بررسی شیوع درد در دست دانش آموزان
بررسی شیوع درد در دست دانش آموزان
بررسی شیوع درد در دست دانش آموزان
مقدمه و بیان مسئله: نوشتن از جمله فعالیت هایی که کودکان از خردسالی می آموزند و در طول دوران مدرسه و زندگی از فعالیت های مهم اجتماعی ایشان محسوب می شود. دلایل مانند ناتوانی و عدم حفظ تعادل بدن کودک در زمان نوشتن و یا ضعف بینایی می تواند بر این فعالیت اثر بگذارد و کودک قلم را به شکلی نامناسب در دست گیرد که خود عامل استرس و فشار عصبی می باشد. در این مقاله با استفاده از پرسشنامه توسعه یافته نوردیک، پرسشنامه جدیدی طراحی شده و از نظر اعتبار و تکرارپذیری مورد بررسی قرار گرفته است تا شیوع درد در سه انگشت شست، اشاره و بزرگ و همچنین مچ و آرنج دانش آموزان در مدارس شهرستان پیشوا مورد بررسی قرار گیرد.
روش پژوهش: جهت بررسی پرسشنامه از روش international quality of life assessment استفاده گردید. روایی صوری بر روی ۱۵ دانش آموز که در دست غالب خود در زمان نوشتن درد احساس می کردند مورد ارزیابی قرار گرفت ، تکرارپذیری مطلق با استفاده از خطای مطلق اندازه گیری و تکرار پذیری نسبی با استفاده از ضریب همبستگی درونی بر روی ۱۲۱ دانش آموز (۶۴پسر و ۵۷ دختر) دوره های ابتدایی، راهنمایی و دبیرستان مورد بررسی قرار گرفت. جهت بررسی شیوع درد در دست دانش آموزان، پرسشنامه مورد تایید توسط ۸۸۰ دانش آموز (۴۳۸ دختر و ۴۴۲ پسر) در دوره های مختلف آموزشی ابتدایی، راهنمایی و دبیرستانی تکمیل شده و مورد بررسی قرار گرفت.
یافته ها: نتایج به دست آمده از بررسی روایی صوری پرسشنامه تهیه شده را مورد تایید قرار داد. ضریب همبستگی درونی جز در پرسش های ۹ ، ۱۰ و ۱۱ مربوط به پنج قسمت مورد بررسی قرار گرفته بالای ۰/۷ بوده و مورد تایید قرار گرفت. خطای مطلق اندازه گیری از ۰/۰۰۳ تا ۰/۳ به دست آمد و مطلوب بود. دامنه ضریب توافق کاپا ۰/۹۶-۱ محاسبه گردید.
نتیجه گیری: با حذف سه پرسش ۹، ۱۰ و ۱۱، پرسشنامه تهیه شده ابزاری معتبر و با تکرارپذیری مناسب جهت بررسی شیوع درد در دستان دانش آموزان می باشد. نتیجه تکمیل این پرسشنامه نشان داد بدون در نظر گرفتن ۲/۲٪ (۲۰ نفر) که در یکی از این ۵ قسمت دست خود دچار حادثه شده بودند و از جریان بررسی ها خارج شدند، ٪۲۴/۹ (۲۱۴ نفر) در انگشت شست، ۹/۲٪ (۷۹ نفر) در انگشت اشاره، ۹/۲٪ (۷۹ نفر) در انگشت بزرگ،۲۶٫۱ ٪ (۲۲۵نفر) در مچ و ۱۰/۷ ٪ (۹۲ نفر) در آرنج خود احساس درد و ناراحتی می کنند
بحث:
سه پرسش ۹، ۱۰ و ۱۱ حالت هایی را بیان کرده که هیچ یک از دانش آموزان آن را تجربه نکرده اند لذا واریانس آن جهت به دست آوردن تکرار پذیری قابل قبول نبوده و با حذف آنان از پرسشنامه، اعتبار قابل قبولی به دست آمد. به نظر می رسد روش های نامتعارف گرفتن قلم به دست کودکان فشار عصبی وارد کرده و آنان را متحمل درد می کند لذا آموزش دانش آموزان در خصوص روشهای صحیح گرفتن قلم در دست در دوره های پیش دبستانی و اول ابتدایی توسط مربیان و آموزگاران می تواند نقش مهمی از پیشگیری اختلالات اسکلتی عضلانی و درد داشته باشد. با استفاده از این پرسشنامه بیشترین درد در ناحیه مچ مشاهده گردید. نظر به مطالعات گوناگونی که در زمینه نامناسب بودن نیمکت ها و میزهای تحریر در بین جامعه دانش آموزان ایرانی صورت گرفته است چنین به نظر می رسد که علاوه بر گرفتن قلم محل و پوسچر قرار گیری مچ دست بر روی میزهای تحریر در مدرسه نیز در ایجاد فشار عصبی بر این ناحیه و درد از نقش مهمی برخوردار می باشد، لذا می توان توصیه کرد علاوه بر آموزش نحوه صحیح گرفتن قلم نیاز به آموزش در خصوص نحوه صحیح نشستن دانش آموزان در زمان انجام تکالیف و همچنین اصلاح و بهبود وضعیت میزهای تحریر امری مهم می باشد.
کلیدواژه ها: اختلالات اسکلتی عضلانی، پرسشنامه توسعه یافته نوردیک، درد، مچ دست
منابع این بخش را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ آسیب ناشی از کوله پشتی بر ستون فقرات و کمردرد
⇐ کوله پشتی عامل آسیب ستون فقرات و کمردرد در کودکان
⇐ ارتباط میان نحوه ی حمل کیف توسط دانش آموزان و مشکلات جسمانی ناشی از آن
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)