مسئولیت مدیریت های صنعت حمل و نقل هوایی

پیشگیری از سوانح در حمل و نقل هوایی

عنوان

پیشگیری از سوانح در حمل و نقل هوایی

صنعت حمل و نقل هوایی متکی به دقت عمل در تمام مراحل تولید٬ خدمات٬ عملیات و براساس یک سرس تعهدات٬ مقررات و دستورالعمل ها منظم و مدون به پیش می رود. در ارتباط با پیشگیری از سوانح در صنعت هواپیمایی اقدامات وسیعی از بدو بکارگیری هواپیما برای حمل و نقل عموم انجام شده است که از توانایی کتاب جامع و حجیم بسیار فراتر است. برای آشنایی با رئوس اصلی اقدامات پیشگیرانه در صنعت حمل و نقل مراتب زیر قابل درج می باشد:

  1. ایجاد یک اساندارد (تقریبا بین المللی در تمامی امور مربوط به صنعت حمل و نقل)
  2. تهیه دستورالعمل های مفید و مقررات موزون تقریبا برای هر اقدام و هر فعالیت عملیاتی و خدماتی و تعمیراتی
  3. استفاده از روشهای آزمایش شده و مطمئن در تمامی مراحل ساخت٬ تولید٬ مرمت تعمیر و نوسازی
  4. استفاده از مواد و قطعات و ماتریال ازمایش شده و مطمئن و مشخص و معین مترادف و منطق با نیاز عملیاتی هواپیما٬ خدمات و شرایط
  5. ایجاد یک شبکه نظارت بر کلیه امور توسط ارگانهای رسمی دولت ها و سازمان های بین المللی.

یک نمونه از پیشرفت در امر ایمنی در صنعت حمل و نقل هوایی گزارش تهیه شده سازمان ایکائو بشرح زیر می باشد.

میزان تلفات حمل و نقل هوایی در هر یک میلیون مسافر کیلومتر حمل شده (۱۹۶۰-۱۹۸۰)

۶. ایجاد یک سیستم استاندارد با معیار های بالا برای آموزش کلیه متخصصین و مشاغل حساس و صدور گواهینامه های کارشناسی٬ کاردانی حرفه ای.

۷. ایجاد یک روش مطمئن برای جلوگیری از سوانح٬ از طریق بررسی سوانح و گزارش سوانح٬ تجزیه و تحلیل سوانح٬ تبادل نظر در سطوح مختلف و ایجاد بانکهای اطلاعاتی سوانح و بررسی مستمر امار.

۸. سرمایه گذاری در جلوگیری از سوانح و ایجاد سیستم های امن و پشتیبانی در هواپیماهای مدرن و استفاده بهینه از تمامی یافته های جدید صنعتی و تکنولوژی و علمی در امور تولید٬ خدمات عملیاتی و غیره.

۹. علاقه و توجه بشریت به پروز و انگیزه برای هبود بخشیدن به این صنعت و نقش حساس و روز افزونی که حمل و نقل هوایی در زندگی بشریت دارد ایجاد می نماید که سرمایه گذاری های لازم در جهت ارتقا کیفی و ایمنی فعالیت های هوایی انجام شود.

جلوگیری و پیشگیری از سوانح دلایل بسیار دارد که از آن جمله:

  • تلفات جانی و صدمات جسمی
  • صدمات به هواپیما که شکنندگی فراوانی دارد و معمولا سرمایه های سنگینی هستند.
  • هزینه تجسس و پیدا کردن هواپیماهای سقوط کرده و حمل و نقل انان به مراکز تعمیرات و غیره.
  • حساسیت بیشتر سازمانهای دولتی نسبت به سوانح هوایی.
  • هزینه های سنگین بیمه
  • هزینه های سنگین تعمیرات و یا جایگزینی هواپیماهای ۱۰۰ میلیون دلاری و مشابه.
  • هزینه های احتمالی صدمات و خسارات مالی به شخص ثالث و متعلقات دیگران.
  • از دست دادن اعتبار چه از نظر یک موسسه و چه از نظر صنعت حمل و نقل هوایی و چه از نظر شرکتهای تولید کننده.

در مسیرهای جلوگیری سوانح و ارتقا کیفی عملکرد صنعت حمل و نقل هوایی کوشش٬ بینش٬ سرمایه گذاری کلیه دست اندرکاران الزامی و ضروریست و اینها عبارتند از شرکت های تولید کننده هواپیما و ادوات٬ قطعات٬ موتور٬ تجهیزات٬ سازمانهای نظارت کننده دولتی٬ بین المللی٬ مراقبین٬ فرودگاههای و برج های کنترل پرواز٬ خلبانان٬ مهندسین و تکنسینهای هواپیما٬ خدمه و کارکنان و کارمندان عملیاتی٬ خدماتی و تعمیراتی هواپیماها٬ اموزشگاهها و دانشگاهها مرتبط با علوم و فنون هواپیمایی.

بطوریکه از نمودار روند سوانح بر حسب عوامل اصولی استنتاج می شود در طول ۵۰ سال گذشته سوانح به لحاظ عوامل ماشین الات (هواپیما٬ ادوات٬ تجهیزات و وسایل) تدریجا تعدیل شده و برعکس پیچیدگی تکنولوژی٬ شرایط دشوار اجتماعی و غیره باعث افزایش سوانح به دلیل عامل نیروی انسانی شده است. ضمنا کاملا محرز است که میزان سرمایه گذاری در ارتباط با توسعه و ارتقا کیفی ماسین آلات از روند فزاینده تر و صحیح تری در مقایسه با عامل نیروی انسانی برخوردار بوده است و این بهبودی نسبی بدون دلیل نیز نبوده است.

بیشتر سوانح هواپیماها به دلیل نقص و عدم توجه به تعدادی از این مباحث بوده و تقریبا کمتر سانحه هوایی فقط به سبب یک عامل٬ یک مشکل و یا یک عملکرد ناصحیح پیش آمد کرده است.

در مطالعات و تحقیقات کارشناسی برای جلوگیری از سوانح از نظر تکنولوژی٬ دستاوردهای بسیاری نتیجه شده و اماپیشرفت در امور انسانی که مرتبط با فیزیولوژی یک انسان٬ روان٬ مسایل ژنتیک٬ تاثیر محیط بر انسان و بسیاری عوامل دیگر با توجه به پیچیدگی خلقت انسان ها می باشد هنوز نتایج ارزنده و پیشگیرانه در امر جلوگیری از سوانح به دست نیامده است و یا بسیار جزیی بوده است.

مثلا از طریق علم احتمالات عمر ماشین آلات و اطمینان خاطر از عملکرد صحیح ماشین الات به طریق تمودار زیر سالها است که پیش بینی شده و بالاخره یک سری از مطالعات در بخش احتمالات در تعدیل نواقص ماشین الات به نحوه احسن بکار گرفته شده است.

بعضی اوقات احتمال اختلال در سیستمهای مکانیکی٬ الکتریکی٬ الکترونیکیبه زیر ۱ در هر ۱۰۰۰۰ مورد رسیده و اکنون وسایل پرنده فضایی قادرند بدون هیچ تعللی به مقاصد فضایی از پیش تعیین شده برسند و کامپیوترهای عظیم با توان عملیاتی وسیع بدون هیچ گونه خللی در کارشان قادر هستند سالها به کارشان ادامه بدهند و لذا دست اوردهای ایمنی ماشین الات در مقایسه با گذشته پیشرفت بسیاری داشته است و در این معیار پیشرفت ایمنی عملکرد عامل نیروی انسانی هنوز در مراحل اولیه بنظر می رسد.

پیشگیری از سوانح در حمل و نقل هوایی
مهندس لطفا به این مطلب امتیار دهید

متولد آذر 1369. کارشناس بهداشت حرفه اي ناپیوسته از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشم. باتوجه به پراکندگی موضوعات تصمیم به راه اندازی این سایت گرفته ام و در این راستا به یاری همه مهندسین نیازمندم. انشا... بتوانیم به کمک همه، سایت پر محتوایی برای همکاران داشته باشیم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فیدبرنر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید