بازرسی جرثقیل و تجهیزات باربرداری
بازرسی جرثقیل و تجهیزات باربرداری
بازرسی جرثقیل و تجهیزات باربرداری
فرمت: Pdf تعداد صفحات: 172
انواع جرثقيل سقفی
- Travelling Bridge Crane
- Gantry Crane & Semi Gantry Crane
- Jib Crane
- Overhead Cab-Operated Crane
- Floor-operated Crane
1- TRAVELLING BRIDGE CRANE: از دو بیم موازی، یک پل متحرک و مجموعه بالابر تعبیه شده روی ترولی تشکیل می شود. به نوع EOT نیز مشهور می باشند .(Electric Operated Trolley)
سه نوع اصلی عبارتند از:
- Top running Double girde
- Top running Single girder
- Under running Single girder
2- (TOP RUNNING (T/R: پل (یا پل ها) روی ریل های تعبیه شده بر بیم های موازی حرکت می کند. بیم ها یا توسط ستون های ساختمان و یا ستون های اختصاصی جهت جرثقیل تقویت و مهار گردیده است، جهت باربرداری های بزرگ و ظرفیت های بالا (صنایع سنگین)، بسته به ظرفیت مورد نظر جهت باربرداری و شرایط ساختمان به دو نوع دو تقسیم (Single Bridge) و تک پل (Double Bridge) پل می شود.
3- (UNDER RUNNING (U/R
- پل روی بال های (فلنج ها) پایینی بیم های موازی حرکت می کند.
- بیم ها معمولاً توسط سازه سقف ساختمان مهار گردیده است.
- مورد استفاده در کارگاهای تعمیراتی، پمپ استیشن ها و …
- ظرفیت باربرداری کمتر از نوع Top Running
جرثقیل دروازه ای GANTRY CRANE
در این نوع جرثقیل سقفی انتهای پل (پل ها) به پایه هایی متصل می باشد که قابلیت حرکت روی ریل تعبیه شده بر زمین را نیز دارا می باشد.
در شرایطی ذیل از جرثقیل دروازه ای استفاده می گردد :
- سازه و ستون ساختمان توان مهار جرثقیل سقفی را دارا نمی باشد
- جرثقیل بصورت دائمی مورد نیاز نمی باشد
- نیاز به جرثقیلی قابل جابجایی می باشد
- این نوع جرثقیل سقفی قابلیت نیاز به مهار توسط ستون و سازه ساختمان را بر طرف می کند و امکان باربرداری در خارج از محیط ساختمان را ایجاد می نماید.
- برخی انواع قابلیت تنظیم ارتفاع و دهانه را دارا می باشند که سبب منعطف شدن کاربرد آن می گردد.
تعاریف و اجزاء اصلی جرثقیل های سقفی
(Safe Working Load (SWL: حداکثر تناژی که جرثقیل مجاز به باربرداری می باشد (ظرفیت مجاز باربرداری). در جرثقیل های سقفی معمولاً این عدد روی پل (Bridge) نیز درج می گردد.
Span: دهانه و فاصله افقی میان دو ریل بیم های موازی
Bridge: پل متحرک سازه اصلی جرثقیل سقفی متشکل از ترولی، تیرهای حمال (Girder) و بارکش انتهایی (End Truck)
End trucks: مجموعه چرخدار انتهایی دو سر دهانه پل که در RunWay مجموعه پل را به حرکت در می آورد. طول
(Bridge Girder (s: تیر (تیرها) آهن اصلی پل می باشد که مهارکننده ترولی بوده و توسط بارکش انتهایی مهار می گردد.
Runway: سازه اس متشکل از ستون، بیم و ریل که تکیه گاه پل و جرثقیل می باشند و پل در طول ریل تعبیه شده بر بیم های آن حرکت می کند. ستونهای مذکور می توانند بسته به طراحی و ظرفیت باربرداری ستون های ساختمان باشند.
Trolley: واگن حمل بالابر در طول پل
Hoist: وینچ تعبیه شده بر ترولی که وظیفه بالابری (Lifting) را با استفاده از مجموعه قلاب (Hook Block) انجام می دهد.دو نوع بالابر اصلی عبارتند از:
- بالابری با استفاده از سیم بکسل (Wire Rope Hoist) با بادوام، فراهم کننده ظرفیت های بالای باربرداری و قابلیت اطمینان بالاتر
- بالابری با استفاده از زنجیر(Chain Hoist) ظرفیت های کمتر و سبکتر، اقتصادی تر و ارزان تر :
Power Supply: منبع تامین کننده انرژی الکتریکی
Control Pendant: فرمان دهنده حرکات جرثقیل که توسط اپراتور انجام می گیرد. استفاده از کنترلر رادیویی علاوه بر ایمنی بالاتر سبب گسترده تر شدن و سهولت دامنه فعالیت نیز می شود.
فواصل بازرسی، روش بازرسی و معیارهای رد و قبول در این بخش بر مبنای استاندارد ASME B 30.2 ارائه می گردد.
بازرسی جرثقیل های سقفی
- بازرسی اولیه (Initial Inspection)
- بازرسی در زمان بهره برداری
- بازرسی روتین (Frequent Inspection)
- بازرسی دوره ای (Periodic Inspection)
بازرسی اولیه INITIAL INSPECTION
جرثقیل های جدید، مجدد نصب شده، تغییر طراحی و تعمیر شده و یا اصلاح شده می بایست قبل از در سرویس قراگرفتن مورد این سطح از بازرسی توسط بازرس حائز صلاحیت قرار گیرند. در جرثقیل های تعمیر شده در صورت تشخیص و تایید بازرس حائز صلاحیت می توان بازرسی و تست را صرفاً به قسمت تعمیری محدود نمود.
بازرسی در زمان بهره برداری
بازرسی روتین (Frequent Inspection)
- صرفاً بازرسی چشمی (Visula Inspection) می باشد
- توسط اپراتور جرثقیل قابل انجام است
- ثبت و گزارش الزامی نمی باشد در صورت رویت موارد معیوب مراتب باید به بازرس حائز صلاحیت اطلاع رسانی گردد.
- فواصل این نوع بازرسی بستگی به شدت کارکرد جرثقیل و میزان آسیب وارده به اجزاء اصلی جرثقیل دارد:
- کارکرد نرمال : ماهیانه
- کارکرد زیاد: هفتگی
- کارکرد بسیار زیاد: روزانه
اجزاء ذیل می بایست مورد بررسی قرار گیرد:
- مکانیزم های حرکتی: روان بودن حرکات، وضعیت ترمزها، صدای غیر عادی
- قطع کن حد بالابری
- نشتی سیستم هیدرولیک
- اجزاء مجموعه قلاب
- وضعیت سیم بکسل بالابری و اتصالات مربوطه
- جمع شدن سیم بکسل روی وینچ
بازرسی دوره ای (Periodic Inspection)
- بازرسی چشمی و انجام کنترل های ابعادی و تست های غیر مخرب
- توسط بازرس حائز صلاحیت
- ثبت مشاهدات و گزارش مکتوب جهت ارزیابی وضعیت و مشخص نمودن تعمیرات و تغییرات الزامیست
- فواصل این نوع بازرسی بستگی به شدت کارکرد جرثقیل و میزان آسیب وارده به اجزاء اصلی جرثقیل دارد:
- کارکرد نرمال و زیاد: سالیانه
- کارکرد بسیار زیاد: فصلی
در این نوع بازرسی موارد ذیل می بایست مورد بازرسی قرار گیرد:
- مشخص نمودن اجزاء تغییر شکل یافته، خورده شده و ترک دار
- وضعیت پیچ و مهره ها، پین ها و پرچ ها
- وضعیت قرقره ها و وینچ (درام) از لحاظ سایش و ترک
- بررسی وضعیت کلیه اجزاء شامل: پین، شفت، چرخ ها، چرخ دنده ها، استاپرها و ضربه گیرها از لحاظ سلامت و کارایی
- تست مکانیزم های حرکتی: روان بودن حرکات، وضعیت ترمزها، صدای غیر عادی
- بررسی سلامت و کارایی اجزاء مجموعه قلاب
- بررسی سلامت و کارایی سیم بکسل بالابری و اتصالات مربوطه
- بازدید از موجود بودن و در دید بودن کلیه برچسب های اعلان خطر، مشخصات فنی، بار مجاز و ..
- بررسی وضعیت ترمزها
- بررسی سلامت و کارایی کلیه اجزا کنترلر
- بررسی کارایی کلیه قطع کن های خودکار (حد بالا و پایین، محدود سازی حرکت یا سرعت پل و …)
- بررسی سلامت و کارایی کلیه منبع انرژی (منبع تغذیه الکتریکی و …)
- نحوه چیدمان وایر روی درام و در قرقره های مجموعه قلاب
جرثقیل های آماده بکار (سرویس دهی موردی) IDLE OVERHEAD CRANES
در صورت عدم استفاده بیش از یک ماه و کمتر از یکسال: قبل از باربرداری با دستورالعمل بازرسی روتین می بایست بازرسی گردند. در صورت عدم استفاده بیش از یکسال: قبل از باربرداری با دستورالعمل بازرسی دوره ای می بایست بازرسی گردند.
گزارش بازرسی
- چک لیست بازرسی
- جزییات وضعیت اجزایی که بطور مستقیم در باربرداری دخالت دارند به همراه تاریخ و تصویر ثبت گردد
- تعمیرات و تعویض اقلام مورد نیاز بطور کامل و با مشخصات فنی سازنده اعلام گردد
- در صورت تشخیص عدم باربرداری ایمن بواسطه رویت عیوب (بنا بر معیارهای رد و قبول استاندارد) غیر مجاز بودن استفاده از جرثقیل اعلام گردد.
تست جرثقیل های سقفی
- تست عملکردی
- تست بار
تست عملکردی: کلیه جرثقیل های جدید، مجدد نصب شده، تغییر طراحی و تعمیر و یا اصلاح شده می بایست قبل از در سرویس قرار گرفتن مورد تست عملکردی بدون بار به شرح ذیل قرار گیرند:
- حرکت پایین و بالابری (lifting & lowering)
- حرکت ترولی
- حرکت پل
- تست عملکرد قطع کن های حد پایین و بالابری
- تست عملکرد قطع کن یا کاهنده سرعت حرکت ترولی و پل
تست بار (LOAD TEST): کلیه جرثقیل های جدید، مجدد نصب شده، تغییر طراحی و تعمیر و یا اصلاح شده می بایست قبل از در سرویس قرار گرفتن مورد تست بار به شرح و شرایط ذیل قرار گیرند:
- تست بار بسته به تشخیص بازرسی صلاحیتدار می تواند منحصر به مکانیزم حرکتی مربوط به تعمیر یا تغییر صورت گرفته گردد
- کلیه مراحل تست تحت نظارت و با دستورالعمل مکتوب بازرسی حائز صلاحیت
- میزان تست بار 1.25 برابر ظرفیت باربرداری جرثقیل می باشد
- مکانیزم های حرکتی تحت بار به نحو ذیل می بایست بررسی گردد:
- بلند کردن بار تا حصول اطمینان از جدایش کامل بار از زمین و توقف به منظور بررسی عدم افت بار بواسطه ترمزها
- حرکت بار بوسیله ترولی در طول کامل پل
- انتقال ترولی به منتهی الیه سمت راست پل و طی کامل مسیر RunWay در یک جهت
- انتقال ترولی به منتهی الیه سمت چپ پل و طی مسیر کامل RunWay در جهت مخالف حرکت قبل
- پایین آوردن بار و توقف حرکت جهت تست عملکرد ترمزها در هنگام پایی آمدن بار
ادامه مطالب زیر را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
- تعمیرات پیشگیرانه جرثقیل های سقفی PREVENTIVE MAINTANACE
- تایید صلاحیت اپراتورهای جرثقيل
- مهارتهای لازم برای اپراتور
- آشنایی با علایم باربرداری
- باربرداری برنامه ریزی شده مهندسی
- نکات جابجایی بار قبل از باربرداری
- استفاده از جرثقیل در عملیات PULLING
- نکات جابجایی بار لیمیت سوییچ HOISITING-LIMIT SWITCH
- سياست LOCK OUT/ TAG OUT
- ساختمان و ساختار سیم بکسل WIRE ROPE AND CONSTRUCTION
- دسته بندی سیم بکسل ها
- نحوه صحیح اندازه گیری قطر سیم بکسل
- محاسبه تقريبی ميزان بار مجاز
- انواع زنجير (CHAIN)
- و …
ورود یا ثبـــت نــــام + فعال کردن اکانت VIP
مزایای اشتراک ویژه : دسترسی به آرشیو هزاران مقالات تخصصی، درخواست مقالات فارسی و انگلیسی، مشاوره رایگان، تخفیف ویژه محصولات سایت و ...
حتما بخوانید:
⇐ تست و بازرسی فنی از جرثقیل ها
⇐ جزوه دوره آشنایی و بازرسی جرثقیل ها
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)