مدیریت بحران در مدیریت شهری
مدیریت بحران در مدیریت شهری
مدیریت بحران در مدیریت شهری
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 33
تهیه و تنظیم: مهندس لیلا شکوهی
مدیران وظایف خود را از طریق بازی کردن نقش انجام می دھند.
رول یا نقش : عبارتست از الگوھای رفتاری که به شاغلین داخل سازمان می دھند.
مدیریت بحران (Crisis management): به مجموعه ای از فعالیت ھا، چاره جویی ھا، دستورالعمل ھایی اطلاق می گردد که مدیریت یک سازمان در چالش با بحران انجام می دھد و ھدف آن کاھش روند، کنترل و رفع بحران است .
کلیه اقدامات مربوط به پیشگیری و مدیریت ریسک، سازماندھی و مدیریت منابع مورد نیاز در پاسخ به بحران می باشد.
طبقه بندی بحران
- ناگھانی sudden crises
- تدریجی gradual crises
عوامل موثر بر بحران سازمانی:
- متغیرھای محیطی شامل : تغییرات بازار ، عرضه کننده و تامین کننده، عوامل اقتصادی، سیاسی و اجتماعی و …
- ویژگی ھای سازمانی و مدیریتی توانایی مدیران، شیوه ھای رھبری آنھا که مھمترین عامل موثر بر بحران سازمان است.
نقش مدیران
- تصمیم گیری: آشوب زدایی – تخصیص منابع – مذاکره
- اطلاعاتی: جمع آوری اطلاعات – توزیع کننده اطلاعات – نقش سخنگو
- ارتباطی: نقش راھنما – ارتباط – تشریفات
تصمیم گیری
فرآیند شناسایی، شناخت، تشخیص مساله و ارزیابی برای انتخاب گزینه است.
انواع تصمیم گیری به دو گروه فردی و گروهی تقسیم می شود.
تصمیم گیری فردی
- تکانه ای (لحظه ای)
- مطیعانه
- اجتنابی
تصمیم گیری گروھی
- دلفی
- طوفان مغزی
- اسمی
تصمیم گیری گروھی براساس دلفی
- از طریق پرسشنامه می باشد
- تعداد پرسنل زیاد می باشد
- غیرحضوری است
تصمیم گیری گروھی براساس طوفان مغزی
- حضوری می باشد
- تعداد افراد بین ٧ تا ١١ نفر می باشد
- معمولا از افراد و کارشناسان داخلی دعوت می شود
- افراد آزادانه حرف ھایشان را بیان می کنند و بعد رای گیری می شود و در پایان صورتجلسه می شود و برای فرا دست ارسال می گردد.
تصمیم گیری گروھی براساس اسمی
- تصمیم گیری در مورد تعداد زیاد است
- به شیوه طوفان مغزی است
- از افراد صاحب نظر و متخصص و مقام ارشد دعوت می کنیم
باورھای من (منشور کاری):
- من براین باورم که شغلم در توفیق سازمانم سھم بسزایی دارد
- به چند بعدی بودن شغلم واقفم
- بازوی اجرایی مدیرم ھستم
- با تمامی ھمکاران داخل و بیرون سازمان ارتباط صمیمانه دارم
- من بر این باورم که نقش ھای مدیریتی را به ھنگام بازی می کنم و دست از تلاش نمی کشم
مقایسه مدل سازمانی در دو کشور
خصوصیات سازمان ھای با مدل ژاپن |
خصوصیات سازمان ھای با مدل آمریکایی |
استخدام برای ھمه عمر |
استخدام کوتاه مدت |
تصمیم گیری مشارکتی |
تصمیم گیری فردی |
ترفیع و ارزشیابی کند است |
ترفیع و ارزشیابی تند و سریع است |
روند شغلی غیرتخصصی |
روند شغلی تخصصی |
کنترل تلویحی |
کنترل صریح |
سبک ھای مدیریتی
- دستوری: شرح وظایف و دستورالعمل
- حمایتی: توجه به نیازھای فردی و اجتماعی
- توفیق طلبی تشویق ھای مادی و معنوی
- مشارکتی (بھترین): تفیض اختیار
ھر سازمانی به چه اندازه رشد می کند؟ ھمیشه سازمان بعد از مدتی دچار رکود می شود. اولین مشکل آن مدیر یا رھبر است
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ دانلود کتاب مقدمه ای بر سامانه فرماندهی حوادث در مدیریت بحران
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)