصلی تجهیزات و اقلام را تعیین کرد. آتش نشانان نیز ممکن است بتوانند شواهد مهمی نظیر الگوهای شعله، مناطق آتش سوزی، محل قربانیان قبل از نجات، نوع آتش سوزی شامل آتش سوزی حوضچه ای و آتش سوزی فورانی، تجهیزات و اقلام آسیب دیده قبل از مداخلهی آتش نشانها و تجهیزات و اقلام آسیب دیده در آتش سوزی و انفجارات ثانویه، به دست آورند.
باید با کارکنانی که خارج از شیفت کاری یا در شیفت قبلی بوده اند و یا افرادی که آخرین فرآیند را انجام داده اند، تماس حاصل شود. کارکنانی که اخیرا بازنشسته و یا جدید به محل دیگری منتقل شده اند، منابع بالقوه اطلاعات با ارزش در مورد کارخانه و سیستم های مربوطه هستند. آنها معمولا بر اساس سالها تجربه در مورد سیستمها و تجهیزات خاص درگیر در رویداد، دانش منحصر به فردی دارند که تعدادی از آنها عبارت اند از:
- روش های عملیاتی واقعی و یا تغییراتی که در دستور کار مکتوب لحاظ نشده اند.
- بینش در مورد حالتهای خرابی کمتر شناخته شده و ناهنجاری در رفتار سیستم
- پاسخ سیستم کنترل فرآیند به شرایط آشفته مختلف.
- تغییرات کوچک در متغیرهای فرآیند.
- ارتباطات غیرمنتظره بین پارامترهای خاص.
- قابلیت اطمینان یک ابزار دقیق خاص.
- مشکلات غیرمنتظره و تغییرات مرتبط ایجاد شده در فرآیند در هنگام راه اندازی اولیه سیستم.
- تاریخچه مشکلات قبلی و اقدامات انجام شده برای جلوگیری از این مشکلات یا اصلاح آنها.
- اگر رویداد مشابه ی در گذشته رخ داده باشد، برای بازبینی اطلاعات این بررسی، می توان با شاهدان درگیر مجددا مصاحبه کرد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ ایجاد و رهبری یک تیم بررسی رویداد
⇐ طراحی سیستم مدیریت بررسی رویداد
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)