مجموعه قوانین و مقررات داخلی حمل و نقل کالاهای خطرناک
مجموعه قوانین و مقررات داخلی حمل و نقل کالاهای خطرناک
مجموعه قوانین و مقررات داخلی حمل و نقل کالاهای خطرناک
فرمت: PDF تعداد صفحات: 43
در این بخش انتظار است فراگیران پس از مطالعه، شناخت و آگاهی از مطالب ذیل پیدا کنند:
- آشنایی با بخش هایی از مقررات عمومی سیر و حرکت پیرامون کالاهای خطرناک
- آشنایی با بخش هایی از مقررات پیرامون شرایط پذیرش کالای خطرناک
- شرایط صحیح تخلیه، بارگیری و مانور واگن های کالای خطرناک
- نحوه ی توقف، نگهداری و تعمیر واگن های حامل کالاهای خطرناک ویژه
- شرایط و نحوه ی تنظیم، تشکیل و سیر قطار حامل کالاهای خطرناک
- آشنایی با بخش هایی از کتاب مقررات داخلی حمل و نقل کالاهای خطرناک
- آشنایی با شرایط ویژه حمل و نقل کالاهای کلاس های 1 و 7 تعرفه حمل محمولات خطرناک
مقررات عمومی سیر و حرکت پیرامون حمل و نقل کالاهای خطرناک
بخش هایی از مقررات عمومی سیر و حرکت که پیرامون کالاهای خطرناک اشاراتی داشته، ذیلاً جمع آوری گردیده است:
ماده 38: مقررات عمومی حمل کالاهای خطرناک:
حمل و نقل کالاهای خطرناک شامل حمل و نقل کالاهای خطرناک ویژه (کلا س 1 و 7) و لیست کالاهای مندرج در ضمائم 1 و 2 کتاب جامع مقررات حمل و نقل کالاهای خطرناک و سایر کالاهای خطرناک (سایرکلاس ها) می باشد که مقررات مشترک این دو گروه به شرح ذیل می باشد:
ماده 39: شرایط پذیرش کالای خطرناک:
39-1 – کالای خطرناک عبارت است از مواد یا محمولاتی که موقع جابه جایی، عملیات بارگیری، تخلیه و یا نگهداری ممکن است باعث انفجار و آتش سوزی، خرابی تجهیزات فنی سایر کالاها و نیز مرگ، مسمومیت، آسیب، سوختگی، تشعشع و یا بیماری انسان یا حیوان گردد. پذیرش این قبیل محمولات
باید طبق شرایط زیر با مراقبت و احتیاط لازم انجام گیرد.
39-2- کالای خطرناک با رعایت مقررات عمومی کشور در صورتی برای حمل قبول می شود که اولاً وسایل مخصوص حمل آن ها را راه آهن داشته باشد و ثانیاً طوری بسته بندی شوند که از مخاطره محفوظ بمانند. ضمناً راه آهن احتیاط کامل را نسبت به حمل و نقل آن ها مراعات می نماید،؛ چنانچه خطری روی داد و همه یا قسمتی از محمولات از بین رفت جبران خسارت بر عهدة راه آهن نیست.
39-3- اگر شخصی کالاهای خطرناک را برای فرار از پرداخت کرایه یا پرداخت کرایه کمتر یا فرار از رعایت مقررات عمومی یا به هر منظور دیگر در موقع تحویل بار به راه آهن، کالای معمولی معرفی نماید، علاوه بر تعقیب قانونی و دریافت تفاوت کرایه، یک برابر مبلغ کرایه هم به عنوان جریمه دریافت خواهد شد و هرگاه از این عمل در حین حمل و نقل، خسارتی متوجه راه آهن یا کالاهای دیگری که با راه آهن حمل می شود روی دهد، مسئولیت آن بدون قید و شرط متضامن به عهدة فرستنده و یا واسطه و متصدیان دیگری که در این امر از طرف صاحب بار دخالت داشته اند، خواهد بود.
39-4- برای حمل کالاهای خطرناک ویژه (کلاس های 1 و 7) باید حداقل 24 ساعت قبل به وسیله متقاضی حمل، تقاضای واگن ارائه و چنانچه محمولۀ مزبور کمتر از ظرفیت یک واگن باشد، باید کرایۀ ظرفیت کامل واگن دربست با رعایت مصوبات هیئت مدیره راه آهن پرداخت شود.
39-5- دپوی کالاهای خطرناک ویژه در ایستگاه های راه آهن به غیر از محل های اختصاصی که از قبل برای همین موضوع تعیین شده، ممنوع است و می بایستی به محض واگذاری واگن نسبت به تخلیه، بارگیری و یا حمل واگن ها اقدام گردد.
ماده 40: شرایط تخلیه، بارگیری و مانور واگن های کالای خطرناک:
40-1- قبل از واگذاری واگن جهت بارگیری کالاهای خطرناک باید واگن ها کاملاً بازدید و از هر نظر سالم و بدون عیب باشند.
40-2- تخلیه و بارگیری کالاهای خطرناک باید در خطوط تعیین شده ایستگاه ها انجام و واگن های واگذار شده دگاژ و به یکدیگر متصل و ترمز دستی آن ها بسته شده باشد و به وسیلۀ کفش خط نیز مهار شوند و با گذاردن علامت ایست خط مذکور مسدود گردد.
40-2-1 در صورتی که امکان اتصال واگن ها به یکدیگر وجود نداشته باشد، بایستی هرگروه از واگن های متوقف شده در خط، با بستن ترمز دستی و قرار دادن کفش خط زیر چرخ آن ها، مهار شوند.
40-3- هنگام بارگیری، تخلیه و مانور واگن های حامل کالاهای خطرناک استعمال دخانیات و افروختن چراغ یا آتش در نزدیک واگن یا محوطه ای که کالاهای خطرناک در آنجا قرار گرفته اکیداً ممنوع است.
40-4- مسئول یا متصدی ترافیک ایستگاه مؤظف است قبل از انجام عملیات مانور با واگن های حامل کالاهای خطرناک، سرمانورچی را در جریان امر قرار داده و ایشان نیز لکوموتیوران را مطلع نماید.
40-5- مسئول وقت ایستگاه مؤظف است قبل از عملیات مانور واگن های حامل کالاهای خطرناک، در صورت داشتن پاسور یا فرد همراهی کننده، نامبرده را نیز در جریان امر قرار دهد.
40-6- مانور واگن های حامل کالاهای خطرناک ویژه به وسیله دست اکیداً ممنوع است و هنگام مانور، زنجیر این قبیل واگن ها باید طوری بسته شوند که تامپون ها به یکدیگر کاملاً تماس داشته باشند.
40-7- حرکت دادن واگن های مذکور با واگن های دیگر به هنگام مانور واگن های متفرقه اکیداً ممنوع است.
40-8- مانور گسیخته واگن های حامل کالاهای خطرناک ویژه اکیداً ممنوع است.
40-9- کالاهای خطرناک ویژه و قابل انفجار به محض واگذاری به محل بارگیری راه آهن، باید فوراً بارگیری شده و در کمترین وقت، قطار آماده حمل گردد و در مقصد نیز بدون معطلی از واگن تخلیه و به گیرنده تحویل شود. در هر صورت لازم است این نوع محمولات هرچه زودتر از محوطه راه آهن خارج گردد.
40-10- در موقع تحویل و بارگیری و تخلیۀ کالاهای خطرناک ویژه باید مراتب به پلیس راه آهن اطلاع داده شود و تا زمانی که محموله در محوطۀ ایستگاه می باشد، باید توسط پلیس راه آهن تحت مراقبت قرار گیرد.
40-11- عمل بارگیری و تخلیۀ مواد قابل انفجار و محترقه باید در روشنایی و یا موقع روز انجام گیرد و در مناطق گرم باید صبح زود یا مقارن غروب و در سایر مواقع حتی الامکان در سایه صورت پذیرد.
40-12- تخلیه و بارگیری کالاهای خطرناک و ویژه در سکو و یا در انبار کالای ایستگاه مجاز نبوده و باید در دورترین خط و دور از ابنیه و اماکن راه آهن انجام پذیرد.
40-13- کالاهای خطرناک ویژه باید در واگن های مسقف تمام فلزی دربست حمل شود تا بتوان از ترمز هوای آن ها استفاده نمود. محمولاتی که نوعاً می بایستی در واگن های مخزن دار یا کانتینر حمل گردند از حکم این بند مستثنی می باشند.
40-14- حجم بارگیری کالاهای خطرناک ویژه در یک واگن ضمن رعایت وزن مجاز، نباید از سه چهارم حجم واگن تجاوز نماید.
40-15- عملیات مانور و تفکیک واگن های حامل کالاهای خطرناک ویژه بایستی با احتیاط کامل و حداکثر با سرعت 15 کیلومتر در ساعت انجام شود.
ماده 41: شرایط شناسایی، توقف، نگهداری و تعمیر واگن های حامل کالاهای خطرناک ویژه:
41-1- توقف واگن های حامل کالاهای خطرناک ویژه در روی گودال های مخصوص تمیز کردن لکوموتیو و تعمیر واگن ها یا در مجاورت خطوط کارخانجات ممنوع است.
41-2- به منظور مشخص نمودن واگن های حامل کالاهای خطرناک ویژه لازم است با الصاق برچسب مربوطه، آن را از سایر واگن ها متمایز نمود.
41-3- مانور قطارهای حامل کالاهای خطرناک ویژه در ایستگاه های بین راهی ممنوع بوده، به جز موارد تعمیری واگن یا خرابی لکوموتیو و در صورت تعمیری شدن آن ها بایستی مراتب را طی تلفنگرام به اطلاع کنترل اداره کل مربوطه رسانده و کنترل پس از کسب تکلیف از معاونت فنی دستورات لازم را صادر نماید.
41-4- تعمیر واگن های حامل کالاهای خطرناک ویژه با مراقبت و اولویت انجام می شود و باید از هرگونه جوش کاری روی واگن قبل از تخلیۀ کامل محمولۀ آن خودداری گردد و کنترل مؤظف است پس از تعمیر، با اولین قطار ممکن این قبیل واگن ها را حمل نماید.
41-5- توقف لکوموتیو در مجاورت محل بارگیری و تخلیه و انبار کالاهای خطرناک ویژه و محل توقف واگن های حامل آن ها اکیداً ممنوع است و چنانچه عبور لکوموتیو از نزدیکی آن ضرورت پیدا کند، باید از تخلیه و بارگیری مطلقاً خودداری شود و حتی المقدور روی محمولات را با برزنت پوشانیده و درب واگن یا انبار نیز بسته شده باشد.
ماده 42: شرایط و نحوة تنظیم، تشکیل و سیر قطار حامل کالاهای خطرناک:
42-1- آرایش، تشکیل و تنظیم قطارهای حامل کالاهای خطرناک بر اساس جدول فاصله و آرایش (پیوست شماره یک) و همچنین ستون 16 جداول شناسایی و عملیات مندرج در کتاب مقررات حمل و نقل کالاهای خطرناک می باشد.
42-2- حمل واگن های حامل کالاهای خطرناک سریع الاشتعال (کلاس 3) با واگن حامل پنبه در یک قطار ممنوع است.
تبصره : قرار گرفتن واگن های مخزن دار خالی نفت کوره (مازوت) در طرفین واگن های حامل پنبه به عنوان حائل در یک قطار بلامانع است.
42-3- واگن های مسقف حامل کالاهای خطرناک ویژه باید حداقل 8 محور از لکوموتیو فاصله داشته باشد و همچنین این گونه واگن ها باید حداقل یک واگن باردار مسقف یا لبه بلند یا دو واگن خالی، از واگن حامل ریل، تیرآهن، لوله و محمولات امثال آن فاصله داشته باشد.
42-4- استفاده از ترمز هوا و ترمز دستی واگن های مسقف چوبی حامل مواد محترقه و منفجره و سریع الاشتعال که از خارج به کشور وارد می شوند، ممنوع است.
42-5- استفاده از ترمز هوای واگن های مسقف چوبی حامل مواد محترقه، منفجره و اصلاحیه ماده سریع الاشتعال فقط در صورت استفاده از کفش ترمز کامپوزیت بلامانع بوده و در غیر آن ممنوع می باشد. تنظیم و آرایش قطارهای حامل کالاهای خطرناک ویژه که در واگن های مسقف چوبی بارگیری شده است باید به نحوی انجام پذیرد که حداکثر بیش از 12 محور متوالی واگن بدون ترمز در یک قسمت از قطار قرار نگیرد و نیز حداکثر می توان 36 محور واگن بدون ترمز در یک قطار اعزام گردد؛ مشروط بر این که وزن و طول و وزن ترمز این قطارها با شرایط خط از مبدأ الی مقصد محمولات متناسب باشد.
42-6- حرکت قطارهای حامل واگن های مواد کالاهای خطرناک ویژه بایستی توسط ایستگاه مبدأ حرکت با تلفنگرام از طریق کنترل به کلیه ایستگاه های واقع در مسیرآن قطار اطلاع داده شود.
42-7– قطارهای حامل کالاهای خطرناک ویژه که در ایستگاه های مبدأ و مقصد و همچنین ایستگاه های بین راه که توقف طولانی دارند، باید در خطوط فرعی دور از ایستگاه و سایر تأسیسات قرار داده شده و توسط مأمورین مربوطه محافظت گردد.
42-8- حمل واگن های حامل کالاهای خطرناک با قطارهای مسافری یا مختلط ممنوع است.
42-9- در صورت وجود واگن حامل کالاهای خطرناک، رئیس قطار بایستی قبل از حرکت قطار از ایستگاه، ضمن کنترل علایم خطر و برچسب های الصاق شده بر روی واگن ها، مراتب خطرناک بودن محموله را به اطلاع لکوموتیوران برساند و در صورتی که هر یک از واگن های حامل کالاهای خطرناک فاقد علایم و برچسب باشد، رئیس قطار مؤظف است پس از مخابره تلفنگرام، تا اولین ایستگاه تشکیلاتی ادامه سیر دهد حرکت این قبیل واگن ها از ایستگاه تشکیلاتی بدون رفع نواقص ممنوع است.
42-10- در صورت بروز حادثه برای قطارهای حامل واگن های محتوی کالاهای خطرناک در خطوط برقی، قبل از هر اقدامی بایستی برق شبکه بالاسری قطع گردد.
42-11- اگر در نزدیکی انبار کالاهای خطرناک یا واگن های حامل این نوع کالاها، آتش سوزی و یا سانحه ای روی دهد، بایستی اقدامات ایمنی را مطابق با دستورات کارت احتیاطی کالاهای خطرناک انجام شود.
42-11-1- اطلاعات کارت احتیاطی کالاهای خطرناک باید در اختیار ایستگاه های تشکیلاتی، کنترل نواحی و واحدهای ذ ی ربط قرار گیرد.
42-12- متوقف نمودن و انفصال واگن های حامل کالاهای خطرناک در ایستگاه های غیر تشکیلاتی، به استثناء ایستگاه های مقصد کالای خطرناک، در طول مسیر ممنوع است. در صورت بروز سانحه یا مسدودی یا هر عامل دیگر که منجر به توقف واگن ها گردد، بایستی به محض رفع مشکل، واگن با اولین لکوموتیو اعزام شود. توقف واگن ها باید در خطوط دور از ساختمان ها و ابنیه و با بستن ترمزهای دستی بر اساس مقررات و گذاردن کفش خط و نصب تابلوی ایست انجام شود.
42-12-1- توقف در ایستگاه های تشکیلاتی با رعایت مقررات فوق بلامانع است.
42-13- هرگاه لکوموتیو حامل کالاهای خطرناک به علتی قادر به حمل قطار نباشد و یا قطار نیاز به امداد داشته باشد، کنترل اداره کل مربوطه مؤظف است، ضمن اعلام به کنترل مرکزی، با اولویت اول نسبت به تمامی قطارهای باری اقدام به امداد نموده و برای قطارهای دیگر نیز پیش بینی لازم را به عمل آورد.
تبصره: در صورتی که واگن انتها حامل کالاهای خطرناک بوده به منظور امداد و یا دالگاژ قطار جهت مراجعت به ایستگاه اعزام کننده و یا اعزام به صورت دالگاژ به ایستگاه بعدی، استثناعاً به واگن حائل نیاز ندارد.
42-14- مسئول وقت ایستگاه مؤظف است مراتب خطرناک و ویژه بودن محموله واگن های ترانزیت یا وارداتی و صادراتی که نیاز به تعویض بوژی دارند را قبل از واگذاری جهت تعویض بوژی کتباً به اطلاع سرپرست سایت تعویض بوژی برساند.
42-15- قطارهای حامل کالاهای خطرناک ویژه بایستی مطابق با مندرجات کارت احتیاطی، تجهیزات لازم ایمنی به همراه داشته باشند در غیر این صورت حمل آن ممنوع می باشد.
42-16- قبل از ورود و واگذاری واگن های حامل کالاهای خطرناک ویژه مسئول وقت ایستگاه باید با ارسال تلفنگرام مراتب را جهت اقدام مقتضی به اطلاع پلیس ناحیه برساند.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ شناخت و تعیین خطرات مواد خطرناک
⇐ اصطلاحات ویژه در مورد آتش نشانی، عملیات نجات و حمل مواد خطرناک
درود، ثبت نام کردم ولی لینک دانلود نیومد
سلام. بایستی اکانتتون ویژه باشه
سلام
فایل دانلود شده با متن هم خوانی ندارد
سلام. لینک دانلود اصلاح شد.