درس آموزی از حادثه فوت آهنگر حین تعمیر بیل مکانیکی
درس آموزی از حادثه فوت آهنگر حین تعمیر بیل مکانیکی
درس آموزی از حادثه فوت آهنگر حین تعمیر بیل مکانیکی
عنوان حادثه: برخورد ملخی پاکت بیل مکانیکی با سر آهنگر و سقوط از ارتفاع ایشان
پیامدهای حادثه: فوت آهنگر
تشریح حادثه
نوع فعالیت در زمان بروز حادثه: استقرار آهنگر روی لبه پاکت بیل مکانیکی جهت شیم گیری پین پاکت
محل فعالیت: پله محل انجام عملیات باربرداری
تجهیزات مورد استفاده در زمان بروز حادثه: بیل مکانیکی، لیفتراک و کامیون خاور
بررسی نقص فنی تجهیزات فعالیت: نقص فنی لاین های سیستم هیدرولیک مرتبط با اسکیت و پاکت بیل مکانیکی
شرایط محل فعالیت در زمان بروز حادثه : فعالیت در شرایط واقعی کار در فضای باز و در محل پله بارگیری معدن صورت گرفته است.
مدارک / گواهینامه ها/ دوره های آموزشی / سابقه فعالیت:
- شخص حادثه دیده دارای پرونده پزشکی بوده و برای انجام کار بلامانع اعلام شده بود.
- پرونده پزشکی فرد حادثه دیده حاکی از اینست که ایشان دارای نقص کوررنگی در سیستم بینایی و کاهش شنوایی بوده است.
- پیمانکار دارای گواهینامه صلاحیت ایمنی از وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی بوده است.
- متوفی دارای حدود ۲۰ سال سابقه کار در زمینه آهنگری و امور مرتبط با آن بوده است.
شرح حادثه
در یکی از واحدهای معدنی راس ساعت ۰۵:۰۰ صبح در پله بارگیری معدن به علت خارج شدن پین پاکت، بیل مکانیکی متوقف و به تعمیرگاه اعلام نقص فنی می گردد. در شیفت بعد حدود ساعت ۱۰:۰۰ صبح تیم تعمیراتی، یک نفر آهنگر و یک نفر کمک آهنگر را به همراه یک ماشین لیفتراک و کامیون خاور برای انجام عملیات تعمیرات و جا زدن پین پاکت به موقعیت اعزام می نماید. آهنگر جهت شیم گیری پین روی لبه پاکت بیل مکانیکی مستقر می شود در این هنگام به علت حرکت ناگهانی استیک و لذا برخورد ملخی با سر ایشان از روی پاکت و از ارتفاع حدود ۱,۷۰ متر به سطح پیت سقوط و متاسفانه فوت می شود.
تجزیه و تحلیل حادثه
علل اولیه حادثه: برخورد ملخی پاکت بیل با سر تعمیر کار و سقوط ایشان از ارتفاع ۱٫۷۰ متر
علل میانی حادثه:
- قرار گرفتن اپراتور آهنگری بر روی پاکت بیل مکانیکی.
- حضور اپراتور بیل مکانیکی داخل کابین
- روشن بودن بیل مکانیکی هنگام شروع عملیات تعمیرات
- باز نکردن پین ملخی (به عنوان مهمترین لایه کنترلی).
- استفاده از تلفن همراه در حین فعالیت تعمیرات توسط اپراتور بیل مکانیکی. (احتمالا برخورد دست اپراتور با لیورهای حرکتی اسکیت و پاکت بیل مکانیکی و در نتیجه منجر به حرکت یکی از این دو جزء شده است)
- عدم هماهنگی بین اپراتور آهنگری و اپراتور بیل مکانیکی.
- انجام فعالیت تعمیراتی مطابق با الگوهای نادرست و غیر ایمن معمول در سطح کارگاه توسط گروه تعمیراتی عدم استفاده از سطح کار ایمن و قرار گیری پاکت روی سطح ناهموار
- قرارگیری اکسیت روی زاویه حدود ۱۶۰ درجه
- قرار گیری نادرست پاکت روی زمین
- نحوه غیر فنی شیم گیری پین پاکت
- انجام عملیات تعمیرات فاقد دستورالعمل اجرایی تعمیراتی آموزش و نظارت مناسب
- عدم اخذ پرمیت توسط گروه تعمیراتی، سرشیفت تعمیرات و سرپرست مرتبط.
- عدم قرار گیری اسکیت و پاکت به حالت ایمن و مطابق با دستورالعمل تعمیراتی بیل مکانیکی (این دستورالعمل ترجمه نشده بود، آموزش داده نشده بود و نظارت نمی شد)
- نبود سیستم ارتباطی مناسب بین گروه تعمیرات و اپراتور بیل مکانیکی
- نقص فنی لاین های سیستم هیدرولیک مرتبط با اسکیت و پاکت خالی کردن اسکیت در حین انجام :
علل ریشه ای حادثه:
- اولویت تولید غیر ایمن بر تولید ایمن در ساختار تصمیم گیری شرکت
- پایین بودن جو فرهنگ ایمنی سازمانی در سطح شرکت
- عدم یکپارچگی سیستم مدیریت ایمنی در سطح شرکت
- عدم اجرای نظارت موثر ایمنی در فعالیتهای روزانه از جمله عدم بررسی هند اورها، باز ماندن آنومالی های تعمیراتی، عدم اطلاع از اجرای فعالیت های تعمیراتی در سطح سایت و…..
- ضعف در برقراری ارتباط موثر فی مابین مدیریت ایمنی و سایر بخش ها در سطح شرکت جهت اطلاع از انجام فعالیت های با ریسک بالا در سطح سایت و انجام اقدامات پیشگیرانه در جهت بروز حوادث.
- نبود سیستم CM و ضعف در اجرای سیستم PM
- ضعف در اجرای مدیریت ریسک در فعالیت های تعمیرات.
- نبود روش های اجرایی تعمیرات نظارت بازرسی در بخش تعمیرات.
- ضعف ساختاری در روشهای اجرایی هنداور، پرمیت، انومالی و بازرسی ها.
- عدم اجرای مناسب سیستم هنداور، پرمیت، آنومالی، بازرسی ایمنی
- عدم توجه به سیستم مدیریت تغییر
- عدم تعیین زمان اورهال دستگاه ها مطابق کاتالوگ.
- عدم استفاده از نیروهای متخصص در بخش سر شیفت های تعمیرات و عدم تعریف تخصصی برای عنوان پست های سازمانی مرتبط (سرشیفت تعمیرات و سرپرست تعمیرات)
- عدم وجود سیستم آموزش فنی برای نیروهای تعمیرات.
- ضعف آموزش TBM برای پرسنل تعمیرات در محتوی آموزشی و اعلام دقیق خطرات برای این پرسنل توسط سیستم آموزشی.
- ضعف در سیستم نظارتی سرپرست تعمیرات و سرشیفت تعمیرات.
- عدم توجه به سیستم توقف اضطراری و استفاده از ماشین آلات معیوب با ریسک بالای ایمنی.
- استفاده از نیروهای غیر متخصص در بخش های مختلف تعمیرات.
- انجام امور بدون اعمال حساسیت های فنی و تخصصی توسط سرپرستان و سرشیفت ها و اعلام تایید بدون در نظر گرفتن مسایل فنی و ایمنی
- استفاده از روش های روتین غیر ایمن و غیر فنی در سطح نیروهای تعمیرات.
- عدم وجود چک لیست بازرسی فنی از بیل مکانیکی
- عدم درج فعالیت های نیازمند اخذ سیستم پرمیت.
- مشخص نبودن فعالیت های با ریسک بالای ایمنی در سطح تعمیرگاه
- عدم وجود سیستم تجزیه و تحلیل ماهیانه اطلاعات سیستم PM جهت بررسی مشکلات تکراری مهم در سطح تعمیرگاه و موارد مرتبط با ایمنی
- ضعف سیستم نظارت ایمنی در روزهای تعطیل کاری.
- اجرای سیستم هنداور بسیار ضعیف می باشد و نیازمند بارنگری اساسی در ساختار و نحوه اجرای آن وجود دارد.
- ضعف دانش و مهارت مرتبط با ریسک های ایمنی تعمیرات در کلیه ی نیروهای مرتبط با این حوزه.
- مشخص نشدن لایه کنترل بحرانی در مدیریت ریسک های ایمنی جهت استفاده از آن در سیستم آموزشی روش های اجرای فعالیت، بازرسی فنی، ایمنی و …
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)