اصول پنج گانه ایمنی در محیط کار
اصول پنج گانه ایمنی در محیط کار
اصول پنج گانه ایمنی در محیط کار
تعداد صفحات: 55
اصول اول: تفکیک و تعمیر (Seiri (S1
تعریف کوتاه S1: تشخیص ضروری از غیر ضروری و دورریختن اشیا زاید
تعریف کامل S1: جداکردن اقلام، اوراق و اطلاعات لازم و کاربردی از غیر آن و دورریختن غیر کاربردی ها از محیط کار و همچنین تعمیر، تعویض یا تصحیح معایب و نواقص می باشد.
هدف از اجرای S1:
- تعیین معیارهایی برای حذف غیرضروریها
- به کارگیری مدیریت اولویتها و تعیین اولویتها
- حذف علل آلودگی
- استفاده بهینه از فضای محیط کار
- استفاده بهینه از تجهیزات
- ریشه یابی علل معایب
اقدامات لازم برای پیاده سازی S1:
- تهيه برگه های مخصوص تعيين وضعيت اشيا و اسناد
- شناسايي اقلام مورد نياز، زايد و تعميری
- استفاده از برگه های مخصوص برای تعيين وضعيت آنها
- دور نمودن اشيا زايد از کارگاه
- تفکيک اشيا زايد
- تعيين تکليف اشيا زايد
- کنترل اوراق و اشيا زايد
- پيشگيری از پديد آمدن اشيا و اموال زايد
تهيه برگه های مخصوص تعيين وضعيت اشيا و اسناد
الف- لازم است پيش از اجرای عملی تفکيک،برگه های تعيين وضعيت،به تعداد مناسب تهيه شود.
ب- يکی از انواع برگه های تعيين وضعيت اشيا را به سه دسته تفکيک مي کند:
- اشيا و اسنادی که زايد يا بدون کاربرد هستند.
- اشيا و اسنادی که نياز به تعمير يا اصلاح دارند.
- اشيا و اسنادی که در مورد زايد يا غير زايد بودن آنها يا در مورد نياز به تعمير آنها در نگاه اول،ترديد وجود دارد.
- ميتوان برای هر يک از سه برگه تعيين وضعيت از سه عنوان گويا اما متفاوت استفاده نمود:
١) برای اشيا و اسناد زايد يا بدون کاربرد ،از عنوان «مرا دور کنيد»
٢) برای اشيا و اسناد نيازمند به تعمير يا اصلالاح ، از عنوان «مرا تعمير کنيد»
٣) برای اشيا و اسناد بلاتکليف از عنوان «مرا تعيين تکليف کنيد» استفاده شود. - هر يک از سه نوع برگه بايد دارای شماره سريال باشند
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)