هزینه های حوادث (Accident Cost)
هزینه های حوادث (Accident Cost)
هزینه های حوادث (Accident Cost)
فرمت: PDF تعداد صفحات: 19
فهرست:
- مقدمه
- هزینه های حوادث
- شاخص های حوادث و روش های محاسبه هزینه و خسارات
- تعریف حوادث کاری منجر به تجزیه و تحلیل هزینه
- منافع هزینه یابی خسارات
- معیارها و ملاحظات اساسی در برآورد هزینه ها
- متدولوژی محاسبه هزینه سالیانه حوادث
- محاسبه هزینه به روش هیتریج
- محاسبه هزینه به روش سیموند
- مدل های برآورد هزینه پنهان حوادث
- مدل های برآورد هزینه برنامه پیشگیری حوادث
- مدل برآورد کل هزینه ایمنی
- زیر گروه های هزینه خسارات – افراد
- شاخص های هزینه ایمنی
- تئوری چیست و چرا مورد استفاده قرار می گیرد؟
- تئوری مستعد پذیری حادثه
- استراتژی های رویکرد مکان ایمن و رویکرد فرد ایمن
- اعمال ناایمن و شرایط ناایمن: طبقه بندی های غیرقابل
- توجیه
- توالی وقایع دومینو
- اصول متعارف هینریچ
- پیشگیری
- اصول پیشگیرانه 3E
- تئوری چند عامله
- مدل سنتی: تئوری های شرایط و عمل ناایمن
- انواع خطاها توسط انسان
- مدل های انتقال انرژی
- مدل پیشگیری از حوادث
- تمایز بین رویکردهای کنشگرایانه و فعالانه
- مثال های SHKAB
- چگونگی اجرای مدل پیشگیری حوادث
- تعریف سیستم بررسی مدیریت رخداد و حادثه
- اهداف بررسی حادثه
- مسئولیت ها
- چگونگی بررسی حادثه
- الف) مواردی که بایستی بررسی شوند.
- ب) تیم بررسی حادثه
- ج) زمان بررسی حادثه
- شاهدان عینی
- مصاحبه
- سوالات کلیدی در هر مصاحبه
- نمونه ای از خط مشی مکتوب سازمان در مورد بررسی
- حوادث شغلی
- نگهداری سوابق
مقدمه
یکی از فعالیت های اساسی متخصصان ایمنی و بهداشت حرفه ای در محیط کار توجیه کارکنان و مدیریت برای اتخاذ اصول پیشگیرانه و برنامه های ایمنی در محیط است. لذا باید دلایل ضرورت اتخاذ برنامه های ایمنی و بهداشت حرفه ای را به شکل مطلوب برای مدیریت بیان دارند. این دلایل در فصل اول به آن پرداخته شده است. اغلب مدیران برای بهبود نحوه مدیریت سیستم های ایمنی خود دلائل زیادی ارائه می نمایند. اما آنها نمی توانند چگونگی توسعه و تقویت سیستم مدیریت ایمنی خود را شرح دهند. یک سیستم مدیریت که خوب طراحی شده باشد به کاهش حوادث آسیب ها و بیماری ها، همچنین هزینه های غیرمستقیم (پنهانی) مربوطه کمک می نماید.
یکی از مهمترین دلایل الزام آور که مدیریت باید مدنظر قرار دهد، کاهش آسیب ها می باشد. بعلاوه، یک سیستم مدیریت خوب به افزایش کارایی، بهبود بهره وری، بهبود روحیه و کیفیت محصول و کاهش احضاریه های قانونی کمک می کند. ارائه یک برنامه ایمنی جامع که خوب مدیریت شود و سیستم مدیریت را حمایت کند به تقویت موقعیت سازمان در بازدیدهای مراجع قانونی ذیربط نیز کمک خواهد نمود. تنها صدمه و آسیب به افراد در سال ۱۹۹۳ بیش از ۱۱۰ میلیارد دلار برای اقتصاد ایالات متحده هزینه داشته است. این هزینه، هزینه های بیماری های شغلی که چندین برابر از این مقدار است را شامل نمی گردد.
قبل از ایجاد فرهنگ ایمنی باید مفهوم هزینه های ناشی از حوادث را درک نمود. حوادث بسیار پرهزینه تر از آنچه هستند که مدیران درک می کنند. به این دلیل که هزینه های پنهان بسیاری وجود دارند که قابل درک نمی باشند. برخی از هزینه ها واضح و برخی دیگر نامرئی و نهان هستند. هزینه های آشکار ادعاهای غرامت کارکنان، هزینه های پزشکی و غرامت های بیمه ای افراد مصدوم را در بر می گیرد که این هزینه ها، هزینه های مستقیم حوادث می باشند. اما هزینه آموزش و جایگزینی یک کارگر دیگر، تعمیر اموال یا تجهیزات صدمه دیده، کاهش طول عمر مفید تجهیزات، بررسی حادثه و اعمال اقدامات اصلاحی چه نوع هزینه هایی می باشند؟ هزینه های مربوط به تأخیر در عرضه محصولات، تضعیف روحیه، افزایش غیبت و درد و رنج کارگر، افزایش کارهای اداری و واکنش های مصرف کننده ضرر دیده، هزینه هایی هستند که کمتر قابل رویت می باشند. اینها هزینه های غیرمستقیم می باشند. بررسی ها در زمینه هزینه های حوادث نشان میدهد که:
- هزینه های حوادث بیشتر از هزینه های افزایش تورم است.
- هزینه های ایمنی یا پیشگیرانه خیلی کمتر از هزینه های ناخوشایند حوادث است.
- درک مربوط به هزینه های حوادث از طریق بررسی حوادث و هزینه یابی حوادث ایجاد می شود.
هزینه های حوادث Costs of Accidents
طبقه بندی هزینه های حوادث دسته بندی و طبقه بندی های متفاوتی برای هزینه های حوادث ارائه شده است. برخی از این دسته بندیها عبارتند از:
- هزینه های اقتصادی و هزینه های غیر اقتصادی Economical and Non Economical
- هزینه ای اقتصادی شامل هزینه هایی اند که قابل محاسبه هستند نظیر هزینه از دست رفتن مواد، تجهیزات، کالاها، خدمات و درمان
- هزینه های غیر اقتصادی هزینه هایی اند که در شرایط معمول قابل محاسبه نیستند نظیر هزینه درد و رنج به فرد مصدوم، هزینه های بارهای احساسی به خانواده و جامعه و هزینه به ارزش های اجتماعی
- هزینه های مستقیم و هزینه های غیر مستقیم یا پنهان یا غیر بیمه ای
هزینه های مستقیم Direct Costs
به هزینه های مستقیم، هزینه های آشکار، بیمه ای یا اقتصادی یا قابل جبران نیز می گویند که مبالغ تقریباً مشخص است و صورت حساب های هزینه کرد در دفاتر مربوطه ثبت می شود و قابل ردیابی یا پیگیری است. برخی از هزینه های مستقیم شامل موارد زیر است: پرداخت حق بیمه، تسویه حساب های قانونی، پرداخت مستقیم به پزشک
هزینه های غیرمستقیم یا نهان Hidden or Uninsured Costs Indirect
به هزینه های غیرمستقیم، هزینه های غیر بیمه ای یا غیر اقتصادی یا غیر قابل جبران، هزینه های پنهان یا نهان نیز می گویند که مبالغ تقریبا مشخص نیست و صورت حساب های هزینه کرد در دفاتر مربوطه ثبت نمی شود و قابل ردیابی یا پیگیری بطور واقعی نیستند.
برخی از مصادیق هزینه های غیرمستقیم یا نهان عبارتند از:
- هزینه و زمان یافتن جایگزین موقت برای کارگر مصدوم.
- هزینه زمان بکار رفته از سوی سرپرست برای بررسی حادثه و آماده نمودن گزارش حادثه و تنظیم زمان بندی کار.
- هزینه دستمزد پرداختی بابت زمان از دست رفته به کارگران آسیب دیده شامل زمان بهبودی و زمان دوری از کاری که از سوی بیمه غر امتی پرداخت نمی شود را شامل می شود.
- هزینه دستمزد به کارگران دیگری که آسیب ندیده اند. اینها شامل کسانی اند که کار را برای تماشا یا کمک به فرد آسیب دیده متوقف کرده اند و یا کسانی که منتظر بازده کاری فرد مصدوم بوده اند تا کارشان را تکمیل کنند کارگران خط مونتاژ
- هزینه آسیب به مواد و تجهیزات. حتی زمانیکه هیچ خسارتی به اموال وجود ندارد هزینه های بایت سازماندهی مواد بعد از حادثه وجود دارد تا تولید بتواند از سر گرفته شود.
- هزینه ساعات اضافی کاری مورد نیاز برای حادثه. اینها شامل هزینه هایی برای جبران افت تولید، نظارت اضافی، حرارت، نور و … است.
- هزینه دستمزد پرداختی به سرپرست بابت زمان صرف شده به منظور فعالیت هایی در ارتباط با حادثه. شامل حمل فرد مصدوم، بررسی حادثه، نظارت و فعالیت های ضروری برای از سر گرفتن عملیات
- هزینه های در ارتباط با تعلیم، آموزش و جایگزینی مجدد کارکنان برای از سر گرفتن تولید.
- هزینه های پزشکی از سوی کارفرما. شامل تسهیلات درمانی، پرسنل، تجهیزات و امکانات.
- هزینه بررسی مدیران و پرسنل دفتری، تکمیل و پردازش فرم های دعاوی، كاغذ بازی های مربوطه، هزینه تلفن، مصاحبه و غیره
- هزینه های دستمزد بواسطه کاهش بهره وری بعد از اینکه فرد آسیب دیده به کار باز می گردد. شامل محدود شدن کارگر یا عصبی بودن و زمان سپری شده در مورد بحث کردن حادثه با کارگران دیگر.
- هزینه های دیگر، هزینه هایی است که در همه حوادث وجود ندارد ولی بسته به شدت و نوع حادثه در برخی موارد می تواند مهم باشد نظير:
- کاهش وضعیت رقابتی بواسطه تاخیر در تحویل
- افزایش هزینه های عملیاتی و تبلیغات نامناسب
- هزینه زمانهای دواری کاری برای محصولات ضایع شده
- افزایش سرانه حق بیمه
- جریمه ها و غرامت های مدنی و پرداخت های قانونی
- اثرات روی روحیه همکاران
- افت اقتصادی برای خانواده فرد آسیب دیده و پیامدهای ناشی از آن
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ تحقیق درباره حوادث و رویدادها
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)