بررسی اپیدمیولوژی مرگ ناشی از تصادفات جاده ای در شرق ایران در یک دوره ۵ ساله
بررسی اپیدمیولوژی مرگ ناشی از تصادفات جاده ای در شرق ایران در یک دوره ۵ ساله
بررسی اپیدمیولوژی مرگ ناشی از تصادفات جاده ای در شرق ایران در یک دوره ۵ ساله
ترجمه متن نسخه نهایی کامل مقاله در لینک ذیل
Zare H, Abdollahi M, Poursadeghiyan M, Kasiri N. Epidemiological Study of Fatal Road Accidents in Eastern Iran in a Five-year Period. Health in Emergencies and Disasters Quarterly 2022; 8 (1) :47-54
URL: http://hdq.uswr.ac.ir/article-1-410-en.html
چکیده:
مقدمه:
سوانح و حوادث ترافیکی به عنوان یکی از مهمترین مسائل سلامت در جهان، می باشد. در ایران سوانح و حوادث ترافیکی بعد از بیماریهای قلبی و عروقی به عنوان دومین علت رایج مرگ و میر به شمار میرود. با توجه به اهمیت پیشگیری در سطح نخستین و اولین و تمرکز بر کاهش حداکثری تعداد کشته ها در تصادفات جادهای مطالعه حاضر با هدف «بررسی اپیدمیولوژی مرگ ناشی از تصادفات شهرستان تربت حیدریه در طی سال های 96-92» انجام گردید.
مواد و روش ها:
مطالعه حاضر یک مطالعه مقطعی است که در آن اطلاعات تصادفات منجر به مرگ، ثبت شده در اداره کل پزشکی قانونی شهرستان تربت حیدریه از سال 92 تا 96 دریافت شد. برای تجزیه تحلیل داده ها از نرم افزار اکسل استفاده شد. برای توصیف متغیرهای کیفی از (درصد)تعداد و برای متغیرهای کمی از انحراف معیار ± میانگین استفاده شد. جهت بررسی ارتباط متغیرها از آزمون کای دو استفاده شد.
نتایج
تعداد 311 تصادف منجر به مرگ از سال 1397-1392 در محدوده شهرستان تربت حیدریه گزارش شده است. متوسط سن افراد فوت شده، 22.71 ± 39.55 بود. بیشترین فوتی ها در جنس مرد (69%) 213، گزارش شده است. بیشترین تصادفات، (24%) 76 نفر در سال 95 و در ماه ششم (13%) 40 به وقوع پیوسته است. اکثریت تصادفات منجر به مرگ، در شش ساعت سوم، به عبارتی حد فاصل بین 12 ظهر تا 6 بعد از ظهر می باشد. در اکثریت موارد منجر به مرگ در حوادث جادهای محل وارد شدن ضربه، به سر و صورت بوده (48%) 148 نفر، گزارش شده است. بیشترین کسانی که در هنگام تصادف فوت شدهاند، سرنشین بودند (42%) 130و از نظر وسیله مورد استفاده متوفی، به ترتیب مربوط به موتورسیکلت (25%) 77، عابر پیاده (18%) 55، پراید (16%) 51 ، پژو 405 با فراوانی (11%) 33، بیشترین وسیله نقلیه در تصادفات بود. بیشترین فراوانی نوع وسیله درگیر با متوفی، مربوط به خودرو به تنهایی (23%) 71، پراید (10%) 30، ماشین های راه سازی (10%) 31، کامیونت بنز (8%) 25 بود.
نتیجه گیری:
از آنجایی که مرگ های ناشی از تصادفات جاده ای، هزینه های مستقیم و غیرمستقیمی بر جامعه خواهد داشت، بنابراین در راستای برنامه های توسعه کشور، به منظور ارتقای سلامت مردم و جلوگیری از روند افزایشی سوانح لازم است اقدامات مداخله ای در کشور صورت گیرد.
کلیدواژه ها: اپیدمیولوژی، تصادفات جادهای، دوره 5 ساله
مقدمه:
سوانح و حوادث ترافیکی به عنوان یکی از مهمترین مسائل سلامت در جهان، میباشد(1) و به عنوان نهمین علت مرگ در جهان به شمار میرود(2). این حوادث به عنوان قاتل اصلی افراد 5 تا 29 ساله در جهان میباشد و هر ساله 1.35 میلیون نفر از جمعیت کل جهان را به کام مرگ می کشاند(3). طبق نظر سازمان جهانی بهداشت 93 درصد از مرگ و میر جادهای در جهان؛ در کشورهای کم درآمد و متوسط اتفاق میافتد(3). در ایران سوانح و حوادث ترافیکی بعد از بیماریهای قلبی و عروقی به عنوان دومین علت رایج مرگ و میر به شمار میرود(4). در زمینه تصادفات، ایران دارای شاخص بالایی در جهان می باشد به طوری که 17.7 درصد از کل مرگ و میر به تصادفات جادهای نسبت داده می شود. همچنین ایران دارای بالاترین سرانه خودرو نسبت به کشورهای مدیترانه شرقی می باشد به طوری که به ازای هر 4 نفر یک خودرو وجود دارد(5).
طبق پژوهش انجام شده حوادث جادهای باعث تحمیل هزینه های مستقیم می شود(6). تخمین زده میشود که حوادث ترافیکی بار مالی بیش از 518 میلیارد دلار به کشورهای مختلف جهان تحمیل نماید که به طور متوسط 1تا 5 درصد از تولید ناخالص داخلی کشورها را به خود اختصاص میدهد(7). از آنجایی که بیشترین سن مواجهه در تصادفات سنین جوان و میانسالان میباشند و باعث از دست دادن نیروی کار فعال میگردد؛ لذا به طور غیرمستقیم نیز هزینههایی بر جامعه تحمیل میکند(6, 8, 9). از طرف دیگر گزارش شده که مردان بیشترین قربانیان حوادث ترافیکی میباشند که مضافاً بر اقتصاد خانواده تاثیر گذار میباشد(8, 10).
با توجه به اهمیت پیشگیری در سطح نخستین و اولین و توجه مجمع عمومی سازمان ملل متحد برای کاهش حداکثری تعداد کشته ها و مجروحان تصادفات جادهای در جهان تا سال 2030 (3)، از آنجایی که بیشترین تصادفات در جاده های اصلی و برون شهری رخ می دهد (8, 11) و مهمتر از آن 570000 کیلومتر راه جادهای در ایران وجود دارد(8). می توان با اجرای سیاست هایی پیشگیرانه مربوطه از این حجم عظیم تصادفات جاده ای کاست و لازم است علت ها و عوامل مؤثر در بروز تصادف شناسایی گردد. از آنجایی که شهرستان تربت حیدریه در مسیر عزیمت به شهر مقدس مشهد می باشد تردد در داخل شهر و جادهای منتهی به تربت حیدریه زیاد میباشد و از طرف دیگر اطلاعات جامع و معتبری از حوادث رانندگی در این شهرستان موجود نمی باشد؛ لذا این مطالعه با هدف «بررسی اپیدمیولوژی مرگ ناشی از تصادفات شهرستان تربت حیدریه در طی سالهای 96-92» انجام گردید.
ادامه مطلب را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ کاهش تصادفات رانندگی با کاربری نانو
⇐ هزینه های و عوارض حوادث جاده ای
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)