مدیریت تغییرات در HSE یا MOC
مدیریت تغییرات در HSE یا MOC
مدیریت تغییرات در HSE یا MOC
تهیه و تنظیم: مهندس محمدرضا شصتی
فرمت: PDF تعداد صفحات: 279
فهرست مطالب
- مقدمه
- اصطلاحات و تعاریف (بررسی تایید، تغییر، متولی تغییر، طبقه بندی بررسی، تغییر اضطراری، بررسی خطر، ایمنی فرایند، درخواست تغییر، تغییر همنوع، …)
- نقش ها و مسئولیت ها (مدیریت ارشد، مدیر ایمنی فرایند، هماهنگ کننده تغییر، متولیان تغییر، تصویب کنندگان، ….)
- دامنه سیستم MOC
- انگیزه های درونی برای استقرار سیستم MOC
- انواع تغییراتی که می بایست مدیریت شوند.
- تعامل بین MOC و سایر عناصر سیستم RBPS
- حدود و همپوشانی سیستم MOC با سایر عناصر
- یکپارچگی سیستم MOC با سایر عناصر PSM و فعالیت ها و برنامه های شرکت (مستندات ایجاد شده توسط سایر عناصر PSM، آنالیز خطرات فرآیند یا سایر مطالعات مرتبط با ریسک، آموزش کارکنان، بررسی های PSSR یا آمادگی برای راه اندازی، بررسی رویدادها و ممیزی انطباق، …)
- الزامات بررسی و صدور مجوز MOC
- راهنمایی هایی برای موضوعات کلیدی MOC (تغییر در تجهیزات فرایندی، تغییر در کنترل های فرایندی، تغییر در سیستم ایمنی، تغییر در زیرساخت های محیط کار، تغییرات عملیاتی و فناوری، تغییر در روش های اجرایی، تغییرات سازمانی و نیروی انسانی، …)
- Case Studies
- فهرست مراجع
۱) بررسی ارتباط بین مدیریت تغییر و مدیریت HSE
۲) اصول طراحی و اجرای نظام مدیریت تغییر در HSE
۳) طبقه بندی، اولویت ها و اهمیت تغییرات در حوزه HSE
۴) ارزیابی تغییر در تکنولوژی فرایند، تاسیسات، سازمان و روش ها و مدیریت آن در HSE
۵) ممیزی های داخلی و خارجی در مدیریت پیامدهای تغییر در HSE
۶) نقش ارزیابی ریسک و خطر در مدیریت تغییر در حوزه HSE
۷) عوامل کنترلی حذف یا کاهش پیامد ریسک ها و خطرات جدید ناشی از تغییرات
۸) بررسی ارتباط مدیریت تغییر در سیستم مدیریت ایمنی فرایند (PSM)
۹) تغییر در مدارک مهندسی بر مبنای مدیریت تغییر در حوزه HSE
۱۰) آموزش، مدیریت اطلاعات و اطلاع رسانی در نظام مدیریت تغییر در HSE
۱۱) دستورالعمل ها، چک لیست ها و فرم های اجرایی در پروسه مدیریت تغییر در HSE
1- مقدمه
- تاسیسات، تجهیزات و فرایندها، همواره درحال تغییرند.
- تغییرات معمولا در تجهیزات، مواد و فرآیندها بمنظور افزایش بهره وری و یا کنترل خطرات صورت می گیرد.
- لازم به ذکر است که اِعمال این تغییرات می تواند خطرات شغلی جدیدی را بوجود آورد که برخی از آنها بلافاصله قابل تشخیص نیستند.
- لذا هرگونه اصلاح و تغییر، باید بمنظور کنترل خطراتی که می تواند بدنبال داشته باشد، تجزیه و تحلیل شود.
- بمنظور “ارزیابی خطرات ناشی از هرگونه تغییر” “پایش فرآیند اجرا”، لازم است خط مشی و روش و نیز اجرایی مدیریت تغییر ایجاد گردد. (۱۰۱) و (۱۰۰) و (۹۹)
- MOC ساده به نظر می رسد ولی در واقع “یکی از مشکل ترین و اساسی ترین عناصر یک نظام مدیریت HSE” می باشد.
- ” مشارکت کلیه کارکنان” و ” تعهد کلیه سطوح سازمان” در “اجرای این برنامه” ضروری است.
❑ مدیریت تغییر (MOC) فرآیندی است برای ارزیابی و کنترل اصلاحات در:
✔ طراحی تاسیسات
✔ عملیات
✔ سازمان
✔ یا فعالیت ها
❑ تا بدین طریق اطمینان حاصل گردد:
✔ پیش از اجرای این تغییرات، خطرات جدیدی ایجاد نشود.
✔ و ریسک خطرات موجود برای کارکنان، عموم افراد جامعه و محیط زیست افزایش نیابد.
❑ MOC یکی از مهمترین عناصر سیستم مدیریت ایمنی فرآیند (PSM) می باشد.
❑ تغییرات هنگامی به وقوع می پیوندد که:
✔ اصلاحاتی بر روی عملیات انجام شود،
✔ و یا تجهیزات جایگزین شده با مشخصات طراحی آن تجهیزات قبلی تطابق نداشته باشد.
❑ دیگر تغییرات هنگامی رخ می دهد که:
✔ تامین کنندگان جدیدی برای تهیه مواد شیمیایی انتخاب می شوند و بدین طریق طبقه بندی خطرات مواد شیمیایی تغییر می کند.
✔ و یا روش های اجرایی اصلاح می شوند.
✔ و همچنین در تعداد کارکنان و ساختار سازمانی شرکت تجدید نظر صورت پذیرد.
❑ چنین تغییراتی اگر با دقت کنترل نشود، می تواند:
✔ ریسک عملیات فرآیندی را افزایش داده،
✔ و منجر به وقوع رویدادهای بزرگی گردد.
مدیریت تغییر (۴۵۰۰۱ ISO بند ،۸ کنترل عملیات)
سازمان باید فرآیندی را برای پیاده سازی و کنترل تغییرات موقت و دائم برنامه ریزی شده ای که بر عملکرد “ایمنی و بهداشت حرفه ای/ S&OH “تأثیر میگذارند ایجاد کند، از جمله:
محصولات، خدمات و فرآیندهای جدید، یا تغییراتی در محصولات، خدمات و فرآیندهای موجود، شامل:
- موقعیت های محل کار
- سازمان کار
- شرایط کاری
- تجهیزات
- نیروی کار
۲- تغییرات در “شرایط قانونی” و “سایر الزامات و شرایط”
۳- تغییرات در “دانش یا اطلاعات” درباره خطرات و ریسک های ایمنی و بهداشت حرفه ای/ OH&S
۴- توسعه و پیشرفت ها در دانش و فناوری: سازمان باید “پیامدهای تغییرات برنامه ریزی نشده” را مورد بررسی قرار دهد و اقداماتی را برای کاهش هرگونه اثرات جانبی انجام دهد.
توضیح: تغییرات می توانند موجب به وجود آمدن ریسک ها و فرصت ها شوند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ ارزیابی و مدیریت تغییر در صنایع شیمیایی
⇐ سیستم های مدیریت HSE و نقش آنها در سازمان
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)