مانور و حمل واگن های حامل کالاهای خطرناک
مانور و حمل واگن های حامل کالاهای خطرناک
مانور و حمل واگن های حامل کالاهای خطرناک
فرمت: PDF تعداد صفحات: 10
در این بخش انتظار است فراگیران پس از مطالعه، شناخت و آگاهی از مطالب ذیل پیدا کنند:
- نکات مهم هنگام مانور و واگذاری واگن ها جهت بارگیری
- نحوه صحیح انتقال واگن های بارگیری شده به محوطۀ ایستگاه
- نحوه بهره برداری از جدول آرایش قطار و فاصلۀ مورد نیاز هنگام جداسازی واگن های حامل کالاهای خطرناک
- آشنایی با حداقل معیارهای حائل در تشکیل سازمان قطارها و عملیات مانوری
- نحوه تنظیم و تشکیل قطارها
اگر با دقت به دور و بر خود بنگریم اکثر اشیا و اجسام را ساخته شده از مواد شیمیایی می بینیم. پلاستیک جایگاه خود را در زندگی ما ایجاد کرده و البته در کنار منافع بی شمار، ضررهای زیست محیطی سنگینی را نیز به ما تحمیل نموده است. عایق های ساخته شده از الیاف شیمیایی باعث جلوگیری از بروز رطوبت، گرما و سرما به خانه هایمان شده ولی از طرف دیگر، ذرات معلق آن ها به تدریج وارد سیستم تنفسی مان گردیده و تأثیرات زیان بار این مواد را در زندگی روزمره شهرنشینان به صورت زردی رنگ چهره آن ها مشاهده می کنیم. در رسانه های گروهی بارها شاهد اطلاع رسانی در خصوص تلفات و خسارات جانی و مالی سنگینی که در اثر بروز حوادث مرتبط با مراحل مختلف تولید، نگهداری و حمل این مواد می باشد، بوده ایم. خطرات مربوط به مواد شیمیایی تا زمانی که در کنترل انسان باشد، قابل اغماض است ولی از زمانی که به هر دلیل خارج از کنترل شوند، قابل تصور نمی باشد. و عوارض زیان بار برخی از آن ها نه فقط در زمان وقوع که حتی تا نسل های بعد محسوس خواهد بود.
نفوذ مواد شیمیایی به آب های سطحی باعث گسترش آلودگی شده و از این طریق به چرخۀ حیات وارد می گردد و در تغییر و تبدیل های متعدد، ساختارهای متفاوتی را ایجاد می کنند که اکثراً تهدید کنندة حیات هستند. مواد شیمیایی ممکن است پس از ترکیب با یکدیگر در درجات خطر متفاوتی قرار گیرند، برخی از آن ها در اثر واکنش با سایر مواد تولید حرارت کرده که می تواند عوارضی نظیر آتش سوزی و یا انفجار را در بر داشته باشند و یا ترکیب آن ها باعث تولید سمومی شده یا نشت مواد پرتوزا ایجاد نماید.
امروزه شاهد حمل مواد و محصولات شیمیایی و یا به عبارت دیگر خطرناک گوناگونی هستیم که در تناژ انبوه به وسیله راه آهن ها جابجا می شوند. موارد پیش گفته نشان دهنده این حقیقت است که خسارات ناشی از بروز حوادث ریلی نیز با توجه به حضور این مواد در واگن های قطار و یا محوطۀ ایستگاه ها می تواند بسیار سهمگین باشد. لذا وجود اطلاعات در مورد کالاهای خطرناک و آگاهی از خصوصیات آن ها شرط اول انجام کار ایمن در صنعت حمل و نقل ریلی است؛ و بدین منظور نسبت به ابداع برچسب ها و پلاکاردها و اعلانات مخصوصی اقدام شده که داشتن دانش و آگاهی کلیۀ مأمورین سیر و حرکت نسبت به این موضوع امری ضروری و الزامی است.
نکات مهم هنگام واگذاری واگن ها جهت بارگیری
هنگام عملیات مانور و واگذاری واگن به انبارها باید توجه به نکات مهم و ضروری ذیل داشته باشیم:
- واگذاری واگن های سالم که به تأیید مأمورین پست بازدید و آلات ناقله رسیده باشد.
- استفاده از ترمز هوا و وجود هوا در قطار؛ بسیاری از اوقات به علت بی توجهی مأمورین و عدم وجود هوا در قطار، به هنگام واگذاری واگن ها شاهد عدم کنترل به موقع و بروز صدمات و خساراتی به واگن ها، تأسیسات و سکوها و همچنین محمولات بوده ایم که در بعضی موارد علاوه بر ایجاد خسارات مالی صدمات جانی جبران ناپذیری را متحمل شده ایم.
- هنگام انجام عملیات مانور باید به نوع قلاب واگن ها توجه کافی صورت پذیرد. بارها شاهد بروز صدمه به واگن های قلاب زنجیری به دلیل قرار گرفتن روی واگن های قلاب اتومات فاقد تامپون بوده ایم که ضمن آسیب به قلاب و جایگاه آن و …. محمولات بارگیری شده در واگن ها به علت این برخورد و جابجایی محموله، خسارت می بینند.
- خودداری از انجام مانور ضربه ای؛ ممنوعیت انجام هرگونه مانور گسیخته طی دستورالعمل هایی به کلیۀ مناطق راه آهن اعلام گردیده و بارها در کلاس های مختلف نیز پرهیز از این عمل تذکر داده شده است، ولی متأسفانه بعضاً شاهد این موضوع بوده ایم.
- اطمینان از توقف کامل واگن ها در خطوط بارگیری؛ پس از واگذاری واگن می باید با بستن ترمز دستی واگن ها و استفاده از کفش خط مناسب از توقف حتمی آن ها مطمئن شویم. ضمناً تغییر مسیر اولین سوزن ورودی به واگن های متوقف و قفل نمودن آن از توصیه های اکید می باشد.
- باید دقت لازم به هنگام واگذاری واگن و توجه کافی نسبت به محل انفصال واگن نمود، به طوری که درب واگن ها در سمت سکو و محل مناسب و مطابق درخواست مشتری قرار گیرد.
- لزوم توجه به دگاژ خطوط؛ توجه به علامت دگاژ خطوط مجاور از ضروریات است و بارها شاهد برخورد واگن ها از سمت کله گی در حریم خطوط مجاور بوده ایم. ضمناً باید توجه کافی مبذول گردد تا راه عبور و مرور سایر وسایل نقلیه نیز مسدود نشود.
- رعایت نکات ایمنی فردی، استفاده از لباس کار مناسب، کفش ایمنی، دستکش، کلاه عینک محافظ، ماسک، … بارها در کلاس های ایمنی مورد آموزش قرار گرفته. معمولاً ضرورت استفاده از این وسایل در انبارهای کالا بیشتر از سایر موارد می باشد.
- عدم استفاده از وسایل آتش زا، عدم استفاده از چراغ فانوس و همچنین عدم استعمال دخانیات در محوطه انبارها الزامی است و بارها شاهد بروز خسارات جبران ناپذیر بوده ایم.
- توقف و عبور لکوموتیو در مجاورت محل بارگیری و یا تخلیه و یا انبار مواد قابل اشتعال و انفجار و حتی محل توقف این قبیل واگن ها اکیداً ممنوع می باشد.
انتقال واگن های بارگیری شده به محوطه ایستگاه
- علاوه بر هماهنگی با مسئول انبار کالا در خصوص اطمینان از خاتمۀ عملیات بارگیری و باربندی محمولات و تنظیم بارنامه که این ارتباط توسط مسئول ترافیک صورت می گیرد، مأمورین مانور نیز باید دقت کافی مبذول دارند.
- اطمینان از برداشتن کفش خط ها و دقت کافی در این زمینه. بارها شاهد بوده ایم که افراد غیر مسئول مانند کارگران انبار، نسبت به گذاشتن کفش خط در بین محورها اقدام نموده اند که پس از حرکت واگن می تواند باعث خروج از خط واگن ها شود؛ لذا باید توجه کافی داشت.
ضمنأ اطمینان از باز شدن کامل ترمز دستی واگن ها باعث جلوگیری از بریدگی چرخ ها می شود. - بستن هوای واگن ها و استفاده از ترمز هوا
- سفت نمودن زنجیر قلاب کشش واگن ها، مخصوصاً واگن های حامل مواد قابل اشتعال و انفجار، به طوری که تامپون ها کاملاً به یکدیگر تماس داشته باشند.
- توجه به شمارة واگن ها و شماره های مندرج در بارنامه و سالم بودن پلمپ واگن ها
- عدم استفاده از ترمز هوا و دستی در واگن های مسقف کف چوبی که حامل مواد قابل اشتعال و انفجار می باشند. قابل ذکر است که وجود حداکثر 12 محور بدون ترمز در یک جای قطار امکان پذیر است.
- هماهنگی با مسئول ترافیک مبنی بر چگونگی پذیرش و ورود به ایستگاه و جابجایی در خطوط تعیین شده
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ شناخت و تعیین خطرات مواد خطرناک
⇐ مجموعه قوانین و مقررات داخلی حمل و نقل کالاهای خطرناک
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)