بررسی میزان نقش فاکتورهای انسانی در بروز حوادث جاده ای
بررسی میزان نقش فاکتورهای انسانی در بروز حوادث جاده ای
بررسی میزان نقش فاکتورهای انسانی در بروز حوادث جاده ای
فرمت: WORD تعداد صفحات: 13
چکیده:
تصادفات یکی از عوامل بسیار مهم مرگ و میر و صدمات شدید جانی و مالی است که آثار سنگین آن جوامع را به شدت تهدید می کند. هدف از این پژوهش بررسی میزان نقش فاکتورهای انسانی بر روی سه پیامد ناشی از حادثه یعنی خسارتی، جرحی و فوتی بود. جامعه مورد مطالعه محور ایذه – دهدز- شهرکرد بود. اطلاعات اولیه این پژوهش از فرم کام 114 استخراج شد. به منظور بررسی ارتباط بین فاکتورهای انسانی و شدت حادثه از آزمون کای اسکوئر استفاده شد. تأثیرگذارترین علت در تصادفات خسارتی و جرحی به ترتیب، عدم رعایت فاصله طولی با 95.3% و تخطی از سرعت مطمئنه با 33.3% مشخص شد. مهم ترین علت تصادف منجر به فوت، خستگی و خواب آلودگی با 23.3% بود. 100% رانندگان دارای مدرک تحصیلات تکمیلی حوادث منجر به خسارت را داشته اند و رانندگان دارای مدرک کارشناسی با 93.7% در رتبه دوم تصادفات خسارتی قرار گرفتند. در اکثر تصادفات خسارتی، رانندگان دارای گواهی نامه ب2 با 97.4% بودند و تعداد کمتری از رانندگان فاقد گواهی نامه بودند. با شناخت مهم ترین عوامل منجر به تصادفات و با برنامه ریزی و الویت بندی شرایط موجود می توان از بروز حوادث رانندگی به اندازه کافی پیشگیری کرد.
کلمات کلیدی: عوامل انسانی، حوادث رانندگی، خسارتی، فوتی
Evaluation of the role of human factors in road accident
Abstract:
Introduction: accidents are one of the very important factors of mortality and physical and financial damage that heavy work of social, cultural and economic communities severely threatened. The aim of this study was to investigate the role of human factors on three consequences of the accident damage, and injury, respectively.This study was designed analytical epidemiological population-based study Izeh – Dehedz- shahrekord. The basic information of the 3-year period from 1389 to 1392 with a visit to the police department in Ahvaz, the form in order to examine the relationship between human factors were embargoed com 114 mining and severity of Chi-square test was used.The most influential definite cause damage in accidents and injury respectively, tailgating with 95/3% and exceeding the safe speed to 33/3% was found. The most important cause of fatal accidents, fatigue and drowsiness with 23/3% (P = 0.000, x2 = 1.032). 100 drivers have accidents causing damage have graduate degrees and drivers have a bachelor’s degree with a 93/7% damage accidents were second (significance level = 0.006, x2 = 21.323). In most accidents damage, drivers certified by 97/4 of 2% and a smaller number of drivers without licenses (6 people), but in injury crashes by 55/6% and fatal accident 11/1% as the first factor Traffic accident was found(P=0.000, x2= 78.533).Understanding the causes of accidents and planned and prioritized existing conditions can be enough to prevent the occurrence of accidents.
Keywords: human factors, road accidents, injury, damage, death
مقدمه:
تصادفات یکی از بزرگترین مشکلات سلامت عمومی جهان است [1]. متاسفانه آمار قربانیان حوادث در کشورهای در حال توسعه و حتی توسعه یافته در حال افزایش چشمگیر است [2،3]. حوادث رانندگی نه تنها سبب مرگ زودرس افراد بی شماری می گردد، بلکه سبب معلولیت و ناتوانی بیشتر افراد هم می شود [4]. تصادفات رانندگی سالانه جان 1.2 میلیون نفر را در جهان می گیرد و 50 میلیون نفر هم در جهان به همین علت دچار مصدومیت می شوند [1،5].
پیش بینی شده است که در جدول ترتیب و توالی مربوط به بیماری ها، تصادفات رانندگی در کل جهان از مقام نهم در سال 1990 به مقام سوم در سال 2020 صعود خواهد کرد [6].
در آمریکا اولین علت مرگ و میر ناشی از حوادث، مربوط به وسایل نقلیه موتوری است و روزانه 115 مورد مرگ و میر به این علت ثبت می شود [7]. برپایه بررسی های صورت گرفته از سوی سازمان بهداشت جهانی، پیش بینی می شود که مرگ و میر مرتبط با سوانح ترافیکی در کل جهان و بالاخص در کشورهای در حال توسعه تا سال 2020 در حال افزایش خواهد بود و سالانه جان 2.34 میلیون نفر را خواهد گرفت [5،6].
ایران از نظر سوانح ترافیکی به عنوان یکی از کشورهای دارای بیشترین موارد تصادف و مرگ و میر ناشی از آن می باشد، معرفی شده است. بر اساس آمارها در ایران به طور متوسط در هر روز حدود صد نفر بر اثر حوادث رانندگی کشته می شوند که این آمار در دنیا به صورت روزانه در حدود 3000 نفر است [1،7].
مطالعات انجام شده به منظور شناسایی علل و عوامل منجر به نرخ بالای تخلفات و تصادف در یافته اند که عامل انسانی نقش اساسی در بروز حوادث ایفا می نماید [8-11]. به عبارت دیگر در زنجیره عوامل مربوط به حوادث رانندگی؛ یعنی وسیله نقلیه، محیط و انسان، عامل اخیر پیچیده ترین عنصر در رشته علل تخلفات به شمار می رود.
طبق مهم ترین آمار های برآورد شده 90-70 درصد تصادفات و آسیب ها، عوامل انسانی به عنوان تنها عامل یا عامل کمک کننده مطرح بوده است [8,11-14،7].
اکثر مطالعات صورت گرفته در حوادث جاده ای ، فاکتورهای موثر در تصادفات (عوامل مربوط به وسیله نقلیه ، جاده و انسان) را به صورت کلی مورد بررسی قرار داده اند و همانطور که بیان شد با مقایسه های صورت گرفته مشخص گردید که فاکتورهای انسانی در بین سه عامل دیگر بیشترین تاثیر را داشته است. با توجه به اینکه تاکنون در مطالعات داخلی بر روی فاکتور های انسانی موثر در تصادفات به صورت جداگانه، مطالعه جامع و کاملی انجام نشده است، در این پژوهش، هدف شناسایی هر یک از پارامتر های مهم عوامل انسانی در بروز حوادث جاده ای در یکی از محورهای جاده ای برون شهری ایران است که به دلیل ویژگی هایی چون کوهستانی بودن و پیچ های متعدد یکی از محورهای خاص کشور است. یکی از محورهای برون شهری خاص و مهم در کشور ایران، محور ایذه – دهدز – شهرکرد است که با توجه به نظر کارشناسان پلیس راه استان به دلیل حادثه خیز بودن این محور، به عنوان بستری برای جمع آوری اطلاعات مورد نیاز این مطالعه، مورد استفاده قرار خواهد گرفت.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ بررسی جامع حوادث رانندگی در کشور و ارائه سیستم مدیریت حوادث
⇐ بررسی مهارت های شناختی رانندگان سواری با سابقه تصادف و بدون سابقه تصادف با عابر پیاده
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)