سیستم اینترلاکینگ الکترونیکی
سیستم اینترلاکینگ الکترونیکی
سیستم اینترلاکینگ الکترونیکی
سیستم اینترلاکینگ الکترونیکی یکی از سیستم های ایمنی حیاتی است که در حمل و نقل ریلی به کار می رود.
به گزارش تین نیوز، بر اساس تحقیقات انجام شده، فرامین الکتریکی توسط علائم دیداری کنـار خط و یـا درون کابین بـه لکـوموتیوران ابلاغ می گردد. سیستم های علائمی موجود بر اساس منطق اینترلاکینگ که اساسی ترین بخش این سیستم هاست، کار می کنند.
اینترلاکینگ چگونه کار می کند؟
اینترلاکینگ اطلاعات را از سیستم های مـوجـود در محوطه مانند ماشین سوزن، تراک، بلاک، چراغ و … دریافت می نماید و بر طبق قوانین سیر و حرکت اقدام به مسیرگیری در جهت ورود، خروج و مانــور قطار می کند.
این اقدامات از طریق تعویض اتوماتیک سوزن های ایستگاه، اجازه تردد توسط چراغ های علائم کنارخطی و رعایت کلیه موارد ایمنــی انجام می شود.
در صورتی که هر گونه نقض یا خطایی در سیستم وجود داشته باشد نرم افزارهای موجود اعلام وضعیت می نمایند و هرگونه تغییر در شرایط و وضعیت سیستم های موجود با اعلام فرمان از طریق اینترلاکینگ امکان پذیر است.
اینترلاکینگ و هدف استفاده از آن
در حقیقت علائم الکتریکی با بهره گیری از انتقال فرمان ها از یک میز فرماندهی و دریافت اطلاعات از وضعیت موجود ایستگاه و ایستگاه های طرفین و عبور کلیه فرمان های اپراتور از فیلتر مقررات سیر و حرکت در مغز الکترونیکی اینترلاکینگ تعبیه شده در ایستگاه ، موارد زیر را تحقق می بخشد:
- کاهش تعداد پرسنل شاغل در ایستگاه و در نتیجه کاهش بروز اشتباه در مراکز تصمیم گیری
- اخذ اطلاعات دقیق و یکسان از وضعیت موجود در ایستگاه های طرفین
- دریافت متمرکز و صحیح فرمان های مورد نیاز توسط اپراتور
- اعمال فرمان های ارسالی مطابق با مقررات به محوطه از فیلتر اینترلاکینگ
- انتقال اطلاعات صحیح به رانندگان آلات نقلیه ریلی از طریق رنگ چراغ های علائم از فاصله دور بدون نیاز به تقلیل سرعت
سیگنالینگ چیست؟
علائم راه آهن به سیگنال، راهنما و نشانگر طبقه بندی شده اند هر یک برای منظوری خاص بکار می روند. مکانیزم ارائه نمایش و علامت “سیگنال” یا “دستگاه سیگنال” خوانده می شود. کد نشاندهنده یک سیگنال “نما” نامیده شده و کد نشاندهنده یک راهنما یا نشانگر شاخص خوانده می شود.
سیگنال معمولا به معنی انتقال اطلاعات بر مبنای قراردادهای از قبل تعیین شده می باشد که با استفاده از کلمات، صدا، اشکال و رنگ ها برای حرکت ایمنی قطارها و به منظور اعلام وضعیت و موقعیت قطارها استفاده می شود. فرامین “ایست” و “عبور آزاد” ابزارهای اصلی نشان دهنده شرایط بهره برداری هستند و بنابراین نماهای ایست و عبور آزاد بعنوان دو علامت اصلی سیگنال تلقی می شود.
نمای سیگنال ایست به قطار اعلام می کند که در جلو سیگنال مزبور توقف کند و اینکه قطار نمی تواند از محل سیگنال مزبور فراتر رود. نمای سیگنال عبور آزاد به قطار اعلام می کند که می تواند به منطقه بعد از این سیگنال وارد شود. نمای احتیاط به معنی محدودیت و تقلیل سرعت به آن معناست که قطار با احتیاط می تواند به سیگنال بعدی نزدیک شود ولی نباید سرعت آن به هنگام عبور از مقابل سیگنال از 45 کیلومتر در ساعت تجاوز کند.
انواع سیستم های کنترل علائم
سیستم های علائم الکتریکی به سه ساختار زیر تقسیم می گردند:
- (LOCAL CONTROL LC کنترل محلی: امکان کنترل کلیه تجهیزات مستقر در ایستگاه از یک محل و پانل را فراهم می نماید.
- (REMOTE CONTROL (RC کنترل از راه دور: امکان کنترل دو یا چند ایستگاه از یک محل با سیستم های کنترل از راه دور که در این سیستم یک مرکز کنترل توانایی کنترل ترافیک از راه دور تا 4 ایستگاه را داراست. این ایستگاه ها می توانند در یک طرف ایستگاه و یا در طرفین ایستگاه باشند.
- (CENTERIALIZED TRAFIC CONTROL (C.T.C کنترل مرکزی ترافیک: این سیستم در هر بخش مرکب از یک مرکز کنترل و تعدادی ایستگاه تابعه است و مرکز کنترل می تواند علائم، سوزن ها و راه بندهای هر یک از ایستگاه های تابعه خود را کنترل نماید در این سیستم یک مرکز کنترل توانائی کنترل ترافیک 40 ایستگاه و بیشتر را دارا می باشد.
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)