بررسی عوامل موثر بر سیستم کنترل دود ساختمان ها و بررسی موردی سیستم کنترل دود پروژه پلاسکو
بررسی عوامل موثر بر سیستم کنترل دود ساختمان ها و بررسی موردی سیستم کنترل دود پروژه پلاسکو
بررسی عوامل موثر بر سیستم کنترل دود ساختمان ها و بررسی موردی سیستم کنترل دود پروژه پلاسکو
با وجود آنکه دود عامل اصلی بروز تلفات در حوادث حریق است، ولی مهندسی کنترل دود در میان سایر حوزه های ایمنی و حفاظت در برابر حریق از پیشینه ی کمتری برخوردار بوده و همچنان در حال توسعه و پیشرفت می باشد، در این مقاله به فاکتورهای مرتبط و تاثیرگذار در حوزه مهندسی و کنترل دود پرداخته شده و همچنین به مطالعه ی موردی سیستم کنترل دود پروژه پلاسکو پرداخته می شود.
از اهداف کنترل دود می توان به مواردی از قبیل: حفاظت از جان، افزایش مدت زمان تخلیه ایمن، کاهش گسترش دود، کمک به آتش نشانان، کاهش خطرات انفجار، جلوگیری از آسیب به سازه با کاهش دما و همچنین حفاظت از تجهیزات اشاره کرد.
کلمات کلیدی: سیستم کنترل دود، پارکینگ، آتریوم ها، کنترل دود پروژه پلاسکو
دود عامل اصلی مرگ و میر در تمام آتش سوزی ها و حوادث ناشی از حریق می باشد بطوریکه برآورد می گردد ۷۵ درصد حوادث جانی ناشی از تنفس دود بوده و حدود ۵۷ درصد مرگ ناشی از آتش سوزی ها در خارج از محل وقوع آتش رخ می دهد. همچنین سرعت حرکت دود با توجه به شرایط حاکم بر محیط بین ۱۲۰ تا ۲۴۰ فوت بر دقیقه می باشد. بطور کلی هدف از مدیریت دود: جلوگیری از نفوذ دود به مسیرهای فرار، راه پله، شفت آسانسور و …، حفظ شرایط قابل تحمل در مسیرهای فرار و محل های امن، جلوگیری از خارج شدن دود از ناحیه دود ، حفظ شرایط قابل قبول در خارج از ناحیه دود برای عملیات های امداد و نجات و حفظ جان و اموال می باشد.
مکانیزم های فیزیکی کنترل دود :
- جداسازی فضاها (پرده های دود و موانع دود …)
- رقیق سازی دود
- ایجاد فشار مثبت: جریان هوای ایجاد شده به واسطه اختلاف فشار در درزها و شکاف ها سبب جلوگیری از نفوذ دود می شود، همچنین سامانه فشار مثبت به منظور جلوگیری از نفوذ دود ناشی از حریق های کاملا توسعه یافته طراحی می شوند.
- ایجاد جریان هوا ایجاد جریان هوا با سرعت نسبتا بالا سبب عقب نگه داشتن دود و جلوگیری از نفوذ آن می شود، این روش در متروها، تونل های جاده ای بسیار کاربرد دارد این روش هوای زیادی را برای حریق فراهم می کند، لذا در استفاده از آن باید با دقت عمل نمود و کلیه جوانب را در نظر گرفت.
تعاریف حد فضای ناسالم: یک فضا وقتی ناسالم می شود که یکی از اتفاقات زیر رخ دهد: دمای محیط از ۱۲۰ درجه سانتیگراد تجاوز کند.
شار حرارتی از KW/m ۲۲,۵ تجاوز کند
کسر حجمی اکسیژن به زیر ۱۲ درصد افت کند. طبق مبحث سوم مقررات ملی ساختمان ، موضوع کنترل دود در ساختمان های دارای آتریوم و فضای سرپوشیده، ساختمان های بلند مرتبه با ارتفاع بیشتر از ۲۳ مترو ساختمان های عمیق (بیش از ۹ متر پایین تر از تراز تخلیه) کاربرد دارد.
سیستم کنترل دود پروژه پلاسکو
در این قسمت ار این مقاله به بررسی سیستم و سناریوی کنترل دود پروژه پلاسکو که توسط شرکت پوشش گستر قشم طراحی ، تهیه و اجرا گردیده ، می پردازیم:
تعاریف:
سیستم هوشمند مدیریت دود: سیستم های مدیریت دود ترکیبی از سیستم های مکانیکی هستند که حرکت دود را بوسیله تجهیزات و اینترفیس های اعلان حریق سنسورها، موتورهای دمپرو کنترلرها در هنگام آتش سوزی کنترل می کنند که هدف آن محافظت
همانطور که اشاره شد به منظور کنترل دود در ساختمان پلاسکو از روش کنترل دود ناحیه ای استفاده شده است. نواحی کنترل دود در طبقات زیرزمینی مطابق بخش فوق به دو ناحیه تقسیم شده است. اما در بالای همکف این ناحیه بندی به صورت یک طبقه کامل است. لازم به توضیح است که آتریوم طبقات همکف تا ۳+ نیز مانند طبقات زیرزمین از سایر فضاها جدا شدہ نیازمند تخلیه دود نباشند.
پرده دود
صفحه یا پرده ای سرتاسری به صورت قائم مانند دیوار با زمان مشخصی از مقاومت حریق که برای جلوگیری از گسترش آتش و دود از فضایی به فضای دیگر به کار گرفته شده است.
دمپر آتش
وسیله ای مکانیکی است که بر روی سیستم توزیع هوا نصب شده و طوری طراحی شده است که به محض کشف حرارت به صورت خودکار مسیر جریان هوا را قطع کرده و از عبور شعله و دود و حرارت جلوگیری می کند که در این پروژه دمپرهای آتش در خروجی های توزیع هوا از هوارسانها و مسیر برگشت آنها واقع شده اند که این دمپرها در طبقات ۵- ستار 1- در کانال
دمیر دود
وسیله ای مکانیکی است که درون سیستم توزیع هوا برای کنترل حرکت دود استفاده می شود به طوری که برای جلوگیری از گسترش شعله ، دود و حرارت مسیر جریان هوا را مسدود می کند و برای خروج دود از محوطه آتش مسیر را باز می کند در این پروژه از دمپر با محرک های الکتریکی جهت کنترل و مدیریت دود استفاده شده است.
کنترل دود فضاهای زیر زمینی و آتریوم ساختمان
آتریوم یا وید موجود در پروژه پلاسکو از طبقه ۵- شروع شده و تا طبقه ۳ + ادامه دارد. نکته حائز اهمیت در مورد شرایط ساختمان این است که عمق فعلی ساختمان بیش از ۱۸ متر از تراز خروج قرار دارد، و بایستی طبقات منفی به دو زون تقسیم شوند. به منظور جلوگیری از اثرات آتریوم در سیستم تخلیه دود، علاوه بر زون بندی انجام شده، اطراف آتریوم نیز بسته شده است همچنین این ساختمان به دو بخش زیرزمینی و فوقانی تقسیم میشود و استراتژی کنترل دود این دو فضا متفاوت از یکدیگر است.
زون بندی حریق و دود فضاهای زیر زمینی
به منظور کنترل دود در این فضاها ابتدا الزام است جداسازی حریق آن انجام شود به همین منظور به کمک پرده های دود مقاوم در برابر حریق فضاها مطابق شکل زیر در طبقات منفی به دو ناحیه تقسیم خواهند شد در شکل زیر نمایی از این جداسازی دیده می شود.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ مدیریت و کنترل دود در ساختمان
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)