فوم آتش نشانی آزمایش شده در آزمون های واقعی
فوم آتش نشانی آزمایش شده در آزمون های واقعی
فوم آتش نشانی آزمایش شده در آزمون های واقعی
شعار Fomtec، «داده ها، نه نظرات» است. این کمپانی مسئولیت دائمی خود را در قبال صنعت، برای ارائه اطلاعات دقیق و مبتنی بر داده ها به بهترین نحو انجام داده و بر این اساس فوم جدیدی به نام Enviro ارائه کرده که ۳۰۰۰ مین آزمایش آتش خود را اخیرا به پایان رسانده است. این آزمایشات تضمین می کند که نتایج واقعی در کاربردهای دنیای واقعی معتبر و قابل دستیابی هستند. این مقاله بطور کامل تعهد Fomtec را برای عبور از مرزهای آزمایش فوم در طول انتقال به دنیای بدون فلوئور توضیح میدهد.
آزمونهای فوم
نقش شیمیدان تحقیق و توسعه شرکتهای تولید فوم آتش نشانی ایجاد کنسانتره های فومی است که آزمایشات متنوعی را پشت سر می گذارند تا به بهترین کیفیت دست بیابند. هدف نهایی تولید کنسانتره های فومی است که بتواند سهمگین ترین حریق ها را مهار نماید. این دو هدف ارتباط نزدیکی با هم دارند.
یک کنسانتره فوم مؤثر آزمون های متعددی را پشت سر گذاشته به عنوان یک عامل آتش نشانی موفق خواهد بود. آزمایشات سختی که توسط فرماندهان عملیاتی بزرگ جهان انجام می شود، بهترین راه برای ارزیابی عملکرد آن به عنوان یک ماده آتش نشانی موثر است.
از آنجایی که تست های عملکرد آتش باید تکرارشونده، مقرون به صرفه و کنترل شده باشند سؤال کلیدی این است که یک پروتکل تست چقدر به سناریوهای دنیای واقعی مقیاس میدهد به عنوان مثال | آیا میتوان از تشتک آزمایشی ۴/۵ متر مربعی برای نشان دادن آتش تمام سطح روی یک مخزن ذخیره ۱۲۰ متری استفاده کرد؟ در یک دنیای کامل، همه آزمایش ها در شرایط واقعی انجام می شوند. برای نزدیکترین حالت ممکن به این، یک روش آزمایشی باید مقیاس پذیری تکرار پذیری مقرون به صرفه بودن و نزدیکی آن به مأموریت و یا کاربرد واقعی را در نظر بگیرد. روش های آزمایش و معمولاً توسط کمیته های استاندارد یا ذینفعان در یک صنعت حساس مثل نفت و گاز توسعه می یابد. با توجه به نیازهای متفاوت در مأموریت ها یا برنامه های مختلف چندین روش آزمایش وجود دارد روش های آزمایش متداول برای
فوم های کلاس B شامل FM ۵۱۳۰ ،UL ۱۶۲ و EN ۱۵۶۸ است که از نظر جغرافیایی خاص هستند و همچنین ICAO ۱۳۱۲، IMO، و LASTFIRE و US MIL SPEC که بیشتر روی کاربرد متمرکز هستند.
اهمیت جزئیات تست
آتش سوزی های آزمایشی در مقیاس نسبتاً کوچک هستند و معمولاً با استفاده از چگالی های کاربردی که بالاتر از چگالی کاربرد بحرانی تنظیم شده اند. اما کمتر از سطوح تعریف شده توسط استانداردهای طراحی هستند انجام می شوند. تفاوت بین چگالی تست و چگالی طراحی احتمالات جانبی را تشکیل میدهد؛ اما این احتمالات در نظر گرفته شده است که چه متغیرهایی را پوشش دهد؟
- نوع سوخت درگیر در آتش می تواند تأثیر قابل توجهی بر کارایی کنسانتره فوم داشته باشد.
- شرایط محیطی مانند دما و رطوبت می تواند عملکرد فوم را تغییر دهد.
- کیفیت آب مورد استفاده در مخلوط فوم می تواند متفاوت باشد.
- کنسانتره فوم ممکن است با گذشت زمان تغییر کند که میتواند بر عملکرد تأثیر بگذارد.
انواع مختلف دستگاه های فوم ساز ممکن است فوم را در الگوها و مقادیر متفاوتی ارائه دهند و بر میزان پوشش و مهار آتش تأثیر بگذارند. تفاوتهای فیزیکی ذاتی بین آتش کنترل شده تشت آزمایشی و آتش واقعی در دنیای واقعی وجود دارد. کیفیت فوم تولید شده در طول آزمایش ممکن است با آنچه در موقعیت های واقعی عملیاتی تولید می شود متفاوت باشد.
سازگاری فوم با عوامل شیمیایی خشک و سایر مواد اطفایی می تواند بر عملکرد کلی آن تأثیر بگذارد. تکنیک استفاده شده توسط اپراتور نیز میتواند تأثیرگذار باشد.
برای کنسانتره های فوم حاوی PFAS متغیرهای تاثیرگذار با بیش از ۵۰ سال تجربه و داده ها پشتیبانی می شود. استانداردهای طراحی مانند 11 NFPA یا EN135652 این متغیرهای تاثیرگذار را در دستورالعمل های کاربردی خود گنجانده اند. با انتقال به SFFF رویکردهای متفاوتی برای تست عملکرد از سوی مقاماتی مانند UL ، FM ،ICAO ،EN همراه با مشخصات نظامی کاملاً جدید ایالات متحده برای فوم بدون فلوئور مشاهده می گردد. استانداردهای آزمایش باید هم تکرار پذیری و هم مرتبط بودن با مأموریت خاصی را که در آن فوم استفاده می شود، تضمین کند. این تمرکز ویژه مأموریت حرکت فراتر از آزمایش استاندارد را برای کشف محدودیت های عملکرد با پشتوانه داده ها برای پشتیبانی از توصیه ها ضروری می کند.
متغیر سوخت
از آنجایی که فوم برای اولین بار به عنوان یک عامل آتش نشانی معرفی شد ما با چالش های ناشی از انواع مختلف سوخت به ویژه سوخت های غیر قابل اختلاط با آب و سوخت های قابل اختلاط با آب روبرو هستیم. این چالش ها منجر به توسعه فوم های مناسب برای سوخت های هیدروکربنی و فوم هایی شد که امروزه به عنوان فوم های «مقاوم در برابر الکل» شناخته می شوند و می توانند هم سوخت های غیرقابل اختلاط با آب و هم سوخت های قابل اختلاط با آب را اطفا .کنند این تمایز در مورد SFFF همچنان مهم است اگرچه اکثر فرمولاسیون های تولید کنندگان امروزه به طور پیش فرض در برابر الکل مقاوم هستند.
فراتر از نوع فوم، ما در طول تاریخ از سوخت های مرجع برای نمایش گروه های وسیع تری از مواد شیمیایی استفاده کرده ایم. به عنوان مثال هپتان برای هیدروکربن ها، استون برای کتون ها و الکل ایزوپروپیل (IPA) برای الکل ها.
در آخرین نسخه 5130 برای SFFF، Factory Mutual با ارائه تأییدیه هایی برای هیدروکربن ها بر اساس نقطه اشتعال و فشار بخار آنها نسبت به هپتان و همچنین برای ترکیبات سوخت مانند بنزین رویکرد متفاوت تری را در پیش گرفته است. در Fomtec ما کاملاً از این روش پشتیبانی می کنیم و آزمایش هایی را با سوخت های مختلف از جمله جت 1- هگزان، مخلوط های هگزان، هیدروکربن های گیاهی و مخلوط های مختلف بنزین انجام داده ایم.
وضعیت سوخت های قابل اختلاط با آب به دلیل تعداد زیاد مواد شیمیایی مختلف پیچیده تر است آزمایش تک تک مواد شیمیایی نه فقط به دلیل تعداد زیاد آنها غیرعملی است، بلکه به این دلیل که برخی از آنها خطرات جانی قابل توجهی دارند، کمتر در آزمایشات استفاده می شوند.
Fomtec در اوایل زمانی که آزمایشی را با متیل اتیل کتون (MEK) و اتیل استات انجام داد با این چالش ها مواجه شد که به دلیل تمایل آنها به کاهش سریع اثر فوم، از هر دوی آنها به عنوان «نابودکننده کف» یاد کند.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ الزامات مدیریتی و تجهیزاتی ایستگاه های آتش نشانی
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)