ریسک ها و پیامدها
ریسک ها و پیامدها
ریسک ها و پیامدها
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 7
۱– مقدمه
در مارس ۲۰۱۱، یک زمین لرزه وحشتناک ۹ ریشتری در سواحل ژاپن رخ داد و باعث ایجاد یک سونامی ویرانگر گردید ایجاد این دو فاجعه طبیعی منجر به خرابی فاجعه بار چندین نیروگاه هسته ای در سواحل ژاپن گردید. برخی از مهمترین رویدادها و حوادث هسته ای در جدول ۱ ارائه شده است. وقایع طبیعی معمولاً قابل پیش بینی نمی باشند در حقیقت پیش بینی واقعه ای مانند زلزله بسیار کمتر نسبت به پیش بینی هوا قابل درک است با این حال ریسک یک نیروگاه هسته ای در هنگام یک شکست فاجعه بار حتی در سطح فروپاشی کامل پس از زلزله توسط محققین تحلیل شده است در نتیجه گیری حاصل از این تحلیل ها مشخص گردید که منفعت داشتن یک نیروگاه برقی بیشتر از ریسک ذوب شدن یک نیروگاه هسته ای میباشد در این بخش مفهوم ریسک و پیامد بحث خواهد شد.
جدول 1: رویدادها و حوادث نیروگاه های هسته ای
سال |
رویداد | سطح INES | کشور | توصیف IAEA |
۲۰۱۱ | فوكوشيما | 5 | ژاپن |
خاموش شدن رآکتور پس از زلزله و سونامی و انفجار به علت نقص در خنک کننده اضطراری |
2011 |
اوناگاوا | 4 | ژاپن | خاموش شدن رآکتور بعد از زلزله و ایجاد حریق به علت سونامی |
2006 | فليئوروس | 4 | بلژیک |
ایجاد آسیب شدید به سلامتی یک کارگر در اثر تابش دوز بالایی از اشعه در یک مرکز تجاری تحت تابش |
2006 |
فورسمارک | 2 | سوئد | نقص در سیستم برق اضطراری سیستم تدمین نیروگاه هسته ای و از بین رفتن برخی از عملکردهای سیستم های ایمنی |
2006 | اروین | 3 | ایالات متحده |
نشت ۳۵ لیتر اورانیوم با غنای بالا در هنگام عمل انتقال |
2005 |
سیلا فیلد | 3 | انگلستان | رهاسازی و انتشار مقدار زیادی از مواد رادیواکتیو |
2005 | آتوچا | 2 | آرژانتین |
مواجهه بیش از اندازه یک کارگر در رآکتور اتمی تولید برق |
2005 |
برایدوود | 3 | ایالات متحده | نشت مواد رادیواکتیو |
1993 | تامسک | 4 | روسیه |
ایجاد خرابی مکانیکی در تجهیزات به علت انفجار ناشی از فشار بالا |
۲- ریسک و پیامد
قانون اول نیوتن بیان می کند که هر عملی دارای عکس العملی مساوی یا بیشتر می باشد. این قانون به نوعی نشان میدهد که هر عمل انسانی پیامدی در پی دارد این پیامدها از احساس لذت در اثر نوشیدن آب تا اثرات و پیامدهای زیانبار شروع یک جنگ هسته ای متغیر می باشد با هر اقدامی که بشر انجام میدهد آنها محاسبه می کنند که نتایج آن اقدام چه پیامدهای مثبت خنثی یا حداقل منفی خواهد داشت اقدامات انجام شده همان ریسک ها و خروجی ها همان پیامدهای ناشی از اقدام می باشند. انسانها در جوامع خود صدها تصمیم می گیرند و برخی از این تصمیمات تأثیرات عمده ای بر زندگی بقیه افراد دارد.
رانندگی همیشه مدل خوبی از یک ریسک می باشد. هارولد بلکمن در سخنی بیان داشت که اگر فعالیت انسانها در هنگام رانندگی ایمن بود دیگر نیازی به تجزیه و تحلیل ریسک وجود نداشت. این به چه معناست؟ خوب، رانندگی یک فعالیت بسیار ناامن است. حدود ۵۲۱۹۰ فرد هر ساله فقط به علت حوادث ناشی از رانندگی جان خود را از دست میدهند مردم دنیا بطور معمول از پرواز بیشتر از رانندگی یا مسافرت با یک ماشین ترس دارند. اگر پرواز به اندازه رانندگی ناامن باشد (به اندازه حوادث جاده ای سالانه کشته بدهد) مطمئناً صنعت هواپیمایی از بین میرود. اگر نیروگاه های هسته ای به اندازه رانندگی ناامن انسانها ناامن باشند جهان به شدت توسط رادیونوکلئوتیدها آلوده خواهد شد. بصورت روزانه کاملاً قابل مشاهده است که رانندگان در حال انجام مانورهای رانندگی بسیار پر خطر هستند. آنها از چراغ قرمز عبور می کنند در مقابل رانندگان دیگر و ماشینهای آنان لایی می کشند و بدون توجه به سرعت بالای خود بطور ناگهانی تغییر مسیر میدهند از تلفن های همراه خود هنگام رانندگی استفاده می کنند که منجر به حواس چرتی آنها می گردد یک نظر سنجی در سال ۲۰۱۴ توسط شورای امنیت ملی آمریکا برای گزارش سالانه آسیب و تلفات آنها انجام شده است. نتایج این بررسی نشان داد که استفاده از تلفن های همراه باعث ۲۶ % تصادفات رانندگی در کشور آمریکا می شود که نسبت به سال قبل از خود افزایش را نشان میدهد. جالب است بدانید که فقط ۵٪ از تصادفات مربوط به تلفن همراه به دلیل ارسال پیامک توسط راننده در حین رانندگی اتفاق میافتد اکثر تصادفات مربوط به رانندگانی بود که هنگام صحبت با تلفنهای همراه حواسشان پرت میشد. گزارش مطالعه ای با عنوان مطالعه حواس پرتی رانندگان به علت استفاده از نرم افزارهای تبدیل صدا به متن به رانندگان هشدار میدهد که صحبت کردن هنگام رانندگی می تواند نسبت به ارسال پیامک خطرناکتر باشد و استفاده از نرم افزارهای تبدیل صدا به متن و ایجاد پیامک راه حل مناسبی برای پیشگیری از تصادف نیست.
به نظر میرسد افراد با رانندگی پر خطر به هیچ عنوان عواقب کار را در نظر نمی گیرند. به نوعی آنها فقط برای صرفه جویی در زمان رسیدن اقدام به مانورهای خطرناک در حین رانندگی می کنند که در بسیاری از موارد این صرفه جویی زمان فقط در حد چند ثانیه است این در حالی است که در بسیاری از جوامع چراغ های راهنمایی رانندگی برای کنترل جریان تردد در خیابانها مورد استفاده قرار می گیرند و با وجود این چراغ ها در خیابانها حتی اگر رانندگان پرخطر برای صرفه جویی در زمان اقدام به انجام مانورهای خطرناک کنند، باز هم آنها در زمانی تقریباً مشابه با فردی که ایمن رانندگی می کند به مقصد میرسند.
بنابراین سؤال اینجاست که چرا رانندگان اقدام به انجام این رفتارهای پر خطر می کنند رفتارهایی که دارای عواقب زیر میباشد.
- مرگ رانندگان یا مسافران
- مرگ رانندگان یا مسافران دیگر ماشین ها
- آسیب های ناتوان کننده دائمی
- صدمات متوسط
- خسارت به اموال (قیمت بیشتر اتومبیلها اکنون بیشتر از ۲۰ هزار دلار است)
- از دست دادن امتیازات رانندگی
- زندانی شدن
- بدنامی
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ درک ریسک
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)