بنچ مارکینگ در ایمنی و بهداشت
بنچ مارکینگ در ایمنی و بهداشت
بنچ مارکینگ در ایمنی و بهداشت
Bench marking in safety & health
فرمت: PDF تعداد صفحات: 10
قبلا در این بخش تعدادی مقاله در زمینه ایمنی پیوست شده بود که به بخش اصلی یعنی ایمنی صنعتی منتقل شدند.
مقدمه:
این متن ممکن است کمکی باشد برای تمامی کسانی که مایلند از بنچ مارکینگ در ایمنی و بهداشت استفاده کنند. این متن ممکن است برای مدیران ، رؤسا، کارشناسان و مسئولان ایمنی و بهداشت مفید باشد. این مقاله خلاصه ای است از معنی و متد بنچ مارکینگ در ایمنی و بهداشت در مفهوم اصلی بنچ مارکینگ مرجعی برای ارزیابی و بررسی وضعیت موجود می باشد. بنچ مارکینگ به معنای مقایسه با حالت “استاندارد” است. جدیدا بنچ مارکینگ بعنوان یک متد بهبود و ارتقاء سیستم بسیار مورد توجه قرار گرفته است. از این متد می توان در هر سطحی از سازمان و از جمله ایمنی و بهداشت استفاده کرد. شما می توانید با طرح ریزی یک بنچ مارکینگ وضعیت خود را با همکارانتان مقایسه کنید. بهمین ترتیب شما می توانید خود طرف بنچ مارکینگ قرار گرفته و دیگران خودشان را با شما یا سازمان شما مقایسه کنند. شما چه انجام دهنده بنچ مارک باشید چه طرف بنچ مارک این مقاله می تواند به شما کمک کند.
بنچ مارکینگ در ایمنی و بهداشت به چه معناست؟
بنچ مارکینگ در ایمنی و بهداشت یک پروسه طرح ریزی شده است که از طریق آن فرایند ایمنی و بهداشت یک سازمان یا کارائی آن با سازمانهای دیگر مقایسه می شود تا بتوان:
- حوادث و بیماریهای شغلی را کم کرد.
- تطابق و سازگاری با قوانین ایمنی و بهداشت بیشتر شود.
- هزینه های عدم تطابق با قوانین ایمنی و بهداشت کم شود.
بنچ مارکینگ فقط مقایسه صرف اطلاعات و داده ها یا کپی کردن فعالیت همکاران نیست. بنچ مارک بیشتر در مورد یاد گرفتن مداوم از یکدیگر، شناخت بهتر نقاط ضعف و قدرت فرایندهای سازمانی و سپس اقدام کردن بر اساس آموخته ها بحث می کند. بنچ مارکینگ وسیله ای است برای رسیدن به هدف و خودش نمی تواند هدف باشد. اکثر شرکت ها سعی می کنند که بهترین بوده یا حداقل بالاتر از متوسط باشند. بنچ مارکینگ می تواند آنها را در رسیدن به این هدف یاری دهد.
بنچ مارکینگ در ایمنی و بهداشت چه فوایدی دارد؟
مدیریت ایمنی و بهداشت باید به همان اندازه مهم باشد که سایر سطوح مدیریتی مثل مالی، تولید یا جلب مشتری اهمیت دارند. بنچ مارکینگ در ایمنی و بهداشت به شما کمک می کند که:
شرکت شما معروف شود. این مسئله می تواند در جلب مشتری با پیمانکار مفید باشد.
- از ابداعات و نوآوری های هزینه بر کاسته شده و این ابداعات از جاهای دیگر الگو برداری شود.
- روابط شما با همکاران شما، تامین کننده ها، شرکا و … تقویت شود.
- بدانید در کجا ایستاده اید. شما ممکن است فکر کنید که بالاتر از سطح متوسط هستید یا حتی بهترین هستید. اما آیا واقعا این طور است؟
- ایجاد حس رقابت با صنایع مشابه را در شما تقویت می کند.
- کل مدیریت ایمنی و بهداشت را تقویت کرده و ارتقاء داده و ریسک های تهدید کننده را می کاهد.
در ایمنی و بهداشت چطور می توان بنچ مارکینگ انجام داد؟
بنچ مارکینگ در ایمنی و بهداشت یک سیکل 5 مرحله ای است که به بهبود مستمر سیستم کمک می کند
مرحله 1: تصمیم گیری در خصوص اینکه در چه مورد بنچ مارک کنیم.
مرحله 2: آنالیز و تجزیه تحلیل موقعیتی که هستيم
مرحله 3: انتخاب همکار جهت انجام بنچ مارکینگ
مرحله 4: انجام بنچ مارکینگ با همکار
مرحله 5: اقدام براساس چیز هائی که یاد گرفته اید
هر کدام از این مراحل مسائل و نکاتی را دارد که می بایست بدقت در مورد آن فکر کرد
مرحله 1: تصمیم گیری در مورد اینکه در چه خصوص بنچ مارک کنیم؟
شما می توانید هر جنبه ای از ایمنی و بهداشت را بنچ مارک کنید. این کار می تواند کلیدی باشد برای اولویت بندی مسائل و مشکلات ایمنی و بهداشت. شما می توانید بر اساس فرایند ارزیابی ریسک خطرات با ریسک بالا را انتخاب کرده و آنها را بنچ مارک کنید. الگوهای حوادث و بیماریهای شغلی هم می تواند اولویت ها مناسب در بنچ مارک را به شما نشان دهد. این مسئله زمانی ارزش بیشتری پیدا می کند که شما علت مشکل را شناخته باشید.
عموما کارشناسان ایمنی و بهداشت در تعیین مسائل مورد نیاز در بنچ مارکینگ نسبت به بقیه دیدگاه بهتری دارند. شما می توانید پروسه ایمنی و بهداشت خودتان (چگونگی انجام کارها و مسائل) و راندمان کار و کارائی خودتان (نتایج آنچه که شما هستید) می توانید بنچ مارکینگ کنید. اطلاعات مربوط به راندمان کار و کارائی شما ( آمار حوادث و بیماریهای شغلی و درصد تکمیل ارزیابی ریسک) می توانند اولویت های بنچ مارکینگ را برای شما معلوم کنند. لازم است که شما بدانید که چطور باید از این اطلاعات استفاده کرد. بویژه اطلاعات مربوط به حوادث و بیماریها.
آمار حوادث می تواند مفید باشد اما در یاد داشته باشید که این آمار تنها نوک کوه یخ را به شما نشان می دهد. بنچ مارکینگ پروسه به بهبود مستمر فرایند شما می تواند کمک کند. فرایند ممکن است در سطوح کار باشد (مثلا شما چطور یک خطر خاص را کنترل می کنید) و یا در سطوح مدیریتی باشد (مثلا شما چطور ارزیابی حوادث را انجام می دهید).
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)