10 راهکار موثر برای شاد بودن در محیط کار
10 راهکار موثر برای شاد بودن در محیط کار
10 راهکار موثر برای شاد بودن در محیط کار
1- بخواهید که شاد باشید
شاید در نظر اول این راه حل به نظر چندان جالب و خوشایند شما نباشد اما حقیقت این است که هر شخص ابتدا باید برای حالات روحی خود، خودش تصمیم بگیرد. تا کسی نخواهد که شاد باشد و روحیه مناسبی داشته باشد هیچ راه حل دیگری مفید فایده نخواهد بود. بنابراین به روی جنبه های از کار خود که بسیار دوستشان دارید توجه ویژه ای داشته باشید. سعی کنید از افراد منفی باف و کسانی که بیش از هر چیز به فکر غیبت و تخریب دیگران هستند دوری کنید و بدانید که همه این عوامل منفی مانعی برای سلامت روح شما خواهد بود. در عوض اشخاصی را پیدا کنید که گذر زمان در کنار آن ها و صحبت با آن ها هر چند کوتاه به شما احساسی درست و مثبت را منتقل کند. پس بدین ترتیب با اراده خود می توانید در محل کار خود شاد و سرزنده باشید.
2- هر روز کاری را که بدان بسیار علاقه دارید انجام دهید
شاید شما کارتان را دوست داشته باشید و شاید اصلا بدان علاقه ای نداشته و ارتباط درستی برقرار نکرده باشید. اما این طور هم نمی تواند باشد که همه چیز در محیط کارتان باب میلتان نباشد. آن جنبه ای از کار را که بسیار دوست دارید و یا حتی کار و یا مشغولیتی را که می توانید در محیط کارتان انجام دهید ، هر روز داشتن احساس خوب و مثبت از آن کار را برای خود تکرار کنید.
3- بر روی نقاط قوت خود و زمینه های پیشرفت خود تکیه و تمرکز کنید
کسانی هستند که گاه از مدیران و مافوقان خود به واسطه عدم همکاری و همیاریشان برای پیشرفت شکایت می کنند. اما به راستی آیا بهتر از خودتان کسی را سراغ دارید که خواستار پیشرفت و بهبود شرایط خود باشد؟ بنابراین بهترین کسی که در این زمینه می تواند به شما کمک کند همانا خودتان می باشید. این که انسان خود را در شرایط روبه رو رشد احساس کند و حسی از موفقیت در درون او وجود داشته باشد، شادی درونی خود را به هنگام کار حتما لمس خواهد کرد. بنابراین به عوض اتکا به کمک دیگران بر روی نقاط قوت خود تمرکز کنید و برای پیشرفت در زمینه کاری و دانش روز خود مصم باشید.
4- نسبت به اطلاع داشتن از آنچه در اطرافتان می گذرد احساس مسئولیت کنید
برخی همیشه در چارچوبی خود را حبس می کنند و منتظر هستند تا دیگران و یا مقام مافوقشان ، آن ها را از آن چه که در شرکت و یا ارگان مربوطه شان می گذرد مطلع کند. حقیقت این است که شما بیش از هر کس دیگر باید نسبت به اطلاع داشتن از موقعیت و شرایطی که در اطرافتان می گذرد مسئول باشید و از محصور کردن خود در حیطه بسته ای از کار حذر کنید. این موضوع خود موجب گوشه گیری می شود. باید شما بدانید که رئیس شما بسیار مشغله دارد و نمی داند که شما نسبت به چه چیزهایی آگاهی دارید و از چه چیزهایی مطلع نیستید. برای به دست آوردن اطلاعاتی که به پیشرفت و تکاپوی بیشترکاری شما منجر می شود تلاش کنید تا روحیه فعال داشته باشید.
5- آگاهی مدام از پیش زمینه ها
آیا هرگز شده اعتراضی داشته باشید بر این اساس که چون رئیس یا مافوق من هیچ پیش زمینه ای از کار را به من نمی دهد به همین دلیل است که من نمی توانم خوب کار کنم؟ با خود می بایست رو راست باشید. حقیقت این است که شما می دانید که باید چه کاری انجام دهید و می دانید که برای انجام آن کار نیاز به چه پیش زمینه هایی دارید. بنابراین اگر علاقه مند به انجام کار خود باشید همواره نسبت به اطلاعات لازم پرسش خواهید کرد و همین موضوع باعث خواهد شد تا شما بیش از گذشته در کار خود موفق باشید و موفقیت در شغل باعث روحیه شاد وخوب در کار خواهد بود.
6- تعهد به کارهایی که درحد توان شماست
یکی از دلایل ناخشنودی و عدم رضایت کاری ما در بسیاری از موارد همانا پذیرفتن مسئولیت و تعهدی است که در توان ما نبوده و برای انجام آن نیاز است بیش از حد لازم از خود توقع داشته و فعالیت کنیم. بدین منظور دچار فشارهای روحی و تشویش شده و مسلما در این شرایط ارائه کار به بهترین شکل ممکنش تقریبا غیر ممکن می شود. هنر در کار این است که توانایی های خود در حد و میزانی که حقیقت هست در جهت اجرایی کردن آن به بهترین شکل به کار ببنیدیم. نه آن که باری سنگین تر از توان تحمل دستان خود برداشته و فشار ناشی از آن را با نتیجه آسیب به خود و اصل کار به پایان برسانیم.
7- دوری از منفی گرایی و منفی گرایان
این مهم نیست که تا چه حد شما آدم مثبتی هستید زیرا انسان های منفی چه بخواهد و یا نخواهید تاثیر مخرب را بر روی شما می گذارند. پس علاوه بر آن که خود باید سعی کنید روحیه ای مثبت گرا داشته باشید همان طور که در اول هم اشاره شد، می بایست از آدم های منفی گرا و منفی باف دوری کنید.
8-تمرین شجاعت و روحیه بالا و قوی در کار
اگر شما هم همانند بسیاری از مردم عادی باشید، همواره سعی می کنید از مشکلات و پیچیدگی ها فرار کنید. اما حقیقت این است که برخلاف آن که در نظر عامه مردم مشکلات و پیچیدگی های درکار دلهره آور و بسیار طاقت فرسا می باشد اما درنظر اشخاصی که به فکر پیشرفت درکار و روحیه مناسب و رو به جلو در شغل وحرفه خود هستند ، سختی ها و پیچیدگی ها به منزله پله ای برای پیشرفت و تقویت شجاعت و اعتماد به نفس درکار است. پس سعی کنید در عین این که منفی گرایی را نفی می کنید از واقعیت های سخت و شاید هم تلخ در کار فرار نکرده و با شجاعت و دیدی رو به آینده در مقابل آن ها بایستید و برای آن ها راه حل ارائه دهید.
9- پیدا کردن دوستان
شاید چندان نیاز به توضیح در این باب نباشد غیر از آن که باید گفت که بسیاری از روانشناسان و متخصصین، این مطلب را تایید کرده اند که محیط دوستانه خود می تواند در پیشبرد و بالا رفتن بازدهی کار موثر باشد که بالا رفتن بازدهی در کار خود یکی از نشانه های محیط رضایت بخش است.
10 اگر هیچ یک از راه کار های بالا نتیجه نداد ….
حقیقت این است که در دنیای مدیریت دید مکانیکی بودن به انسان تغییر کرده است. پس احساس و روحیه انسان در محیط کار به جهت بازدهی موضوع کم اهمیتی نمی تواند باشد که نبود آن را نادیده گرفت و تصور کرد باید شرایط را به هر نحوی تحمل کرد. در دنیایی که امروزه به انسان به عنوان یک سرمایه ارزشمند فکری نگاه می شود، نادیده گرفتن رضایت و بازدهی این سرمایه ارزشمند مسلما صدمات دو طرفه ای به انسان و سازمان وارد می کند.
بنابراین در شرایطی که رضایت از کار وجود ندارد باید محیط کار و شغل خود را به همراه توانایی های واقعی خود مجددا ارزیابی کنید. حتما یافتن موقعیتی بهتر می تواند بیش از آن که به سازمان کمک کند، برای شما مفید باشد.
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)