ایمنی کوره ها و بویلرها PPT
ایمنی کوره ها و بویلرها PPT
ایمنی کوره ها و بویلرها PPT
فرمت:PPT تعداد صفحات: 46
مدرس : مرتضی نصرتی
مقدمه:
كوره ها و بويلرها (در اينجا به هر دو اينها fire heater مي گوييم) داراي ظاهري فريبنده هستند. آنها در زمان عمليات خطرناك و در زمان توقف بي ضرر بنظر مي رسند. واقعيت اين است كه كوره ها در زمان توقف ممکن است خطر بيشتري داشته باشد.
خطر کوره ها كه اغلب در زمان توقف كامل واحد است. حوادث در ارتباط با كوره ها مي تواند باعث آسيب به:
- خود كوره
- تجهيزات اطراف آن
- كاهش توليدات
- اين رويدادها صدمات شديد جاني نيز دارند.
تهيه انرژي قسمت زيادي از هزينه هاي عملياتي پالايشگاه را دارد.
داشتن برنامه عملیاتی ایمن برای کوره ها
- چطور کوره ها کار می کنند
- مفاهیم احتراق (برای مثال مکش و احتراق هوا، برنبر ها ، پایلوت، سیستم سوخت)
اهداف این جلسه آموزشی
- شرح کار کوره
- قوانین لازم برای انجام عملیات ایمن کوره ها
کوره ها چطور کار می کنند
کوره چیست؟
كوره يك قسمت از تجهيزات است كه در اثر ازاد كردن انرژي احتراق تحت شرايط كنترل شده و انتقال حرارت به موادي كه در حال گذر از تويب هايي كه در كف، ديواره ها و سقف كوره قراردارند ناميده مي شود
بعضي از تعاريف ابتدايي
اتاق احتراق:
- كانال سوخت گاز
- همرفتي
روش کار کوره:
سوخت و هوا از طريق مشعل ها و هواكش تهيه مي شود و تحت شرايط كنترل شده در اتاق احتراق مي سوزد. گرماي آزاد شده بوسيله احتراق از طريق تويب ها كوره به ماده نفتي ، اب ، بخار ، هوا و يا هر چيز ديگري كه داخل تيوب ها باشد منتقل مي گردد. تويب ها مي تواند در سقف و كفه محفظه احتراق قرار داشته باشد
مکانیزم احتراق: احتراق آنچنان كه در اين مورد استفاده قرار می گیرد به معني سوحتن يك سوخت تحت كنترل است . اين عمل در محفظه احتراق كوره زماني اتفاق مي افتد كه سوخت با اكسيژن موجود در هوا به سرعت تركيب گردد
- اكسيژن هوا
- سوخت
- يك منبع جرقه
سوخت:
- سوخت برای پایلوت
- سوخت گازی
- وجود گازهای دیگر ( هیدروژن، نیتروژن،و بخار آب، گاز کربنیک..)
- مواد موجود در داخل گاز
- سوخت مایع
- ویسکوزیته سوخت (دمای مورد استفاده برای احتراق)
- حجم گاز های حاصل از احتراق
نكته خيلي مهم را كه بايد بياد داشته باشيد اين است كه سوخت استفاده شده به طور مستقيم بر روي گرماي كوره، خوردگي،جمع شدن ذرات، و .. تاثير می گذارد . و براي تغيير سوخت بايد ارزيابي ريسك انجام شود.
- هوا
- مقدار هوای تئوری
- تعیین مقدار دقیق هوا ( با استفاده از دستگاه)
- هوای اضافی باعث:
- بالا رفتن مصرف سوخت و انرژی
- به هدر رفتن حرارت تولید شده
- ناكافي بودن هواي اضافي مشكلات زير را به دنبال دارد
- كامل نبودن احتراق (مسئله اقتصادی)
- انفجار کوره
- افزابيش حرارت محفظه احتراق
- برخورد شعله با تیوپ ها
- بیرون آمدن دود از دودکش
خطرات برخورد شعله با تیوپ ها
- کک گرفتگی تیوپ
- عدم انتقال حرارت مناسب( عدم کارایی کوره)
- شکم دادن لوله ها
- در ادامه باعث نشتی تیوب می شود
روش جلوگیری
- چک منظم تیوب های کوره( چند بار در هر شیفت)
- نقاط سیاه روی تیوپ، لوله های قرمز درخشنده،
- شکم دادن تیوپ، وجود ترک های نقره ای رنگ hotspot
- استفاده از دستگاه اولتراسونیک ، رادیوگرافی برای سنجش ضخامت کک
- کنترل حداقل جریان تیوب ها
پارگي تيوب به صورت نشتي هاي كوچك شروع مي شود و مشاهده فوري آن زمان كافي براي از كار انداختن اضطراري واحد با روش هاي رايج را ايجاد خواهد كرد.
ادامه مطالب زیر را با دانلود فایل پیوستی مشاهده کنید.
-
انفجار در کوره
-
سیستم سوخت کوره ها
-
انواع مشعل های پالایشگاه
-
روشن و خاموش کردن کوره ها
-
پیلوت
-
روشن کردن مشعل های گازی و نفتی
-
تعویض سوخت
-
روشن کردن مشعل ها تحت فشار
-
نکات ایمنی در کار با کوره و بویلرها
حتما بخوانید:
منبع: دانشجویان بهداشت حرفه ای
دیدگاهتان را بنویسید
می خواهید در گفت و گو شرکت کنید؟خیالتان راحت باشد :)