ایمنی جرثقیل

پاورپوینت جامع ایمنی جرثقیل

پاورپوینت جامع ایمنی جرثقیل

پاورپوینت جامع ایمنی جرثقیل

اگر می خواهید در مورد انواع جرثقیل ها, قوانین و مقررات, ایمنی و … انها تخصص پیدا کنید توصیه می کنم که حتما این پاورپوینت را از دست ندهید.

در ابتدا توضیحاتی کلی از چندین اسلاید اول را می توانید در ادامه مطلب مطالعه کنید و برای مشاهده کامل پاورپوینت فایل پیوستی را دانلود کنید.

جرثقيل ها از نظر طرح و سيستم بارگيري و تخليه به دو دسته تقسيم مي شوند :

دسته اول : جرثقيل هايي که داراي وينچ يا درام ثابت وتخليه و بارگيري آن مستقيماٌ عمود بالا و پايين مي شوند مانند جرثقيل هاي سقفي و پلي Over Head Crane آسانسورها که خود انواع مختلف دارند و بنابر کاري که انجام مي دهندنامگذاري شده اند و ظرفيت آنها از 5 تن تا 630 تن  در کارخانه ها مشغول بکار هستند.

دسته دوم : جرثقيل هاي گردان داراي دکل و برج و جت مي باشد که از نظر طرح و اهميت کاملاٌ متفاوت هستند .

انواع جرثقيل ها عبارتند :

  • جرثقيل هاي ريلي برجي Tower Crane
  • جرثقيل هاي ريلي لکوموتيو Locomotive
  • جرثقيل هاي ريلي Jeep Crane
  • جرثقيل هاي تندرو ماشيني Mobile Crane
  • کندروهاي زنجيري Chain Crane
جرثقل کندروهای زنجیری

جرثقل کندروهای زنجیری

تمام جرثقيل ها داراي يک قانون و مقررات ايمني مشترک هستند.

در مورد انواع جرثقيل هاي دکل دار و برج و جت دار شرح مختصري داده مي شود.

1) جرثيقل هاي ريلي برجي Tower Crane:

جرثقیل ریلی برجی

جرثقیل ریلی برجی

اين جرثيقل داراي گردان و برج و دکل مي باشد . شاسي گردان با مجموعه اي ازکليه مکانيزم هاي بالا بر قلاب و بالابر دکل و مکانيزم هاي سوئينک يا گردان و وزنه هاي تعادل بوده و حداكثر تا شعاع 50 متر و زاويه اي برابر 360 درجه گردش نموده و با بالا و پايين آوردن دکل نسبت به سطح افق برد کم و زياد مي کند و مي توانند تا حداکثر ظرفيت 50 تن را حمل و نقل نمايد و يکي از انواع برجي ها داراي دکلي ثابت بوده و بر روي دکل ، کاريچه اي حرکت نموده و يا جلو و عقب رفتن کاريچه زير دکل نسبت به مرکز ثقل جرثقيل برد  را کم و زياد کرده و در بردهاي مختلف داراي ظرفيت هاي متغير دارند.

2) جرثقيل هاي ريلي لکوموتيوي Locomotive Crane

جرثقیل های ریلی لکوموتیو

جرثقیل های ریلی لکوموتیو

اين  دستگاه داراي دکلي بر روي شاسي گردان و نصب روي کفي واگن قطار مي باشد و داراي حداکثر دکلي به طول 30 متر و تا 360 درجه گردش مي کند. در موقع بارگيري و تخليه روي کفي خود با حداکثر تناژ خود بايد روي سطح تراورسهاي قطار جک بزند و الا جرثقيل مزبور واژگون خواهد شد.

3) جرثقيل هاي تندرو ماشيني Mobile Crane

جرثقیل تندرو ماشینی

جرثقیل تندرو ماشینی

اين جرثيقل ها روي شاسي هاي مخصوص تريلي و کفي سوار مي شوند و يا خود داراي شاسي مخصوص مي باشند. قسمت گردان آن توسط جعبه دنده اي به حرکت در مي آيد . اين نوع مانند يک کفي تريلي مي تواند تند حرکت کنند و از محلي به محل ديگر نقل مکان کند  و به همين دليل به نام تندروها معروف شده اند. در موقع شروع به کار و بارگيري يا زدن جک هاي هيدروليکي و يا جک هاي دستي سطح تکيه گاه خود را بر روي جک ها قرار داده و لاستيک ها از زمين بالا قرار مي گيرد. و اغلب 360 درجه به حول محور گردان حرکت نموده و بار و بارگير مي نمايند.

جرثقیل برجی

جرثقیل برجی

مهم ترين مساله جرثقيل هاي ماشيني برد مي باشد

  • برد جت و فاصله بين مركز ثقل بار و مركز ثقل محور دكل را برد مي نامند .
  • درجرثقيلهاي ماشيني تندروها و کندروها باکم و زياد شدن بُرد ظرفيت يا تناژ تغيير مي کند .
  • مقدار باري كه جرثقيل مجاز است بارگيري و تخليه كند ظرفيت يا تناژ مي نامند .

ظرفيت يا تناژ چيست ؟

مقدار باري كه جرثقيل مجاز است بارگيري و تخليه كند ظرفيت يا تناژ مي نامند .

برد هر جرثقيل به طرق هاي مختلف کم و زياد مي شود بعضي از جرثقيل ها با بالا و پايين بردن دکل بُرد تغيير مي کند بعضي از جرثقيل ها با اضافه و کم کردن طول دکل مي توان بُرد را تغيير داد . مسلماٌ اضافه کردن طول دکل به علت داشتن ارتفاع بيشتر مي باشد که مطمئناٌ بُرد تغيير مي کند و ظرفيت هم تغيير خواهد کرد. بعضي از جرثقيل ها براي بلند کردن طول دکل طرح وسيستم را طوري طراحي و ساخت مي شود که دکل ها در همديگر به حالت کشويي در همديگر رفته و در موقع ضروري دکل هاي انتهايي بيرون آورده و ارتفاع بيشتر شده و بُرد تغيير مي کند.

با تغيير برد ظرفيت يا تناژ جرثقيل كم و زياد مي شود . مثلاٌ جرثقيل کشويي ماشيني با طول دکل 5/13 متر و بُرد 6/3 متر و ظرفيت کل جرثقيل 90 تن مي تواند 90 تن را حمل و نقل کند. البته اين ظرفيت طبق شرايطي انجام خواهد شد . همين جرثقيل با همين تناژ يا ظرفيت با طول دکل 42 متر و برد 9 متر مي تواند 19 تن ظرفيت داشته باشد. بايد فراموش نشود كه هميشه ظرفيت كه مقدار بار مجاز است برابر وزن قلاب + وزن بار مي باشد .

بنا براين هر جرثقيل با کم ترين طول دکل و بُرد مي تواند بالاترين ظرفيت را داشته باشند و با بيشترين طول دکل و پيدا کردن ارتفاع با بُرد زياد مي تواند کمترين ظرفيت يا تناژ را حمل و نقل نمايند.

همان طور که ملاحظه شد دکل نسبت به سطح داراي زاويه اي مي باشد که تحت آن زاويه بُرد آن متغير و ظرفيت آن تغيير پذير است . جرثقيل هاي ماشيني يا زنجيري هر کدام داراي سه حرکت مشترک بوده ، حرکت سوئينک يا گردش دوراني که اغلب حول محور گردان 360 درجه گردش مي کنند اما کاربُرد اصلي آن 180 درجه به طرف عقب شاسي مي باشد اگر خوب ملاحظه شود:

هر جرثقيل داراي چهار چک ، دو عدد در عقب و دو عدد از نيمه به طرف جلو ، لذا بيشترين کاربرد  بين  دو عدد جک عقب مي باشد . مسلماٌ دو پهلو ها تا زاويه 180 درجه يا بُرد کم از مزاياي بارگيري و تخليه برخوردار هستند. اما در بُردهاي زياد با بلند شدن جک هاي طرف مخالف دکل باعث چپه شدن يا واژگون شدن جرثقيل مي شود .

حرکت دوم حرکت دکل يا بوم مي باشد که بالا رفتن و پايين آمدن که يا کم و زياد شدن زاويه مطرح است بُرد را کم و زياد مي کند و حرکت سوم : بالا و پايين رفتن قلاب همراه با بار مي باشد. هر جرثقيل به نام بالابر معروف است . چون براساس خاصيت قرقره هاي مرکب که شامل قرقره هاي ثابت روي دکل و قرقره هاي متحرک در بلوک قلاب و چرخ هاي دندانه دار در گيربکس مي توان با نيروي کم موتور بار سنگيني را بلند نمود.

لذا با نيروي چرخشي موتور و يا نيروي هيدروليکي شافتي به حرکت درآورده اين حرکت در گيربکس يا رداکتور سرعت آن کاهش پيدا نموده و قدرت يا ممان چرخشي آن بالا رفته با اين قدرت درام يا وينچ جرثقيل به گردش در آمده و سيم بکسل هاي قلاب را روي آن جمع نموده و قلاب بالا مي رود. اما در موقع پايين آمدن فقط سيم بکسل از روي درام با وينچ باز مي شود و چون قلاب سنگين است حال با بار يا بدون بار تحت اثر نيروي جاذبه زمين به طرف پايين هدايت مي شود.

هر جرثقيل داراي يک طرح سيم بکسل کشي بين قلاب و سر دکل خود مي باشد که بر مبني تعداد رشته سيم بکسل بين قلاب و سر دکل و تعداد قطعه سيم بکسل مصرفي روي جرثقيل آن جرثقيل داراي فال Falle بخصوص مي باشد كه اين فال در جرثقيل هاي سقفي ثابت اما در جرثقيل هاي دكل دار و برج دار و داراي جت قابل تغيير مي باشد .

هر چند فال جرثقيل با حداکثر ظرفيت آن طراحي شده اما به علت سرعت عمل در کار مي توان با کم و يا زياد نمودن تعداد رشته هاي سيم بکسل بين قلاب و سرد کل سرعت عمل را تغيير داد.

مثلاٌ براي بارهاي سبک وزن نسبت به ظرفيت جرثقيل از تعداد رشته هاي کم تري استفاده نموده و در ازا راندمان را بالا برد . وقتي باري با ظرفيت دستگاه برابري مي کند بايد تمام رشته هاي سيم بکسل تمام قرقره هاي موجود در بولک قلاب و سر دکل را پر نمايد تا داراي آن ظرفيت اسمي باشد. البته زياد و کم نمودن تعداد رشته هاي سيم بکسل هم بايد طبق قواعد و نقشه و دستورالعمل مربوطه باشد.

رانندگان موظف هستند. قبل از استقرار در محل کار خود براي بارگيري و تخليه از وضعيت و ظرفيت و محل استقرار ، و طرز ايستادن و چگونگي ورود و ارتفاع و از همه مهم تر بُرد خود آگاهي و باخبر شوند. و بر مبني ظرفيت بار ظرفيت خود را با کم و زياد نمودن تعداد رشته هاي سيم بکسل دستگاه را تنظيم نمايند. همچنين از وضعيت بار براي وسايل بار بلندکن باخبر شوند. وسايل بارگيري خود را بر مبني ظرفيت بار انتخاب ، نسبت به طول بار طول سيم بکسل هاي بار بلند کن يا زنجيرهاي باربلند کن و نسبت به وزن بار قطر آن اسلينک ها Slings  را انتخاب نمايند.

آن در صلاح نيست ، کم بارکم ظرفيتي را با آخرين ظرفيت جرثقيل در مدت زمان طولاني حمل و نقل نمايند. به همين دليل سر سيم بکسل قلاب يک طرف آن روي وينچ يا درام و سر ديگر روي قلاب يا روي سر دکل نصب شده که با پايين آوردن دکل بتوان به راحتي تعداد سيم بکسل قلاب را کم و زياد و ظرفيت را تغيير داد . يک چرثقيل ماشيني يا زنجيري داراي دکل گردان موقعي مي توان داراي ظرفيت اسمي حداکثر باشد که تمام قرقره هاي سر دکل و قلاب آن را از سيم بکسل کلي تجهيز نمود. بار تحت کوتاه ترين بُرد و طول دکل قرار گيرد.

پس هر جرثقيل ماشيني و زنجيري در موقع كار به سه عامل اصلي آن توجه مي شود :

  1. برد يا زاويه دكل
  2. ارتفاع يا طول دكل
  3. رل يا تعداد رسته هاي سيم  بكسل

محل استقرار بار که در کدام طرف جرثقيل بارگيري و تخليه به عمل مي آيد. که بهترين استقار وقتي است که بار چسبيده به عقب شاسي جرثقيل باشد.

موضوعات زیر را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید:

  1. قوانین و مقررات جرثقیل های ماشینی

  2. ایمنی جرثقال ها (Safety of crane)

  3. چه کارهایی باید اپراتور جرثقیل انجام ندهد

  4. ایمنی تخصصی مربوط به وظایف اپراتور جرثقیل ها

  5. اصول اساسی سیم بکسل اندازی و  باربندی

  6. طرز صحیح بستن بارهای مختلف

  7. طریق بستن سر سیم بکسل روی جراثقال ها

  8. انواع اسلینگ ها

  9. وینچ یا سیم بکسل جمع کن Drum

  10. ایمنی زنجیر ها

  11. دستورالعمل ریگر یا سیم بکسل انداز

  12. مقررات ایمنی روی جراثقال

  13. نکات مهم در مورد ترک جرثقیل

  14. تعویض سیم بکسل از نظر ایمنی

  15. انواع استانداردهای جرثقیل

  16. شکل ها و ایمنی انها

  17. ایمنی قلاب زنی

  18. چگونگی حمل انسان با جرثقیل

 

دانلود
لطفا ابتدا در سایت ثبت نام کنید
ابتدا باید وارد حساب کاربری خود شوید
مشخصات فایل
VIP
منبع

 

  • هرگونه سوالی در رابطه با پاورپوینت جامع ایمنی جرثقیل داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

    هر مطلبی لازم داشتید, کافیه سفارش دهید تا در سایت قرار گیرد.

 

حتما بخوانید:

⇐ ایمنی جرثقیل (Crane Safety)

ایمنی مقدماتی جرثقیل سقفی و تجهیزات لیفتینگ

 دستورالعمل ایمنی کار با جرثقیلها و تجهیزات وابسته به آن

چک لیست انواع جرثقیل ها

 ایمنی ریگر

 ایمنی تجهیزات باربری

پاورپوینت جامع ایمنی جرثقیل
رتبه 5 از بین 1 رای

متولد آذر 1369. کارشناس بهداشت حرفه اي ناپیوسته از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشم. باتوجه به پراکندگی موضوعات تصمیم به راه اندازی این سایت گرفته ام و در این راستا به یاری همه مهندسین نیازمندم. انشا... بتوانیم به کمک همه، سایت پر محتوایی برای همکاران داشته باشیم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فیدبرنر
4 پاسخ
  1. hsn says:

    با سلام و ادب
    چند بار طي ديروز و امروز سعي كردم اين مطلب و مطلب ديگر را دانلود كنم؛ متاسفانه دانلود نشد. لطفا راهنمائي بفرمائيد مشكل فايل است يا اصلا دانلود در كار نيست. با تشكر

    پاسخ دادن
    • sirvan sheikhi says:

      با سلام.
      مهندس یک ایمیل یاهو یا جیمیل بهم بدید تا با اکانتتون ست کنم. فک کنم مشکل از میهن میل باشه چون یک مورد دیگه هم به همین صورت داشتیم.

      پاسخ دادن

دیدگاه خود را ثبت کنید

Want to join the discussion?
Feel free to contribute!

پاسخ دهید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *