مدیریت استراتژیک ایمنی
مدیریت استراتژیک ایمنی
استاد: دکتر عدل
تهیه و تنظیم: علی صالحی سهل آبادی
فرمت: Word تعداد صفحات: 65
فهرست:
- مقدمه
- انواع مدیریت
- مدیریت استبدادی، پدرانه، دمکراتیک و آزاد
- مدیریت استراتژیک
- بسترسازی و اجرای استراتژی ها
- کنترل و برنامه ریزی استراتژیک
- ویژگی برنامه ریزی استراتژیک
- مراحل مديريت استراتژيک چيست؟
- مزایای مدیریت استراتژیک
- موانع و مشکلات طراحی برنامههای استراتژيک
- مفهوم مديريت و برنامه ريزی استراتژيک
- سطوح مديريت استراتژيک
- مدل برايسون
- مکاتب استراتژی سازمان
- مدل دمينگ (مدل ژاپنی)
- مدل مالکوم بالدريج (مدل آمريکایی)
- مدل EFQM (مدل اروپايی)
- مدل تعالی سازمانی
- مبانی و راهنمای برنامه ريزی استراتژیک
- و …
مقدمه
از لحاظ مفهومی مدیریت استراتژیک با تحول در تئوریهای مدیریت همگامی دارد. مکاتب کلاسیک رفتاری و کمی مدیریت بر جنبههایی از سازمان و عملکرد آن تأکید میکردند که توسط مدیریت قابل کنترل بود. مسایلی از قبیل برنامهریزی تولید، رفتار زیردستان، بهبود محیط کار، نقش گروه های غیررسمی در بازدهی کار، مدلهای کمی تصمیمگیری و غیره. لیکن هرگز فضای سیاسی جامعه، احساس افراد و نهادهای خارج از سازمان، مسأله اصلی آنها نبود. چرا که محیط از ثباتی نسبی برخوردار بود و چنین نیازی هم احساس نمی شد. به تدریج با رشد مستمر اقتصادی، اوضاع قابل اطمینان محیطی از میان رفت و تغییرات و حوادث شتابنده ای در جهان اتفاق افتاد. لذا تغییرات و دگرگونی های سریع و پیچیده جامعه و تأثیر آن بر رشد و توسعه شرکتها موجب شد که مدیران توجه خود را به محیط سازمان معطوف گردانند و مفاهیمی مانند سیستم ، اقتصاد، برنامهریزی بلند مدت، استراتژی و فرایند مدیریت استراتژیک مورد توجه صاحبنظران مدیریت قرار گیرد. این مفاهیم و نظریات پاسخ علم مدیریت به دگرگونی و تغییرات وسیع اقتصادی واجتماعی بود.
تعریف مدیریت
درباره تعریف مدیریت اتفاق نظر خاصی در دست نیست و صاحبنظران و نظریه پردازان علم مدیریت با اهداف و سوگیریهای گوناگون، تعاریف متفاوتی ارائه کردهاند.
- مدیریت عبارتست از: هنر انجام کار به وسیله دیگران (فالت،1924).
- فراگرد تبدیل اطلاعات به عمل؛ این فراگرد تغییر و تبدیل را تصمیم گیری می نامیم (فوستر،1967).
- فراگرد هماهنگ سازی فعالیت فردی وگروهی در جهت هدف های گروهی (دانلی و همکاران،1971).
- فراگرد برنامه ریزی، سازماندهی، رهبری و نظارت کار اعضای سازمان و استفاده از همه منابع موجود سازمانی برای تحقق هدف های مورد نظر سازمان (استونر و همکاران،1995).
تعریف عملیاتی (Operational definition)، مفهوم مدیریت را با رعایت ملاک های عینی منوط میسازد. از این رو، اگر در موقعیتی ملاک هایی شامل فعالیت منظم و سازمان یافته، هدف ها، روابط میان منابع، انجام کار به وسیله دیگران و تصمیم گیری برقرار باشد، میتوان گفت در آن موقعیت، مدیریت اعمال می شود کلاندوکینگ،1972.
انواع مدیریت
راه های مشخص تصمیم گیری ها در امور تحت امر است. طرق مختلف مدیریت میتوانند بسته به عواملی تغییر کنند مانند فرهنگ جامعه، وظیفه ای که از کار انتظار میرود، تفاوت نیروی کار، و شخصیت و توانایی های رهبران.
این ایده قبلا توسط روبرت تاننبائو و وارن اشمیت در سالهای ۱۹۵۸-۱۹۷۳ توسعه یافت. افرادی که می گفتند نوع مدیریت و رهبری وابسته به پیشامدهای جاری است؛ بنابرین مدیران بایستی دسته ای از انواع مدیریت را به خوبی بدانند تا در موقعیت لازم آنها را به کار بگیرند.
انواع:
- مدیریت مستقل یا استبدادی (Autocratic)
- مدیریت خالصانه یا پدرانه (Paternalistic)
- مدیریت دموکراتیک
- مدیریت آزاد یا عدم مداخله (laissez-faire)
مدیریت استبدادی
به این معنی است که مدیر تصمیم هایش را انفرادی میگیرد، بدون توجه زیاد به زیر دستان. در نتیجه این تصمیمات مدیر هستند که نظر و شخصیت او را منعکس می کنند؛ و طبیعتا اگر مدیریت خوب باشد، میتواند تصویری از اعتماد به نفس را به وجود آورد. از طرفی دیگر زیر دستان ممکن است بیش از حد وابسته به رهبران شوند و احتمالا نظارت بیشتری لازم شود. مدیران استبدادی دو دسته اند:
- مدیران دستوری Directive که تصمیمات را خودشان می گیرند و مدیران ارشد مورد قبول.
- مدیران آسان گیر Permissive که باز تصمیمات را خود میگیرند اما به زیر دستان در نحوه اجرایی کردن آن آزادی عمل می دهند.
مدیریت پدرانه
در واقع نوع شدید مدیریت پدرانه همان مدیریت دیکتاتوری است اما تصمیمات به نحوی گرفته می شوند که رغبت کارکنان نیز مانند تجارت مورد توجه قرار می گیرند. یک مثال خوب در این مورد می تواند دیوید برنت و مایکل اسکات باشد که مدیریت یک نمایش تلویزیونی تخیلی رو بر عهده داشتند. به این شکل که مدیر اکثر تصمیمات را به کارکنان شرح می دهد و از اینکه احتیاجات اجتماعی و تفریحی شان تامین است اطمینان حاصل میکند. این می تواند کمبود ایجاد انگیزه در کارمندان را که از سوی مدیریت استبدادی ایجاد می شود را تعدیل کند. ارتباط معمولا از بالا به پایین است، فید بک و بازخوردی که به مدیر میرسد باعث تشویق و دلگرمی مدیر می شود. این نوع مدیریت آن زمان بیشترین تاثیرخود را دارد که وفاداری را در کارمند ایجاد می کند. رهبری قشر فقیر، قدردانی از اهمیت دادن به نیازهای اجتماعی. عواملی هستند که این نوع مدیریت را در وابسته کردن کارکنان به مدیر شبیه مدیریت استبدادی می کنند.
مدیریت دموکراتیک
در نوع دمکراتیک مدیر به کارکنان این اجازه را می دهد تا در تصمیم گیری شرکت کنند: در این صورت تمامی تصمیم ها با موافقت اکثریت همراه خواهند بود. ارتباطات در هر دو جهت گسترده هستند (از کارکنان به مدیران و برعکس). این نوع مدیریت مخصوصا زمانی مفید است که بایستی تصمیم های پیچیده ای گرفته شوند که به تعدادی امور تخصصی نیازمند هستند: برای مثال وقتی که یک سیستم جدید ICT نیاز به استقرار در مکانی دارد، و مدیر بالایی سواد کامپیوتری ندارد. از نقطه نظر کلی تجارت، رضایت از کار و کیفیت کار بهبود خواهد یافت. هر چند فرآیند تصمیم گیری شدیداً کند می شود، و نیاز به جلب رضایت شاید از گرفتن “بهترین” تصمیم جلوگیری کند. و حتی به نقطه مقابل یک تصمیم خوب نایل شود. همانند مدیران استبدادی، مدیران دمکراتیک نیز به دوس دسته تقسیم می شوند: یعنی: آسان گیر و دستوری.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ مقررات مدیریت ایمنی و بهداشت در محیط کار
⇐ دوره آشنایی با سیستم مدیریت ایمنی، بهداشت و محیط زیست (HSE)
سلام ببخشید احتمالا لینک فایل مشکل داره من نتونستم دانلود کنم. لطفا بررسی کنید و اگر مشکل حل شد یا متوجه شدین مشکل از سیستم بنده هست یه پیام به بنده بدین.ممنون از لطفتون 09368921432 ارادتمند هومن بیگ محمدی
سلام بررسی شد مشکلی وجود نداره