سیستم های هوشمند ایمنی در عملیات
سیستم های هوشمند ایمنی در عملیات
سیستم های هوشمند ایمنی در عملیات
خلاصه سیستمهای ایمنی سنتی تنها مقادیر فرآیند دیجیتال و آنالوگ را گزارش مینمایند . اما بیشتر نقصها در حوزه دستگاهها می باشد ، و تولید جدید سیستمهای مجهز شده ایمنی (SIS) می تواند سلامتی این وسایل ، و به طور بالقوه سلامتی این فرآیند را با استفاده از ارتباطات دیجیتال بررسی نماید .
مقدمه رویدادهایی در فرآیند تجهیزات بر یک پایه منظم اتفاق میافتد . چرا ؟ استانداردها و تئوریهای ابتدایی برای فرآیند ایمنی و روششناسیها لایههای حمایتی را ایجاد مینماید که در برابر رویدادها و اتفاقات فرآیند نگهداری مینماید . اکثر رویدادها میتواند به خاطر نقص سازمانها در اجرای بهترین عملیاتها برای فرآیند ایمنی اتفاق بیافتد . رویدادهای اخیر زیر ، در بسیاری از فرهنگ ایمنی شرکتها مورد توجه قرار گرفته است .
اجرای ایمنی یک راه طولانی برای رفتن دارد، یکی از دلایل مهم اجرای ایمنی که کوتاه میباشد ، مشکلاتی در بدست آوردن پرسنل سریعالعمل میباشد . در طی زمان قلمرو و پیچیدگی کنترل و سیستمهای ایمنی ، به علت سودهای حاصل شده از پیشرفت در تکنولوژی ، افزایش یافته است . سیستمهای کنترل مدرن با افزایش بسیاری از آژیرها ، دسترسی به ایمنی را آسان نموده است ، آنها به طور مداوم تمایل به افزوده شدن دارند اما به ندرت حذف میشوند .
پیشرفت در سیستمهای کنترل جفت شده با دستورالعملهای مدیریت هشدار ، حال سازماندهی انواع هشدار مطابق با اهمیت آنها را ممکن میسازد و آنها را برای افراد وابسته مانند اپراتورها یا ماموران مراقبت میفرستد. مشکل این نیست که استانداردهای موجود ناصحیح میباشند ، در حالیکه تکنولوژی پیشرفت نموده آنها منسوخ شدهاند .سیستمهای مجهز شده ایمنی شامل تکنولوژیهای پایهای هستند که در جدا کردن آنها از مشکلاتی که تمایل به جلوگیری و تشخیص آنها دارند، متفاوت و متمایز از یک سیستم کنترل فرآیند اصلی دستگاه میباشند .
سه عناصر اصلی شامل حسگرها ، حلکننده های لاجیکر و عناصر کنترل نهایی میباشد . یک سیستم خوب طراحی شده، میتواند با کاهش تعداد لغزش نادرست موجب شده بوسیله یک SIS که ارزیابی صحیح یک موقعیت ایمنی و خاموش شدن غیرضروری یک فرآیند دارد مینماید ، قابلیت دسترسی دستگاه را افزایش دهد .
تعیین یک سطح درستی از ایمنی مورد نظر (SIL) از طریق یک بررسی ریسک ناز میباشد تا تمام اجزاء حلقه ایمنی « لوله به لوله» مورد ملاحظه قرار گیرد .مفروضات نشان میدهند که 90% مشکلات در سیستمهای مجهز شده ایمنی میتواند مربوط به حسگر و عناصر کنترل نهایی باشد ، در حالی که توجه مهندسان ایمنی بر روی حفظ وحمایت از حلکننده های لو جیک ایمنی بوده است . این سیستمها ، به طور تاریخی قادر به دسترسی به حوزه وسیله خطایاب نبودهاند تا به عملیات و پرسنل کمک نمایند تا براساس اطلاعات رسیده از سیستمهای مجهز شده ایمنی تصمیمگیری بهتری نمایند . این اطلاعات ، حتی هنگامیکه تجهیزات کهنه میشوند ارزشمندتر میشوند و کمتر معتبر میباشند مخصوصاً در این زمینه ؛ هنگامی که برای یک کاربرد ضروری ایمنی نصب میشوند . یک تغییر در صنعت با یک تولید جدید سیستمهای ایمنی وجود دارد که نمیتواند تنها دستیابی به اطلاعات از حوزه وسایل را تامین نماید ، اما میتواند به طور صحیح از این اطلاعات در منطق ایمنی استفاده نماید .
خطایابها امروزه ، در هنگام انتخاب سیستمهای ایمنی یک تعداد تولیدکنندگان وجود دارند که در جهت سیستمهایی حرکت مینمایند سیستمهای ایمنی و کنترل جامع میباشند تا با استفاده از قدرت خطایابهای حوزهای به تصمیمگیریهای بهتر عملیاتی کمک نمایند . پیوستن با BPCS ، موانع مداخله را با استفاده از پروتکلهایی مانند مدباس و OPC برمیدارد.قبلیت دسترسی به خطایابهای حوزهای در BPCS ، از طریق این پیوستگی آسان ، بدین معناست که پرسنل حفظ و عملیاتها دسترسی بهتری به اطلاعات ، در محیط کاری هر روزشان داشته باشند .کشف هرچه سریعتر نقصها – قبل از اینکه یک رویدادی اتفاق بیافتد.
– تشخیص مشکل اساسی ، و تامین کمک برای عملیاتهای دستگاه و حفظ تصحیح مشکل ، کارهایی هستند که خطایابهای سیستمهای ایمنی میتوانند انجام دهند . هرچه بیشتر یک مشکل غیرطبیعی ناشناخته بماند ، نتایج آن وخیمتر میشود، اما ما بتوانیم تکنیکهایی را بیابیم تا یک موقعیت غیر طبیعی بالقوه را سریعتر کشف نماییم ، بیشبینی یک رویداد بالقوه ، اپراتور میتواند سریعتر وارد عمل شود و از نتایج پتانسیل آن موقعیت اجتناب نماید . اشکال زیر مزیتهای جلوگیری از موقعیتهای جلوگیری بجای تلاش در مدیریت آنها را نشان میدهد .
مثالهایی از وسیله خطایا بذکر شد که اکثر مشکلات سیستم ایمنی میتواند مربوط به حسگرها و عناصر کنترل نهایی در یک حلقه ایمنی باشد. در زیر نواحی وجود دارد که در وسیله خطایاب کشف شده است و گزارش شده و مورد عمل واقع گردیده و میتواند به اپراتور در عملیات روزانهاش کمک نماید :
- آزمایش بخش ضربهای عناصر کنترل نهایی
- فشار کم منبع در عناصر کنترل نهایی
- نقص حسگر و قابلیتهای انتقال گرمای پشتیبانی
- کشف نشستی زمین
- بستن خط ضربه یک انتقال دهنده فشار
- جریان دو مرحلهای با استفاده از یک انتقال دهنده جریان
- تصویب نقص انتقال دهنده
- برداشتن پرسنل از حوزه ،در حین آزمایش وسیله
نتیجه پیشرفت در تکنولوژی بدین معناست که یک تولید سیستمهای ایمنی بوسیله تولیدکنندگان توسعه یافته است . در حالیکه حوزه تولیدکنندگان سه بخشی مستقل برای یکپارچه شدن است نه برای مداخله سیستمهای ایمنی و کنترل .جفت کردن این با تکنولوژی و پیشرفت های ارتباطات دیجیتال در حوزه تجهیزات و مرحله برای سیستم های جدید تنظیم شد تا مزایای عملیاتی را برای اپراتورهای دستگاه تامین نماید .
حتما بخوانید:
منبع: دانشجویان بهداشت حرفه ای
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)