استاندارد ایمنی و ارگونومی در مبلمان و میز و صندلی مراکز آموزشی
استاندارد ایمنی و ارگونومی در مبلمان و میز و صندلی مراکز آموزشی
استاندارد ایمنی و ارگونومی در مبلمان و میز و صندلی مراکز آموزشی
فرمت:Pdf تعداد صفحات: 121
فهرست:
- هدف و دامنه کاربرد
- مراجع الزامی
- اصطلاحات و تعاریف
-
ابعاد عملکردی میز و صندلی
- نشانه گذاری
- دستورالعمل ها
- تایید محدوده
-
شرایط عمومی آزمون
-
محدوده های آزمون میزها و صندلیها
-
آزمون میز و صندلی های چند سایزی و دارای ارتفاع قابل تنظیم
-
ترتیب انجام آزمون
-
الزامات ایمنی
-
آزمونهای صندلی
- پایداری به سمت جلو
- پایداری به سمت طرفین
- پایداری به سمت عقب
- صندلی با پشتی شیب دار
- استحکام و دوام
- بار ایستایی نشیمنگاه و پشتی براساس زیر بند 4-6 استاندارد 1728:2012 EN
- دوام نشیمنگاه و پشتی براساس زیر بند 17-6 استاندارد 1728:2012 EN
- دوام لبه جلویی نشیمنگاه بر اساس زیربند 18-6 استاندارد 1728:2012 EN
- بارگذاری ایستایی به سمت طرفین بر اساس زیر بند 16-6 استاندارد 1728:2012 EN
- بارگذاری ایستایی به سمت جلو بر اساس زیر بند 15-6 استاندارد 1728:2012 EN
- ضربه به نشیمنگاه بر اساس زیر بند 24-6 استاندارد 1728:2012 EN
- ضربه به پشتی براساس زیر بند 25-6 استاندارد 1728:2012 EN
- بارگذاری ایستایی جای پا بر اساس زیر بند 8-6 استاندارد 1728:2012 EN
- آزمون سقوط براساس زیر بند 3-27-6 استاندارد 1728:2012 EN
- دوام جای پا بر اساس زیر بند 21-6 استاندارد 1728:2012 EN
- بار ایستایی عمودی به دسته بر اساس زیر بند استاندارد 1728:2012 EN
-
آزمون میزها
- پایداری میز تحت بار عمودی بر اساس زیر بند استاندارد 1728:2012
-
- استحکام و دوام میز
- بارگذاری ایستایی افقی بر اساس زیر بند استاندارد 1728:2012 EN
- دوام میز تحت بار افقی بر اساس زیر بند استاندارد 1728:2012 EN
- بارگذاری ایستایی عمودی بر اساس زیر بند استاندارد 1728:2012 EN
- دوام میز تحت بار عمودی بر اساس زیر بند استاندارد 1728:2012 EN
-
گزارش آزمون
- پیوست : روش آزمون برای تعیین جابجایی صندلی های قرار گرفته روی سطوح میز
- پیوست الف : ابعاد عملکردی صندلی با شیب های بین ° 5- و ° 7+ و میزهای متناسب با آن
- پیوست ب: ابعاد عملکردی صندلی بلند با نشیمنگاه دو شیبه و میزهای متناسب با آن
- پیوست ج: ابعاد عملکردی میزهای ایستاده
- پیوست ت: ابعاد عملکردی صندلی خیلی بلند با شیبهای بین ° 5- و ° 7+ و میزهای متناسب با آن
- پیوست ث: ابعاد عملکردی چهارپایه و طول کار مناسب آن محدوده کفل، ارتفاع نشیمنگاه، زاویه نشیمنگاه، عمق نشیمنگاه و ارتفاع دسته
- پیوست چ: راهنمای محاسبه ارتفاع صندلی ها و میز های قابل تنظیم در پیوستهای الف، ب و ت
- پیوست ح: راهنمای محاسبه ارتفاع صندلیها و میزهای پیوست ب
- پیوست خ: منطق ابعاد عملکردی
- پیوست د: تغییرات در این استاندارد ملی نسبت به استاندارد مرجع
مقدمه:
این قسمت از استاندارد 1-9697 بر این اصل پایه گذاری شده است که میز و صندلی در نظر گرفته شده در مراکز آموزشی برای اهدا آموزش عمومی، به گونه ای طراحی شود که بدن استفاده کننده در پوسچر مناسبی قرار گیرد.
این استاندارد طراحی میز و صندلی مراکز آموزشی را تعیین نمی کند بلکه فقط ابعادی را که بدن استفاده کننده وضعیت مناسبی قرار گیرد را برای هر دو حالت مبلمان ثابت یا قابل تنظیم، تعیین میکند. الزامات ابعادی این استاندارد برداشت های طراحی مختلف را مجاز میداند ، بنابراین الزامات این استاندارد می تواند با عادات، شیوه های آموزشی، شرایط فنی و مالی کشورهای مختلف هماهنگ شود. این استاندارد شامل منطقی برای تعیین ابعاد عملکردی است.
ابعاد کمیته تعیین شده به عنوان کمیته مطلق است و می تواند افزایش یابد.
ابعاد بیشینه تعیین شده به عنوان بیشینه مطلق است؛ ابعاد کمتر می تواند استفاده شود.
هدف از تدوین این استاندارد تعیین الزامات ایمنی و روشهای آزمون میزها و صندلیهای مورد نظر برای اهداف آموزش عمومی در مراکز آموزشی می باشد. این استاندارد برای مبلمان جهت استفاده لپ تاپ یا وسایل قابل حمل نیز کاربرد دارد اما برای صندلی های ردیف شده و صندلی های مربوط به ایستگاه های کاری خاص کاربرد ندارد.
حتما بخوانید:
منبع: دانشجویان بهداشت حرفه ای
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)