روش اجرایی گزارش و بررسی حوادث و اتفاقات خطرناک
روش اجرایی گزارش و بررسی حوادث و اتفاقات خطرناک
روش اجرایی گزارش و بررسی حوادث و اتفاقات خطرناک
فرمت: pdf تعداد صفحات: 14
1- هدف :
هدف از نگارش این روش اجرایی ، تشریح نحوه تهیه و تنظیم گزارش حوادث، شبه حوادث و اتفاقات خطرناک و تحقیق در رابطه با علل آنها و ارائه راهکارهای اجرایی و اقدامات اصلاحی متناسب كه مانع تکرار حوادث مشابه گردد.
2- دامنه كاربرد: این روش اجرایی در دفتر مركزی و واحد های عملیاتی شركت كاربرد دارد.
3- مسئوليت نظارت و اجرا :
- نظارت : نماینده مدیریت.
- اجرا : واحد HSE
4- شرح:
1-4 حادثه ناشی از كار:
طبق ماده 60 قانون تامین اجتماعی حادثه ناشی از كار عبارت است از حوادثی كه درحین انجام وظیفه و به سبب آن برای بیمه شده اتفاق می افتد. مقصود از حین انجام وظیفه تمام اوقاتی است كه بیمه شده در كارگاه یا موسسات وابسته یا ساختمان ها و محوطه آن مشغول به كار باشد و یا به دستور كارفرما در خارج از محوطه كارگاه عهده دار انجام ماموریتی باشد اوقات مراجعه به درمانگاه و یا بیمارستان و یا برای معالجات درمانی و توان بخشی و اوقات رفت و برگشت بیمه شده از منزل به كارگاه جزء اوقات انجام وظیفه محسوب می گردد. مشروط بر این كه حادثه در زمان عادی رفت و برگشت به كارگاه اتفاق افتاده باشد حوادثی كه برای بیمه شده حین اقدام برای نجان سایر بیمه شدگان و مساعد به آنان اتفاق می افتد حادثه ناشی از كار محسوب می شود.
2-4 رویداد Incident: اتفاقی كه منجر به یک حادثه شده یا پتانسیل تبدیل شدن به یک حادثه را داشته باشد.
3-4 شبه حادثه Near misses: رویدادی كه منجر به بیماری، جراحت، صدمه و یا خسارت نشده است و اصطلاحا بخیر گذشته است را شبه حادثه گویند.
4-4 ایمنی Safety: در امان بودن از ریسک غیر قابل قبول یک خطر.
5-4 آسیب های جزئی: آسیب هایی كه با انجام كمک های اولیه بتوان فرد آسیب دیده را مداوا نموده بطوریکه او بتواند در روز حادثه یا حداكثر روز بعد به كار روزمره اشتغال یابد.
6-4 حوادث جزئی: حوادثی كه منجر به آسیب های جزئی می شوند را حوادث جزئی گویند.
7-4 آسیب های ناتوان كننده: آسیب هایی كه در نتیجه آن كاركنان قادر نباشند وظایف محوله را بنا به تشخیص پزشک معتمد انجام داده و علاوه بر روز حادثه یک یا چند روز دیگر نیز از كار معاف گردند. بیماری های ناشی از كار نیز در صورتی كه شامل تعریف مذكور باشد در زمره آسیب های ناتوان كننده بشمار می آید.
8-4 حوادث ناتوان كننده : حوادثی كه منجر به آسیب های ناتوان كننده می شوند را حوادث ناتوان كننده گویند.
9-4 آسیب های ناتوان كننده دائمی (نقص عضو) : هر گونه آسیب بجز مرگ كه برور كلی و دائمی فرد را از انجام كار ناتوان نماید یا اینکه منجر به از دست دادن عملکرد عضو و یا قطع كامل آن گردد. مانند قطع بند انگشت و نابینایی یک چشم و …. .
10-4 حوادث ترافیکی و جاده ای Road Traffic Accident: حوادثی كه برای وسایل نقلیه در زمان تردد در كارگاه و مسیرهای ارتباطی رخ می دهد.
11-4 موارد مراقبت های پزشکی Medical Treatment Case: شامل مواردی است كه باعث اتلاف روزهای كاری و یا محدودیت كاری نمی شود ولی نیاز به درمان توسط پزشک و یا تحت نظر پزشک دارد.
12-4 موارد كمک های اولیه First Aid Case: هر نوع مراقبت پزشکی مثل درمان بریدگی، خراش، سوختگی كه عموما نیاز به مراقبت پزشک ندارد، می باشد.
13-4 روز تلف شده : تعداد روزهای تلف شده غیر از روز حادثه كه پرسنل بدلیل صدمات یا بیماری های شغلی نتوانسته اند در شاغل خود فعالیت داشته باشند را روز تلف شده گویند. روز تلف شده به دو گروه بشرح ذیل تقسیم بندی می شود:
- روزهای تلف شده – عدم فعالیت كاری : تعداد روزهای كاری است كه كاركنان بدلیل صدمات و بیماری های شغلی نتوانسته اند فعالیت داشته باشند.
- روزهای تلف شده – محدود شدن فعالیت كاری: تعداد روزهای كاری است كه ناشی از جراحات و بیماری است و اقدامات زیر انجام می گیرد :
- پرسنل برور موقت در سمتی دیگر فعالیت می كند.
- پرسنل در یک كار دائم ولی به صور پاره وقت مشغول به فعالیت است.
- پرسنل در یک كار دائم مشغول بکار است ولی نمی تواند كار خود را بدرستی انجام دهد.
هرگونه موقعیت غیر عادی جدای از صدمات شغلی كه در اثر عوامل محیطی ایجاد می شود. این شامل بیماریهای سخت و مزمن می شود كه در اثر تنفس كردن، جذب شدن از طریق پوست، گوارش و یا تماس مستقیم در انسان ایجاد می گردد.
15-4 در زمان وقوع رویداد و حوادث به ترتیب اولویت مراحل زیر باید دنبال شود :
- در زمان هر رویداد یا حادثه، شخص باید اول از ایمنی خود و سپس دیگران اطمینان حاصل كند.
- شخص می بایست نسبت به ارزیابی وضعیت محیطی خود اقدام نماید.
- با به حداقل رساندن ریسک یا خاموش كردن تجهیزات و دستگاه ها بدون اینکه ایجاد خطر برای خود و دیگران نماید.
- انجام كمک های اولیه توسط نزدیکترین فرد آموزش دیده و صلاحیت دار.
- تماس و برقراری ارتباط با واحد HSE
- محصور نمودن منطقه و جلوگیری از ایجاد ازدحام و دخالت پرسنل مگر در صورت ضرورت .
- اعلام گزارش رویدادها، حوادث و اتفاقات خطرناک به سرپرستان واحدها.
1-15-4 اقداماتی كه سرپرست واحد فرد حادثه دیده می بایست انجام دهد:
- بررسی وضعیت.
- ارزیابی وضعیت حادثه با آنچه بیان شده و اتفاق افتاده.
- تهیه لیست تمام افرادی كه شاهد حادثه بودند.
- تماس و هماهنگی با واحد HSE
- همکاری كامل با سرپرست واحد HSE جهت تهیه و تنظیم گزارش حادثه و رویداد.
2-15-4 چگونگی تماس با واحدها در زمان وقوع حادثه :
شماره تلفن و آدرس واحد HSE آتش نشانی و بهداری می بایست در لیست شماره تلفن های ضروری در
اختیار كلیه واحدها قرار گیرد. كلیه مدیران و سرپرستان و پرسنل در جلسه آموزشی HSE از روش های برقراری ارتباط با بهداری، آتش نشانی و واحد HSE آشنا می شوند.
10-4 فرآیند بررسی و تحقیق :
1-10-4 اقدامات اولیه :
كلیه اقدامات مورد نیاز و ضروری جهت ارائه كمک های اولیه و اقدامات پزشکی می بایست توسط واحد بهداری انجام شود. اقدامات مورد نیاز جهت رفع كلیه شرایط مخاطره آمیز از موقعیت وقوع حادثه قبل از آغاز بررسی و تحقیق الزامی است.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ مستند سازی، بررسی و گزارش حادثه
با سلام واحترام
لطفا فایل وورد رو به اشتراک بگذارید که امکان ادیت و کاستومایز کردن متناسب صنعت و چارت سازمانی هر شرکتی فراهم بشه
سلام. فایل توسط نویسندگان نوشته نشده بلکه بصورت اماده ارسال شده است. فایل ورد موجود نداریم بایستی به یک تایپیست بدید براتون تایپ کنه.