دروس و واحدهای کارشناسی و کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای
دروس و واحدهای کارشناسی و کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای
دروس و واحدهای کارشناسی و کارشناسی ارشد بهداشت حرفه ای
برنامه ترمی دوره كارشناسی پيوسته بهداشت حرفه ای
ترم اول |
ترم دوم | ||
نام درس | تعداد واحد | نام درس |
تعداد واحد |
فيزيك اختصاصي (1) |
2 | فيزيك اختصاصي (2) | 2 |
رياضي عمومي (1) | 2 | رياضي عمومي (2) |
3 |
بيوشيمي و اصول تغذيه |
2 | شيمي تجزيه | 3 |
مديريت صنعتي | 2 | ديناميك گازها و آئروسل ها |
2 |
شيمي عمومي |
2 | برنامه نويسي كامپيوتر | 2 |
فيزيولوژي و تشريح | 3 | مكانيك جامدات |
2 |
زبان عمومي |
3 | كمكهاي اوليه | 2 |
انديشه اسلامي (1) | 2 | آئين زندگي |
2 |
– |
– | تربيت بدني (1) | 1 |
جمع واحد | 18 واحد | جمع واحد |
19 واحد |
ترم سوم |
ترم چهارم | ||
نام درس | تعداد واحد | نام درس |
تعداد واحد |
3 | روشنايي در محيط كار | 2 | |
ايمني (1) | 3 | تجزيه و ارزشيابي نمونه ها |
3 |
مباني نمونه برداري از آلاينده ها |
3 | تنش هاي حرارتي در محيط كار | 2 |
آمار حياتي | 3 | ايمني (2) |
3 |
ادبيات فارسي |
3 | انديشه اسلامي (2) | 2 |
نقشه كشي صنعتي | 2 | كارآموزي در عرصه (1) |
8 |
آشنايي با صنايع |
2 | – | – |
جمع واحد | 19 واحد | جمع واحد |
20 واحد |
ترم پنجم |
ترم ششم | ||
نام درس | تعداد واحد | نام درس |
تعداد واحد |
مباني كنترل آلودگي هوا |
2 | طراحي تهويه | 3 |
بهداشت پرتوها | 3 | مهندسي فاكتورهاي انساني (2) |
3 |
صدا و ارتعاش در صنعت |
3 | ارزيابي و مديريت ريسک | 2 |
مهندسي فاكتورهاي انساني (1) | 2 | بيماريهاي شغلي |
2 |
زبان تخصصي |
2 | سم شناسي شغلي | 4 |
ايمني (3) | 3 | كليات محيط زيست |
2 |
انقلاب اسلامي ايران |
2 | سيستم هاي مديريت يكپارچه | 2 |
تربيت بدني(2) | 1 | – |
– |
– |
– | – | – |
جمع واحد | 18 واحد | جمع واحد |
18 واحد |
ترم هفتم |
|||
نام درس |
تعداد واحد |
||
اپيدميولوژي بيماريهاي شغلي |
2 | ||
روانشناسي صنعتي |
2 |
||
تاريخ امامت |
2 | ||
تفسير موضوعي قرآن |
2 |
||
جمعيت و تنظيم خانواده |
2 | ||
كارآموزي در عرصه (2) |
8 |
||
جمع واحد |
18 واحد | جمع کل واحدهای دوره |
130 واحد |
مقدمه:
علم بهداشت حرفهای (Occupatinal Health) یکی از شاخههای علوم بهداشتی بوده که به مسائل و مشکلات شغلی میپردازد. در دهههای اخیر در کشورهای توسعه یافته بعلت نیاز روزافزون به حل مشکلات شغلی رشد شایانی را به همراه داشته است و در کشورهای در حال توسعه نیز در جهت پایداری توسعه (اقتصادی، اجتماعی، انسانی) جایگاه ویژهای را دارا میباشد. لذا با عنایت به این مهم و برای نیل به خودکفائی صنعتی کشور و توسعه پایدار باید این علم توسعه روزافزون یافته و در جهت بهینهسازی کار، شرایط کار و محیط کار و ارتقاء سطح بهرهوری کمک و بهره لازم را فرا گرفت. به همین منظور ایجاد دوره کارشناسی ارشد و مقاطع بالاتر تحصیلی از ضرورت ویژهای برخوردار است.
1- هدف: هدف از ایجاد دوره کارشناسی ارشد بهداشت حرفهای تربیت افرادی است که بتوانند در موسسات مختلف آموزشی و پژوهشی واجرائی و مراکز صنعتی و سایر محیطهای اشتغال مستقر شده به تدریس و پژوهش و اجرا و یا هدایت برنامههای بهداشت حرفهای (بهداشت و ایمنی صنعتی) بپردازند.
2- طول دوره و شکل نظام: طول دوره کارشناسی ارشد بهداشت حرفهای حداقل دو سال بوده و نظام آموشی آن مطابق آئین نامه آموزشی دانشگاه ها و مؤسسات آموزش عالی مصوب شورای عالی برنامهریزی میباشد.
3- واحدهای درسی: تعداد کل واحدهای درسی این دوره 32 واحد به شرح زیر میباشد:
- دروس کمبود یا جبرانی 19 واحد
- دروس اصلی و تخصصی 27 واحد
- پایان نامه 5 واحد
4- شرایط ورود: داوطلبین علاوه بر شرایط عمومی پذیرش دانشجو باید دارای مدارک کارشناسی در رشتههای بهداشت حرفهای، ایمنی صنعتی، مهندسی صنایع، مهندسی مکانیک، مهندسی شیمی، فیزیک و شیمی باشند.
مواد امتحانی و ضرایب دروس:
- فیزیک، شیمی، ریاضی ضریب 2
- بهداشت حرفهای (عوامل فیزیکی شیمیائی، بیولوژیکی، ارگونومی، سمشناسی، ایمنی و حوادث ناشی از کار، بیماریهای ناشی از کار، تهویه صنعتی) ضریب 5
- زبان تخصصی ضریب 3
5- نقش و توانائی: کسانی که دوره کارشناسی ارشد بهداشت حرفهای را به پایان میرسانند دارای توانائیهای زیر خواهند بود:
- تدریس دروس بهداشت حرفه ای در سطوح کاردانی و در موارد خاص کارشناسی
- انجام طرح های پژوهشی در زمینه بهداشت حرفه ای
- اجراء و ارزشیابی برنامههای بهداشت حرفه ای
- مدیریت بهداشت حرفهای در محیط های اشتغال و هماهنگ نمودن برنامههای بهداشت حرفهای با سایر برنامههای بهداشتی موجود در کشور.
6- ضرورت و اهمیت رشته:
با عنایت به توسعه پایدار و داشتن نیروی کار سالم و محیط کار مناسب ضرورت ایجاد رشته بهداشت حرفهای بیش از پیش نمایان میگردد. متخصصین مزبور قادر خواهند بود در شناسائی، ارزشیابی، کنترل عوامل زیانآور ناشی از کار و محیط کار که دارای ماهیت های فیزیکی، شیمیائی، بیولوژیکی، ارگونومی، حادثهای، اجتماعی میباشند تحقیق و اقدامات لازم را بعمل آورند و در جهت حفظ و ارتقاء سطح سلامتی (جسمانی، روانی، اجتماعی) گامهای مؤثری بردارند. بالاخص اهمیت این رشته زمانی مشخص تر میگردد که فکر کنیم به چه میزان نیروی انسانی، اقتصادی، اجتماعی صرف میشود تا نیروی متخصص و ماهر تربیت گردد. لذا حفظ این نیروهای مولد جامعه و بهبود شرائط محیط کار از اهمیت خاصی برخوردار میباشد.
فصل دوم: برنامه دروس دوره كارشناسی ارشد (ناپيوسته) رشته بهداشت حرفه ای
الف: دروس كمبود يا جبراني
كد درس |
نام درس | تعداد واحد | ساعت | پيش نياز | ||
نظری |
عملي |
جمع |
||||
01 | آشنائي با كليات پزشكي و بيماريهاي حرفه اي | 2 | 34 | – | 34 |
کد درس 02 |
02 |
فيزيولوژي و تشريح | 2 | 34 | – | 34 | |
03 | آمار حياتي مقدماتي (2) | 2 | 17 | 34 | 51 |
|
04 |
ايمني در صنعت (3) | 4 | 51 | 34 | 85 | |
05 | روش تحقيق در علوم بهداشتي | 2 | 34 | – | 34 |
کد درس 03 |
06 |
زبان تخصصي | 2 | 34 | – | 34 | |
07 | آمار حياتي (1) | 3 | 51 | – | 51 |
|
08 |
استفاده از كامپيوتر در آناليز دادهها | 2 | 17 | 34 | 51 | |
جمع | 19 | 272 | 107 | 374 |
|
تبصره: دانشجويان پذيرفته شده از رشته هاي غير بهداشت حرفهاي ملزم به گذراندن كليه دروس فوق ميباشند ولي دانشجويان مرتبط ملزم به گذراندن كدهاي 05 تا 08 ميباشند.
ب) دروس اختصاصي دوره كارشناسي ارشد ناپيوسته بهداشت حرفه ای
كد درس |
نام درس | تعداد واحد | ساعت |
پيش نياز |
||
نظري |
عملي |
جمع |
||||
09 |
اندازه گيري و ارزشيابي عوامل شيميائي محيط كار | 3 | 34 | 34 | 68 | |
10 |
كنترل عوامل شيميائي محيط كار | 3 | 34 | 34 | 68 |
09 |
11 |
سم شناسي صنعتي (3) |
2 |
34 |
– |
34 |
|
12 |
سم شناسي صنعتي كاربردي (3) | 1 | – | 34 | 34 |
11 |
13 |
بيماريهاي ناشي از كار | 2 | 17 | 34 | 51 | |
14 | ايمني در صنعت (4) | 2 | 34 | – | 34 |
|
15 |
كنترل گرما و رطوبت | 3 | 34 | 34 | 68 | |
16 | كنترل صدا و ارتعاش | 3 | 34 | 34 | 68 |
|
17 |
كنترل پرتوها در محيط كار | 1 | 17 | – | 17 | |
18 | طرح روشنائي محيط كار | 1 | 17 | – | 17 |
|
19 |
مهندسي انساني كاربردي (1) | 2 | 34 | – | 34 | |
20 | مهندسي انساني كاربردي (2) | 2 | 17 | 34 | 51 |
19 |
21 |
سمينار | 2 | 34 | – | 34 | |
22 | پايان نامه | 5 | – | – | – |
|
|
جمع | 32 | 340 | 238 | 578 |
|
حتما بخوانید:
من میخوام برای رتبه یک تا سه ارشد برنامه ریزی کنم خواهش میکنم یک مشاور معرفی کنید؟
از مشاوره مولفین پکیج سیگما و راه دست می تونید استفاده کنید. راه ارتباطبی جفتشون در کانال تلگرامی که معرفی کردم می تونید پیدا کنید
سلام
ممنون میشم اگر بتونید راهنماییم کنید که چه فصل های از درس صدا، روشنایی، استرس حرارتی، ارگونومی و تجزیه برای ارشد مهمتره؟
سلام. برای ارشد بهتره در کانال تلگرامی ارشد t.me/ohsarshad عضو شوید و از مدیرانش سوال کنید.