پاورپوینت ارگونومی در واگن های مترو
پاورپوینت ارگونومی در واگن های مترو
پاورپوینت ارگونومی در واگن های مترو
-
مقدمه
-
تاریخچه مترو در ایران
-
ارگونومی در سیستم تهویه مترو
-
ارگونومی در سیستم برق مترو
-
ارگونومی در سیستم نور رسانی مترو
-
ارگونومی در دربهای واگنها
-
ارگونومی در دستگیره ها و میله های واگنها
تاریخچه مترو در ایران:
برنامه ریزی برای تاسیس مترو در ایران به سال 1350 باز میگردد. مطالعات اولیه آن به سال 1353 به پایان میرسد و عملیات اجرایی در سال 1356 آغاز میشود.
این خط میبایست در سال 1370آغاز به کار میکرد ولی به دلایل مختلف من جمله انقلاب اسلامی، عملیات به تعویق افتاده و درسال 1377 شروع به کار کرد که این خط، تهران را به کرج متصل میکرد.
ارگونومی در سیستم تهویه واگنهای مترو:
اهم وظایف یک سیستم تهویه مناسب برای مترو عبارتند از: کنترل دما و رطوبت؛ زدودن گرد و غبار، تعفن و سایر آلودگی های هوا؛ گرمایش و سرمایش هوا متناسب با فصول.
سیستم تهویه مترو در ایستگاه های زیرزمینی سیستم تهویه مکانیکی است که دارای تجهیزات لازم جهت تهویه تهویه هوا می باشد و در سالن های تهویه ایستگاه و سالن های تهویه تونل که جنب سالن های تهویه ایستگاه ساخته شده اند نصب شده است. در هر ایستگاه ، سه واحد تهویه وجود دارد که عبارت است از واحد تهویه ایستگاه ، واحد تهویه نیم تونل قبل از ایستگاه و واحد تهویه نیم تونل بعد از ایستگاه هوا که از طریق کانال های بتنی یا از ورق فولادی گالوانیزه در طول سکو در ایستگاه توزیع می شود.
در ایستگاه های کم عمق ، کانال های بتنی بالای سقف سکو و کانال های فلزی در زیر سقف سکو نصب می شوند و هوا از طریق دریچه های سقفی در سکو پخش می شود. در ایستگاهای عمیق ، کانال بتنی در زیر سکو نصب می شود و هوا به کانال های فلزی عمودی منشعب از کانال بتنی اصلی منتقل شده و از طریق دریچه های قابل تنظیم که در دیواره های طولی سکو نصب شده اند در سکو توزیع می گردد.
سیستم تهویه مکانیکی مترو شرایط محیطی در ایستگاه ها و تونل ها را در دما و رطوبت مناسب حفظ کرده و ضمنا هوای تازه و مناسب برای مسافرین را تامین می کند . ضمنا این سیستم به عنوان تهویه اضطراری برای شرایط اضطراری عمل می کند تا در زمان لازم دود و گازهای ناشی از آتش سوزی را از ایستگاه به خارج دفع نماید. در شرایط کارکرد عادی ، هوای تازه که دما ، رطوبت آن تنظیم و آلاینده هایش گرفته شده به ایستگاه نیم تونل های طرفین ایستگاه فرستاده می شود.
هوای گرم و آلوده از واحدهای تخلیه میانی تونل که ما بین دو ایستگاه متوالی ساخته می شود از طریق فن های تخلیه به بیرون تخلیه می شود بنابر این فن های هوا دهی و تخلیه هر ایستگاه و تونل های مجاور آن یک سیستم واحد را تشکیل می دهد که عملکرد آن بر اساس شرایط موجود در ایستگاه مورد نظر و تونل ها ی مجاور است.
هوای تازه توسط واحدهای تهویه ایستگاه و تونل به ایستگاه و تونل ها دمیده و سپس از طریق سیستم های تخلیه میان تونلی به خارج از مترو تخلیه می شود و مجموعا یک سیستم تهویه طولی را تشکیل می دهد. سیستم تهویه پست های رانش از طریق فن های سانتریفوژ دوگانه انجام می شود که هوای خارج را به داخل پست دمیده و سپس هوای گرم شده از طریق جابجایی طبیعی به خارج از ایستگاه تخلیه می شود. کلیه کانال های ورودی و خروجی هوا از سطح زمین تا پست رانش به صورت بتنی و کانال های واقع در داخل پست رانش از ورق فولادی گالوانیزه است.
همچنین سیستم تهویه داخل واگنها از نوع مرکزی_نقطه ای میباشد که موتورهای اصلی این سیستم در اولین و آخرین واگن قرار دارد و سیستمهای فرعی بصورت مجزا در تک تک واگنها موجود می باشد.
کانالهای موجود در این سیستمها از جنس ورقهای فولادی گالوانیزه می باشد.
طریقه عملکرد این سیستم به گونه ایست که آخالهای موجود در هوا از طریق سیستمهای فرعی گرفته شده و بوسیله ی کانالهای تهویه به سیستم مرکزی منتقل وبعدا به کانالهای بتنی موجود در زیرزمین منتقل می شود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پاورپوینت مشاهده کنید:
حتما بخوانید:
⇐ ارگونومی در مشاغل درمانی (HFE)
⇐ پاورپوینت ارگونومی در محل کار
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)