بررسی ارتباط بین سطح خواب آلودگی ذهنی و مشخصات دموگرافیک در رانندگان شب کار
بررسی ارتباط بین سطح خواب آلودگی ذهنی و مشخصات دموگرافیک در رانندگان شب کار
فرمت: Word تعداد صفحات: 11
چکیده:
زمینه و هدف: امروزه عملکرد 24 ساعته یک جز اجتناب ناپذیر در صنایع متعددی می باشد. کار شبانه یک وضعیت ضروری برای شاغلین بخش مهمی از نیروی کاری است. کار شیفتی به کار در خارج از ساعت های معمول روز (تقریبا 7:00 صبح تا 6:00 عصر) است.
روش بررسی: این مطالعه از نوع مقطعی می باشد.جامعه تحت مطالعه رانندگان بین شهری می باشد. حجم نمونه 90 نفر تعیین گردید. جهت جمع آوری داده ها از اطلاعات دموگرافیک و پرسشنامه (sss (Stanford sleepiness scale استفاده گردید. تجزیه وتحلیل داده ها با استفاده از نرم افزار spss22 انجام گرفت.
یافته ها: این مطالعه نشان داد که بین میزان خواب آلودگی با افزایش BMI با اطمینان 95% ارتباط مثبت وجود دارد. ( p<0.05 , r=0.24). بین میزان خواب آلودگی با افزایش سطح تحصیلات با اطمینان 95% ارتباط مثبت وجود دارد. (p<0.05 , r=0.378). بین میزان خواب آلودگی با سال های اشتغال به کار شیفتی با اطمینان 95% ارتباط مثبت وجود دارد. (p<0.05 , r=0.24).
یافته ها: همبستگی معنی داری بین خواب آلودگی و BMI وجود داشت ( p<0.05 , r=0.24). همچنين اختلاف معني داري در ميزان خواب در سطح تحصيلات و شغل وجود داشت. در هر تلاش برای مدیریت خواب آلودگی در میان کارگران شبانه، متغیرهای جمعیت شناختی باید در نظر گرفته شوند.
نتیجه گیری: بنظر می رسد مشخصات دموگرافیک در جهت مدیریت بکارگیری کارکنان در نوبت شب می تواند موثر باشد.
ترجمان دانش:
با توجه به نتایج این تحقیق بین خواب آلودگی و متغیرهای سن و BMI و سال های اشتغال به کار شیفتی و تحصيلات ارتباط آماري معني داري وجود داشت. نتایج بدست آمده مانند نتایج سایر محققان دراین زمینه تاثیر سن و تجربه را در خواب آلودگی و تطابق با نوبت کاری نشان می دهد. و به نوعی میزان تحصیلات در سن فرد مستتر در نظر گرفته شده و نیز نشان داد که میزان وزن فرد ارتباط مستقیمی با سطح خواب آلودگی دارد. در نهایت این نتایج نشان داد که در انتخاب افراد شب کار بایستی سنین بالا و نیز افراد چاق به کار گرفته نشوند و نیز در صورتی که این افراد بنا به شرایط ایشان در رانندگی بایستی راننده کمکی و نیز شاگرد همکار جهت پیشگیری و هشدار شرایط خواب آلودگی در نظر گرفته شود.
کلمات كليدي: نوبت کاری، خواب آلودگی، مشخصات دموگرافیک، رانندگان
مقدمه:
امروزه عملکرد 24 ساعته یک جز اجتناب ناپذیر در صنایع متعددی می باشد. کار شبانه یک وضعیت ضروری برای شاغلین بخش مهمی از نیروی کاری است. کار شیفتی به کار در خارج از ساعت های معمول روز (تقریبا 7:00 صبح تا 6:00 عصر) است. مثال هایی از عملکرد 24 ساعته در نیروی پلیس، آتش نشان ها، مراقبین بهداشتی و حمل و نقل می باشد.تخمین زده می شود که 25-10% کارگران همه مشاغل کار شیفتی انجام می دهند که بیشتر از نیمی از آنها عصر و شب و حدود 25% شیفت های چرخشی دارند. به دلیل لزوم عملکرد 24 ساعته، کارگران شیفتی اغلب در الگوی متفاوتی با الگوی معمول فعالیت انسان ها زندگی می کنند (که بالاترین فعالیت در روز و ساعت های عصر است). با توجه به اینکه پروسه های فیزیولوژیک (میزان متابولیک) و سایکولژیک (حافظه کوتاه مدت) و اجتماعی (عملکرد متقابل خانوادگی) همه افزایش و کاهش ریتمیک را در فعالیت روزانه نشان می دهند، این تفاوت ها از عملکرد زمان روز، کارگران شیفتی را در تضاد با عملکرد نرمال قرار میدهد.
این الگوهای ریتمیک، ریتم سیرکادین نامیده می شود زیرا آنها یک بار در روز می چرخند و اختلال و desynchronization در ریتم های سیرکادین فاکتور کلیدی میانجی در ایجاد پیامدهای زیانبار سلامتی و ایمنی در کارگران شیفتی است. وجود پیک فعالیت در شب به آسانی منجر به تغییرات ریتم سیرکادین نمی شود که به دلیل پابرجایی نسبی ریتم سیرکادین می باشد. از جمله اثرات فوری کار شیفتی، بی خوابی و کاهش میزان خواب در کارگران شیفتی می باشد، علاوه بر اینکه خواب روز کارگران شیفتی اغلب سبکتر و تکه تکه و ناآرام است و این خواب کم منجر به کسالت عمومی درکارگران شیفتی می شود.
اثر زیانبار فوری دیگر کمبود خواب، خواب آلودگی در زمان بیداری (هنگام شیفت شب) است. که این خواب آلودگی همراه با افت پروسه های سیرکادین می تواند روی کاهش آگاهی و فقدان عملکرد در کارگران شیفتی اثر بگذارد. به این ترتیب کارگر شیفتی در خطر بالاتری برای خطرهای عملکردی یا حوادث نسبت به کارگر روز می باشد.
از دیگر اثرات فوری کار شیفتی می توان به مختل شدن زندگی اجتماعی و فامیلی اشاره کرد زیرا این کارگران اغلب در روز یا عصر که زمان اوج مشارکت اجتماعی و خانوادگی است در خواب یا سرکار می باشند.(1) همچنین کارگران شیفتی در خطر بیشتری از نقایص شناختی و اختلالات هیجانی مانند دپرشن و تحریک پذیری هستند. همچنین ارتباط با وضعیت هایی مثل دیابت شیرین، تیروتوکسیکوز، کانسر برست واپی لپسی و بیماری های گوارشی یا قلبی-عروقی دیده شده است.(2)
کیفیت خواب بد یا بیخوابی منجر به تخریب عملکرد روز می شود. برای کارگری که با تکنولوژی، ماشین های دقیق، حمل و نقل یا تصمیم گیری های حساس کار می کند اثرات فقدان خواب می تواند تراژیک باشد.
اشتباه عملکرد یا خطای قضاوت ناشی از خواب آلودگی بیلیون ها دلار هزینه مستقیم و غیر مستقیم داشته است (1). یک ساعت داخلی در هسته سوپراکیاسماتیک در مغز است که یک سری از ریتم های پیچیده در انسان را تنظیم می کنداز جمله ریتم خواب و بیداری (3). عدم تطابق ریتم سیرکادین داخلی با برنامه خواب و بیداری مورد نیاز یک شغل منجر به اختلال خواب می گردد. به دلیل این عدم هماهنگی سیرکادین، کارگران شب مجبور به کار کردن هستند وقتی که فیزیولوژی بدن آنها تمایل به خواب دارد و باید تلاش به خوابیدن کنند وقتی که فیزیولوژی بدن آنها به سمت بیدار شدن می رود(4).
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ پروپوزال بررسی ارتباط دمای دهانی و خواب آلودگی با مشخصات دموگرافیک کارگران شب کار
⇐ پروپوزال بررسی اثر شوک روشنایی روی خواب آلودگی حین کار در کارگران شب کار
⇐ پروپوزال ارتباط روند خواب آلودگی با تغییرات فیزیولوژیکی علائم حیاتی در پرسنل شب کار بیمارستان
نتایج مفصلتر تحقیق فوق را می توانید در مقاله تمام متن با رفرنس ذیل مشاهده نمائید:
http://www.aensiweb.net/AENSIWEB/aeb/aeb/2015/February/1012-1015.pdf
.Relationship Between Subjective Sleepiness and Demographic Characteristics in Night Work Drivers
رفرنس:
Karchani M, Mazloumi A, Saraji GN, Nahvi A, Sadeghniiat Haghighi Kh, Makki Abadi B, et al,2015. Relationship Between Subjective Sleepiness and Demographic Characteristics in Night Work Drivers. Advances in Environmental Biology,9(3):1012-5.
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)