استرس شغلی

بهداشت حرفه ای و ارگونومی در دفاتر اداری

بهداشت حرفه ای و ارگونومی در دفاتر اداری

بهداشت حرفه ای و ارگونومی در دفاتر اداری

  • نتايج تجزيه وتحليل معاینات دوره ای ستاد پالایش و پخش ایران در شش ماه اول سال 1390
  • 58 درصد از كاركنان شاغل در ستاد در معرض ريسك فاكتورهاي قلبي- عروقي قرار دارند.
  • نگاهی به نتایج اعلام شده درگزارش معاینات دوره ای انجام شده نشان می دهد که در زمینه اضافه وزن و چاقی ، افزایش کلسترول و تری گلیسیرید ، مصرف سیگار و دیابت که دلایل اصلی پیدایش بیماریهای قلبی و عروقی و دیگر بیماریهای وخیم می باشد ، باید برنامه ریزی و اقدام جدی صورت گیرد .

ولی سوال؟؟؟

چه عوامل  شغلي  سبب اضافه وزن، افزايش كلسترول و … و نهايتا پيداش بيماريهاي قلبي وعروقي مي گردد؟

عمده ترين معضلات و بيماريهايي كه در محيط هاي اداري و ستادي به دليل عدم رعايت مسائل ارگونومي  عارض مي گردند:

  • MSDs (اختلالات اسكلتي-عضلاني)

اختلالات اسكلتي-عضلاني صدمات ناشی از قرار گرفتن مداوم در معرض عوامل استرس زا و یا حرکت تکراری است.
اختلالات اسكلتي-عضلاني ممکن است بر عضلات، تاندون ها، رباط ها، استخوان ها، گردش خون، و یا اعصاب تاثیر بگذارد

  • كمر درد شغلي (کمر درد يکی از علل عمده ناخوشی ،غيبت از کار، از کار افتادگی و ناتوانی است).
  • استرس شغلي (نقش مهمی در ايجاد بيماريهای مزمن بخصوص بيماريهای قلبی – عروقی ، اسکلتی – عضلانی و روانی دارد).
  • خستگي

نتايج بررسي اختلالات اسكلتي- عضلاني در ساختمانهاي ستادي:

بیشترین شیوع اختلالات اسکلتی عضلانی بترتیب در اندام های کمر(1/42%)، گردن(6/37%)، شانه ها (5/35%)، زانو (3/32%)، پشت(1/30%)،مچ­ دست(6/28%)، باسن(3/17%)، آرنج(12%)، قوزک پا(8/9%) گزارش شده است.

  • 63 درصد از کارکنان که در سطح ریسک متوسط
  • 34 درصد از کارکنان در سطح ریسک زیاد قرار دارند
  • حدود 2%درصد از کارکنان در سطح ریسک خیلی زیاد قرار دارند

اكثر جراحتها و بيمارهاي عضلاني و اسكلتي در محيط كار ناشي از نامناسب بودن دستگاهها و تجهيزات نيست بلكه ناشي از عدم استفاده صحيح از آنها مي باشد! لذا آموختن نحوه صحيح استفاده از اهميت ويژه اي برخوردار است.

استرس

  • استرس نقش مهمی در ايجاد بيماريهای مزمن بخصوص بيماريهای قلبی – عروقی ، اسکلتی – عضلانی و روانی دارد.
  • تحقيقات نشان می دهند شغل هايی که به فرد اختيار عمل کمتری در کنترل آن می دهد خطر ابتلا به بيماريهای قلبی – عروقی را بيشتر می کنند.
  • تفاوت ابتلا به بيماريهای روانی برای مشاغل مختلف به ميزان استرس ناشی از آن بستگی دارد.

امروزه شرايط شغلی استرس زا با افزايش غيبت ها ، تاخير ها و حتی ترک کار همراه است.

آسيبهای ناشی از استرس

عواقب جسمانی

  • بيماريهاو سکته قلبی
  • دردهای عضلانی – اسکلتی ، کمردرد
  • زخم معده
  • سرطانها
  • ديابت
  • بيماريهای کبدی
  • بيماريهای تنفسی – شش ها

عواقب رفتاری

عواقب روانی

عواقب استرس شغلی در محيط کار

  • بيماری
  • غيبت از کار
  • عدم رضايت شغلی
  • تاخير
  • حوادث در محيط کار
  • کاهش بهره وری
  • کاهش انگيزه
  • کاهش قدرت تصميم گيری

برای خواندن ادامه مطلب و راه حل ها فایل پیوستی را دانلود کنید.

 

  • هرگونه سوالی در رابطه با استرس شغلی داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

    هر مطلبی لازم داشتید, کافیه سفارش دهید تا در سایت قرار گیرد.

 

حتما بخوانید:

 ⇐ سنجش استرس شغلی در محیط کار

  چک پوینت های پیشگیری از استرس در محیط کار

 ⇐ چه رابطه ای بین ارگونومی و استرس شغلی وجود دارد؟

  خستگی و استرس شغلی

 ⇐ مدیریت و استرس های ناشی از كار از دیدگاه ارگونومی

بهداشت حرفه ای و ارگونومی در دفاتر اداری
رتبه 4 از بین 1 رای

متولد آذر 1369. کارشناس بهداشت حرفه اي ناپیوسته از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشم. باتوجه به پراکندگی موضوعات تصمیم به راه اندازی این سایت گرفته ام و در این راستا به یاری همه مهندسین نیازمندم. انشا... بتوانیم به کمک همه، سایت پر محتوایی برای همکاران داشته باشیم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فیدبرنر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید