جزوه دوره ممیزی داخلی سیستم مدیریت HSE
جزوه دوره ممیزی داخلی سیستم مدیریت HSE
جزوه دوره ممیزی داخلی سیستم مدیریت HSE (مدیریت ممیزی)
موضوعات:
- فازهای مختلف یک ممیزی
- گزارش عدم انطباق و اقدامات اصلاحی
- درك عدم انطباق
- درك نياز به ايجاد ديدگاه مثبت به عدم انطباق
- درك اهميت تهيه گزارش عدم انطباق
- درك وظايف و مسئوليتها براي نحوه برخورد با عدم انطباقي كه در طول يك مميزي كشف مي شود
- دیدگاه ممیزی (مسائل روانی و ارتباطی)
- گزارش دهی
- درك اهميت گزارش دهي موثر نتايج مميزي
- درك گزارش دهي به هنوان فرآيندي مداوم از ابلاغ يافته هاي مميزي
- كسب توانايي در شناسايي ويژگي هاي كيفي يك گزارش مميزي
- درك نياز و اهميت گزارش دهي مثبت نتايج مميزي
- جمع آوری شواهد عینی
- درك روشهاي جمع آوري اطلاعات و شواهد عيني
- درك اهميت مشاهدات در حين مميزي و به ويژه مشاهده فرآيندهاي توليد و ارائه خدمات
- درك اهميت فرآيند گرايي در مميزي و به ويژه نياز به تصديق اينكه فرآيند مورد مميزي همواره خروجي ها ي مورد انتظار را توليد مي كند .
- درك مفهوم ترسيم فرآيند و فوايد آن در آماده شدن براي مميزي
اهداف :
- درک اهمیت مدیریت ممیزی
- درک مراحل مختلف ممیزی و وظایف هر یک
- درک اهمیت برنامه ریزی اثر بخش و آماده سازی ممیزی و الزام تعیین دامنه
- درک منابع و اهداف پیش ممیزی و فرم های كاربردی آن
- درک نگرش سیستمی به ممیزی و اهمیت آگاهی به ساختار سیستم مدیریت کیفیت ، فرآیندهای آن ،
- توالی و تعامل آنها به منظور برنامه ریزی اثربخش
- درک مفاهیم از مفهوم سیستم و منافع آن در آماده سازی یک ممیزی اثر بخش سیستم مدیریت كیفیت
- درک اصول و اهمیت تدارک یک تیم مستقل و ذیصلاح
- درک اهداف و اهمیت جلسات ممیزی
مميزي بايد به منظور ايجاد ارزش مناسب به خوبي مديريت شود. سرپرست تيم مميزي مسئوليت كلي مميزي را بر عهده دارد . اعضاء تيم مميزي سرپرست مميزي را حمايت مي كنند.
يك مديريت مميزي خوب نياز به انجام مناسب موارد ذيل دارد :
- برنامه ريزي و آماده سازي
- ارتباطات ( مميزي شونده ، مشتري و مميزان )
- يافتن واقعيات به صورت عيني و دقيق
طرف های درگیری ممیزی
3 نوع مميزي
مميزي شخص اول
- مميزي خود ( مشتري ، مميزان و مميزي شوندگان دروني هستند )
مميزي شخص دوم
- مميزي توسط يك طرف ذينفع انجام مي شود . ( مثل مشتري )
مميزي شخص سوم
- مميزي توسط يك طرف مستقل انجام مي شود ( موسسه گواهي دهنده/ ثبت كننده )
ISO 19011 راهنماييهاي بسيار خوبي براي مميزي EMS و QMS ارایه مینماید که در برگيرنده موارد ذيل مي باشد :
بخش 4 – اصول مميزي ( صفحه 3 ISO 19011)
بخش 5 – مديريت يك برنامه ريزي
- بند 1-5 تا 6-5 (صفحه 4 تا 9 ISO 19011)
بخش 6 – فعاليت هاي مميزي
- بند 1-6 تا 8-6 (صفحه 9 تا 21 ISO 19011)
بخش 7 – شايستگي ها و ارزيابي مميزان
- بند 1-7 تا 6-7 (صفحه 21 تا 28 ISO 19011)
برنامه مميزي مي تواند مشتمل بر برنامه ريزي، سازماندهي و تامين منابع يك يا چند مميزي باشد عموما به روابط مشتري / مميز مربوط مي گردد.
بخش 6 از ISO 19011 – فعاليت هاي مميزي
شامل برنامه ريزي و اجراي فعاليت هاي يك مميزي به عنوان بخشي از كل برنامه ريزي مي گردد. عموما به روابط مشتري / مميزي مربوط مي گردد.
فازهای مختلف یک ممیزی:
- آغاز ممیزی
- بررسی مدارک
- آماده شدن برای فعالیت های بازدید در محل
- اجارای ممیزی در محل
- گزارش دهی ممیزی
این مطلب بروزرسانی شده است و علاوه بر موضوعات بالا فایل دوره سیستم مدیریت ایمنی, بهداشت و محیط زیست HSE در 88 صفحه پیوست شد.
حتما بخوانید:
⇐ چک لیست ممیزی مدیریت بهداشت حرفه ای سیستم HSE بر اساس مدل OGP
⇐ چک لیست های ممیزی و ارزیابی 5s
⇐ تشریح الزامات, مستند سازی و ممیزی داخلی سیستم مدیریت HSE
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)