کار با جرثقیل و بسکت حمل نفر
کار با جرثقیل و بسکت حمل نفر
کار با جرثقیل و بسکت حمل نفر
- هنگام حمل نفر با بسکت نباید از جرثقیل استفاده دیگری شود مثلا بلند کردن همزمان سبد جابه جایی نفر به همراه حمل بار.
- حمل نفر در نزدیکی خطوط برق بسیار خطرناک است و باید ابتدا خطوط برق را از مدار خارج و اتصال زمین را برقرار کرد.
- جرثقیل حمل نفر باید دارای گواهی نامه ی بازرسی فنی و تأییدیه از مراجع ذیصلاح باشد.
- قبل از شروع کار باید مجوز لازم توسط واحد ایمنی صادر شود.
- ارتباط افراد داخل بسکت و افراد مستقر روی زمین توسط بی سیم یا وسیله ی ارتباطی دیگر برقرار می شود.
- راننده جرثقیل باید از عملکرد ایمن سیستم های کنترلی جرثقیل اطمینان حاصل نماید.
- محل و نحوه ی استقرار جرثقیل باید به گونه ای باشد که وزن بار از 50% حداکثر میزان مجاز بار در آن زاویه بیشتر نباشد.
- در هر شیفت قبل از اقدام به حمل نفر، وزن بسکت را با افزودن بار، به وزن پیش بینی شده رسانده و سپس توسط جرثقیل به طور آزمایشی تا محل مورد نظر حمل شودو پس از آن به حمل نفر اقدام شود هر زمان که جرثقیل تغییر مکان داده، یا مسیر حرکت بسکت تغییر کند و یا جرثقیل تعویض شود باید حمل آزمایشی مجددا انجام گیرد.
- هنگام ترک بسکت، ابتدا قلاب کمربند ایمنی را به جای محکمی ببندید و آنگاه از بسکت خارج شوید.
- بهتر است یکی از افراد داخل بسکت، حتما با علائم استاندارد ریگری آشنا باشد.
- افراد داخل بسکت باید مجهز به کلاه و کمربند ایمنی باشند. کمربند ایمنی باید به قلاب جرثقیل مستقیما یا توسط یک تسمه ی مصنوعی بسته شود. مگر این که امکان آن وجود نداشته باشد که در آن صورت باید به محل مناسب دیگری بسته شود.
وظایف راننده جرثقیل هنگام جابه جایی بسکت
- در تمام مدت کار باید در دستگاه نشسته و مراقب کار باشد.
- گوش کردن به رادیو ، ضبط صوت و استفاده از تلفن همراه در حین کار ممنوع است و راننده باید کاملا مراقب کار باشد.
- هنگامی که راننده ی جرثقیل نسبت به موردی شک دارد سریعا باید با ناظر عملیات مشورت کند.
- حرکت بسکت به آرامی صورت پذیرد و از جابه جایی سریع بسکت خودداری نماید. ماکزیمم سرعت جابه جایی بسکت حامل نفر در هنگام بالا رفتن نباید از 100 فوت در دقیقه بیشتر شود.
- در زمان حمل نفر با بسکت، جرثقیل نباید جابه جا و یا حرکت کند.
- حمل نفر با بسکت، زمانی که شرایط جوی کار نامناسب است مانند باد شدید (بیش از 25 کیلومتر در ساعت) گردو غبار شدید، هوای بارانی، تگرگی و برفی، ممنوع بوده و کار باید متوقف شود.
- هنگام کار نفرات داخل بسکت، جرثقیل باید قفل و حرکات آن باید کاملا مهار شود.
- جک های تعادلی جرثقیل کاملا باز و در جای محکمی مستقر شود.
- راننده باید بتواند سبد را هنگام کار ببیند، در غیر این صورت از ریگر یا علامت ده استفاده شود.
- راننده نحوه ی استفاده از جدول بار را در زوایا و وضعیت های مختلف کاری بداند.
- راننده هنگام کار باید مراقب موانع اطراف مانند کابل برق هوایی، گودال ها و تأسیسات باشد و از زدن جک در مکان های خطرناک و زمین های سست و شل خودداری کند.
- راننده باید مطمئن باشد جایی که برای فرود بسکت انتخاب شده توانایی فشار وارده از طرف بسکت را دارد. اگر محل فرود در لبه ی یک سازه واقع شده، حداکثر فاصله بین بسکت و محل فرود نباید از 10 سانتی متر بیشتر شود.
- افراد داخل بسکت باید از ایجاد شوک و حرکات ناگهانی که پایداری بسکت را به خطر می اندازد بپرهیزند.
- راننده باید از ایجاد برخورد شدید بین بسکت و ساختمان و تجهیزات جلوگیری نماید.
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)