مدیریت بر فرایند حوادث
مدیریت بر فرایند حوادث
مدیریت بر فرایند حوادث
فرمت: PPT تعداد صفحات: 89
فهرست:
- مقدمه
- مفهوم مدیریت بر فرایند حوادث
- مؤلفه های مدیریت بر فرایند حوادث
- رشد تنوع خطرات موجود و آینده
- خطرات و حوادث مهم مسایل ایمنی و بهداشت شغلی
- فاکتورهای زیان آور در محیط کار
- سوانح و ضرورت ایمنی کار
- آمار مربوط به ایمنی کار
- راهکارهای شش گانه کاهش خطرات ناشی از کار
- چالش قابل طرح در رعایت ضوابط بهداشت و ایمنی در صنایع
- تاریخچه ایجاد تشکل یا اتحادیه کارگری
- نقش تشکل های کارگری در تامین ایمنی و بهداشت
- اقدامات کشورهای غربی و ایران در زمینه بهداشت و ایمنی شغلی
- همکاری بین بخشی
- نتیجه گیری
خدشه و اختلال در سلامتی انسان منجر به اختلال در روند توسعه می شود.
- بیماری باعث آسیب ها و ایجاد هزینه های اقتصادی می شود.
- مواهب توسعه برای رفاه و آسایش و کمال (انسان سالم) می تواند مفید باشد و انسان بیمار و آسیب دیده و ذلیل نمی تواند از مواهب توسعه بهره مند شود.
بنا به دلایل فوق، سلامتی باید محور تمام برنامه های توسعه اجتماعی باشد و هدف ارتقائ سلامتی انسان در اهداف بخشهای مختلف توسعه اقتصادی از اولویت لازم برخوردار باشد.
«جهت گیری برنامه ها در راستای محوریت و ارتقاء سلامت جامعه»
جزء 3 از بند 9 بخشنامه بودجه سال 1382
همچنین یکی از وظایف مدیران در کنار تولید کالا یا خدمات به حداقل رساندن حوادث، رعایت مسایل زیست محیطی، توجه به مسئولیت های اجتماعی و پرورش منابع انسانی است.مدیریت بر فرایند حوادث یعنی بررسی علل حوادث در حین کار و انجام اقدامات پیشگیرانه است.
با مدیریت صحیح بر حوادث می توان روشهایی را به کار بست که هزینه های اقتصادی حوادث را به حداقل ممکن رساند. هزینه های مربوط به حوادث و آسیبهای شغلی به حدی است که مدیریت جدی بر حوادث را طلب می کند. یکی از مکانیسم های مهم مدیریت بر فرایند حوادث انجام به موقع معاینات دوره ای است که نقش پیشگیرانه و درمانی دارد.
مفهوم مديريت بر فرايند حوادث
منظور از مدیریت بر فرایند حوادث بررسی علل حوادث و انجام اقدامات پیشگیرانه است.
حادثه ناشی از کار واقعه ای است که درحین انجام کار روی می دهد و برای ایجاد آن هیچ نوع قصد و یا برنامه ریزی قبلی وجود نداشته است. برای بررسی علل حوادث و مدیریت بر آن بایستی شاخص های مناسبی تدوین شود که خوشبختانه در این زمینه شاخص های جهانی تحت عنوان ضریب شدت و ضریب تکرار حوادث وجود دارد.
این دو شاخص به عنوان نشانگر و تب گیر بیانگر نوع مدیریت بر حوادث و علل آن هستند. ضریب تکرار حوادث عبارت است از تعداد حوادثی که به ضایعات انسانی منجر می شود در یک مدت معین تقسیم بر جمع ساعات کار در همان مدت ضرب در 1000000 و ضریب شدت حوادث عبارت است از زمان تلف شده به علت ضایعات انسانی تقسیم بر جمع ساعات کار در همان مدت ضرب در 1000000 است.
الف: دلایل مستقیم همانند انواع سوختگی، برخورد با مانع، سرخوردن، سقوط از ارتفاع و …
ب: دلایل غیرمستقیم همانند مشکلات خانوادگی و شخصی، خستگی مفرط، عدم رضایت شغلی، سر و صدای زیاد، آهنگ نامتعادل انجام کار و روابط انسانی نامتعادل در محیط کار
در یکی از بررسی هایی درمورد علل بررسی حوادث، از بین 8779 مورد حادثه علت 6900 مورد حادثه بی احتیاطی کار بوده، 1100 مورد فقدان اطلاعات در مورد کار با دستگاه و 779 مورد مربوط به وسایل بی حفاظ بوده است. مدیریت بر دلایل مستقیم و رفع (تعدیل) آنها کار زیاد مشکلی نیست و کافی است که برنامه زمانبندی با کنترل های لازم اعمال تا این دسته از دلایل تعدیل شود اما آنچه مهم و پیچیده تر است مدیریت بر علل غیرمستقیم است که دامنه آن وسیع و پیچیدگی آن متزاید است. بنابراین، لازم است برای این دسته از دلایل بیشتر مدیریت کرد.
با مديريت صحيح بر حوادث مي توان روش هایی را به كار بست كه هزينه های اقتصادی حوادث به حداقل ممكن كاهش يابد.
رشد و تنوع خطرات موجود و آینده
محل های کاری مدرن بیشتر پیچیده شده اند، تنوع خطرات مرتبط با محل کار مواجهه با عوامل شیمیایی، فیزیکی و بیولوژیکی است که افزایش یافته است. تاجایی که اولین اولویت کارشناس بهداشت حرفه ای محافظت ازسلامت کارگران است.
خطر سلامتی فقط خطری که مدیریت آنرا درخواست می کند نمی باشد. خطرات دیگری شامل خطراتی که توسط عدم مقبولیت قوانین، خطرات قانونی از قبیل آن دسته از دادخواهی هایی است با تعهدات و خطرات همراه با اضطراب. ذاتاً پاسخ های بیشتر مردم به خطرات بالقوه می باشد.
برخی خطرات و حوادث مهم مسایل ایمنی و بهداشت شغلی
الف) آتش سوزی
ب) برق گرفتگی
ج) سقوط اشیاء
د) سقوط افراد
ه) حمل و نقل افراد و اشیاء
و) تشعشعات خطرناک نظیر رادیوگرافی
ز) آلودگی صوتی
ح) آلودگی محیط کار
ط) مواد خطرناک و سمی اعم از جامد، مایع، گاز
ی) بلایای طبیعی
کار با ماشین آلات خطرناک نظیر پرس ها، گیوتین، و …
در تمام مشاغل عوامل و فاکتورهای زیانآوری وجود دارند که میتوانند افرادی را که به آن شغل اشتغال دارند دچار بیماری کنند؛ به این بیماریها، بیماری ناشی از کار یا بیماری شغلی میگویند.
در خصوص عوارض ناشی از کار گفت: فاکتورهای زیانآور در محیط کار افراد به پنج گروه عمده تقسیم می شوند که شامل عوامل زیانآور فیزیکی، شیمیایی، بیولوژیکی، سایکولوژیکی و ارگونومیک در رابطه با هر شغلی باید بررسی شود که کدام گروه از این عوامل در آن شغل وجود دارند.
در خصوص عوامل فیزیکی زیانآور در محیط کار عمده فاکتورهایی که وجود دارند گرما، سرما، سر و صدا، شدت و ضعف نور، افزایش و کاهش فشار و ارتعاش در محیط کار و اشعههای یونیزان و غیر یونیزان است.
در خصوص عوامل شیمیایی نیز معمولاً این مواد در محیط کار وجود دارند و تعدادشان بسیار زیاد است و هر روز هم به تعدادشان اضافه میشود که بسیاری از این مواد حتی اثراتشان شناخته شده نیست، اما یک سری از موادی که پرمصرفتر هستند مانند گروه هایی از فلزات و حلالها اثراتشان شناخته شده است. به عنوان مثال بسیاری از مواد عفونت زدا و ضد عفونی کننده که تماس مکرر با آنها میتواند مشکلات پوستی برایشان ایجاد کند و یا از طریق دستگاه تنفس جذب شوند و اثراتی در این زمینه داشته باشند. همچنین پرسنل اتاق عمل که غلظت گازهای بیهوشی در اتاق عمل میتواند اثراتی در سیستم عصبی و یا سیستم کبد و سیستم های خونی افرادی که در مواجهه با این مواد هستند بگذارد.
عوامل بیولوژیک زیانآور در محیط کاردر این قسمت فاکتورهایی وجود دارند مانند قارچها، باکتری ها و ویروس ها که در بعضی مشاغل و عمدتا مشاغلی که افراد در آن با انسانها، حیوانات یا با گیاهان سرو کار دارند بیشتر دیده میشود. مثلاً اغلب شاغلین گروه پزشکی با بیمارانی سروکار دارند که این بیماران حامل و یا ناقل ویروس ها و باکتری های مختلف هستند که شایعترین اینها دو بیماری ایدز و هپاتیت B است و ممکن است زمانی که پزشک با آنها در تماس است به او منتقل شود. بسیاری از این باکتریها از راه چشم یا مخاط ها و یا دستگاه تنفسی وارد بدن می شوند.
فاکتورهای بعدی عوامل سایکولوژیکی یا روحی-روانی محیط کار است. استرسهایی که در محیط کار افراد وجود دارد و فشارهای روحی و روانی که ممکن است در اثر کار به افراد وارد شود؛ به عنوان مثال کسانی که در محیط کارشان کارهای طولانی مدت دارند و یا اینکه دارای شیفتهای کاری زیادند.
گروه بعدی عوامل ارگونومیک هستند که در رابطه با عوامل ارگونومیک ما میتوانیم به طراحی محیط کار اشاره کنیم، یعنی باید طراحی محیط کار به گونهای باشد که متناسب با فرد باشد و شخص دچار اختلالات مختلف از جمله ناراحتیهای اسکلتی عضلانی نشود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ مدیریت حوادث و وقایع مهندس عیسی زاده
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)