پاورپوینت روانشناسی رنگ ها
پاورپوینت روانشناسی رنگ ها
پاورپوینت روانشناسی رنگ ها
فرمت: PPT تعداد صفحات: 28
رنگ ها مثل مرگ و مالیات گزیر ناپذیرند. در همه جا هستند. این به چه معنی است؟ چرا مردم در اتاق های سبز بیشتر احساس آرامش می کنند؟ چرا وزنه برداران در سالن های ورزشی آبی رنگ نهایت تلاش خود را می کنند؟ رنگ ها در فرهنگ های مختلف اغلب معانی متفاوتی دارند و حتی در جوامع غربی معانی رنگ های مختلف پس از سال ها تغییر کرده است. ولی امروزه در آمریکا، محققان دریافته اند که موارد زیر بطور عام درست می باشند.
مشکی
مشکی رنگ سلطه و قدرت است. این رنگ برای مد پرطرفدار است چون شخص را لاغرتر نشان می دهد. همچنین شیک و بادوام است. رنگ مشکی همچنین نشان دهنده اطاعت و فرمانبرداری است، کشیش ها رنگ مشکی می پوشند تا اطاعت خود را از خداوند نشان دهند. بعضی از کارشناسان مد می گویند لباس مشکی پوشیدن برای زن به معنی فرمانبرداری از مرد است. لباس مشکی می تواند مقهور کننده باشد، یعنی کسی که لباس مشکی می پوشد منزوی یا شریر به نظر می رسد. شخصیت های منفی، مانند دراکولا هم، اغلب لباس مشکی می پوشند.
سفيد
تازه عروسان سفید می پوشند تا مظهر معصومیت و پاکی باشند. رنگ سفید نور را منعکس می کند و رنگ تابستانی محسوب می شود. رنگ سفید برای دکوراسیون و مد پرطرفدار است چون یک رنگ روشن و ملایم است، و با همه چیز تناسب دارد. با وجود این، آلودگی روی رنگ سفید سریع مشخص می شود و به همین دلیل پاکیزه نگاه داشتن آن دشوارتر از سایر رنگ هاست. پزشکان و پرستاران لباس سفید می پوشند که نشان دهنده استریل بودن (ضدعفونی شدگی) است.
قرمز
قرمز، پرشورترین و تندترین رنگ است که سبب سریعتر شدن ضربان قلب و تنفس می شود. قرمز همچنین رنگ عشق است. رنگ قرمز جلب توجه می کند و کسی که قرمز می پوشد ملیح تر به چشم می آید. چون قرمز رنگ تندی است، در مذاکرات و درگیری ها نمی تواند کمکی به مردم بکند. ماشین های قرمز اهداف مورد نظر دزدها می باشند. معمولاً رنگ قرمز در دکوراسیون برای تاکید مورد استفاده قرار می گیرد. دکوراتورها بر این ایده اند که مبلمان قرمز محشر است چون جلب توجه می کند.
صورتی
صورتی که رویایی ترین رنگ است، آرامش بخش تر است. تیم های ورزشی گاهی اوقات رختکن تیم های رقیب را صورتی رنگ می کنند چون تیم های رقیب روحیه شان تضعیف می شود.
آبی
آبی، رنگ آسمان و اقیانوس یکی از پرطرفدارترین رنگ هاست. این رنگ مانند رنگ قرمز سبب عکس العمل متضاد می شود. آبی، رنگ صلح و آرامش است و سبب می شود بدن مواد شیمیایی آرامش بخش تولید کند، پس اغلب در اتاق خواب از این رنگ استفاده می شود. رنگ آبی می تواند سرد و یأس آور هم باشد. مشاوران مد توصیه می کنند در مصاحبه های شغلی رنگ آبی بپوشید چون رنگ آبی نشان دهنده وفاداری است. افراد در اتاق های آبی فعال ترند. بررسی ها حاکی از آن است که وزنه برداران در سالن های ورزشی آبی رنگ قادرند وزنه های سنگین تری را بلند کنند.
سبز
در حال حاضر پر طرفدارترین رنگ برای دکوراسیون سبز است که مظهر طبیعت است. برای چشم، سبز ملایم ترین رنگ است و می تواند قدرت دید را افزایش دهد. رنگ سبز نشاط آور و آرامش بخش است. مردم انتظار دارند افرادی که در تلویزیون ظاهر می شوند در “اتاق های سبز رنگ” باشند تا آرامش یابند. بیمارستان ها اغلب از رنگ سبز استفاده می کنند چون این رنگ به بیماران آرامش می دهد. در قرون وسطی پرندگان سبز رنگ بودند که مظهر باروری است سبز تیره مربوط به مردان و محافظه کارانه است و نشان دهنده ثروت است.
زرد
زرد آفتابی شاد جلب توجه می کند. با وجود اینکه یک رنگ خوش بینانه به حساب می آید، مردم در اتاق های زرد رنگ بیشتر عصبانی می شوند و کودکان بیشتر گریه می کنند. رنگی که کمتر از سایر رنگ ها چشم را جذب می کند زرد است که اگر زیاد مورد استفاده قرار گیرد می تواند مقهور کننده باشد، رنگ زرد تمرکز را افزایش می دهد، بنابراین برای دفترچه های حقوقی مورد استفاده قرار می گیرد. همچنین متابولیسم (سوخت و ساز) را تسریع می کند.
ارغوانی
ارغوانی، رنگ سلطنتی نشانگر تجمل، ثروت و ظرافت است. این رنگ همچنین زنانه و رویایی است. با وجود این چون رنگ ارغوانی در طبیعت نادر است تصنعی به نظر می آید. قهوه ای قهوه ای یکدست، رنگ خاک است و در طبیعت فراوان است. قهوه ای روشن نشان دهنده صداقت است درحالی که قهوه ای تیره شبیه چوب یا چرم است. قهوه ای همچنین می تواند غم انگیز و یأس آور باشد. مردان بیشتر تمایل دارند بگویند که قهوه ای یکی از رنگ های مورد علاقه آنها ست.
غذای فکری
با وجود اینکه آبی یکی از پرطرفدارترین رنگ هاست کمتر از سایر رنگ ها اشتها آور است. غذای آبی در طبیعت نادر است محققان تغذیه می گویند هنگامی که انسانها در جستجوی غذا بودند، دریافتند که از چیزهای فاسد و سمی دوری کنند، که اغلب به رنگ آبی، مشکی، یا ارغوانی هستند. غذای آبی رنگ برای بررسی چیزهای مورد آزمایش بکار می روند، که سبب کم اشتهایی می شوند. برای غذا سبز، قهوه ای و قرمز پرطرفدارترین رنگ ها هستند. رنگ قرمز اغلب برای دکوراسیون رستوران مورد استفاده قرار می گیرد. چون اشتها آور است.
این مطلب بروزرسانی شد و فایل پاورپوینت روانشناسی رنگ ها در 28 اسلاید پیوست شد.
- تاثیرات رنگ ها
- روانشناسی رنگ ها
- رنگ
- روانشناسی رنگ های مختلف
- اثرات رنگ در انسان
- رنگ درمان
- اثرات رنگ ها در بهبود بیماری ها
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)