برخورد پرندگان با هواپيما
برخورد پرندگان با هواپيما
برخورد پرندگان با هواپيما
خطر پرندگان در ابتدای پرواز اولین هواپیما احساس شده و کماکان با وجود تمهیداتی که به اجرا در آمده است هنوز پا برجاست نخستین برخورد پرندگان در سال 1912 منجر به بروز سانحه و کشته شدن خلبان در آمریکا گردید.
حوادثی که پرندگان در بر خورد با هواپیما بوجود می آورند .
برخورد پرنده با هواپیما یکی از حوادث خطرناک و اجتناب ناپذیری است که همیشه سلامت پرواز ها را به خطر می اندازد . ممکن است بپرسید چگونه پرنده کوچکی باعث آسیب جدی به بدنه فلزی هواپیما می شود ؟ طبق قوانین فیزیک اگر یه جسم کوچکی با سرعت به جسم خیلی بزرگ تری برخورد نماید، تمام انرژی و قدرت جسم بزرگ تر ، به جسم کوچک منتفل گشته و بلافاصله به خود جسم بزرگ منتقل می شود . چی گفتم ؟!! خوبه قیزیک دان نشدم . به زبون عامیانه اش یعنی اگر یه هواپیمای غول پیکر سی – ۱۳۰ در آسمان به یک کلاغ برخورد نماید ، قدرت و نیروی هواپیما به کلاغ منتقل شده، و انگاری کلاغی با قدرت یه هواپیمای سی – ۱۳۰ دیگری به اون هواپیما می خورد . پس می بینید که چقدر خزناکه ؟ به همین دلیل یه گنجشک کوچولو، بدنه یه هواپیمای بزرگ را چندین متر جر داده و پاره می نماید ! اگر به خاطر داشته باشید یه مدتی نیروی انتظامی کبوتر بازانی رو که در حریم فرودگاه زندگی می کردند ، کبوتران را می گرفتند و ضمن جریمه اجازه کبوتر بازی نمی دادند .
در همین ایران خودمان تاکنون شاهد حوادث فراوانی از برخورد پرنده با هواپیما بودم . مخصوصآ هواپیماهای شکاری که اگر پرنده ای به داخل موتورش کشیده شود ، باعث سقوط آن می گردد . زیرا در موقع نشستن سرعت شکاری کم است . و اگر یک موتور آن هم از کار بیفتد ، سریع دچار سانحه می گردد . اصولآ ورود هر جسمی به داخل موتور هواپیما ، باعث صدمات خیلی جدی می شود . برای همین در اغلب فرودگاه های جهان و ایران همیشه سعی می کنند هیچ گونه سنگ ریزه و آشغال در سطح رمپ و باند پرواز وجود نداشته باشد . خودرو های خاصی برای این منظور پیش بینی شده اند. در پایگاه یکم ترابری مهرآباد معمولآ سرباز ها رو به خط کرده و آن ها با سطلی در دست سرتاسر رمپ پرواز را از وجود هر جسم خارجی تمیز می نمودند.
F.O.D مخفف واژه (Foreign object damage) است. یعنی هز جسم خارجی عنصر صدمه محسوب می شود. در بحث پرندگان باید به اطلاع برسونم که در خیلی از کشور های جهان این مسئله یه مشگل بسیار جدی است.
یادمه در ماموریتی که به کشور انگلیس داشتم، یه روز در رمپ پرواز به سمت هواپیما می رفتم که ناگهان دیدم صدای وحشتناکی می آید. تعجب کردم چون کسی اون دور و بر ها نبود. فقط یه ماشین استیشن موسوم به دلیجان در حال عبور بود. گاهی در میان آن صداهای عجیب و غریب، صدای شلیک گلوله هم می آمد. نمی توانستم منبع این سر و صداها را تشخیص بدهم. راستش رو بخواهید خیلی هم ترسیده بودم ! به هر حال با نزدیک شدن اتوموبیل، دیدم آن صدا ها که با فرکانس خیلی شدید به گوش می رسید از بلند گوهای این ماشین پخش می شود . وقتی نزدیک تر اومد، مشاهده نمودم روی بدنه آن نوشته بود کمیته دور کردن پرندگان!! آن ها برای این که گلوله ای هدر ندهند، صدای گلوله و فریاد پرندگان رو ضبط کرده بودند که با پخش آن پرندگان وحشت نموده و فراری می شدند. گاهی پرندگان درون موتور های هواپیما اقدام به لانه سازی می نماند . به همین دلیل با برزنت یا درپوش های پلاستیکی تمام دهانه های موتور و سیستم رو می پوشانند.
بعضی از کشور ها هم از سگ به عنوان مراقب در فرودگاه ها استفاده می نمایند. یعنی غیر از سگ هایی که برای کشف مواد مخدر یا منفجره در فرودگاه ها مورد بهره برداری قرار می گیرند، بعضی از آن ها هم برای چرخیدن در رمپ و فراری دادن پرندگان استفاده می شود. در ادامه من این بحث رو با دو بخش به پایان می رسانم. ابتدا چند خبر تصویری با لینک های مربوطه اش رو قرار می دهم. تا اگر دوستان خواهان اطلاعات بیشتری هستند به آن ها مراجعه نمایند. و در انتها هم تصاویر مستند و گویایی از برخورد پرندگان با انواع هواپیما ها رو که دوست عزیزمون آقای مقداد عبدی زحمت ارسال آن را کشیده است، تقدیم شما خوانندگان مهربان و صمیمی می نمایم. من بار دیگر از دوستان و خوانندگان محترم خواهش می کنم مطالب و تصاویری که در رابطه با صنعت هوانوردی دارند به آدرس ای میل ام ارسال نمایند. یه مطلب جالب دیگری از خواننده عزیزی به نام آقای ” یوسف رسولی ” به دستم رسیده است که تقدیم خواهد.
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)