آموزش کامل HSE-MS
آموزش کامل HSE-MS
سیستم مدیریت ایمنی, بهداشت حرفه ای و محیط زیست
در دوره های آموزشی که برای HSE-MS برگزار شده است فایل های زیادی بعد از دوره در اختیار شرکت کنندگان توزیع شد. ما در چهار بخش و حدود 700 اسلاید این دوره آموزشی را جمع بندی کردیم که به صورت مستقیم دانلود کنید.
سرفصل ها و بخشی از توضیحات فایل در زیر بیان شده است.
بخش اول:
- معرفی دوره
- پیشگفتار و تاریخچه استاندارد
- کلیات و معرفی سیستم مدیریت HSE
- تشریح الزامات
- ممیزی داخلی
- رفع اشکالات
- مبانی, تشریح الزامات, مستندسازی و ممیزی داخلی HSE-MS
- تشریح الزامات و بندهای استاندارد HSE-MS
- نوشتن خط مشی برای یک صنعت دلخواه
- طرح ریزی برای شناسایی خطر, ارزیابی و کنترل ریسک
- تکنیک های شناسایی خطرات و ارزیابی ریسک
- فرایند ارزیابی ریسک بر مبنای استاندارد BS 8800: 1996
- ارزیابی ریسک با تکنیک FMEA
- اصول ممیزی داخلی سیستم HSE-MS
بخش دوم:
- پیمانکاران
- ارتباطات
- مستندات و کنترل آنها
- ارزشیابی و مدیریت ریسک
- ارزیابی ریسک به روش Bow tie
- عامل های زیان اور محیط کار
- روشهاي بازنگري ساختاري شناسايي خطرات (What if, JSA)
بخش سوم:
- طرح ریزی
- یکپارچگی سرمایه
- رویه ها و دستورالعمل های کاری
- مدیریت تغییر
- طرح ریزی وضعیت اضطراری و غیر مترقبه
- اجرا و پایش
- ممیزی و بازنگری
- اصول ممیزی سیستم مدیریت بهداشت ،ایمنی و محیط زیست HSE MS
بخش چهارم:
- کارگاه تهیه چک لیست ممیزی سیستم مدیریت
- کارگاه بررسی یافته های ممیزی تهیه گزارش عدم انطباق
- ممیزی روانشناسی
تعریف لغوی استاندارد: استاندارد در لغت به معنای « قاعده ، تعیین و تدوین ویژگی های لازم در تولید یکفرآورده و یا انجام یکخدمت است »
تعاریف سازمان ISO از واژه استاندارد:
- استاندارد مدرکی است که در برگیرنده قواعد ، راهنمایی ها یا ویژگی هایی برای فعالیت ها و نتایج آنها به منظور استفاده های عمومی و مکرر که از طریق مشورت فراهم می شود و بوسیله ی سازمان شناخته شده ای تصویب شده که هدف آن دستیابی به میزان مطلوبی از نظم دریک زمینه خاصی باشد.
- استاندارد کردن یعنی ایجاد مقرراتی برای استفاده های عمومی و مکرر با توجه به مشکلات بالقوه و بالفعل که هدف آن دستیابی به میزان مطلوبی از نظم در یک زمینه خاصی باشد.
اهداف استاندارد
- صرفه جویی: از برترین جنبه ای استاندارد می توان به اصول کاهش انواع و تعویض پذیری اشاره کرد.(صرفه جویی در زمان، هزینه، مواد)
- حمایت ازمصرف کننده: در اثر بکارگیری الزامات استانداردهای مختلف میزان بهره وری از کیفیت کالاها تا حد بسیار زیادی ارتقاء خواهد یافت ( HSE )
- ایجاد ارتباط و تبادل افکار میان بهره برداران و طرف های ذینفع: در واقع استانداردها در سطح ملی، منطقه ای و بین المللی بعنوان یک زبان مشترک جهت برقراری ارتباط به کار می روند.
جنبه های طبقه بندی استاندارد
- استاندارد اصلاحات و علایم
- استاندارد های مبنا (SI)
- استاندارد ویژگی ها
- استاندارد آزمون
- استاندارد آئین کار
- استاندارد های بازرسی و نمونه برداری
- استاندارد طبقه بندی
- استاندارد درجه بندی
- استاندارد بسته بندی، حمل و نمونه برداری
- استاندارد های ایمنی
طبقه بندی استانداردها از نظر اجرایی:
- استاندارد اجباری: الزامی بودن نشانه گذاری فراورده هایی که استاندارد برای آنها اجباری شده است با علامت استاندارد
- استاندارد تشویقی: عدم اجباری بودن استاندارد ملی برای محصول تولیدی← کسب مجوز از موسسه استاندارد ← استفاده از علامت استاندارد ایران به صورت تشویقی
سطوح و یا انواع استاندارد:
- استاندارد کارخانه ای: استانداردهایی هستند که کارخانه برای تولید محصول و با هدف منافع کارخانه تدوین می شود و در سطح آن کارخانه مورد پذیرش هستند.
- استاندارد های شرکتی: استاندارد های ایجاد شده بوسیله شرکت هایی که از مجموع چند واحد صنعتی تشکیل شده است مثل انجمن مهندسی مکانیک آمریکا- موسسه نفت آمریکا
- استاندارد های ملی: استاندارد هایی که توسط موسسه استاندارد یک کشور و با هدف حمایت از منابع جامعه در زمینه های مختلف تدوین می شود.استاندارد های ملی در سطح کشور خو دارای اعتبار هستند.
- ) استاندارد منطقه ای: استانداردهایی که مربوط به چند کشور که دارای عوامل جغرافیایی ، فرهنگی و سیاسی مشاوره می باشند مثل اتحادیه استاندارد سازی اروپا
- استانداردهای بین المللی: این نوع استاندارد ها در مشارکت و ارتباط بین المللی نقش زبان مشترک را ایفا می کنند. این استاندارد ها برگرفته از عوامل و عملکردهای خوب مدیریتی هستند و به تولید کنندگان در کنترل کیفیت و اطلاع رسانی محصول یاری می دهند و کارکرد های مالی و تجاری آنها را سامان دهی می کنند مثل استاندارد ISO
تاریخچه استاندارد ایران و جهان:
موسسه بین المللی استاندارد سازی(ISO) یک پیمان و توافق بین المللی از موسسه های استانداردهای ملی بیش از 147 کشور دنیا است و از هرکشور یک نماینده دارد .
این سازمان مستقل و غیر دولتی در 14 اکتبر 1946 جهت ترویج تفکر استاندارد سازی و فعالیت های مربوطه در جهان، به منظور تسهیل تبادلات بین المللی کالا و خدمات و همچنین توسعه همکاری در زمینه های علمی، اقتصادی و فنی با حضور نمایندگان 25 کشور دنیا در لندن تاسیس شد و از تاریخ 23 فوریه سال 1947 به طور رسمی شروع بکار کرد .
نتیجه کار این سازمان توافق های بین المللی می باشد و فعالیت های آن با توافق همه اعضا نتیجه می دهد و به صورت استاندارد های بین المللی چاپ و منتشر می شود.
دبیر خانه سازمان ISO در ژنو می باشد و جشن روز جهانی استاندارد در 14 اکتبر سال 1970 برای اولین بار به ابتکار رئیس وقت سازمان که از ترکیه بود برگزار شد. این روز هر سال با هدف افزایش آگاهی و ترویج فرهنگ استاندارد سازی در عرصه اقتصاد و نقش آن در برآورده کردن نیاز های صنایع ، دولت ها و مصرف کنندگان در سراسر جهان به یک پیام خاص بزرگ داشته می شود.
سازمان ISO دارای 188 کمیته فنی اصلی ، 546 کمیته فنی فرعی ، 2224 گروه کاری و 23 گروه کاری ویژه می باشد که سیستم های مدیرتی ایزو از طریق بیش از 430 هزار سازمان در 176 کشور دنیا به اجرا در می آید.
ایران از اعضای اصلی سازمان ایزو با مشارکت فعال موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در حیطه فنی ایزو حضور فعال دارند و در 104 کمیته فنی اصلی عضو فعال و در 134 کمیته فنی اصلی و فرعی عضو ناظر دارد. موسسه استاندارد و تحقیقات صنعتی ایران در سال 1339 به صورت رسمی تشکیل شد و از همان سال به عضویت سازمان ایزو پذیرفته شد.
سازمان ایزو دارای 16500 استاندارد مصوب بین المللی و ایران دارای بیش از 9500 مورد استاندارد ملی می باشد.
در بین کشورهای گروه D8 و کشورهای عضو ECO (اکو) ایران بعد از ترکیه دارای بیشترین استاندارد ملی می باشد.
موسسه استاندارد ایران مسئولیت دبیرخانه کمیته های فنی شوینده ها، کود های شیمیایی و فرآورده های بهداشتی – آرایشی و کمیته فرعی واژه شناسی اطلاعات و استاندارد را برعهده دارد.
برای مشاهده کامل آموزش HSE-MS فایل پیوستی را دانلود کنید.
این مطلب بروزرسانی شد و جزوه خلاصه شده HSE-MS در 48 صفحه پیوست شد.
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)