عوامل مرتبط با صلاحیت حرفه ای در مدیران پیش دبستانی با رویکرد مدیریت بحران
عوامل مرتبط با صلاحیت حرفه ای در مدیران پیش دبستانی با رویکرد مدیریت بحران
فرمت: Word تعداد صفحات: 10
مقاله این بخش ترجمه شده مقاله زیر است:
Amani S, Tahmasbi S, Baneshi A, Poursadeghiyan M, Karimzadeh M.
Factors Affecting Professional Competency of Iranian Preschool Administrators Based on Crisis Management Approach. hdq. 2018; 3 (4) :185-190
چکیده
مقدمه: مدیریت بحران در مراکز پیشدبستانی از آنجا که کودکان قادر به محافظت از خود نیستند اهمیت و ضرورت دارد آموزش کودکان در رویکرد مدیریت بحران نیز در پیشگیری از خطرات به آنان کمک میکند؛ بنابراین هدف این مطالعه تعيين عوامل مرتبط باصلاحیت حرفه ای در بین مدیران پیشدبستانی با رویکرد مدیریت بحران بوده است.
مواد و روش: این تحقیق از لحاظ روش پیمایشی بوده جامعهی آماری تحقیق حاضر را کلیهی مدیران مراکز پیشدبستانی تشکیل دادند که با استفاده از روش نمونهگیری خوشهای چند مرحلهای در شهر تهران انجام شد براي جمع دادههای آن از تكنيک پرسشنامه محقق ساخته استفاده شده است. این ابزار دارای 11 مقیاس و 76 گویه بود، تجزیه و تحلیل دادهها با استفاده از نرمافزار spss21 در دو سطح آمار توصیفی و آمار استنباطی صورت پذیرفت که در سطح استنباطی به دلیل توزیع غیر نرمال دادهها از آماره نا پارامتریک کروسکال والیس استفاده شد و برای پیشبینی مؤلفهها از رگرسیون خطی گام به گام استفاده شد.
یافتهها: میانگین سنی شرکت کنندگان بین 256.69±288.14 بود. 373 که درصد زنان 96.4 درصد و درصد مردان 2.8 بودند. نتایج یافتههای پژوهش نشان داد که بین سن (0.000)، سابقه مدیریت (0.001)، تحصیلات (0.001) و صلاحیت حرفهای با رویکرد مدیریت بحران تفاوت معنیداری وجود دارد (p<0/000)
نتیجه گیری: با توجه به رویکرد مدیریت بحران، مدیرانی که در جنبه های مهارت (فنی، انسانی، ادراکی) وضعیت بهتری دارند، ازنظر صلاحیت حرفه ای برای مدیریت مهدکودکها مناسبترند
کلیدواژه: صلاحیت حرفه ای، مدیران، پیش از دبستان، مدیریت بحران
مقدمه
در بین نهادهای اجتماعی، آموزش و پرورش در جامعه نقش مهمی را ایفا می کند. از بدو آفرینش، انسان بهنوعی با تعلیم و تربیت سروکار داشته است نقش حساس تربیت افراد در آموزش و پرورش را مدیران بر عهده دارند (سلطانی، 1381؛ صافی،1391).
آموزش و پرورش پیش دبستانی اولین مرحله از نظام آموزش و پرورش که باهدف آمادهسازی کودکان برای ورود به کلاس های اول ابتدایی در نظر گرفته می شود (1391، کونیر 2003، گراو و روالد 2004، کریستینا،2014؛ احمد و همکاران،2015)، در سازمان مدارس هزاران کودک و نوجوان بهترین زمان حیات خود را در فضای مدارس به یادگیری می گذرانند با توجه به رشد روزافزون جمعیت- تحولات جامعه و اهمیت یافتن آموزش و پرورش تعداد مدارس و دانش آموزان افزایش یافته و در نتیجه اهداف و وظایف آموزش و پرورش پیچیدهتر و مأموریت آنها سنگینتر شده است از آنجایی که موارد اولیه مدارس، دانش آموزان می باشند که با افکار و عقاید و فرهنگهای مختلف وارد این سازمان شده و در فرآیند یاددهی و یادگیری مشکلات و بحرانهایی ناشی از حوادث را به وجود آورند، بنابراین دول تها در سطوح ملی و منطقهای و استانی و محلی نیازمند تدوین برنامههایی برای پیشگیری، مقابله و مهار انواع بحرانها می باشند و حتی مدیران و سازمانهای مختلف مانند مؤسسات تجاری و خدماتی: بیمارستان ها، دانشگاه ها و مدارس همگی نیازمند داشتن برنامه ای جامع و متناسب با فعالیت های خود در حوادث بحرانی می باشند
داشتن یک برنامه جامع مدیریت بحران مدیران را پیوسته آماده رویارویی با بحرانهای پیش روی مدارس خود کرده و بدینوسیله ضمن پیشگیری، از تأثیر بحرانها کاسته و مدارس را از گرداب بحرانهای مختلف آنگونه نجات دهد که کمترین آسیب متوجه آنان نگردد (شیرزاد کبریا، 1392)، حوادث آسیبزا بدون توجه به شدت آن میتوانند به واکنشها مختلفی دردانش آموزان منجر شود. واکنشهای مثل ترس، خشم، احساس گناه، افسردگی، ديدن تصاوير آزاردهنده در خواب يا بيداری، مشکلات حافظه، تمرکز و يادگيری در دانش آموزان میتواند از این جمله باشد. اثر اين حوادث میتواند به طور جدی در یادگیری تداخل ايجاد کند و فعالیتهای عادی مدرسه را با مشکل مواجه کند کودکان زمان زيادی از زندگیشان را در مدرسه میگذرانند و قسمت زيادی از یادگیریها در محیط مدرسه اتفاق میافتد و از طريق ارتباط با معلمين و اولیای مدرسه روش حل بسياری از مشکلاتشان را فرامیگیرند و حمایتهای لازم را دریافت میکنند درزمان بحران نقش حمايتی مدیران برجستهترمی شود (متقی پور، بهرام نژاد، محمودی قرائی، ياسمی، اسماعيلی.1388).
مدیران پیشدبستانی باید از قبل از بحران به بررسی آسیبپذیری مراکز پیشدبستانی (مشکلات ساختاری)، اجرای و اجرای آموزش عمومی (آمادگی در برابر بحران در مراکز پیشدبستانی)، جلسات دورهای با والدین، جلسات دورهای با کارشناسان مدیریت بحران و…بپردازند از آنجا که کودکان یکی از مهمترین گروه های آسیبپذیر جامعه هستند بنابراین محافظت از آنها که دارایی های آینده هستند اهمیت زیادی دارند مدير بحران هماهنگکنندهای بین ارگانهای سرویسدهنده و تعیینکننده خط مشی فعالیتها است و بايد حداقل در سازمان خود آمادگی لازم را به وجود بیاورد؛ سامانههای اداری را بهبود بخشد و با شیوه های مديريتی، کارايی و اثربخشی افراد را بیشتر و به عوامل اجتماعی، سیاسی، فرهنگی بحران توجه کند (کرامتی، 1391)، اگر در هنگام زلزله کودکان در مهدکودک باشند کمک زیادی به آنها باید انجام بگیرد زیرا آنها نمی توانند در فعالیت های امدادی کمک کنند و برنامه جامع مدیریت بحران برای کاهش خطر و آگاهی کودکان بسیار مهم است از آنجا که کودکان تفکر انتزاعی ندارند یکی از بهترین روشهای آموزشی مدیریت بحران برای کودکان استفاده از بازی و فعالیت های سرگرمی می باشد (حسیتی و ایزدخواه،2005).
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ اثر عملکرد زیست محیطی و افشای مسئولیت اجتماعی شرکت بر عملکرد مالی با رویکرد مدیریت بحران
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)