تاثیر عوامل انسانی در بررسی رویداد
تاثیر عوامل انسانی در بررسی رویداد
تاثیر عوامل انسانی در بررسی رویداد
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 13
فهرست:
- مفاهیم عوامل انسانی
- مشارکت عوامل انسانی در روند بررسی رویداد
- عوامل انسانی قبل و حین رویداد
- عوامل انسانی در آنالیز علیت
- عوامل انسانی در ارائه پیشنهادات
- پس از بررسی
- منابع دیگر
- خلاصه
«مدت زمان طولانی مردم باور داشتند که علت بیشتر حوادث خطای انسانی بوده است و این باور به نوعی صحیح است اما خیلی مفید نیست. این شبیه آن است که بگوییم سقوط به دلیل جاذبه زمین است».
تریوور کلتز
نیروی انسانی در تمام جنبه های محیط کار دخیل است. انسانها امکانات را مدیریت می کنند، تجهیزات را طراحی می کنند با تجهیزات کار میکنند و از آنها نگهداری می نمایند با این حال از نظر تاریخی، بررسی کنندگان از عوامل انسانی در علل ایجاد رویداد چشم پوشی کرده و یا راه حل های مقطعی ارائه داده اند. سهم مسائل مکانیکی مربوط به خرابی مخازن تحت فشار نشتی لوله ها خرابی های مربوط به فرآیند، عملکرد سیستم های کاهش دهنده و … اغلب به راحتی شناسایی می شوند؛ اما مشکل واقعی، پاسخ به این سؤال است که چرا این نواقص رخ داده است پاسخ این سؤال اغلب مربوط به رفتار انسان است. به عنوان مثال، شاید یک میله شفت شکسته شده واضح باشد اما برای شناسایی دلیل شکستگی ممکن است بررسی های دقیق تری نیاز باشد.
آیا بررسی های شرکت انتخاب ،مواد کنترلهای عملیاتی، روشهای تولیدی، استانداردها، اولویتها و … جزء عوامل مؤثر بوده اند؟ میله ممکن است به دلیل نظارت ضعیف بر عملکرد یا روشهای نادرست نگهداری طراحی نادرست مهندسی که بررسی میله را غیر ممکن می کند، انتخاب ماده ای که با تولید فعلی سازگار نیست و عوامل اساسی دیگری شکسته باشد. همه عوامل اساسی باید بررسی شوند تا دلیل این رویداد مشخص گردد. راه حل های متناسب تنها پس از درک درست تیم بررسی
از علل اصلی زمینه ای رویداد قابل دستیابی است. با این حال در بسیاری از بررسی ها دلیل این که چرا رویداد به عوامل انسانی مربوط می شود، کشف نشده است.
تیم بررسی باید مشخص کند چه اقداماتی برای بهسازی سیستم مدیریتی برای رفع مشکل عملکرد انسانی مرتبط با رویداد مورد بررسی نیاز است خلاصه سازی بیش از حد عملکرد انسانی به «خطای انسانی» اشتباه ساده ای است که با استفاده از تکنیک مناسب قابل پیشگیری است. تقریباً در همه رویدادها، دلایل اساسی برای عملکرد انسان، فراتر از این فرضیه ساده که کارگر از دستورالعمل ها پیروی نکرده، وجود دارد. خرابی سیستم، نقص در طراحی دستور کارهای نادرست، عدم تعادل بار کاری یا کمبود آموزش ممکن است پایه و اساس مشکلات عملکردی انسان باشد یک فرآیند شناسایی دلایل باید علل ریشه ای را شناسایی کند.
یک بررسی خوب به دنبال نشان دادن راه به انسان برای موفقیت در آینده است. در طول تاریخ نیز بررسی هایی برای شناسایی عوامل علیت وجود داشته است. این امر باعث می شود از تکرار علت خاص جلوگیری به عمل آمده و از بروز حوادث پیشگیری شود. با این حال اگر ریشه های اصلی بررسی شامل عوامل انسانی باشد، موارد شناسایی شده مؤثر بر عملکرد انسانی برای آن رویداد، در سایر رویدادهای بالقوه با الزامات عملکردی مشابه، اعمال می شود و به طور بالقوه از بسیاری از رویدادهای دیگر جلوگیری می کند. همچنین می تواند باعث بهبود روحیه کارکنان افزایش بهره وری و تکمیل تغییرات مثبت فرهنگی شود. این بخش به موضوعات زیر در مورد عوامل انسانی می پردازد:
- مفاهیم عوامل انسانی
- گنجاندن عوامل انسانی در روند بررسی رویداد
مفاهیم عوامل انسانی
اصطلاح «عوامل انسانی» توسط سازمانهای مختلف به صورتهای متفاوت تعریف می شود. واژه نامه CCPS عوامل انسانی را به شرح زیر تعریف می کند:
«یک رشته مربوط به طراحی ماشین آلات عملیات و محیط های کاری به گونه ای که با تواناییها، محدودیت ها و نیازهای انسانی مطابقت داشته باشد و شامل هر کار فنی مهندسی، نوشتن دستورالعمل آموزش کارکنان، انتخاب کارکنان و …) مربوط به عامل انسانی در سیستم های اپراتور – ماشین، می باشد».(CCPS، 2018)
سازمان بهداشت و ایمنی انگلستان (1999، HSE) آن را چنین تعریف می کند:
«عوامل محیطی سازمانی شغلی و ویژگی های انسانی و فردی که رفتار در کار را تحت تأثیر قرار داده و بر سلامت و ایمنی تأثیر می گذارند».
یک مدل مشترک برای عوامل انسانی در صنایع فرایندی در شکل ۱ نشان داده شده است. این مدل در کتاب روشهای عوامل انسانی برای بهبود عملکرد در صنایع فرآیندی CCPS گنجانده شده (CCPS، 2007) و بر اساس مدل (International Association of Oil & Gas Producers) IOGP 2005) IOGP) ساخته شده است.
شکل ۱: مدل عوامل انسانی (2007 CCPS)
کارکنان هر روز با امکانات تجهیزات و سیستم های مدیریتی ارتباط برقرار می کنند. مشکلات عملکردی انسان معمولاً نتیجه این تعاملات پیچیده است.
طراحان باید تلاش کنند تجهیزات را برای برآورد کردن انتظارات کارکنان طراحی کنند که این تلاش ممکن است در سراسر جهان متفاوت باشد به عنوان مثال برای روشن کردن یک کلید روشنایی در ایالات متحده، سوئیچ به سمت بالا فشار داده می شود در حالی که کلیدهای روشنایی در اروپا به سمت پایین روشن می شوند. کدگذاری های رنگی ممکن است از کارخانه به کارخانه دیگری متفاوت باشد لذا بهترین روش این است که کاربران نهایی در مورد هرگونه روش محلی برای عملکرد تجهیزات، اطلاعات کسب کنند. طراحی مناسب عوامل انسانی بسیار مهم است در اکثر شرایط عادی ،عملیاتی، اپراتور می تواند با بار ذهنی اضافی ناسازگاری کنار بیاید. در موارد اضطراری یا سایر دوره های پر استرس هرگونه بار ذهنی اضافی می تواند فرصتی برای خطا باشد.
مثال ها:
۱- مطابقت با برخی از قراردادهای مورد انتظار و انطباق با الگوهای عادی اعمال و عادت ها می تواند عملکرد انسان را افزایش دهد. تیم بررسی رویداد باید نسبت به انحرافات داخلی طراحی از قراردادهای عادی، هوشیار باشد.
در برخی کشورها مردم انتظار دارند که شیر آب گرم در سمت چپ و شیر آب سرد در سمت راست باشد. اگر این گونه نباشد، می توانند گیج شده و دچار اشتباه شوند. انتظار می رود شیرها در صورت چرخش در جهت ساعت گرد، بسته شوند و در صورت چرخش در خلاف جهت عقربه های ساعت، باز شوند. انحراف از قراردادهای عادی اقدامات مورد انتظار و عادت های ثبت شده میتواند دلیل اصلی خطاهای انسانی باشد.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ تعیین علت ریشه ای – رویکرد ساختار یافته رویداد
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)