روش مصاحبه ای در ماکروارگونومی
روش مصاحبه ای در ماکروارگونومی
فرمت: Word تعداد صفحات: 7
زمینه و کاربردها: فرایند محاسبه به عنوان ابزاری برای جمع آوری اطلاعات به مدت ده ها سال بکار رفته است. ریشه فرایند مصاحبه به مصریان بر می گردد که هنگام جمع آوری داده های مربوط به آمار از آن استفاده می کردند (فونتانا و فری، 2000). به صورت رسمی تر این فرایند در تشخیص امراض بالینی و مشاوره به کار رفته و طی جنگ جهانی اول تکنیکی همه گیر شده که طی آن مصاحبه ها به هدف انجام آزمایش های روانی استفاده می شد.
فرایند مصاحبه این امکان را فراهم می سازد که تبادل کلامی مملو از اطلاعات همراه با جزئیات بین مصاحبه گر مصاحبه شوندگان اتفاق بیافتد. از طریق مصاحبه، پژوهشگر به اعماق دنیای مصاحبه شوند، نفوذ می کنند زیرا آنها بر این باور هستند که اطلاعاتی که بدین گونه جمع آوری می شود، مهم باشد. مصاحبه پنجره های است برای درک رفتارهای مصاحبه شونده (سیدمن، 1998). در ارگونومی کلان روش مصاحبه بویژه در تشخیص مسائل سیستم کاری یا علائم آن مورد استفاده قرار می گیرد.
روش کار: بعد از اتخاد تصمیم مبنی بر انتخاب مصاحبه به عنوان روش جمع آوری داده ها مواردی وجود دارد که جهت اطمینان از کیفیت بهتر نتایج کار بایستی انجام شوند. ماهیت انجام یک مصاحبه کاملاً شخصی است و بیشتر آن به فرد بستگی دارد که مصاحبه را اراده می کند. البته جزئیاتی نیز وجود دارد که هنگام کسب آمادگی برای مصاحبه بایستی آنها را درک نمود. مصاحبه گر ابتدا بایستی مصاحبه شوندگان احتمالی را تعیین و از همکاری آنها مطمئن شوند (که کسب اجازه نیز گفته می شود). این امر می تواند شامل افراد می شود که می خواهند جهت کمک به مصاحبه گر به عنوان راهنما حضور یابند. این فرد به مصاحبه گر در درک تجربیات مصاحبه شونده ها اطلاعاتی ارائه داده و به وی کمک می نماید (فونتانا و فری، 2000). مصاحبه گر بایستی بتواند اعتماد مصاحبه شونده و حمایت آنها را جلب نماید.
این امر کمک می کند تا از بی پرده و صادقانه بودن پاسخ ها بخصوص هنگامی که مصاحبه شونده اطلاعات حساسی را فاش می سازد، اطمینان حاصل کنیم (فونتانا و فری، 2000). به دلیل محدودیت های وقت و مالی مصاحبه با تعداد زیادی از افراد در سازمان ممکن نیست. بنابراین رویکردی که استفاده می شود نمونه گیری لایه ای تصادفی از افرادی می باشد (ونگراف، 2000). این نمونه لایه ای به پژوهشگر اجازه می دهد از تعداد معدودی مصاحبه گر که نماینده گروه بزرگتری هستند. در هنگام انجام مصاحبه واقعی پژوهشگر بایستی نگرش مصاحبه شونده را مدنظر قرار دهد در حالی که سعی نماید احساسات و تعصبات شخصی خود را کنار بگذارد. اهداف پژوهشی بایستی بطور شفاف تعریف شود تا بتوان توجه مصاحبه شونده را بدان معطوف نمود. همچنین یکسانی از عناوین بایستی در طول مصاحبه مورد بحث قرار گیرند (اسمیت، 1995).
در مرحله بعد بایستی محتوی مصاحبه را مشخص کرد، مروری بر پیشینه پژوهشی بایستی به منظور درک پژوهش های پیشین و آماده سازی متعدد اولیه مصاحبه انجام می شود. عموماً مصاحبه بایستی با پرسش هایی شروع شود که به تدریج مصاحبه شونده را به طرف بحث اصلی بکشاند با پرسش های تغییر جهت ادامه یافته و به دنبال آن پرسش های کلیدی که بیشتر بر پژوهش متمرکز است بیاید و در نهایت پرسش هایی مطرح شود که جلسه را جمع بندی کرده و به اتمام برساند. مصاحبه گر بایستی خود را برای جلسه ای آماده کند که از 90 دقیقه تا 2 ساعت طول می کشد. پایان مصاحبه پژوهشگر بایستی نتایج را تحلیل و گزارش نماید. به دنبال هر جلسه مصاحبه یادداشت برداری میدانی بایستی صورت گیرد. در شرایط ایده آل شخص بایستی باشد که از بحث ها یادداشت برداری کرد و بحث ها را دنبال کرده تا مشارکت مصاحبه شونده بهتر گردد. سپس پژوهشگر بایستی کدها و ساخته ایی با استفاده از داده های برگرفته از مصاحبه ایجاد نماید.
این امر شامل چندین بار خوانش متن مصاحبه برای رسیدن به درکی از عناوین مورد بحث از دید مصاحبه شونده می شود. هر خوانش جدی ایده ها و افکار جدیدی تولید می کند و بنابراین کدها و ساخته ای جدیدی خواهیم داشت (اسمیت، 1995). از تحلیل انجام شده لیستی از موضوعات اصلی ایجاد می شود. این موضوعات بایستی کلید واژه هایی باشد که تفکر ارائه شده توسط مصاحبه شونده را به بهترین شکل منعکس میکند. بسیاری از این گونه موضوعات از پروتکل مصاحبه نشات می گیرد؛ با خوانش متن مصاحبه بوجود می آیند (اسمیت، 1995). این لیست اصلی می تواند کدهای دیگری نیز داشته باشد که در توضیح بهتر یک موضوع عمده و غالب به پژوهشگر کمک مینماید (اسمیت، 1995). زمانی که موضوعات اصلی از متن مصاحبه استخراج می شوند یادآوری محلی از متن مصاحبه که این موضوعات در آنجا پیدا می شوند، اهمیت دارد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)