آشنایی با آیین نامه جهانی و امنیت کشتی ها و تسهیلات بندری
آشنایی با آیین نامه جهانی و امنیت کشتی ها و تسهیلات بندری
آشنایی با آیین نامه جهانی و امنیت کشتی ها و تسهیلات بندری
فرمت: PDF تعداد صفحات: 12
گرچه دریانوردی و حمل کالا از طریق دریا همواره با خطراتی همراه بوده است اما در اغلب موارد ایمنی دریانوردان، کشتی و بار آن در مواجهه با خطرات طبیعی و گاه عوامل فنی و تجهیزاتی در معرض خطر قرار گرفته است.
امنیت دریانوردان در گذشته فقط از سوی دزدان دریایی و گاه هنگام عبور از مناطق جنگی به خطر می افتاد. در عصر جدید و تا چند سال پیش دزدی دریایی بسیار اندک و محدود به بخش خاصی از کره زمین از جمله سواحل اندونزی و سوماترا و تنگه مالاکا در مجاورت کشور سنگاپور صورت می گرفت در این آبراه بدلیل ترافیک کشتی ها و در نتیجه کاهش سرعت آنها و وجود جزایر بیشمار سرقت کشتی و محموله آن و انتقال به جزایر اطراف به آسانی صورت می گرفت. در سالیان اخیر در آن مناطق دزدی دریایی به حداقل رسیده و در عوض در بخش دیگری از دریاها و این بار در سواحل شرقی قاره آفریقا به کرات مشاهده می گردد. این نوع دزدی دریایی در نوع خود بی سابقه بوده و اغلب با حملات تروریستی به منظور اجبار به توقف کشتی ها همراه بوده است. گاه آسیب های وارده جدی بوده سبب آتش سوزی و نشت مواد نفتی به دریا و ایجاد آلودگی گردیده است. طبق کنوانسیون قوانین دریاهای سازمان ملل متحد (UNCLOS) دزدی دریایی یک جرم بین المللی محسوب می گردد و در هر کشور عضو سازمان ملل قابل پیگرد و اعمال قانون می باشد. بنابراین از نظر سازمان ملل متحد نحوه برخورد با دزدی دریایی کاملا روشن و واضح می باشد اما آنچه سبب شده IMO یک کد دیگر به کنوانسیون SOLAS اضافه نماید پیشگیری از حملات تروریستی به کشتی ها یا با استفاده از کشتی ها به کشتی های دیگر یا تاسیسات بندری کشورهای عضو می باشد.
حملات تروریستی:
در سال ۱۹۸۸ و پس از گروگان گیری در کشتی آشیل لاورو 1985 Achilles Laro که با اهداف سیاسی و مذهبی صورت گرفته بود IMO کنوانسیون مبارزه با اعمال غیر قانونی در قبال ایمنی ناوبری دریایی (SUA) را وضع نمود.
در این حادثه تعدادی از مسافرین و پرسنل کشتی برای مدتی گروگان گرفته شدند و در نهایت پس از قتل یک نفر از مسافرین، به کشتی و کالاهای موجود و همچنین وسایل و تجهیزات کمک ناوبری آسیب وارد گردید. حمله کنندگان از کشتی خارج شده با کمک دولت مصر با یک فروند هواپیما گریختند اما در نهایت به اجبار جنگنده های امریکایی در یک فرودگاه ناتو در ایتالیا فرود آمده دستگیر شدند.
- از حمله یازده سپتامبر به برج های دو قلو در نیویورک در کشور آمریکا برای اولین بار در سال ۲۰۰۲ به کشتی لیمبورگ پس (Limburg) حمله گردید که بر اثر برخورد دو راکت شلیک شده از قایق دزدان دریایی کشتی دچار آتش سوزی گردید و پس از گذشت ۳۶ ساعت، آتش سوزی مهار و کشتی به محل امن منتقل گردید.
پس از آن نیز گاه و بیگاه دزدی دریایی همراه با حمله به کشتی ها تکرار شده است. این حملات اغلب در سواحل کشور سومالی و آب های منتهی به کانال سوئز(خلیج عدن و دریای سرخ) و شرق آفریقا تا دریای عرب (Arabian Sea) و حتی دریای عمان رخ می دهد. هدف بیشتر حمله ها تانکرهای غول پیکر می باشد که از آسیب پذیری بیشتری برخوردارند. طبق آمار ارایه شده فقط در سال ۲۰۱۰ حدود ۵۳ کشتی دزدیده شده در مجموع ۱۱۸۲ نفر از دریانوردان در طی ۴۴۵ حمله به اسارت گرفته شدند.
تعاریف:
- Port Facility: منظور تجهیزات و امکانات بندری که جهت تخلیه، بارگیری و صفافی کالاها در بنادر موجود است. اهمیت این تجهیزات با توجه به قیمت بسیار بالا و عدم امکان تامین و جایگزینی سریع آن بر کسی پوشیده نیست. بعنوان مثال از کار افتادن یک جرثقیل کانتینری (Gantry Crane) می تواند سبب تاخیر در تخلیه و بارگیری کشتی و پرداخت دموراژ گردد.
- Security: امنیت، نوعی آرامش روانی است که تهدید آن از سوی شخص دیگری و با هدف آسیب زدن و ایجاد ضرر و زیان صورت میگیرد. عدم وجود امنیت می تواند سبب رکود و گاه نقص در کار گردد.
- Threat: هر عاملی که ممکن است به تنهایی یا به همراه اثر یک فعالیت داخل سیستم بوجود آید و امنیت آن سیستم را تهدید نماید.
- Security Incident: هر گونه حادثه و اتفاقی که حاصل آن تهدید امنیت یک مجموعه یا سیستم باشد یا امنیت یک مجموعه را مختل نماید حادثه امنیتی نامیده می شود.
- Security Level میزان امنیت یک مجموعه است که در ۳ سطح بشرح زیر تعریف می گردد:
- سطح امنیتی ۱: زمانی که کشتی یا بندر شرایط عادی دارد و فعالیتها بصورت معمول و متداول صورت می گیرد. در این حالت حداقل اقدامات حفاظتی و امنیتی در نظر گرفته می شود.
- سطح امنیتی ۲: در این حالت احساس می شود خطری کشتی یا بندر را تهدید نماید به عبارت دیگر احتمال وجود تهدید امنیتی داده شده است. در این سطح نیاز است برای مدت زمان خاصی بر حجم اقدامات حفاظتی و امنیتی افزوده گردد.
- سطح امنیتی ۳: هنگامی که احتمال وجود تهدید امنیتی قوت بیشتری می گیرد گرچه نتوان عامل دقیق ایجاد تهدید را مشخص نمود. در این حالت بایستی تمهیدات ویژه امنیتی برای مدت زمان مشخصی مد نظر قرار گیرد.
- Port/Ship Security Officer: افسر امنیتی در یک بندر و یا بر روی کشتی که مسئولیت برقراری و حفظ امنیت کشتی یا تاسیسات بندری را بر عهده دارد
- Port/Ship Security Assessment: مطالعه و برآورد تهدیدات امنیتی یک مجموعه و تعیین راهکارهای بهبود آن در در قالب طرح امنیتی
- Port/Ship Security Plan: طرح مقابله با تهدیدات امنیتی که بر اساس مطالعات صورت گرفته و تعیین روشهای مقابله با تهدیدات امنیتی برای هر کشتی یا بندر تدوین گردیده در مواقع ضروری بر اساس آن اقدام می گردد.
تهدیدات امنیتی:
عملیات تروریستی: آن دسته از حملات به کشتی ها و تاسیسات بندری که با هدف ضربه زدن به اقتصاد و امنیت یک کشور صورت می گیرد و می تواند بسیار گسترده باشد.
– خرابکاری: اعمالی که با هدف ضربه زدن موقتی و موضعی جهت رسیدن به برخی درخواستها از سوی گروههای خاص صورت می گیرد و معمولا بخش کوچکتری را هدف قرار میدهد مانند تخریب سیستم ناوبری کشتی یا از کار انداختن سیستم امنیتی یک بندر شامل دوربین های مدار بسته یا دستگاه های اسکن
قاچاق انسان: قاچاق انسان از دیر باز یکی از فعالیتهای نکوهیده و مورد اعتراض اغلب کشورها و گروه های محافظ حقوق بشری بوده است . هدف از این کار کسب درآمد بیشتر در جریان انتقال ساکنین یک کشور به کشور دیگر و گاه سوءاستفاده از کودکان و زنان می باشد مسافران قاچاق گاه بوسیله کشتی های تجارتی و به صورت پنهانی جابجا می شوند و حتی ممکن است بنا به دلایلی غیر از مهاجرت به کشور مقصد وارد گردند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)