شناسایی، جمع آوری و مدیریت شواهد در حوادث
شناسایی، جمع آوری و مدیریت شواهد در حوادث
شناسایی، جمع آوری و مدیریت شواهد در حوادث
فرمت: pdf تعداد صفحات: 36
فهرست:
- تدوین یک برنامه خاص
- محیط بررسی پس از یک واقعه مهم
- اولویت های تیم بررسی رویداد
- منابع شواهد
- انواع منابع
- داده ها و شواهد فیزیکی
- شواهد و داده های کاغذی
- شواهد و داده های الکترونیکی
- شواهد و داده های موقعیت
- جمع آوری شواهد
- بازدید اولیه از سایت
- شناسایی و مستندسازی شواهد
- ابزارآلات و تجهیزات
- عکاسی و فیلم
- جدول زمانی و نمودارهای توالی
- ساخت جدول زمانی
- ساخت نمودار توالی
- خلاصه
اصطلاح «شواهد »، همان طور که در این کتاب استفاده شده است، به داده ها و سایر اطلاعات فیزیکی اشاره دارد که تیم بررسی برای آنالیزهای بعدی، آزمون، بازسازی، تائید و در نهایت، نتیجه گیری، به آنها اعتماد خواهد کرد. بخش قابل توجهی از این جزئیات در محل رویداد یا اطراف آن جمع شده است. در هنگام آنالیز و آزمون های بعدی نیاز به داده های اضافی، بیشتر احساس خواهد شد، اما این نیازها به اندازه فعالیتهای اولیه جمع آوری، نگهداری و مستندسازی اولیه حائز اهمیت نیستند.
جمع آوری شواهد و اطلاعات بسیار وقت گیر بوده و بسته به ماهیت رویداد می تواند بیش از نیمی از انرژی تیم بررسی را به خود اختصاص دهد. این بخش انواع داده هایی که ممکن است جمع آوری شوند و ملاحظات مربوط به شناسایی، جمع آوری و مدیریت صحیح داده ها را ارائه میدهد.
خلاصه
فرآیندی که در شکل ۱ نشان داده شده است، فعالیت های معمول جمع آوری شواهد یک تیم برای تعیین علت های ریشه ای و توسعه پیشنهادات را ارائه میدهد. با این حال، بین پایان فعالیت جمع آوری اطلاعات و شروع فرآیند تعیین علت های ریشه ای هیچ تعریف مشخصی وجود ندارد. انجام بازرسی های اضافی و مصاحبه های پیگیری برای کمک به تائید، رد یا روشن شدن ناسازگاری های خاص، یک روال عادی است.
شکل ۱. تکرار روند بین آنالیز داده ها و جمع آوری داده ها
تدوین یک برنامه خاص
سرپرست تیم معمولا برنامه اولیه جمع آوری داده ها را تهیه و یک بازدید کوتاه مدت آشنایی انجام میدهد. اولویت اصلی، ایجاد برنامه برای شناسایی و اطمینان از حفظ شواهد قبل از نابودی یا تغییر آنها است. اقداماتی که شرکت برای کمک به حفظ شواهد قبل از ورود تیم بررسی انجام می دهد، می تواند حیاتی باشد. چک لیست سطح بالا برای حفظ شواهد در پیوست ۶ ارائه شده است.
اگر چه ممکن است در مراحل اولیه، تیم بررسی به صورت کامل تشکیل نشده باشد، بازدید اولیه از سایت اولین فرصت برای تعیین مرزهای فیزیکی بررسی است. سرپرست تیم باید اطمینان حاصل کند که دسترسی به محل رویداد تا جایی که ممکن است محدود شود و کارکنانی که وارد منطقه رویداد می شوند از ملاحظات حفظ شواهد به خوبی آگاه هستند.
یکی از مهم ترین موضوعات تعیین این که کدام گروه ها مسئول کدام فعالیتها و زمینه ها هستند، می باشد. این مسئولیت ها ممکن است در طول بررسی تغییر کنند. سرپرست تیم بررسی باید اطمینان حاصل کند که این مسئولیت ها برای همه روشن شده است تا از تکرار یا حذف فعالیت های حیاتی جلوگیری گردد.
برای بررسی های کوچک تر، ممکن است تیم از یک بررسی کننده اصلی و یک دستیار، تشکیل شده باشد. در این نوع بررسی ها همه وظایف میدانی معمولاً بر عهده بررسی کننده اصلی است.
محیط بررسی پس از یک واقعه مهم
محیط بررسی می تواند چالشهای مهمی در یک رویداد جدی، ایجاد کند. نقطه شروع بررسی رویداد می تواند مانند چاله ای باشد که اطلاعات و شواهد زیادی از قبل در آن نابود شده اند. معمولا تیم بررسی در تلاش است به سرعت شواهد باقی مانده را شناسایی و حفظ کند و از تخریب سریع شواهد که با گذشت زمان یا قرار گرفتن در معرض عناصر دیگر رخ می دهد، جلوگیری نماید. محل رویداد ممکن است تحت کنترل یک سازمان نظارتی باشد که دسترسی و فعالیت را به شدت محدود کند. در این صورت تیم بررسی باید برای پیشرفت بررسی خود با سازمانهای صلاحیت دار همکاری داشته باشد. ممکن است مدیریت بخش های آسیب ندیده شرکت برای ادامه فعالیت های خود، درخواست مجوز کنند. علاوه بر این احتمالاً زیرساختها و خدمات این کارخانه (آب و برق، تلفن، راههای دسترسی و خدمات پشتیبانی اداری) به طور قابل توجهی تحت تأثیر قرار گرفته باشند.
معمولاً تمام رویدادهای جدی شامل روال قضایی می باشند، البته ممکن است پس از آغاز بررسی، روال قضایی برای مدت زمان قابل توجهی، آغاز نشود اما هنگام رسیدگی به مدارک باید تصور شود که دعوای قضایی ممکن است در آینده ارائه شود. غالباً وکلای طرفین شاکی می توانند اقدامات قانونی را شروع کنند که باعث محدود شدن فعالیت در صحنه رویداد شده و بر جمع آوری شواهد تأثیر می گذارد. شرکت های بیمه اغلب دارای منافع مالی قابل توجه و قانونی هستند و ممکن است بر فعالیت های تیم بررسی تأثیر بگذارند. طرفین ممکن است از لحاظ قانونی متمایل به مستندسازی، جمع آوری و آزمون دادهها بوده و خواستار حضور در این مراحل شوند. ایجاد ارتباط با سایر ذی نفعان، حائز اهمیت است زیرا اطمینان حاصل می شود تیم بررسی می تواند به سرعت اطلاعات و شواهد حیاتی را شناسایی و حفظ کند. منافع ذی نفعان مختلف اغلب با استفاده از پروتکل های خاص برای حفظ و استفاده از شواهد، به راحتی قابل کنترل است. غالباً، پیشنهاد یک پروتکل قابل قبول طرفین برای جمع آوری و مدیریت شواهد، موانع را برطرف کرده و تحقیقات را پیش می برد. پروتکل های جمع آوری و مدیریت شواهد به منظور موارد زیر تدوین می شوند:
- تدوین جزئیات یک روش برنامه ریزی شده
- ایجاد توافق بین طرفین ذی نفع
- دریافت مجوز برای صحنه رویداد از مراجع صلاحیت دار
- جلوگیری از نابودی یا آسیب رسیدن به شواهد (خرابکاری شواهد)
در شرایط خاص استفاده از اقدامات کنترلی دقیق می تواند مفید باشد زیرا امکان نسخه برداری از کاغذ یا پرونده های الکترونیکی یا نمونه های مواد را فراهم کرده و این موارد را در اختیار سایر ذینفعان قرار می دهد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ تحقیق درباره حوادث و رویدادها
⇐ آمار و اطلاعات حوادث و رویدادها، جمع آوری و استفاده از آنها
⇐ ایجاد و رهبری یک تیم بررسی رویداد
⇐ اطلاع رسانی اولیه، طبقه بندی و بررسی رویدادهای ایمنی فرآیند
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)