سناریو و مدیریت بحران

روش اجرایی مدیریت بحران در صنعت پتروشیمی

روش اجرایی مدیریت بحران در صنعت پتروشیمی

روش اجرایی مدیریت بحران در صنعت پتروشیمی

 فرمت: PDF       تعداد صفحات: 14 

هدف:

براساس معنای جدید مدیریت بحران، همواره باید مجموعه ای از طرحها و برنامه های عملی برای برخورد با اتفاقات احتمالی آینده تنظیم و مدیران بر ضرورت پیش بینی و کسب آمادگی برای آندسته از مسائل که بطور جدی سازمان را تهدید می نماید بیاندیشند. بدین منظور شرکت ملی صنایع پتروشیمی جهت تعیین خط مشی کلی مدیریت بحران در امور برنامه ریزی، ایجاد هماهنگی و کاربرد تمرکزی امکانات و تجهیزات برای مواجه شدن با حوادث طبیعی و سوانح غیر مترقبه این روش اجرائی را با اهداف ذیل تهیه و تدوین نموده است.

  • پیش بینی ساختار سازمانی مدیریت بحران در سطوح مختلف
  • کاربرد تمرکزی نیروها و امکانات اعم از محدود یا گسترده
  • بهره گیری از امکانات منطقه ای و شهری در جهت پشتیبانی مجتمع ها
  • تعیین خط مشی عملی در برخورد با مراحل پیش بینی، آمادگی، مقابله، بازسازی و بازتوانی مدیریت بحران در چهار چوب وظائف تعیین شده

2- دامنه کاربرد: این روش اجرائی کلیه شرکتهای پتروشیمی مستقر در منطقه عسلویه، ماهشهر و مجتمع های پتروشیمی مستقل، ساختمانهای اداری و مسکونی مربوطه را شامل گردیده و برابر سطح بندی ذیل اجرا می گردد..

1-2 سطح اول : در این سطح شرایط بحران محدود و با در نظر گرفتن ابعاد آن با استفاده از امکانات و تجهیزات موجود در هر یک از شرکتهای مستقر در منطقه عسلویه و ماهشهر قابل کنترل می باشد.

2-2 سطح دوم : این سطح در شرایطی است که هر یک از شرکتهای در سطح 1 با امکانات خود موفق به خنثی کردن شرایط بحران نگردیده و نیاز به پشتیبانی محدود یا گسترده از سایر شرکتها خواهند داشت، در این صورت از طریق ستاد منطقه عسلویه یا ماهشهر نسبت به جابجائی امکانات و نیروها بصورت محدود یا گسترده از هر یک از شرکتهای زیر مجموعه و همچنین واگذاری امکانات از طریق ستاد منطقه اقدام می نماید.

3-2 سطح سوم : در این سطح با توجه به ابعاد بحران، بکارگیری امکانات و تجهیزات موجود مجتمع های پتروشیمی در مناطق پتروشیمی عسلویه و ماهشهر و ستاد مناطق و همچنین شرکتهای مستقل تکافو ننموده و ضروریست با هماهنگی مسئولین منطقه از پشتیبانی و امکانات و تجهیزات وزارت نفت یا از امکانات غیر شرکتی سازمانها و ارگانهای مستقر در آن منطقه برخوردار و بهره گیری گردد..

3- تعاریف :

اصطلاحات مندرج در این روش اجرائی با معانی مشروحه زیر بکار می روند:

1-3 بحران : شرائطی است که در اثر حوادث، رخدادهای طبیعی یا انسان ساز بطور ناگهانی یا غیر قابل کنترل بوجود می آید و موجب ایجاد مشقت و سختی یک مجموعه یا جامعه انسانی می گردد و بر طرف کردن آن نیاز به اقدامات اضطراری، فوری و فوق العاده دارد..

2-3 مدیریت بحران: فرآیند برنامه ریزی و عملکرد دستگاه اجرائی است که با مشاهده آثار و تجزیه و تحلیل آنها تلاش می کنند بصورت یکپارچه، جامع و هماهنگ با استفاده از ابزارهای موجود از بحرانها پیشگیری نمایند یا در صورت بروز آنها با آمادگی لازم در جهت کاهش خسارات جانی و مالی به مقابله سریع و بهبود اوضاع تا سطح وضعیت عادی اقدام نماید.

3-3 مدیریت مخاطرات : فرآیندی است با هدف شناخت پیشگیری اولیه حوادث و سوانح غیر مترقبه که اطلاعات و توانمندیهای لازم را جهت تصمیم گیری و برنامه ریزی به منظور کاهش اثرات خطرپذیری و آسیب پذیری فراهم می نمایند، این فرآیند با توجه به منافع و هزینه های پیشگیری از سوانح، حوادث و کاهش خطرپذیری انجام می گیرد.

4-3 مراحل مدیریت بحران : مدیریت بحران شامل پنج مرحله است که تعاریف آن عبارتند از :

1-4-3 پیش بینی : مجموعه اقداماتی است که براساس مطالعات علمی و تخصصی با بررسی نشانه ها و علائم هشداردهنده احتمال وقوع حوادث طبیعی و سوانح غیر مترقبه را در ابعاد جغرافیایی، زمانی و مکانی تعیین می نماید.

2-4-3 پیشگیری : مجموعه اقداماتی است که قبل از وقوع بحران با هدف جلوگیری از وقوع مخاطرات یا کاهش اثار زیانبار آن انجام می شود.

3-4-3 آمادگی : مجموعه اقداماتی است که توانائی مجموعه را در انجام مراحل مختلف مدیریت بحران افزایش دهد. آمادگی شامل جمع آوری اطلاعات، پژوهش، برنامه ریزی، ایجاد ساختارهای مدیریتی، آموزش، تامین منابع، تمرین و مانور است.

4-4-3 مقابله : ارائه خدمات اضطراری به دنبال وقوع بحران با هدف نجات جان و مال انسانها، تامین رفاه نسبی برای آنها و جلوگیری از گسترش خسارات است، مقابله شامل امداد و نجات، بهداشت، درمان، تامین امنیت، ترابری، ارتباطات، تدفین، دفع مواد زائد جامد، دفع فاضلاب، مهار آتش، کنترل مواد خطرناک، سوخت رسانی، اطلاع رسانی و هشدار است..

امداد و نجات به عنوان بخش عمده مرحله مقابله شامل جستجو، نجات، ا رائه کمکهای اولیه، انتقال مجروحان تا نزدیکترین و اولین مرکز درمانی، تغذیه اضطراری، تامین سرپناه اضطراری، تخلیه جمعیت ها، تامین امکانات اولیه و توزیع کمکهای مردمی و اقلام اهدایی داخلی و خارجی در محل بروز حادثه است.

5-4-3 بازسازی و بازتوانی : بازسازی شامل اقداماتی است که با در نظر گرفتن ویژگیهای توسعه پایدار، ضوابط ایمنی و مسائل فرهنگی اجتماعی منطقه جهت بازگرداندن شرایط منطقه آسیب دیده از بحران به شرایط عادی انجام می شود . بازتوانی شامل اقداماتی است جهت بازگرداندن شرایط جسمی و روحی روانی آسیب دیدگان از بحران به شرایط عادی

ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.

 

 

  • هرگونه سوالی در رابطه با روش اجرایی مدیریت بحران در صنعت پتروشیمی داشتید در نظرات ثبت کنید تا بررسی شود.

    هر مطلبی لازم داشتید, کافیه سفارش دهید تا در سایت قرار گیرد.

 

حتما بخوانید:

⇐  نقش مدیریت بحران در سازمان ها

پاورپوینت آموزشی دوره مدیریت بحران

⇐  پاورپوینت مدیریت بحران در حمل و نقل

کتاب مدیریت بحران و ایمن سازی صنایع و معادن

ارگونومی در صنعت پتروشیمی

 

روش اجرایی مدیریت بحران در صنعت پتروشیمی
رتبه 3 از بین 1 رای

متولد آذر 1369. کارشناس بهداشت حرفه اي ناپیوسته از دانشگاه علوم پزشکی کرمانشاه می باشم. باتوجه به پراکندگی موضوعات تصمیم به راه اندازی این سایت گرفته ام و در این راستا به یاری همه مهندسین نیازمندم. انشا... بتوانیم به کمک همه، سایت پر محتوایی برای همکاران داشته باشیم.
با عضویت در خبرنامه ایمیلی جدیدترین مطالب را در ایمیل تان دریافت کنید. اعضاء خبرنامه و صفحات اجتماعی ACGIH از امکانات ویژه ای برخوردار خواهند شد !!! تعداد افراد فیدبرنر
0 پاسخ

دیدگاه خود را ثبت کنید

تمایل دارید در گفتگوها شرکت کنید؟
در گفتگو ها شرکت کنید.

دیدگاهتان را بنویسید