مدیریت طراحی فضای آموزشی
مدیریت طراحی فضای آموزشی
مدیریت طراحی فضای آموزشی
فرمت: PDF تعداد صفحات: 32
فهرست:
بخش اول: تزئین و دکوراسیون کلاس
- محیط نمادین کلاس درس
- اشیا و دکوراسیون کلاس درس
- ایجاد محیطی متنوع با استفاده از عناصر مختلف
بخش دوم: چیدمان و جابجایی در کلاس
- چیدمان کلاس درس
- جابجایی در کلاس
بخش سوم: مشارکت کودکان و والدین در تزئین محیط آموزشی
بخش چهارم: کودکان با نیازهای ویژه
بخش پنجم: آموزش کودکان
طراحی فضاهای مختلف در محیط آموزشی و پرورشی توجهی ویژه بر اساس فضاهای مختلف در یک محیط آموزشی – پرورشی است. در این بخش با تقسیم بندی یک محیط به فضا های مختلف نکات مرتبط با هر بخش را مورد بررسی قرار می دهیم. سپس در پایان فصل در بخش چیدمان در کلاس با یادآوری محیط محرک بر تعادل در پیچیدگی محیط تاکید می کنیم. سپس مطالبی در خصوص نحوه استقرار کودکان و جا به جایی آنها در کلاس، مبتنی بر اصل انعطاف پذیری و آزادی انتخاب مواردی را توضیح می دهیم و بر مشارکت مداوم والدین و کودکان در خصوص نحوه طراحی و اجرای دکوراسیون مدرسه و تزئین کلاس با توجه به فواید آن می پردازیم.
مقدمه:
تزئین و دکوراسیون کلاس با اینکه زمان زیادی را مصروف نمی کند لیکن یکی از روش های مهم تحریک ذهن مخاطب می باشد. حفظ حد تعادل در استفاده از تزئینات و المان های مرتبط با پیچیدگی محیط نکته کلیدی در دکوراسیون محیط است. هر گونه افراط و تفریط در این امر اثر معکوس بر یادگیری کودک می گذارد. در این زمینه مشارکت فعال کودکان و والدین آنان در طراحی و اجرای فضای متنوع، زیبا و مورد علاقه کودکان، حس تعلق آنان به محیط را افزایش می دهد و در نتیجه در کیفیت و کمیت حضور و یادگیری آنان نقش موثر دارند.
محیط نمادین کلاس درس
منظور از محیط نمادین، نحوه دکوراسیون و مجموعه اشیایی است که در کلاس درس وجود دارند. بدیهی است که چنین جزئیاتی بر فرهنگ و فضای حاکم بر کلاس درس تاثیر گذاشته و در نتیجه دانش آموزان را نیز تحت تاثیر قرار میدهند (Stelle et al، 2002). به عنوان مثال استفاده از تصاویر افراد موفق، مخترعان، دانشمندان میتواند دانش آموزان را به کار و تلاش بیشتر در زمینههای درسی و علمی ترغیب کند. به این ترتیب معلمان و مسئولان مدرسه میتوانند به سادگی و با اندکی تغییرات (معمولاً کم هزینه) در محیط نمادین کلاس درس موجب بهبود کارایی و افزایش انگیزههای دانش آموزان و همچنین کاهش رفتارهای نادرست آنها گردد. به عنوان مثال در (Guardian & Fullerton، 2011) نشان داده شد که با تغییر در محل قرارگیری نیمکت ها به گونهای که دانش آموزان راحتتر میتوانستند با یکدیگر تعامل داشته و در کارهای گروهی شرکت کنند، میزان بازدهی آنها به شدت افزایش یافت.
اشیا و دکوراسیون کلاس درس
اشیایی که به صورت روزمره در کلاس درس در مقابل دید دانش آموزان قرار دارند، میتوانند بر عملکرد دانش آموزان در کلاس تاثیر بگذارند. به همین دلیل در مورد میزان و نحوه استفاده از چنین وسایلی بایستی معلمان به دقت عمل کنند. در تحقیقی که بر روی دانش آموزان پیش دبستانی انجام شده است، نشان داده شد دانش آموزانی که در کلاسهای درسی دارای اشیا تزیینی بیش از حد مشغول به تحصیل بودند، عدم تمرکز بیشتری داشته و نتایج بدتری در آزمونها به دست آوردند (Fisher et al.، 2014). لذا بایستی با توجه به شرایط کلاس و دانش آموزان و همچنین در نظر گرفتن اهداف آموزشی نسبت به استفاده از اشیا و تزئینات کلاس درس اقدام گردد. تحقیقات نشان دادهاند که به کارگیری اشیا نمادین، مانند تصاویر افراد موفق و دانشمندان در کنار زندگینامه مختصری از آنها، در کلاس موجب افزایش علاقه دانش آموزان به درس و مطالعه میگردد (Latu et al. ،2013).
خیلی زیاد مناسب خیلی کم
عکس 1: میزان تزئینات و پیچیدگی بصری کلاس
ایجاد محیطی متنوع با استفاده از عناصر مختلف
مبلمان – برای ایجاد تنوع در فضا می توان از صندلی ها و میزها در رنگ های مختلف استفاده کرد. مبلمان نه تنها برای نشستن بلکه برای ایجاد محیط برای نمایش می تواند کاربرد داشته باشد. هر صندلی یک عکس دارد و نام حیوان یا گل- که می تواند در فواصل منظم تغییر یابد-بر روی آن نوشته شده است بنابراین مخزن گسترده ای از اطلاعات با این روش در فضا ایجاد می شود.
- پرده نمایش بر روی دیوار در ترکیب با رنگ میزها و صندلی ها محیطی از اقیانوس، جنگل و غیره را می تواند تداعی کند.
- استفاده از بلوک های ساختمانی علاوه بر تامین محیطی متنوع برای کودکان، فرصتی خلاق با ساخت اشیاء مختلف در جهت یادگیری فراهم می کند
- بهره گیری از بالشتک ها و کوسن هایی که که دارای حروف و اعداد چاپ شده می باشند.
- تنوع بصری نمایش آثار: نمایش کار و فعالیت ها بر دیوارها در صورتی که به خوبی طراحی و سازمان دهی شده باشد، می تواند تا حداکثر 80٪ منطقه دیوار در دسترس را پوشش دهد( 2015،p & el).
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ تعیین پارامترهای آنتروپومتریکی مورد نیاز برای طراحی تجهیزات مهد کودک
⇐ طراحی پست کار (شناخت اصول طراحی ایستگاه های کار در محیط های شغلی)
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)