• آموزش VIP
Phone: 09338413734
  • 0سبد خرید
سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای
  • خانه
    • پرتال
    • سایت متخصصین بهداشت و درمان
  • وبلاگ
  • فروشگاه
    • سبد خرید
    • پرداخت
    • راهنمای خرید
    • دانلود محصولاتی که خریدم!
    • بازنشانی گذرواژه
  • تبلیغات
  • استخدام
    • ثبت روزمه
    • ثبت آگهی استخدام
    • نویسندگی
  • خدمات
  • ابزارهای آنلاین
    • ابزار حمل دستی بار
    • ابزارهای اندازه گیری صدا
    • ابزار سن و روشنایی
  • ورود یا ثبت نام
  • ▼خروج از حساب کاربری
    • ویرایش حساب کاربری
  • منو منو

خانه | عوامل زیان آور محیط کار | عوامل زیان آور ارگونومیکی | مدیریت طراحی فضای آموزشی

مدیریت طراحی فضای آموزشی

مدیریت طراحی فضای آموزشی

نویسنده: Sirvan Sheikhiدسته بندی: عوامل زیان آور ارگونومیکیلینک کوتاه: https://acgih.ir/?p=63188

مدیریت طراحی فضای آموزشی

0 دیدگاه/در عوامل زیان آور ارگونومیکی/توسط Sirvan Sheikhi

مدیریت طراحی فضای آموزشی

مدیریت طراحی فضای آموزشی

فرمت: PDF   تعداد صفحات: 32

فهرست:

بخش اول: تزئین و دکوراسیون کلاس

  • محیط نمادین کلاس درس
  • اشیا و دکوراسیون کلاس درس
  • ایجاد محیطی متنوع با استفاده از عناصر مختلف

بخش دوم: چیدمان و جابجایی در کلاس

  • چیدمان کلاس درس
  • جابجایی در کلاس

بخش سوم: مشارکت کودکان و والدین در تزئین محیط آموزشی

بخش چهارم: کودکان با نیازهای ویژه

بخش پنجم: آموزش کودکان


طراحی فضاهای مختلف در محیط آموزشی و پرورشی توجهی ویژه بر اساس فضاهای مختلف در یک محیط آموزشی – پرورشی است. در این بخش با تقسیم بندی یک محیط به فضا های مختلف نکات مرتبط با هر بخش را مورد بررسی قرار می دهیم. سپس در پایان فصل در بخش چیدمان در کلاس با یادآوری محیط محرک بر تعادل در پیچیدگی محیط تاکید می کنیم. سپس مطالبی در خصوص نحوه استقرار کودکان و جا به جایی آنها در کلاس، مبتنی بر اصل انعطاف پذیری و آزادی انتخاب مواردی را توضیح می دهیم و بر مشارکت مداوم والدین و کودکان در خصوص نحوه طراحی و اجرای دکوراسیون مدرسه و تزئین کلاس با توجه به فواید آن می پردازیم.

مقدمه:

تزئین و دکوراسیون کلاس با اینکه زمان زیادی را مصروف نمی کند لیکن یکی از روش های مهم تحریک ذهن مخاطب می باشد. حفظ حد تعادل در استفاده از تزئینات و المان های مرتبط با پیچیدگی محیط نکته کلیدی در دکوراسیون محیط است. هر گونه افراط و تفریط در این امر اثر معکوس بر یادگیری کودک می گذارد. در این زمینه مشارکت فعال کودکان و والدین آنان در طراحی و اجرای فضای متنوع، زیبا و مورد علاقه کودکان، حس تعلق آنان به محیط را افزایش می دهد و در نتیجه در کیفیت و کمیت حضور و یادگیری آنان نقش موثر دارند.

محیط نمادین کلاس درس

منظور از محیط نمادین، نحوه دکوراسیون و مجموعه اشیایی است که در کلاس درس وجود دارند. بدیهی است که چنین جزئیاتی بر فرهنگ و فضای حاکم بر کلاس درس تاثیر گذاشته و در نتیجه دانش آموزان را نیز تحت تاثیر قرار می‌دهند (Stelle et al، 2002). به عنوان مثال استفاده از تصاویر افراد موفق، مخترعان، دانشمندان می‌تواند دانش آموزان را به کار و تلاش بیشتر در زمینه‌های درسی و علمی ترغیب کند. به این ترتیب معلمان و مسئولان مدرسه می‌توانند به سادگی و با اندکی تغییرات (معمولاً کم هزینه) در محیط نمادین کلاس درس موجب بهبود کارایی و افزایش انگیزه‌های دانش آموزان و همچنین کاهش رفتارهای نادرست آنها گردد. به عنوان مثال در (Guardian & Fullerton، 2011) نشان داده شد که با تغییر در محل قرارگیری نیمکت ها  به گونه‌ای که دانش آموزان راحت‌تر می‌توانستند با یکدیگر تعامل داشته و در کارهای گروهی شرکت کنند، میزان بازدهی آنها به شدت افزایش یافت.

اشیا و دکوراسیون کلاس درس

اشیایی که به صورت روزمره در کلاس درس در مقابل دید دانش آموزان قرار دارند، می‌توانند بر عملکرد دانش آموزان در کلاس تاثیر بگذارند. به همین دلیل در مورد میزان و نحوه استفاده از چنین وسایلی بایستی معلمان به دقت عمل کنند. در تحقیقی که بر روی دانش آموزان پیش دبستانی انجام شده است، نشان داده شد دانش آموزانی که در کلاسهای درسی دارای اشیا تزیینی بیش از حد مشغول به تحصیل بودند، عدم تمرکز بیشتری داشته و نتایج بدتری در آزمونها به دست آوردند (Fisher et al.، 2014). لذا بایستی با توجه به شرایط کلاس و دانش آموزان و همچنین در نظر گرفتن اهداف آموزشی نسبت به استفاده از اشیا و تزئینات کلاس درس اقدام گردد. تحقیقات نشان داده‌اند که به کارگیری اشیا نمادین، مانند تصاویر افراد موفق و دانشمندان در کنار زندگینامه مختصری از آنها، در کلاس موجب افزایش علاقه دانش آموزان به درس و مطالعه می‌گردد (Latu et al. ،2013).

میزان تزئینات و پیچیدگی بصری کلاس

خیلی زیاد                                            مناسب                                                     خیلی کم

عکس 1: میزان تزئینات و پیچیدگی بصری کلاس

ایجاد محیطی متنوع با استفاده از عناصر مختلف

مبلمان – برای ایجاد تنوع در فضا می توان از صندلی ها و میزها در رنگ های مختلف استفاده کرد. مبلمان نه تنها برای نشستن بلکه برای ایجاد محیط برای نمایش می تواند کاربرد داشته باشد. هر صندلی یک عکس دارد و نام حیوان یا گل- که می تواند در فواصل منظم تغییر یابد-بر روی آن نوشته شده است بنابراین مخزن گسترده ای از اطلاعات با این روش در فضا  ایجاد می شود.

  • پرده نمایش بر روی دیوار در ترکیب با رنگ میزها و صندلی ها محیطی از اقیانوس، جنگل و غیره را می تواند تداعی کند.
  • استفاده از بلوک های ساختمانی علاوه بر تامین محیطی متنوع برای کودکان، فرصتی خلاق با ساخت اشیاء مختلف در جهت یادگیری فراهم می کند
  • بهره گیری از بالشتک ها و کوسن هایی که که دارای حروف و اعداد چاپ شده می باشند.
  • تنوع بصری نمایش آثار: نمایش کار و فعالیت ها بر دیوارها در صورتی که به خوبی طراحی و سازمان دهی شده باشد، می تواند تا حداکثر 80٪ منطقه دیوار در دسترس را پوشش دهد( 2015،p & el).

ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.

برای دیدن لینک دانلود در سایت ثبت نام و اکانت خود را ویژه کنید
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...

 

حجم: 1.2 MB فرمت: PDF آموزش فعال کردن اکانت ویژه (VIP)

حتما بخوانید:

⇐ تعیین پارامترهای آنتروپومتریکی مورد نیاز برای طراحی تجهیزات مهد کودک

⇐ طراحی پست کار (شناخت اصول طراحی ایستگاه های کار در محیط های شغلی)

⇐ اصول طراحی محیط و فرایند کاری از دیدگاه ارگونومی

4/5 - (1 امتیاز)
اشتراک گذاری این نوشته
  • اشتراک گذاری در Facebook
  • اشتراک گذاری در Twitter
  • اشتراک گذاری در واتس اپ
  • اشتراک گذاری در LinkedIn
  • اشتراک گذاری در Reddit
  • اشتراک گذاری با ایمیل
https://acgih.ir/wp-content/uploads/2021/04/CLearning-space-design.jpg 365 700 Sirvan Sheikhi https://acgih.ir/wp-content/uploads/2019/12/lego.png Sirvan Sheikhi2021-04-05 18:59:472021-04-05 18:59:47مدیریت طراحی فضای آموزشی
0 پاسخ

دیدگاهتان را بنویسید

می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟
خیالتان راحت باشد :)

دیدگاهتان را بنویسید لغو پاسخ

برای نوشتن دیدگاه باید وارد بشوید.

ورود
عضویت

دسته‌ها

آخرین کاربران Vip

  • آواتار کاربران asmasalarnasab
  • آواتار کاربران Arghavan77
  • آواتار کاربران yosef
  • آواتار کاربران Hamin
  • آواتار کاربران Zahra_naemi77
  • آواتار کاربران saharahimi
  • آواتار کاربران Mehdi cheldavi
  • آواتار کاربران Pariya
  • آواتار کاربران Shahab abdi
  • آواتار کاربران a.sohrabi

تعداد کاربران ویژه: 22546

تبلیغات متنی

  • 1000 نکته کنکوری + خلاصه جزوات ارشد بهداشت حرفه ای
  • جزوات و سوالات تستی آزمون استخدامی
  • اندازه گیری عوامل زیان آور محیط کار
  • تبلیغات شما در این مکان

درباره ما:

سایت تخصصی دانشجویان بهداشت حرفه ای در سال 1391 راه اندازه شد و با ارائه خدماتی همچون نوشتن و ترجمه مقالات تخصصی, مشاوره و … توانست بعنوان مرجع, برای دانشجویان و دانش آموختگان این رشته شناخته شود و همواره سعی می کند که با بکار بردن بروز ترین متدها رضایت مشتریان و کاربران محترم را فراهم کند.

عضویت در خبرنامه





تمام حقوق مادی و معنوی برای دانشجویان بهداشت حرفه ای محفوظ است
  • ارسال مطلب
  • ارتباط با ما
  • درباره ما و قوانین سایت
اسکرول به بالا
  • ورود
  • عضویت

فراموشی رمز عبور؟

به جامعه 17756 نفری مهندسین سایت بپیوندید
:معادله را حل کنید + =
هر مشکلی در فرایند ثبت نام داشتید از طریق پیامک به شماره 09338413734 اطلاع دهید. (از مرورگرهای کروم و موزیلا استفاده کنید)

رمزتان را فراموش کرده اید؟ لطفا ایمیلتان را وارد کنید تا لینک بازیابی رمز را برایتان بفرستیم. ایمیل بازیابی معمولا به پوشه SPAM فرستاده می شود.

:معادله را حل کنید + =

برگشت برای ورود به سایت