آموزش مسائل ایمنی و فنی خودرو

آشنایی با مسائل ایمنی و فنی خودرو

آشنایی با مسائل ایمنی و فنی خودرو

آشنایی با مسائل ایمنی و فنی خودرو

سیستم های انژکتوری الکترونیکی در خودروهای بنزینی

  1. سرسیلندر موتور: سرسیلندر قطعه ای است که به عنوان در پوش در بالای بدنه سیلندر بسته می شود تا محفظه احتراق را به وجود اورد معمولا در روی سرسیلندر جای شمع و جای سوپاپ و غیره قرار دارد.
  2. وایرهای فشار قوی در موتور : وسایلی هستند که برق فشار قوی را از دلکو یا سیستم الکترونیکی (ECU) به سر شمع ها می رسانند.
  3. سوپاپ موتور: قطعه فلزی است قارچی شکل که در روی دریچه های ورودی و خروجی سرسیلندر قرار گرفته است و در زمانهای کار موتور با باز و بسته شدن خود نقش متفاوتی را ایفا می کند.
  4. راهنمای سوپاپ یا Guid موتور: استوانه ای که سوپاپ در آن حرکت کرده . به علت داشتن لقی مجاز، حرکت سوپاپ را کنترل می کند.
  5. میل سوپاپ موتور: محوری است که حرکت خود را از میل لنگ می گیرد و دارای بادامکهای است که به تایپیت حرکت رفت و برگشتی میدهد بعلاوه دایره خارج از مرکزی دارد که پمپ بنزین را به کار می اندازد و نیز اویل پمپ را به حرکت درمی آورد.
  6. تایپیت موتور: استوانه ای است که در زیر ساق سوپاپ و یا میل تایپیت قرار دارد و سوپاپ را از محل نشست خود بلند میکند و حرکت خود را از بادامک میل سوپاپ می گیرد.
  7. فنر سوپاپ موتور : وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را می بندد.
  8. اسبک موتور : وسیله ای است که در موارد لزوم سوپاپ را باز می کند.
  9. سیلندر موتور: استوانه ای است تو خالی که از بالا به وسیله سرسیلندر مسدود شده و از طرف پایین با حرکت پیستون حجم آن مرتبا تغییر می کند.
  10. شاتون موتور: شاتون موتور اهرمی است که به پیستون موتور و میل لنگ متصل بوده , باعث تبدیل شدن نیروی خطی پیستون به نیروی چرخشی میل لنگ می گردد.
  11. پیستون موتور: پیستون قطعه استوانه شکلی است که در داخل سیلندر حرکت رفت و برگشت دارد و زمانهای موتور را به وجود می اورد ضمنا نیروهای تراکمی و انبساط ناشی از احتراق را تحمل می کند.
  12. میل لنگ موتور: میل لنگ یا محور موتور میله ای است که کار انجام شده در روی پیستون را به صورت گشتاور و دور دریافت نموده قدرت را به سیستم انتقال قدرت ارسال می کند.
  13. فلایویل یا چرخ طیار موتور: قطعه نسبتا سنگینی است که به انتها میل لنگ بسته شده که جهت ذخیره انرژی تولید شده در موتور و بازپس دهی آن در زمان مورد نیاز به کار می رود.
بخش های مختلف موتور ماشین

بخش های مختلف موتور ماشین

14- شمع موتور: شمع موتور وسیله ای استمتشکاز دو الکترود و بدنه سرامیکی که بر اثر ولتاژ زیاد ایجاد شده و به وسیله کویل در زمان مناسب طراحی شده ایجاد جرقه می نمایند و مخلوط متراکم شده سوخت را منفجر می کند.

۱۵- مجاری آب موتور: محفظه های عبور آب در اطراف سیلندر و سرسیلندر می باشد که آب در آن گردش کرده. گرمای بیش از اندازه موتور را به رادیاتور انتقال می دهد.

۱۶- ترموستات موتور: دستگاهی است که در مدار خروجی آب موتور قرار گرفته . درجه حرارت آب موتور را کنترل و در حد معینی ثابت نگاه می دارد.

 

۱۷ – مانتیفولد موتور: لوله های انتقال دهنده ای است که سوخت را به موتور وارد یا دودهای حاصل از احتراق را به فضای آزاد هدایت می کند.

۱۸- پمپ روغن: دستگاهی است که روغن را با فشار معین به قسمتهای محرک موتور می رساند.

۱۹- فیلتر روغن موتور : وسیله ای است که ناخالصی های شناور در روغن را جذب می کند.

۲۰- میله اندازه گیر روغن موتور: وسیله ای است که سطح روغن را در کارتل به وسیله آن مشاهده می کنند.

۲۱- موتور استارت: دستگاه الکتریکی است که برای راه اندازی موتور به کار می رود.

۲۲- دینام موتور (آلترناتور) : دستگاهی است که نیروی برق را جهت شارژ به باطری می رساند.

۲۳- پمپ بنزین موتور: دستگاهی است که بنزین را از باک به کاربراتور انتقال می دهد

۲۴- واتر پمپ موتور دستگاهی است که آب را بین موتور و رادیاتور به گردش در می اورد.

۲۵ – پروانه موتور قطعه ای است که هوای محیط خارج را از لابلای پره های رادیاتور مکیده. آب را خنک می کند.

طرز کار موتور (چهار عمل اصلی در موتور)

موتور چهار زمانه چهار سیلندر :

یک سیکل کار در موتور چهار زمانه مانند موتورهای بنزینی چهار زمانه با چهار عمل پیستون تکرار می شود . این مراحل عبارتند از: ۱- تنفسی ، ۲- تراکم ، ۳- قدرت ، ۴- تخلیه . هر یک از این اعمال چهارگانه در یک کورس پیستون یا ۱۸۰ درجه از دوران میل لنگ صورت می گیرد.

بنابراین هر سیکل با 4X180) 720) دوران میل لنگ تکرار می شود. در طول هر سیکل یک بار انژکتور سوخت را داخل هوای فشرده و داغ سیلندر می پاشد.

۱- تنفس : سوپاپ ورودی قبل از این که پیستون در مرحله تخلیه به نقطه مرگ بالا خود برسد ، باز می شود و سوپاپ خروجی بعد از نقطه مرگ بالا بسته می شود . همین که پیستون در داخل سیلندر به سمت پایین حرکت میکند ، فشار داخل سیلندر کم می شود . اختلاف فشار داخل سیلندر و فشار جو، سبب می شود که مقداری هوا از طریق صافی هوا و مانیفولد ورودی و سوپاپ ورودی وارد سیلندر شود و آن را پر کند.

 

 

  • هرگونه سوالی در رابطه با آشنایی با مسائل ایمنی و فنی خودرو داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

    هر مطلبی لازم داشتید, کافیه سفارش دهید تا در سایت قرار گیرد.

 

حتما بخوانید:

بیماری های ناشی از کار در خودروسازی

مجوز رانندگی یا مجوز خودرو (Vehicle Entry Permit)

وضعيت ايمنی خودرو

ایمنی ماشین و روبوت ها

⇐  ایمنی در اتومبیل

 

مدیر وبسایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای, علاقمند به ایمنی و بهداشت و نرم افزارهای مربوطه هستم و همراه با تیم تخصصی سعی می کنم که محیطی پرباری را برای شما عزیزان فراهم کنم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فید برنر
0 پاسخ

پاسخ دهید

میخواهید به بحث بپیوندید؟
مشارکت رایگان.

پاسخی بگذارید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

معادله زیر را حل کنید: *